Raspberry Pi Till Media Server (Plex)

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi Till Media Server (Plex)

En relativ simpel fråga är det någon som har erfarenhet av att använda en Raspberry till en Plex media server? Eller finns det kanske andra bättre alternativ? Enda kraven är att det ska vara gratis (alltså mjukvaran), fungera på ipad och pc. Ett plus om det finns någon funktion för att få det att fungera i typ xbox one/ps4/smart tv också. Alla erfarenheter är välomna. Shoot!

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXZoR:

En relativ simpel fråga är det någon som har erfarenhet av att använda en Raspberry till en Plex media server? Eller finns det kanske andra bättre alternativ? Enda kraven är att det ska vara gratis (alltså mjukvaran), fungera på ipad och pc. Ett plus om det finns någon funktion för att få det att fungera i typ xbox one/ps4/smart tv också. Alla erfarenheter är välomna. Shoot!

Jag har själv inga erfarenheter av de men du har ju Rasplex som verkar helt ok.
RasPlex 0.5.1 on RPi2

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@DeXZoR:

Som jag tolkar din fråga vill du köra PMS, dvs. servern, och inte PMP (dvs. playern)?

R-Pi klarar detta, men du kommer inte kunna göra något som kräver transcoding, särskilt inte om du streamar i HD, så alla enheter måste vara kompatibla med de format du vill streama, inkl. stödja undertexter ifall du använder dig av det. Jag hade inte rekommenderat det, men visst går det. PMP går däremot utmärkt, även för HD-filmer.

EDIT: PMP fungerar utmärkt ifall du har den nyaste R-Pi:n, inte den gamla modellen.

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: RasPlex verkar väl vara en client, eller har jag missuppfattat?

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

@Spleak: Tack för svar. Är inte jätteinsatt i ämnet men rätta mig om jag har fel nu. Kör man Plex, transcodear väl servern ganska frekvent. Exempelvis om nätverket inte fixar att streama en fullhd film eller om ipaden inte pallar större format... Kanske är ute och cyklar.?

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

@DeXZoR
Det är en client, jag kanske missuppfatta din fråga trodde du var ute efter en client.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@DeXZoR: Du är absolut inte ute och cyklar. On-the-fly transcoding är en av huvudfunktionerna i PMS. Klarar din enhet inte av ett visst format så konverterar servern det till ett kompatibelt format, samtidigt som du streamar. Eller som du skriver, göra om till ett mindre krävande format om enheten, eller uppkopplingen, kräver det, för att t.ex. spara på data (bra när man kollar i mobilen) eller liknande.

Därav att jag inte hade valt R-Pi till detta. All transcoding är 100% processorbaserad, så GPU:n i Raspberryn kommer inte användas, och en 900 MHz ARM CPU är inte precis ett kraftpaket. Den klarar eventuellt lättare transcoding, men inga HD-filmer.

Med det sagt, så har jag kört PMS på ännu långsammare hårdvara, men jag stängde då helt av transcodingfunktionen. Detta gör så att du enbart kan se dina video-filer i formatet du har dem sparade på. Har du en 720p HD-film kan du t.ex. inte streama den i SD-kvalitet, även om du hade velat. Samt vill du titta på t.ex. en iPad kan du bara spela filerna som stöds för direktuppspelning på iOS (du kan t.ex. glömma srt-subtitles).

Så svaret är kort och gott: du kan köra det på din Pi, men du blir av med transcoding funktionerna, vilka enligt mig är en stor anledning varför man kör Plex.

Men jag råder dig att testa, att installera Plex Media Server går rätt fort. Känner du att allt funkar så bara kör på.

Hoppas det svarar på din fråga.

EDIT: Kollade upp för just Pi:n. PMS på ARM-arkitekturer (exempelvis R-Pi, diverse NAS:ar osv.) har inget, eller väldigt lite stöd, för transcoding. Så directplay är vad du kommer få.

Permalänk
Medlem

Tackar för all input. Skrotar helt enkelt idén om en ras tills vassare modell lanseras som klarar av transcoding.
Kör tillsvidare med en gammal macbook som media server.

Gott Nytt på er!

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)