Permalänk

Gå från 60- 120/144 HZ Skärm.

Hello!

Jag spelar CS:GO & League of legends, sitter just nu på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1608232 men alla snackar höger och vänster om att de är så himla stor skillnad på en 60 HZ mot en 120/144 HZ skärm. Stämmer detta, eller är de mest placebo?

Om ni anser att min skärm är för dålig stkulle jag uppskatta otroligt mycket om jag kunde få lite tips och idéer på en ny skärm. Min budget ligger på 1000-2500!

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

det märks när man flyttar på musen på skrivbordet eller flyttar fönster. rörelserna är mycket mjukare och behagligare. detta utan att ens komma in på spel. t.om. något som hearthstone är betydligt trevligare att spela. jag har 60hz och 144hz precis bredvid varandra vid min dator så man kan kanske säga att jag konstant jämför när jag använder datorn men det är då inte svårt att märka skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziggelito:

Hello!

Jag spelar CS:GO & League of legends, sitter just nu på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1608232 men alla snackar höger och vänster om att de är så himla stor skillnad på en 60 HZ mot en 120/144 HZ skärm. Stämmer detta, eller är de mest placebo?

Om ni anser att min skärm är för dålig stkulle jag uppskatta otroligt mycket om jag kunde få lite tips och idéer på en ny skärm. Min budget ligger på 1000-2500!

Tack för hjälp!

Lovar att du hade kunnat hitta svaret på frågan genom en enkel sökning då den har blivit besvarad hundratals gånger. Ja, det är STOR skillnad från 60Hz till 120/144Hz. Går inte att förklara, utan du måste testa själv. Redan i desktop kommer du märka en enorm skillnad när du rör rundor med musen och fönster.

Tror inte du kan få en bättre skärm än AOC G2460PF 144Hz med Freesync för din budget. SweClockers har även gjort ett test för inte så länge sedan där du kan läsa mer om den. Det verkar som netonnet även har ett erbjudande nu då du kan få en för 1990:- enligt prisjakt

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / Tomahawk Max B450 / KFA2 RTX 2070 Super / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Fractal Design Arc

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Skrivet av barr1:

Lovar att du hade kunnat hitta svaret på frågan genom en enkel sökning då den har blivit besvarad hundratals gånger. Ja, det är STOR skillnad från 60Hz till 120/144Hz. Går inte att förklara, utan du måste testa själv. Redan i desktop kommer du märka en enorm skillnad när du rör rundor med musen och fönster.

Tror inte du kan få en bättre skärm än AOC G2460PF 144Hz med Freesync för din budget. SweClockers har även gjort ett test för inte så länge sedan där du kan läsa mer om den. Det verkar som netonnet även har ett erbjudande nu då du kan få en för 1990:- enligt prisjakt

Insåg de direkt efter att jag gjorde min tråd att om jag inte varit så lat, var väll mest för jag ville ha lite tips på skärmar på min budget. Duger aoc skärmern? inga nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziggelito:

Insåg de direkt efter att jag gjorde min tråd att om jag inte varit så lat, var väll mest för jag ville ha lite tips på skärmar på min budget. Duger aoc skärmern? inga nackdelar?

Bäst vore väl att läsa testet, äger inte skärmen själv nämligen. Men för din budget så bör den absolut duga. Nackdelen enligt testet är "Kräver justering för bättre bild", vilket du lär få göra på alla TN-paneler oavsett.

Edit: Finns även ett erbjudande på BenQ XL2411Z på Inet för 2299:-. Vilken som är bäst kan jag inte svara på, men om du har ett AMD-kort som stödjer Freesync så är det ingen tvekan på vilken jag hade valt personligen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / Tomahawk Max B450 / KFA2 RTX 2070 Super / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Fractal Design Arc

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Skrivet av barr1:

Bäst vore väl att läsa testet, äger inte skärmen själv nämligen. Men för din budget så bör den absolut duga. Nackdelen enligt testet är "Kräver justering för bättre bild", vilket du lär få göra på alla TN-paneler oavsett.

Edit: Finns även ett erbjudande på BenQ XL2411Z på Inet för 2299:-. Vilken som är bäst kan jag inte svara på, men om du har ett AMD-kort som stödjer Freesync så är det ingen tvekan på vilken jag hade valt personligen.

Har ett NVIDIA GeForce GTX 760

Permalänk
Medlem

Det är verkligen ingen placebo. Om du går från 60 - 120 och sedan tillbaka till 60, då kommer du bokstavligen vilja ta livet av dig så dåligt det känns.

Jag hade utan tvekan tagit AOCen, finns inte displayport på BenQen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

DisplayPort är porten du använder som ett dvi uttag, men för gsync om skärmen stöder det

Permalänk
Skrivet av Fanzer:

DisplayPort är porten du använder som ett dvi uttag, men för gsync om skärmen stöder det

Ok, men man får väll ut 144 HZ med en sån där sladd med 2 ändar, med vitt / blått?:D (inge vidare på dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziggelito:

Ok, men man får väll ut 144 HZ med en sån där sladd med 2 ändar, med vitt / blått?:D (inge vidare på dator)

Om det är VGA kabel du menar så tror jag inte det funkar speciellt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Skrivet av Kimpur:

Om det är VGA kabel du menar så tror jag inte det funkar speciellt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Ja de är de förmodligen, vad använder man till en aoc då? Och vad kostar dom?

Permalänk
Medlem

Kan intyga jag med, jag köpte en samsung 120hz (2233rz) https://www.komplett.se/product/446776 för många år sen,tror att det var bland dom första 100hz+ Som kom ut!
Och i dagens läge kör jag
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/asus-vg2...

Har du börjat med högre Hz vill du inte tillbaka,det räcker att du kommer upp över 75-80 fps så märker du skillnad redan där!

Så köp;)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziggelito:

Ja de är de förmodligen, vad använder man till en aoc då? Och vad kostar dom?

Till AOC-skärmen så bör du använda DVI eller displayport. DVI-kabeln måste vara duallink. Vad jag vet så får man med en DP-kabel till AOCen.

Permalänk

Köpte precis en sådan där AOC. Det är den absolut viktigaste uppgraderingen till datorn jag någonsin gjort. Även om man haft ett bra grafikkort får du aldrig samma flyt som på en sådan skärm. Nu passade jag även på att köpa ett nytt grafikkort så man kunde utnyttja freesync för EXTRA flyt

Skickades från m.sweclockers.com