Död pixel efter 3 veckor, varför ska jag som kund behöva reparera den?

Permalänk
Medlem

Död pixel efter 3 veckor, varför ska jag som kund behöva reparera den?

Hej köpte mig en Lumia 950xl för 3 veckor sedan på Elgiganten för 6990kr

Jag köpte mig ett härdat glas för skydd 170 kr

Nu idag så har en pixel börjat lysa rosa under uppstart så jag frågade på Elgiganten ang om detta. De sa att jag får skicka in en på reparation som kan ta 1-2 veckor.

Varför kan de inte bara ge mig en ny? Nu blir ju telefonen öppnad och lim samt skruvar slits.

Nu om de byter glas så måste jag köpa nytt skärmskydd. Tycker det är dåligt

Vad har jag som kund rätt till?

Permalänk

@downup: vad står det i kontraktet som du skrev på ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hej köpte mig en Lumia 950xl för 3 veckor sedan på Elgiganten för 6990kr

Jag köpte mig ett härdat glas för skydd 170 kr

Nu idag så har en pixel börjat lysa rosa under uppstart så jag frågade på Elgiganten ang om detta. De sa att jag får skicka in en på reparation som kan ta 1-2 veckor.

Varför kan de inte bara ge mig en ny? Nu blir ju telefonen öppnad och lim samt skruvar slits.

Nu om de byter glas så måste jag köpa nytt skärmskydd. Tycker det är dåligt

Vad har jag som kund rätt till?

Skärmskydd ersätter ingen på marknaden så det är tyvärr inte mycket att gråta över.

Däremot brukar jag själv ifrågasätta varför de alltid måste skicka iväg produkterna. Dock är det ju så att om det är deras standardprocedur så har du nog inte mycket att hämta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Däremot brukar jag själv ifrågasätta varför de alltid måste skicka iväg produkterna. Dock är det ju så att om det är deras standardprocedur så har du nog inte mycket att hämta.

Vad är det att ifrågasätta? Det är väl rätt självklart att de måste skicka iväg dom om de inte har en egen verkstad som kan felsöka och reparera.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Du får telefonen fixad, vad är felet?
Garantin ger dig inte en ny telefon såfort den gamla går sönder, först försöker man att laga den.

Hade jag jobbat inom kundservice och beviljat en reparation och kunden gnäller på att man sliter på telefonens lim(?) och skruvar? Nä usch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Varför kan de inte bara ge mig en ny? Nu blir ju telefonen öppnad och lim samt skruvar slits.

Därför att de enligt konsumentköplagen har rätt att försöka åtgärda felet innan de ger dig en ny vara (omleverans).

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv

Som tidigare skrev så har de rätt att försöka reparera den innan de byter ut.
Men har du själv testat att köra någon dead\bright pixel reviver? Typ https://www.youtube.com/watch?v=ZjdrMuKpaCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Vad är det att ifrågasätta? Det är väl rätt självklart att de måste skicka iväg dom om de inte har en egen verkstad som kan felsöka och reparera.

Allt beror på vad som är felet. Har mer än en gång fått en ny surfplatta direkt när det varit fel på mjukvaran exempelvis. Så det beror helt på.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti