Witcher 2 och GTX 970

Permalänk
Medlem

Witcher 2 och GTX 970

Jag har just börjat spela detta lagom gamla spel (upptäckte först 3;an, och har kört igenom både det och ettan nu). Funkade okej genom prologen, men sen när jag kom till Flotsham får jag helt värdelös prestanda.

Kör just nu:

5820K @ 4Ghz
16Gb RAM
GTX970 - GPU på 1420Mhz och minne 7420Mhz.

På high-inställningar pendlar jag mellan 35-45 fps, med en del drops under 30 fps. Jag måste köra lägsta inställningar för att ligga mellan 45-65 fps.

Temperaturerna ligger bra till. Inget som throttlar.

Grafikkortet borde rimligen klara 45-65 fps på ultra med ubersampling på. Något är uppenbarligen väldigt knas.

Eftersom andra spel funkar bra - 3;an är t.ex. riktigt trevligt att lira - så postar jag här i hopp om att någon vet vad det kan vara för problem.

Uppdaterade till senaste nVidia drivrutinerna efter att min fps var låst till 30. Nu när det är löst får jag fortfarande inte nån vettig fps.

Tips på vad jag kan göra?

Permalänk

Ubersampling i witcher 2 är otroligt dåligt optimerat och det får vilken värsting som helst att gå på knäna.

det har haft bra SLI stöd sen release och mina 2 970 kort fixar inte mycket högre med uber igång tror det är pga att det äter massor med prollekraft på max 2 eller om det var 4 kärnor börjar bli ett ganska gammalt spel nu 2011 om ja inte mins fel.

är rekomenderat att köra utan det och sen allt på max bara så flyter det på bra i 60-70fps ungefär för mig.

och ska jag vara ärlig så är grafikskillnaden med och utan ganska minimal iaf på en 1080 skärm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu läste du slarvigt. Jag kör inte med ubersampling.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Nu läste du slarvigt. Jag kör inte med ubersampling.

ok då. ignorera vad jag sa innan då.

kolla minnesanvändningen på grafikkortet så du inte går över 3.5Gb användning när du får drops.

vet även att det finns vissa ställen i spelet som verkar av outgrundlig anledning vara ganska mycket mer tungdrivna lite här och var i spelet.

massiv AA kan käka ganska mycket videoram

skenade runt i flotsam lite med SLI avstängt och jag låg på 59-60fps konstant i stan 56-60fps i skogen utanför. (tror ja kan ha låst fps till 60hz därför ja inte gick högre osäker v-synk är av iaf både i spelet och i nvidia panelen)

kör dessa settings

dock inte omöjligt att ja gjort ett och annat tweak i configfilerna mins inte säkert, inte kört det på nått år iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Alltså, det är kass fps även på lägsta inställningarna. Det är inte frågan om massiv AA och spelet är inte ens nära att maxa minnet på ultra-inställningar.

Permalänk
Medlem

Witcher 3 ligger nästan konstant på 60 fps (vsync på) med höga inställningar. Funkar hur bra som helst, trots att det är ett tyngre spel.

I 2;an pendlar GPU-användningen mellan typ 70-100%, istället för att ligga stadigt på 100%.

Permalänk

låter ju som att det är något som är fel iaf.

förhårdvaran har du ju och borde hamna på ungefär samma som mig tycker man iom att vi har liknande grafikkort

kan tyvärr inte hjälpa mer då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja, något är fel.

Som en jämförelse testade jag exat samma inställningar som här:
https://youtu.be/gyF6m3OW0Iw

Jag får 15-20 fps med det. Får ungefär samma fps som han om jag kör på lägsta inställningarna.

Permalänk

kolla i nvidias kontrollpanel så det är satt till maximum performance där. bara tanke om det är någon bugg i just witcher 2 med att kortet inte klockar upp som det ska.

har själv ändrat standard så att threaded optimization står på always on för att om möjligt använda så många trådar som möjligt.

samt satt maximum performance på power managing mode

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Testade nyss och det gjorde ingen skillnad.

Det som gjort störst skillnad hittills är att inte låta launchern ändra inställningarna, utan göra det i ini-filerna istället. Det gav en liten boost. Sen sänkte jag upplösningen från 1200p till 1080p, och nu funkar det att spela hjälpligt i varje fall.

Spelet uppför sig som om CPU;n är en flaskhals. Jag kan höja grafikinställningarna utan någon negativ effekt, och sänker jag dem ger det inte bättre fps. Efter jag ändrade i ini-filerna kan jag köra med ubersampling på, vilket funkar för det mesta (får rätt brutala drops på vissa ställen dock, så jag har det avstängt).

Det kan väl tilläggas att processorn chillar rätt bra när jag spelar. Den är långt ifrån maxad, vilket den inte heller borde vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Testade nyss och det gjorde ingen skillnad.

Det som gjort störst skillnad hittills är att inte låta launchern ändra inställningarna, utan göra det i ini-filerna istället. Det gav en liten boost. Sen sänkte jag upplösningen från 1200p till 1080p, och nu funkar det att spela hjälpligt i varje fall.

Spelet uppför sig som om CPU;n är en flaskhals. Jag kan höja grafikinställningarna utan någon negativ effekt, och sänker jag dem ger det inte bättre fps. Efter jag ändrade i ini-filerna kan jag köra med ubersampling på, vilket funkar för det mesta (får rätt brutala drops på vissa ställen dock, så jag har det avstängt).

Det kan väl tilläggas att processorn chillar rätt bra när jag spelar. Den är långt ifrån maxad, vilket den inte heller borde vara.

Nej processorn bör knappt behöva mer än gäspa. Jag lirade just igenom Witcher 2 med ett GTX 970 och 6700K och fick vid något tillfälle för mig att kika på processoranvändning, låg på ca 2% och såg inte ut att någonsin ha gått över 5%.

Men jag håller med dig, det låter som att någonting är knasigt. Som sagt, jag körde just igenom med liknande specs, och med Ubersampling hade jag runt 45 FPS, utan tror jag den var runt 120+. Vill dock minnas att jag satte allt på max utom just Ubersampling... Kan inte hjälpa dig med mer än att, ja, någonting är fan fel.

Permalänk
Medlem

defenetivt nått fel mitt 680 4gb klarar med ubersampling med 45+ fps

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ubersampling i witcher 2 är otroligt dåligt optimerat och det får vilken värsting som helst att gå på knäna.

det har haft bra SLI stöd sen release och mina 2 970 kort fixar inte mycket högre med uber igång tror det är pga att det äter massor med prollekraft på max 2 eller om det var 4 kärnor börjar bli ett ganska gammalt spel nu 2011 om ja inte mins fel.

är rekomenderat att köra utan det och sen allt på max bara så flyter det på bra i 60-70fps ungefär för mig.

och ska jag vara ärlig så är grafikskillnaden med och utan ganska minimal iaf på en 1080 skärm.

No shit. Ubersampling med 980Ti och 1444p får min dator att sega mer än Witcher 3 på Ultra (ALLT påslaget) i 4k. Riktigt dåligt.