Ny skärm ( 144hz ) Men kan max ha 60hz i inställningar. HJÄLP!

Permalänk

Ny skärm ( 144hz ) Men kan max ha 60hz i inställningar. HJÄLP!

Tjenare nu är det så att jag har köpt en ny skärm idag.
Benq 144hz 1ms responstid. Tror den heter Benq XL2411z.

Grejen är den att jag har rätt kabel. Dual dvi. Så det är inget fuffens med att jag har tagit fel kabel.

Däremot så har jag ett radeon hd gigabyte windforce 6870 1024MB
Har två uttag till min kabel. Den understa har ett plastskydd på sig och jag har testat och stoppat in kabeln i båda två då jag misstänkte att ena bara var dual dvi och den andra för dvi. Grejen är den att när jag stoppar in min kabel i de undre uttaget så får skärmen ingen signal ? Misstänker att jag måste aktivera de uttaget och att JUST de uttaget är för DUAL DVI...Så tankar om detta? Trist o sitta med 60hz när jag har hypat så förbannat till 144hz:D

Tack på förhand!

Visa signatur

Antec Nine Hundred Two V3, MSI 870A Fuzion AM3, AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz, Gigabyte Radeon HD6870 1GB Windforce OC , Fractal Design Newton R2, 650W modulär, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Zalman CNPS-10X Extreme

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn, stoppa i sladden i undre och starta
Byter jag utag på mitt 390 så får jag samma fenomen, jag måste starta om mellan om jag bara har en skärm

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Stäng av datorn, stoppa i sladden i undre och starta
Byter jag utag på mitt 390 så får jag samma fenomen, jag måste starta om mellan om jag bara har en skärm

Fungerade ej tyvärr! Fortfarande ingen signal

Visa signatur

Antec Nine Hundred Two V3, MSI 870A Fuzion AM3, AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz, Gigabyte Radeon HD6870 1GB Windforce OC , Fractal Design Newton R2, 650W modulär, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Zalman CNPS-10X Extreme

Permalänk
Medlem

När jag skaffade 144Hz skärm så tror jag att jag installerade om drivrutinen för mig med NVIDIA grafikkort. Testa och se.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

När jag skaffade 144Hz skärm så tror jag att jag installerade om drivrutinen för mig med NVIDIA grafikkort. Testa och se.

Drivrutinen till ditt grafikkort ?

Visa signatur

Antec Nine Hundred Two V3, MSI 870A Fuzion AM3, AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz, Gigabyte Radeon HD6870 1GB Windforce OC , Fractal Design Newton R2, 650W modulär, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Zalman CNPS-10X Extreme

Permalänk
99:e percentilen

Har du någon annan skärm inkopplad samtidigt? Det finns inte alltid tillräckligt många TMDS-länkar för att driva alla utgångar som finns på kortet.

Är du säker på att kabeln är Dual Link och inte bara DVI-D Single Link? "-D" betyder inte Dual Link.

Är du vidare medveten om att DVI är på väg att fasas ut? Det är inte säkert att ens nästa generations grafikkort kommer ha det, och då kommer du inte kunna köra mer än 60 Hz pga det, eftersom du har köpt en skärm utan DisplayPort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Har du någon annan skärm inkopplad samtidigt? Det finns inte alltid tillräckligt många TMDS-länkar för att driva alla utgångar som finns på kortet.

Är du säker på att kabeln är Dual Link och inte bara DVI-D Single Link? "-D" betyder inte Dual Link.

Yup är säker på att det är rätt kabel. Har en tv inkopplad samtidigt genom HDMI.

Visa signatur

Antec Nine Hundred Two V3, MSI 870A Fuzion AM3, AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz, Gigabyte Radeon HD6870 1GB Windforce OC , Fractal Design Newton R2, 650W modulär, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Zalman CNPS-10X Extreme

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paulesplund:

Yup är säker på att det är rätt kabel. Har en tv inkopplad samtidigt genom HDMI.

Prova att koppla ur TV:n helt och se om 144 Hz fungerar då. Läs även mitt tillägg till mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Prova att koppla ur TV:n helt och se om 144 Hz fungerar då. Läs även mitt tillägg till mitt tidigare inlägg.

Så det du menar är att jag får vänta något år innan det kommer bättre grafikkort OM jag skulle viilja uppgradera till ett bättre för att kunna få ut 144hz?

EDIT: Fungerade ej om jag kopplade ur TV:n. Hände ingenting :S fortfarande 60hz

Visa signatur

Antec Nine Hundred Two V3, MSI 870A Fuzion AM3, AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz, Gigabyte Radeon HD6870 1GB Windforce OC , Fractal Design Newton R2, 650W modulär, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Zalman CNPS-10X Extreme

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paulesplund:

Så det du menar är att jag får vänta något år innan det kommer bättre grafikkort OM jag skulle viilja uppgradera till ett bättre för att kunna få ut 144hz?

Jag menar att risken är stor att du aldrig kommer kunna köra skärmen i 144 Hz med något framtida grafikkort, eftersom DVI är på väg att försvinna. Därför rekommenderar jag alltid att man håller sig till skärmar med DisplayPort.

Citat:

EDIT: Fungerade ej om jag kopplade ur TV:n. Hände ingenting :S fortfarande 60hz

Har du startat om datorn efter det?

Jag tror att du måste använda det övre uttaget, då jag tror att det undre bara är Single Link. Men det kanske är tvärtom på ditt kort, det vet jag inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Jag menar att risken är stor att du aldrig kommer kunna köra skärmen i 144 Hz med något framtida grafikkort, eftersom DVI är på väg att försvinna. Därför rekommenderar jag alltid att man håller sig till skärmar med DisplayPort.

aah så en annan skärm är att rekommendera, Got ya! Kommer väl bli en framtida skärm med ett framtida grafikkort då antar jag. Skärm på 240hz eller något liknande Återstår o se! Hatar att byta grejer man nyss köpt Men tack för en headsup

Har du startat om datorn efter det?

Jag tror att du måste använda det övre uttaget, då jag tror att det undre bara är Single Link. Men det kanske är tvärtom på ditt kort, det vet jag inte.

Precis, det är det övre uttaget som är för dual dvi. Googlat en hel del och såg att en hade liknande och påpeka att man ej skulle stoppa in i de undra då det var single. Såg också att det kan behövas en omstart på datorn så ska göra det nu Återkommer med resultat inom 1 min!

EDIT : Märkte skillnad direkt när datorn gick igång igen. Så sant som du sa, drog ut hdmi kabeln som var kopplad till tv:n och starta om datorn.

WIPS så fanns 144hz där i listan så vackert! Vilket jäkla problem asså...Omstart var de som funka tydligen man tackar så mycket för hjälpen! Applåder !

Visa signatur

Antec Nine Hundred Two V3, MSI 870A Fuzion AM3, AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz, Gigabyte Radeon HD6870 1GB Windforce OC , Fractal Design Newton R2, 650W modulär, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Zalman CNPS-10X Extreme

Permalänk
99:e percentilen

@Paulesplund: Tänk nu bara på att du kommer vara begränsad till 60 Hz om du köper ett nytt grafikkort som saknar DVI.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

@Paulesplund: Tänk nu bara på att du kommer vara begränsad till 60 Hz om du köper ett nytt grafikkort som saknar DVI.

Yes absolut Min fråga just nu är om jag kan stoppa in min hdmi kabel och köra med tv:n ? Begränsas jag till 60hz då igen?

Visa signatur

Antec Nine Hundred Two V3, MSI 870A Fuzion AM3, AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz, Gigabyte Radeon HD6870 1GB Windforce OC , Fractal Design Newton R2, 650W modulär, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Zalman CNPS-10X Extreme

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paulesplund:

Yes absolut Min fråga just nu är om jag kan stoppa in min hdmi kabel och köra med tv:n ? Begränsas jag till 60hz då igen?

Ärligt talat vet jag inte. Om ditt kort har tre TMDS-signalkällor ska det fungera utan problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Hejsan jag sitter med samma huvudvärk här hemma med och testat allt

MSI GeForce® GTX 780 3GB LIGHTNING

skärm

http://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu#/...

Nån som kan ha ett vettigt svar på detta ?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bertilsson89:

Hejsan jag sitter med samma huvudvärk här hemma med och testat allt

MSI GeForce® GTX 780 3GB LIGHTNING

skärm

http://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu#/...

Nån som kan ha ett vettigt svar på detta ?

Ja, du måste som sagt ha en DisplayPort-kabel. Du kan inte köra 2560x1440 @ 144 Hz (eller ens 120 Hz) över DVI Dual Link.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Ärligt talat vet jag inte. Om ditt kort har tre TMDS-signalkällor ska det fungera utan problem.

Hur vet jag om det har de? Testa mig fram eller står det någonstans ang mitt grafikkort ?

Kan väl inte braka sönder för man testar eller hur ? Har ett radeon hd 6870 1024MB för övrigt

Visa signatur

Antec Nine Hundred Two V3, MSI 870A Fuzion AM3, AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz, Gigabyte Radeon HD6870 1GB Windforce OC , Fractal Design Newton R2, 650W modulär, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Zalman CNPS-10X Extreme

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Paulesplund:

Hur vet jag om det har de? Testa mig fram eller står det någonstans ang mitt grafikkort ?

Kan väl inte braka sönder för man testar eller hur ? Har ett radeon hd 6870 1024MB för övrigt

Du måste testa för att få svar. Tyvärr är sådan här detaljer sådant som aldrig står i klartext i någon produktbeskrivning. Men ifall du endast får 60 Hz när du samtidigt använder HDMI och enbart når 144 Hz över Dual Link efter omstart med HDMI är urkopplat? Ja, då har ditt grafikkort antagligen inte mer kapacitet än två TMDS-strömmar och både strömmarna måste gå till DVI Dual Link för 144 Hz.

Ytterligare anledning till att välja bort skärmar som enbart kör 144 Hz över DVI. Med Displayport är sådana problem så gott som bortbyggda