Permalänk

3 st ips skärmar eller en stor skärm

Hej
Jag sitter och funderar fram och tillbaka åt vilket håll man ska gå. Eftersom jag är ganska kräsen när det kommer till färger så vill jag helst ha ips skärm. Funderar mellan 3 st ASUS 23" VC239H (http://www.inet.se/produkt/2200007/asus-23-vc239h#/moreinfo) eller en (http://cdon.se/hemelektronik/asus-mg279q-ahva-27-p33239962) Prismässigt är det strunt samma. Värt att nämna är att jag kommer att använda dem både till spel och 3d CAD. 1440p ger visserligen mer plats att arbeta men det det även 3 st skärmar.

Permalänk

Har ingen erfarenhet av en skärm med högre upplösning. Kört tre skärmar nu i 3 år och skulle ha väldigt svårt att byta ner mig till bara en igen. (märker stor skillnad när jag drar på LAN, med en skärm)
Multitaskar konstant så länge jag inte spelar. Det är en serie på ena skärmen, ett forum på en annan osv. Och BR filmer ger inga svarta kanter uppe och nere, utan flyter ut över ca 1.33 skärmar åt varje håll. Visst det finns bezels, men det glömde, iaf jag, snabbt bort.
Det är väldigt enkelt att ha koll på läget med allt man gör. Dessutom att spela spel är en fröjd beroende på vilken upplösning man väljer. (1 eller 3 skärmar) Men det behövs hårdvara för det.
Kan vara bra att ha i åtanke på bezeltjockleken på skärmarna om man kör på 3st. Själv har jag de på sidorna bakom så att det bara blir mittenskärmens kanter så att säga.
Bara min tanke på det hela.

Edit: Då jag kör med TN paneler så drar jag bara på digital vibrance så ser färgerna bra ut. Antar att ips skärmarna har bra färger redan från början.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk

Tack för att du delade med dig. Tror det blir trippla monitorer. jag har en amd r9 390 så det bör räcka för de flesta av dagens spel

Permalänk

[quote postid="15885450" userid="46191" name="S.Shooter"]
Har ingen erfarenhet av en skärm med högre upplösning. Kört tre skärmar nu i 3 år och skulle ha väldigt svårt att byta ner mig till bara en igen. (märker stor skillnad när jag drar på LAN, med en skärm)
Multitaskar konstant så länge jag inte spelar. Det är en serie på ena skärmen, ett forum på en annan osv. Och BR filmer ger inga svarta kanter uppe och nere, utan flyter ut över ca 1.33 skärmar åt varje håll. Visst det finns bezels, men det glömde, iaf jag, snabbt bort.
Det är väldigt enkelt att ha koll på läget med allt man gör. Dessutom att spela spel är en fröjd beroende på vilken upplösning man väljer. (1 eller 3 skärmar) Men det behövs hårdvara för det.
Kan vara bra att ha i åtanke på bezeltjockleken på skärmarna om man kör på 3st. Själv har jag de på sidorna bakom så att det bara blir mittenskärmens kanter så att säga.
Bara min tanke på det hela.

Edit: Då jag kör med TN paneler så drar jag bara på digital vibrance så ser färgerna bra ut. Antar att ips skärmarna har bra färger redan från början.
[/
Har själv kört med 3 stycken nu äldre 22" skärmar i cirka 4 år. Jag har nu beställt en Acer X34 istället. Om man kör flygsimulator eller andra simulatorer så är 3 skärmar fantastiskt bra. Det man retar sig på är skarvarna som stör lite.

Mer och mer börjar jag nu tycka att bredden blir för stor när man kör FPS eftersom det blir svårt att hålla koll på vad man har längst ut på sidorna. Likaså så blir bilden förvrängd på sidorna. Det är lätt att missa detaljer längst ut när man är i stridens hetta så för en extrem gamer så tror jag inte på 3 skärmar. Jag vet inte om man skulle ha satsat på att köpa en 27" istället för 34", men risken är att jag ångrar det om jag nu hoppar över till flygsimulator igen.

Om du vill multitaska och köra fler saker samtidigt så är det bara att spara en skärm och använda den som extrasskärm i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Flera skärmar är överskattat. En stor är helt underbart.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Sitter i exakt samma sits, sålde min surround setup för någon månad sen för jag skulle köpa 4 nya skärmar. har ännu inte fått tummen ur...vill ha 144hz ips med g-sync men de finns ju inte. inte i 1080p24" iaf. Vill absolut inte ha tn panel. finns ju i 60hz men vill ju ha mer än det. Verkar som det får bli x34 från acer.Asus släpper ju sin rog 34" nästa år men den tycker jag rent utsagt ser förjävlig ut. får bli att hålla i pengarna tills något bättre alternativ kommer ut. annars får man väll lira på 60hz och vara nöjd med det.

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakaoburken:

Sitter i exakt samma sits, sålde min surround setup för någon månad sen för jag skulle köpa 4 nya skärmar. har ännu inte fått tummen ur...vill ha 144hz ips med g-sync men de finns ju inte. inte i 1080p24" iaf. Vill absolut inte ha tn panel. finns ju i 60hz men vill ju ha mer än det. Verkar som det får bli x34 från acer.Asus släpper ju sin rog 34" nästa år men den tycker jag rent utsagt ser förjävlig ut. får bli att hålla i pengarna tills något bättre alternativ kommer ut. annars får man väll lira på 60hz och vara nöjd med det.

http://www.inet.se/produkt/2205472/asus-27-rog-swift-pg279q-g... -
144hz+, IPS, G-sync?

Eller menar du att du vill ha en 21:9 skärm med dessa egenskaper?

Eller du kanske helt enkelt inte vill gå högre än 1080?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Skulle ta en bra skärm över 3 dåliga alla dagar i veckan.
Har man däremot budget för 3 bra skärmar så kanske det är trevligare.
Men jag tror att 34" 21:9 skärmarna är en väldans bra kompromiss mellan de 2.

Permalänk
Proffsmobbare

Det beror lite på hur man jobbar, vanesak tror jag.

Körde flera mindre skärmar förut, bytte till en stor. I början var det ovant, men sedan lärde jag mig placera fönster "rätt" och idag skulle jag aldrig gå tillbaka till flera skärmar. Trots att det är färre pixlar på den större så känns den mer effektiv, att man använder mer av det som finns tillgängligt.

Kan du få tag på en fin, stor IPS-skärm och vänjer dig så tror jag inte att du kommer ångra dig.

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

http://www.inet.se/produkt/2205472/asus-27-rog-swift-pg279q-g... -
144hz+, IPS, G-sync?

Eller menar du att du vill ha en 21:9 skärm med dessa egenskaper?

Eller du kanske helt enkelt inte vill gå högre än 1080?

Jo vet om swiften men 3x 1440p blir otroligt tungt att driva plus att det blir otroligt dyrt. Det är därför jag främst kikat på 24" 1080p. Mer lättdrivet givetvis. Haft ögonen på x34 väldigt länge. Den 24" jag har nu kan man sätta jämte. Men älskar verkligen surround. Men kanske är rent önsketänkande för min del. Finns väll inga 24" med de specsen. Eller är det jag som underskattar tn paneler? Om man tänker på färger och betrakningsvinklar. Känns sådär att bränna 9k på 3st 60hz...☺

Så jädra svårt val, särskilt när jag ALDRIG gör impulsköp utan går igenom allt i mitt huvud flera gånger.

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakaoburken:

Jo vet om swiften men 3x 1440p blir otroligt tungt att driva plus att det blir otroligt dyrt. Det är därför jag främst kikat på 24" 1080p. Mer lättdrivet givetvis. Haft ögonen på x34 väldigt länge. Den 24" jag har nu kan man sätta jämte. Men älskar verkligen surround. Men kanske är rent önsketänkande för min del. Finns väll inga 24" med de specsen. Eller är det jag som underskattar tn paneler? Om man tänker på färger och betrakningsvinklar. Känns sådär att bränna 9k på 3st 60hz...☺

Så jädra svårt val, särskilt när jag ALDRIG gör impulsköp utan går igenom allt i mitt huvud flera gånger.

Jag förstår Gällande detta med TN vs. IPS, personligen bryr jag mig inte. TN funkar fint för mig, jag har en Swift som är TN just nu. Färgerna ska tydligen poppa mer med IPS, men det är inget jag bryr mig om helt enkelt. Det är fullt duglig färg och betraktningsvinklarna är inte dåliga heller. Men det är väl subjektivt. Jag menar, inte fasen sitter jag och stirrar på skärmen från sidan? Den är ju alltid rakt framför mig.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Eftersom jag har en laptop med en ips skärm och speglar över det till en tn panel och det syns väldigt tydligt när man jämför dem men är man inte så petik med färgerna så är tn klart ett bättre val