Rma ärende med minnen och vad är rätt summa ?

Permalänk
Administrativ avgift

Rma ärende med minnen och vad är rätt summa ?

Hejsan avlsutade nyss ett garantiärende där jag hade kommit överens att byta till nya minnen med butiken och betala mellanskillnaden

Var ca 1 år sedan jag köpte minnena och de ringde nu och sa att summan jag får tillbaka är 999kr ?? Jag betalade ju dubbla när jag köpte minnena ? Borde jag inte betala mellanskillnaden från det jag orginellt betalade istället ?

(Jag tog det på faktura och sen ville inet ge mig pengar på kontot istället för att dra fakturan) enligt tekniker skulle de då gå back 900kr ? De har väl också en orginalsumma att få tillbaka eller är jag ute o cyklar ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

orginalsumman

Det totala värde du lagt på produkten ska du få tillbaka i pengar/värdebevis/presentkort eller ersättas med en likgiltig produkt som finns aktuell idag.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av byched:

Det totala värde du lagt på produkten ska du få tillbaka i pengar/värdebevis/presentkort eller ersättas med en likgiltig produkt som finns aktuell idag.

Enligt xxxx så ger de mig 999kr borde inte de få tillbaka orginalsumman de köpte dom av från crucial för de godkände attjag fick byta minnena. Så vill bara ha denna som referens maillogg kommer.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

ganska luddigt... du betalade alltså 2000 för 4x4GB för ett år sen och idag får du tillbaka 999kr för ett RMA ärende?
för 999 borde du kunna få ett par nya 4x4GB om inte 2x8GB nu vet jag inte vilken frekvens det är på de du hade... men du har rätt till en likvärdig produkt och då har de väl kollat vad som är likvärdigt och satt priset på 999
sen är det otydligt vad du skulle uppgradera till istället för det som vore likvärdigt.

du får inte 2000kr tillbaka efter ett års användande, om produkten kostar 2000kr fortfarande får du en ny men inte pengarna

Permalänk
Medlem

Du skall ha tillbax samma värde som står på kvittot, inget annat.. Alternativt nya minnen av samma sort.. Om du uppgraderar så tror jag du får betala mellanskillnaden mellan dags nypriser..

Skulle tagit pengarna tillbaka, Sen köpa nya minnen.. inte uppgraderat/bytt till dyrare..

Vid RMA är det ersättningsvara med samma spec eller hela summan tillbaks. EJ presentkort..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Som sagt är bakgrunds informationen lite luddig men konsumentköplagens säger följande:

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Alltså kan de inte avhjälpa felet eller leverera en likvärdig produkt så kan du kräva att häva köpet. Om köpet hävs återbetalas köpeskillingen. Det är helt ointressant vad Inet förlorar på detta vad likvärdiga minnen kostar idag osv. Konsumentköplagens tar ingen hänsyn till det.

Permalänk
Medlem

@andra94:

Om du köpte produkten för ca 1800kr, produkten går sönder inom garanti/konsumentköpslagen (3år) där det konstaterat ett ursprungsfel är orsaken och åtgärd
De alternativ enligt lagen är att du ersätts med är:

- Utbyte, samma modellprodukt i ny förpackning (saleskit)

- Ersättas med likvärdig produkt (ny vara i samma prisklass och prestanda)
Du kan lägga till mellanskillnad för en dyrare produkt eller få mellanskillnad som summa/presentkort vid lägre värde på nya varan.

- Pengarna tillbaka, väljer köpa ny produkt via en annan återförsäljare

Du som konsument är skyddad enligt lagen, att återförsäljaren går back ska du inte bry dig om.
Samma värde eller pengarna tillbaka.

Du får utveckla mer än det du skrivit om jag misstolkat något du skrivit tidigare.

Skrivet av Viochee:

ganska luddigt... du betalade alltså 2000 för 4x4GB för ett år sen och idag får du tillbaka 999kr för ett RMA ärende?
för 999 borde du kunna få ett par nya 4x4GB om inte 2x8GB nu vet jag inte vilken frekvens det är på de du hade... men du har rätt till en likvärdig produkt och då har de väl kollat vad som är likvärdigt och satt priset på 999
sen är det otydligt vad du skulle uppgradera till istället för det som vore likvärdigt.

du får inte 2000kr tillbaka efter ett års användande, om produkten kostar 2000kr fortfarande får du en ny men inte pengarna

Tror du behöver läsa på lite om konsumentköpslagen.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av byched:

@andra94:

Om du köpte produkten för ca 1800kr, produkten går sönder inom garanti/konsumentköpslagen (3år) där det konstaterat ett ursprungsfel är orsaken och åtgärd
De alternativ enligt lagen är att du ersätts med är:

- Utbyte, samma modellprodukt i ny förpackning (saleskit)

- Ersättas med likvärdig produkt (ny vara i samma prisklass och prestanda)
Du kan lägga till mellanskillnad för en dyrare produkt eller få mellanskillnad som summa/presentkort vid lägre värde på nya varan.

- Pengarna tillbaka, väljer köpa ny produkt via en annan återförsäljare

Du som konsument är skyddad enligt lagen, att återförsäljaren går back ska du inte bry dig om.
Samma värde eller pengarna tillbaka.

Du får utveckla mer än det du skrivit om jag misstolkat något du skrivit tidigare.

Tror du behöver läsa på lite om konsumentköpslagen.

Är på telefon endast.

Sammanfattningen är minnena går sönder köper nya på faktura efter inet sagt okej att jag betalar mellanskillnaden mot nya. Men sen tyckte inet att det var enklare att betala ut pengarna på kontot. Sen ringer teknikern och säger att summan de betalar ut är 999kr.

Ville ju inte säga att det var @inet damn you guys

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av byched:

@andra94:

Om du köpte produkten för ca 1800kr, produkten går sönder inom garanti/konsumentköpslagen (3år) där det konstaterat ett ursprungsfel är orsaken och åtgärd
De alternativ enligt lagen är att du ersätts med är:

- Utbyte, samma modellprodukt i ny förpackning (saleskit)

- Ersättas med likvärdig produkt (ny vara i samma prisklass och prestanda)
Du kan lägga till mellanskillnad för en dyrare produkt eller få mellanskillnad som summa/presentkort vid lägre värde på nya varan.

- Pengarna tillbaka, väljer köpa ny produkt via en annan återförsäljare

Du som konsument är skyddad enligt lagen, att återförsäljaren går back ska du inte bry dig om.
Samma värde eller pengarna tillbaka.

Du får utveckla mer än det du skrivit om jag misstolkat något du skrivit tidigare.

Tror du behöver läsa på lite om konsumentköpslagen.

i detta fall har det garanterat en vara i samma prestandaklass som kostar 999kr därav får han 999kr då han vill ha något bättre.
utan mer information skulle jag gissa att det är dessa minnen vi pratar om : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762056

EDIT: hade fel angående pengarna tillbaka, dock händer det väldigt sällan då det i princip alltid finns likvärdiga produkter
hittar dock ingenstans att konsumenten får välja vilken typ av sätt de ska lösa reklamationen (utbyte/ersättas med likvärdig produkt/pengar tillbaka)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Är på telefon endast.

Sammanfattningen är minnena går sönder köper nya på faktura efter inet sagt okej att jag betalar mellanskillnaden mot nya. Men sen tyckte inet att det var enklare att betala ut pengarna på kontot. Sen ringer teknikern och säger att summan de betalar ut är 999kr.

Ville ju inte säga att det var @inet damn you guys

Ville du inte säga att det var Inet så skulle du troligen inte nämnt i trådens första inlägg att det var just Inet...

"Jag tog det på faktura och sen ville inet ge mig pengar på kontot istället för att dra fakturan"

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Som sagt händelse förloppet är lite luddigt, men om jag förstår det rätt blev du erbjuden en utbytes produkt, du valde sedan att inte motta utbytesprodukten utan ville uppgradera. Stämmer det?

I så fall så är det helt korrekt, du får värdet av utbytesprodukten eftersom att det fanns en sådan, du har ingen laglig rätt att uppgradera eller att få värdet av utbytes produkten, det är helt på "Good Will". Möjligen att du skulle kunna kräva en kredit faktura på summan.

Så ser jag det i alla fall, utifrån den som sagt vaga historien.

Permalänk
Medlem

Vid hävning skall inköpspriset återbetalas, minus ev. nyttjandeavdrag. Frågan är här om de godkänt hävning!? Har säljaren erbjudit ersättningsvara/omleverans, eller reparation, så har de levt upp till vad lagen kräver och behöver inte godkänna hävning (såvida de inte misslyckats med att fixa felet ett flertal ggr).

Utöver att de uppfyllt lagens krav så står det dem fritt att erbjuda alternativa lösningar. En sådan alternativ lösning kan då vara återköp ,vilket ej är samma som hävning, där de erbjuder 999kr för varan. Det står naturligtvis köparen fritt att avböja en alternativ lösning och istället ta den lösning som uppfyller lagkraven, i detta fall ersättningsvara.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Med tanke på att inet nu inte vill ge dig minne utan ge dig pengar på konto som du sen kan använda till minne ska du få tillbaka det du betalade däremot om dom hadde dragit av det på fakturan så skulle dom bara behöva betala 999kr eller vad en likvärdig produkt kostar