Fulkultur pratar Star Wars

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur pratar Star Wars

Det vankas konflikt och äventyr i en galax långt, långt borta när Fulkultur hugger tag högaktuella ämnet Star Wars. På agendan hamnar allt från nya filmen till klassiska serietidningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg filmen i måndags, var riktigt bra, "ljusår" före prequels i alla fall

Permalänk

Fulkultur=Fuldans?

I och med namnet fulkultur, kan jag inte sluta tänka på den här låten. Tycker ni har ett bra intro men kanske ni kan kanske på något annat sätt erkänna namnlikheterna.

Gött att få en podd om starwars, har många vänner som ännu inte sett filmen så får inte riktigt prata om det än.

Permalänk
Medlem

Jag är hemskt ledsen men är man något intresserad och insatt i film, undvik då denna pod.
Snubbarna är ju ute och cyklar redan från start, gick ju inte att lyssna på...
(vad är imax, vem har regisserat star wars filmerna, vem har skrivit manus osv.) lite koll får man ha 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mild force awakens spoiler i input på er diskussion.

BB-8 refererades som en "han" i filmen. Abrams har tydligen snackat om att avsikten var att droiden skulle vara en "tjej", men någonstans verkar det sen inte blivit av.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av Addiie:

Jag är hemskt ledsen men är man något intresserad och insatt i film, undvik då denna pod.
Snubbarna är ju ute och cyklar redan från start, gick ju inte att lyssna på...
(vad är imax, vem har regisserat star wars filmerna, vem har skrivit manus osv.) lite koll får man ha 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, Star Wars är som att diskutera militärt materiell. Finns alltid någon möp som kan mer. Vi påstår heller inte att vi kan allt.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

Jag misstog mig faktisk, lyssnade på spoiler alert podcast om star wars som feber.se tipsat om inte er podcast 😅 hehe wopsie

Skrivet av Callemedskägget:

Haha, Star Wars är som att diskutera militärt materiell. Finns alltid någon möp som kan mer. Vi påstår heller inte att vi kan allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wopsie 😅 fel pod

@Addiie: wopsie 😅 fel pod

Permalänk
Medlem

Gillade inte alls nya Star Wars, ja visst finns där action, rymdskepp, lasersvärd och allt som hör till men det räcker liksom inte för mig iaf. Bara för att jag handlar all dyra ingedienserna för att sedan bara hälla ut allt i mixern och köra på räcker liksom inte, om där inte finns en riktig tanke bakom projektet, kärlek och speciell "touch" för att få fram detaljerna så går allt förlorat.

Disney är en val i Mälarn helt klart så gillar man mindless action och snygga scener så blir man säkert nöjd och belåten, kräver man genomtänkt skådespeleri samt en fortsätning på Star Wars sagan med samma känsla som tidigare så finns risken att man kan bli besviken.

Känns som att det viktiga att pusha alla tillbehör långt i förväg dessa dagar istället för att dom kommer efter vilket dom gjorde förr, maximera profits i toppen. Disney gick t.o.m så långt som att tvinga en biograf att bryta kontraktet med Tarantinos The Hateful Eight och bara visa Star Wars enligt nån interview med Tarantino jag såg som snabbast men ta inte mitt ord på det kan även ha missförstått något?

Men så igen tyckte inte Hateful 8 var något att hänga i granen heller, verkar som hela Hollywood tappat greppet i min mening, dom kan inte göra riktigt bra genomtänkta filmer längre och att pusha propaganda/budskap är långt viktigare än att skapa magi, magin är död.

Permalänk
Medlem

Star wars, synd! Måste ju se filmen först! Brukar ju lyssna när man är ute och springer. Detta och fredagspanel passar perfekt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av Ashzala:

Star wars, synd! Måste ju se filmen först! Brukar ju lyssna när man är ute och springer. Detta och fredagspanel passar perfekt!

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, första timmen är helt spoilerfri och snackar bara arvet.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av Addiie:

@Addiie: wopsie 😅 fel pod

Haha!

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

Rogue One utspelar sig innan A new Hope och handlar om skvadronen som stjäl ritningarna till den första dödsstjärnan.

Permalänk
Medlem

Tycker nya filmen är ganska bra. Visst finns det saker jag ogillar, men detsamma kan jag säga om alla filmer som gjorts. Filmens starka punkter överväger för mig.

Spoiler:

+
Skådespelet
Nya karaktärerna
Han solo dör

-
Snoke känns CGI och inte särskilt läskig
Handlingen i stora drag är för lik film 4

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Gillade inte alls nya Star Wars, ja visst finns där action, rymdskepp, lasersvärd och allt som hör till men det räcker liksom inte för mig iaf. Bara för att jag handlar all dyra ingedienserna för att sedan bara hälla ut allt i mixern och köra på räcker liksom inte, om där inte finns en riktig tanke bakom projektet, kärlek och speciell "touch" för att få fram detaljerna så går allt förlorat.

Disney är en val i Mälarn helt klart så gillar man mindless action och snygga scener så blir man säkert nöjd och belåten, kräver man genomtänkt skådespeleri samt en fortsätning på Star Wars sagan med samma känsla som tidigare så finns risken att man kan bli besviken.

Känns som att det viktiga att pusha alla tillbehör långt i förväg dessa dagar istället för att dom kommer efter vilket dom gjorde förr, maximera profits i toppen. Disney gick t.o.m så långt som att tvinga en biograf att bryta kontraktet med Tarantinos The Hateful Eight och bara visa Star Wars enligt nån interview med Tarantino jag såg som snabbast men ta inte mitt ord på det kan även ha missförstått något?

Men så igen tyckte inte Hateful 8 var något att hänga i granen heller, verkar som hela Hollywood tappat greppet i min mening, dom kan inte göra riktigt bra genomtänkta filmer längre och att pusha propaganda/budskap är långt viktigare än att skapa magi, magin är död.

Håller med om att Hollywood är på väg utför, känns inte som show business utan strikt och enbart business nu mera.
Att det finns folk som tycker att del 7 är en bra film är bara ett enda stort "Disney mind trick"!

Permalänk
Medlem

Zahn-trilogin är ju tre star wars-böcker som man borde ha läst.. även om de inte gäller längre

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av molzzon:

Håller med om att Hollywood är på väg utför, känns inte som show business utan strikt och enbart business nu mera.
Att det finns folk som tycker att del 7 är en bra film är bara ett enda stort "Disney mind trick"!

Tyvärr tror jag du har rätt och känner i stort likadant.

Permalänk
Medlem

Pallar verkligen inte med prassel och prat som jag så ofta få stå ut med när man går på Bio. Köper mycket hellre filmen senare när den släpps via de vanliga kanalerna. Har ingen brådska alls. Film ska upplevas hemma med bästa möjliga tystnad!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel del beröringar emellan dessa rymdäventyr, och de spänner ju över många områden, men om man skall få lov att generalisera lite så skulle man kunna säga att Star Wars oftast är lite närmare Fantasy, och att Star Trek oftast är lite närmare science fiction.

Minns min gamla svenskalärare på gymnasiet i ämnet litteraturhistoria bla omnämnde och analyserade Star Wars och jämförde med uppbyggnad och referenser till andra litterära verk och filmer.

Hon ansåg att Star Wars var egentligen en väldigt klassiskt uppbyggd sagoberättelse som bara råkade utspela sig i rymden och framtiden, men egentligen skulle kunnat utspela sig i vilken tidsepok som helst.

Tror hon faktiskt gillade Star Wars ganska mycket. Själv så har jag alltid varit mer åt Star Trek och SF-genren, även om jag sett många filmer med Star Wars på bio genom min uppväxt.

Kul podcast! Ni måste självklart ta en om Star Trek i framtiden!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Rogue One utspelar sig väl ändå mellan 3 och 4, inte 6 och 7? Om den handlar om de som stjäl dödstjärnans ritningar.

Permalänk
Medlem

Gick på premiären på nya och filmen är bra.. väldigt bra..
Såg den igen med GF på en rätt kass biograf i Söderhamn. undermåligt ljud men den är fan bra..
När Millennium-Falcon glider förbi och och det där high pitch typ jetljudet ekar så är det fan hårresning på kroppen.. grymt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Pallar verkligen inte med prassel och prat som jag så ofta få stå ut med när man går på Bio. Köper mycket hellre filmen senare när den släpps via de vanliga kanalerna. Har ingen brådska alls. Film ska upplevas hemma med bästa möjliga tystnad!

helt underbart att gå på bio på mindre orter mitt i veckan. Flera gånger kunde man vara ensam i salongen när jag för något år sedan gick på bio i Köping. Ett litet tips bara

Visa signatur

Kinnarps 8000