Köpråd, ny streaming dator 10-20 tkr budget

Permalänk
Medlem

Köpråd, ny streaming dator 10-20 tkr budget

Hej

Jag ska köpa en ny dator för att streama via OBS, program som ska streamas; Youtube & andra videotjänster, så den ska inte streama några tyngre spel dvs.

Är själv osäker på hur pass bra dator som behövs för detta därav vänder jag mig till er.

Budget: 10-20 TKR

Mvh,
Alexander

Permalänk

@noth: en dator 10-20kkr för att kolla på youtube & film ? vilken upplösning på skärmen ? ska den klara 4K filmer?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Har redan skärm, men jag ska inte bara kolla på Youtube ska dessutom streama klippen över OBS med hög kvalité
Tacksam för svar

Permalänk

@noth:
fast det är inte svar på frågan.

• ska datorn klara av 4K?

• vilka skärmar har du nu?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:
* Inget krav på att klara av 4K.
* ASUS ROG SWIFT 27" kommer att användas till denna dator

Permalänk
Medlem

Vänta, nu hänger jag inte med. Ska du streama när du kollar på YouTube?

Permalänk
Medlem

@RealPower: Ja, kan tyvärr inte säga vad det är som ska streamas mer än så.

Permalänk
Medlem

@noth: Vi är nu flera stycken som kliar sig i huvudet och inte alls förstår vad du menar. För att du ska få bra hjälp måste du vara tydligare.

Jag gör ett försök till att klargöra det hela:

1. Ska du endast titta på Youtube? Ifall ja, så behövs ingen vidare kraftfull dator.

eller

2. Ska du streama när du spelar så att andra kan titta på medans du spelar och då via Youtube?

Permalänk
Medlem

@Prophan: Ursäkta för att jag varit otydlig
Jag kommer att streama Youtube klipp VIA OBS ut på twitch dvs så andra kan se dem klippen.

Permalänk
Medlem

@noth: Alright. Då ska du streama via Twitch alltså. Den rekommenderade hårdvaran är inte särskilt hög (i5-4670, 8GB DDR3), så ifall du kör på i5-6600K och 16GB DDR4 så är du i hamn! Beroende hur krävande spel så väljer du grafikkort därefter. Personligen hade jag i nuläget valt ett nVidia 970 och 500GB SSD (typ Samsung Evo).

Finns mängder av trådar med fina specar och en bra summa brukar vara runt 14-15k för att få en riktigt kraftfull speldator ifall du bygger en från grunden.