Importering av "Assisted knife"?

Permalänk
Medlem

Importering av "Assisted knife"?

http://www2.knifecenter.com/item/KS1556TBW/kershaw-1556tbw-cr...

Tänkte beställa denna. Är den laglig att importera?

Automatiska samt stiletter vet jag att dom ej är det. och vissa hemsidor säger att assisted knives är olagliga att importera med, utan tillstånd, och andra säger att de är lagliga...

Någon som har importerat en assisted knife och fått igenom den?

Tack på förhand!

MVH / p0k

Permalänk
Medlem

importerade en SOG Trident innan sommaren. var också fundersam, så jag droppade ett mail till Polisen. fick ett svar från en regionsjurist:

"enligt 1 § lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål får inte knivar innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs och inte heller i fordon på allmän plats.

Enligt 1 § Förordningen (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål får inte springstiletter eller springknivar föras in i Sverige utan särskilt tillstånd.

Om kniven är att anse som en springstilett/springkniv krävs det tillstånd från Polismyndigheten för införsel av kniven. Om kniven inte är att anse som en springstilett/springkniv krävs inget tillstånd men tänk då på att du inte får ha den på allmän plats."

då är frågan, vad definieras som en "Springkniv". Finns liksom ingen rak definition. Men vad jag kunnat läsa mig till på diverse ställen på internet, är att det är en assisterad kniv där bladet kommer ut ur ena änden på handtaget; knivar när bladet viks ut ur handtaget, som den du länkat, är helt lagliga att importera.

Jag fick in min kniv, från USA tror jag den skickades, utan problem.

TL; DR

Den är laglig, kör på!

Permalänk
Medlem

När jag har varit osäker på liknande frågor har jag mailat polisen och fått bra (alltså inte bara ett slött nej) svar. Förmodligen hamnar man i något register som "terrorist men laglydig"

Permalänk
Medlem

klassas det inte springkniv om den går att öppna med 1 hand?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Man kan öppna alla folders med en hand, spring eller inte..

Permalänk

En stilett öpnas med en knapp en asisten knife öpnas med att du öpnnar bladet lite själv sen tar fjädern över stor skilnad i lagens anledning och ja asisted knife är laglig i sverige känner en som importerat från usa två gånger o jag och min bror köpte en varsin när vi var i usa men ja vi komm igenom o tullen öpnnade till och med en av väskorna med en kniv dom är lagliga

Permalänk
Medlem

Ser ut som en vanlig fällkniv borde väl inte vara något konstigt ?

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans i helvetet att tullen läser lusen av varenda paket som ser ut att innehålla en kniv, för att kunna klippa en på tusen knivar som råkar vara av olaglig modell. Det finns betydligt vettigare områden för dem att fokusera på om främsta målsättningen är att det ska se bra ut i statistiken, vilket det med största sannolikhet är.

Importera kniven du. Skulle det mot all tänkbar förmodan bli jidder om saken är det ju mycket enkelt att hävda att du köpte den där skiiiitsnygga kniven utan att alls fundera på vad det krångliga engelska mumbojumbot "assisted knife" betydde, och inget uppsåt kan bevisas.

Rent generellt tycker jag dock du ska fundera på att skaffa något riktigt istället, om det nu inte enbart handlar om att ha en cool ninjakrigkniv med svärtat blad typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Frågan är om det verkligen är värt att köpa kniven från USA med eventuellt strul i tullen när man enligt prisjakt kan hitta den i svenska webb butiker för 699 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809605

Permalänk
Medlem

"något riktigt"...? ^^,

Har fiskat och jagat i ett antal år, och de knivar som hållt bäst för mig är just kershaw. Benchmade är la det enda jag skulle sätta högre. Jag bara lade en kniv som exempel.

Jag importerar hellre. Istället för att vänta flera veckor på halva kassa nätbutiker ska importera den åt mig, och sedan lägga på sina 15-25%.

Permalänk
Medlem

Assisterande knivar bör inte vara några problem att importera, de säljs ju även i Sverige. Att få in automatiska knivar är däremot lite mer komplicerat. Beställ på du

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0k:

http://www2.knifecenter.com/item/KS1556TBW/kershaw-1556tbw-cr...

Tänkte beställa denna. Är den laglig att importera?

Automatiska samt stiletter vet jag att dom ej är det. och vissa hemsidor säger att assisted knives är olagliga att importera med, utan tillstånd, och andra säger att de är lagliga...

Någon som har importerat en assisted knife och fått igenom den?

Tack på förhand!

MVH / p0k

Är du över 21 är det lungt. Dock fortfarande olagligt att inneha vapen på allmän plats utan en bra anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0k:

http://www2.knifecenter.com/item/KS1556TBW/kershaw-1556tbw-cr...

Tänkte beställa denna. Är den laglig att importera?

Automatiska samt stiletter vet jag att dom ej är det. och vissa hemsidor säger att assisted knives är olagliga att importera med, utan tillstånd, och andra säger att de är lagliga...

Någon som har importerat en assisted knife och fått igenom den?

Tack på förhand!

MVH / p0k

Hej! Om du är 18 så får du beställa "Hur många kniv du vll, assisted opening eller ej. Jag har, och hela tiden beställer just "assisterande", de senaste två tre månaderna har säkert 15.20 paket stoppats av Tullen och PostNord, Men det har inte varit några problem som helst. Jag fick ju självklart betalar hanteringsavgift och moms 25% som vanligt, men inga som helst problem att importera den, nu är inte Mitt råd till dig att du ska mass importera, absolut inte, men det verkar vara helt lagligt. visa knivar som är förbjudna kan man oftast inte ens beställa, men de här är det inga problem med. Mvh KT,83

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

importerade en SOG Trident innan sommaren. var också fundersam, så jag droppade ett mail till Polisen. fick ett svar från en regionsjurist:

"enligt 1 § lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål får inte knivar innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs och inte heller i fordon på allmän plats.

Enligt 1 § Förordningen (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål får inte springstiletter eller springknivar föras in i Sverige utan särskilt tillstånd.

Om kniven är att anse som en springstilett/springkniv krävs det tillstånd från Polismyndigheten för införsel av kniven. Om kniven inte är att anse som en springstilett/springkniv krävs inget tillstånd men tänk då på att du inte får ha den på allmän plats."

då är frågan, vad definieras som en "Springkniv". Finns liksom ingen rak definition. Men vad jag kunnat läsa mig till på diverse ställen på internet, är att det är en assisterad kniv där bladet kommer ut ur ena änden på handtaget; knivar när bladet viks ut ur handtaget, som den du länkat, är helt lagliga att importera.

Jag fick in min kniv, från USA tror jag den skickades, utan problem.

TL; DR

Den är laglig, kör på!

Med spring assisted stiletto menar man kniv som har en stark fjäder och utlöses med ett "knapp-tryck". Det spelar ingen roll om det står spring assisted eller bara assisted, Det är samma sak, och knivar med den beskrivningen är lagliga att beställa, köpa och importera, så länge man inte har speciella personligen restriktioner, förstås. Dessutom så är det på de allra flesta sidor inte lätt att köpa en vara till exempel en kniv som är förbjuden i Sverige Till exempel Ebay Amazon och andra där kan du oftast inte ens beställa en kniv som anses vara olaglig i landet du vill importera till eller får dom att exportera till. Hoppas att det här var till hjälp jag har beställt många sådana knivar många paket har varit stoppade av Tullen och PostNord har aldrig haft några problem bara betala moms på hanteringsavgift så är det lugnt. KT,83

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på en liten bättre kniv hemma och denna ser ut att vara vettig. Är sidan i sig pålitlig?