Problem (kornig bild) med min nya oled tv LG 55EG910V

Permalänk

Problem (kornig bild) med min nya oled tv LG 55EG910V

Hej

Har nyss köpt en LG 55EG910V TV , har problem med kornig, grynig bild. har alltså inte så bra skärpa. Kör en 5meters hdmi high speed deltaco från grafik kortet.
Har stängt av all "video förbättrings inställningar på tv:n. " Har försökt läsa mig till lösningar men har bara hittat folk med liknade problem som mig. Har ställt in 1920x1080 i 60 Hz.

Specs

tv: LG 55EG910V
Hdmi 5m deltaco
Grafikkort: GTX 980
Processor: i7-5820K

Permalänk

Hur kommer tv-bilden in i tv´n?
Om analogt så får man räkna med kornig bild, analogt funkar bättre på tjock-tv.

Permalänk

Måste vara en missh i upplösningen. Kolla på tvn igen att den faktiskt kör rätt upplösning. Stäng av overscan. PC läge om det finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kortleken:

Hur kommer tv-bilden in i tv´n?
Om analogt så får man räkna med kornig bild, analogt funkar bättre på tjock-tv.

jag kör hdmi från dator till tv.

Skrivet av guineapig:

Måste vara en missh i upplösningen. Kolla på tvn igen att den faktiskt kör rätt upplösning. Stäng av overscan. PC läge om det finns.

Skickades från m.sweclockers.com

använder mig av pc inställningen på tv:n, finns det något vettigt program / bild man kan ha som referens punkt?

Permalänk
Medlem

öh du sitter la inte för nära den? klart det blir korningt.

nä men om det e en ips panel så brukar det se lite kornigt ut.

ah oled... hmmm äkta oled eller edge led med ips panel. för om det e äkta oled så borde det va ffinfint jue

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Schysst med OLED-TV

Skrivet av peter1336:

använder mig av pc inställningen på tv:n, finns det något vettigt program / bild man kan ha som referens punkt?

Dubbelkolla att det inte är på någon skalning alls på grafikkortet. (testa skalningsläge "ingen skalning")
Dubbelkolla att overscan är avstängt på TV:n. (leta efter "Skanna bara/Just scan")
När du gjort det, gå till windowsskrivbordet och bekräfta att bakgrunden går precis till kanten av skärmen. (dvs inte går lite "utanför" skärmen, och inte heller ligger en bit innan för så det blir en svart ram runt om)

Säkra detta först

...

Är ALLT grynigt förresten, eller är det bara text i windows? Det kan mycket väl vara så att cleartype funkar dåligt med dessa OLED skärmar: cleartype utnyttjar hur subpixlarna är uppbyggda i separata färgerna Röd, grön och blå, men LG:s OLED har även en separat vit pixel vill jag minnas. Kanske enklast prova stänga av cleartype helt, och se hur det ser ut?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Schysst med OLED-TV
Dubbelkolla att det inte är på någon skalning alls på grafikkortet. (testa skalningsläge "ingen skalning")
Dubbelkolla att overscan är avstängt på TV:n. (leta efter "Skanna bara/Just scan")
När du gjort det, gå till windowsskrivbordet och bekräfta att bakgrunden går precis till kanten av skärmen. (dvs inte går lite "utanför" skärmen, och inte heller ligger en bit innan för så det blir en svart ram runt om)

Säkra detta först

...

Är ALLT grynigt förresten, eller är det bara text i windows? Det kan mycket väl vara så att cleartype funkar dåligt med dessa OLED skärmar: cleartype utnyttjar hur subpixlarna är uppbyggda i separata färgerna Röd, grön och blå, men LG:s OLED har även en separat vit pixel vill jag minnas. Kanske enklast prova stänga av cleartype helt, och se hur det ser ut?

När jag kör PC läge på skärmen så kan jag bara välja 16:9 och 4:3, allt är inte grynigt mest bakgrunderna som är ur fokus så att säga. Kan man använda sig av en blueray spelare emellan? alltså dator till blueray till tv? kan det hjälpa?

Permalänk
Medlem

Vilket avstånd sitter du på när du bedömmer bilden? 55tum och 1080P blir grynigt när man kommer under ca 1.5-2meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

När jag kör PC läge på skärmen så kan jag bara välja 16:9 och 4:3

... det finns inget 1:1?
Har du kollat runt kanterna, fylls bilden upp perfekt utan att gå utanför eller innanför? (på startmenyn borde du gå se om den går utanför)
Om inte bilder matchar perfekt 1:1 så kommer det aldrig bli riktigt bra bild.

Om det finns en skärpainställning kan du även testa ändra den. Prova den "i mitten" eller helt avslagen tex.
... och gå genom alla bildförbättringar igen för att säkra att de är avstängda!
(kolla tex att noise reduction är avstängd, och att super resolution inte är på)

Skrivet av peter1336:

Kan man använda sig av en blueray spelare emellan? alltså dator till blueray till tv? kan det hjälpa?

Eh, hur skulle det gå till och vad skulle det hjälpa? En blurayspelare i sig har ju sällan någon ingång, och i vilket fall så kan i princip alla "mellanhänder" bara ställa till bilden värre.
I princip ska det bara vara att stänga av allt skit i form av overscan osv från både datorn och tv:n, så borde det funka hyfsat sen!

Jag har sett TV:n i butik dock, och där håller jag med om att den sett lite extra "pixlig" ut jämfört med andra lika stora TV:apparater, men det måste ju vara någon "bildförbättrare" som går att slå av? Svärtan är badass dock utan tvekan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.