The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Buio:

Finns inget inbyggt vad jag känner till. Sweclockers körde sina test med Fraps och en av ingame rendrerade mellansekvenserna, eftersom de alltid är samma. Det är rätt vanligt med Fraps för att ta ut prestanda från spel som inte har inbyggda benchmarks.
http://www.sweclockers.com/test/20511-snabbtest-grafikprestan...

"Som testscen används en 90 sekunder lång sekvens tidigt i spelet, i vilken Geralt rider till byn White Orchard. Det handlar om massa grafiska detaljer badandes i ljuset från en färgglad soluppgång."

"Prestandasiffrorna hämtas via Fraps under 90 sekunder och efterbehandlas i Microsoft Excel."

Råkade av en slump se det här, tänkte bara flika in att vi "styr" Geralt själva i en vanlig spelsekvens - givetvis samma sträcka enligt bästa förmåga. Förregisserade mellansekvenser passar helt enkelt inte alltid, och i fallet Witcher 3 ger de ofta märkliga värden (i testsyfte) ställt mot riktigt gameplay. Den aktuella slingan som användes finns i videoform på sidan du länkade.

(Notervärt är att vi inte använder exakt samma sekvens för vare sig efterföljande GPU-tester eller för de CPU-tester där Witcher 3 är med. Det blir ofta så, när man får mer tid med spelet kan man finslipa metoden och hitta nya eller bättre testslingor.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Närmar mig slutet av storyn nu tror jag. Snart inga sidouppdrag kvar, bara en väldig massa frågetecken i skellige.
Men vad som är lite märkligt är att jag har gjort alla witcher gear uppdrag men av någon anledning saknar jag diagrammet till enhanced wolven trousers. Var har jag missat den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Närmar mig slutet av storyn nu tror jag. Snart inga sidouppdrag kvar, bara en väldig massa frågetecken i skellige.
Men vad som är lite märkligt är att jag har gjort alla witcher gear uppdrag men av någon anledning saknar jag diagrammet till enhanced wolven trousers. Var har jag missat den?

Skickades från m.sweclockers.com

Fick dubbelkolla för att vara säker, men den hittar du nordöst om Lakeside Hut på en liten ö. När du når ön så ska den finnas i vattenkanten på sydöstsidan (typ) om jag inte missminner mig.

EDIT: Kaer Morhen om detta inte framgick!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

@Crazy: Jag kollar direkt. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Okej , jag råkade ju sälja vanilla witcher svärdet i början av spelet. Kan man fortfarande crafta feta svärd utan den? eller måste jag fixa en mod och lägga till den igen? är lvl 20 kanske är för sent endå?

funderar också på att göra alla set-quests , är det värt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast

@Oneone:
Set questsen är värda absolut, att springa runt i full cat gear är väldigt bra och det är inte så svårt att hitta alla material om man bara lootar som vanligt. Vad jag vet så används inte första witcher svärdet till något i crafting men kan ha fel. Du borde ju i vilket fall som helst crafta de gröna som passar din spelstil ändå och uppgradera dem istället.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

@Firkraag okej tack då ska jag köra på de!

Men vad menar du crafta gröna? svärden menar du?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast

@Oneone:
Ja, varje Witcher school har ju sitt armor set och sen har dem även 2 tillhörande svärd i både steel och silver. Vad jag vill minnas så får man inte direkt några speciella set bonusar så det spelar egentligen ingen roll vilken skola dina svärd kommer ifrån.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

@Oneone:
Ja, varje Witcher school har ju sitt armor set och sen har dem även 2 tillhörande svärd i både steel och silver. Vad jag vill minnas så får man inte direkt några speciella set bonusar så det spelar egentligen ingen roll vilken skola dina svärd kommer ifrån.

ok tack! ska utforska vidare . jag gjorde ett par quests förut sen fick jag spela om ett par timmar pga att savefilen försvan... Och inte orkat göra dem igen :P. Men nu jääävlar

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Firkraag:

@Oneone:
Ja, varje Witcher school har ju sitt armor set och sen har dem även 2 tillhörande svärd i både steel och silver. Vad jag vill minnas så får man inte direkt några speciella set bonusar så det spelar egentligen ingen roll vilken skola dina svärd kommer ifrån.

Skrivet av Oneone:

ok tack! ska utforska vidare . jag gjorde ett par quests förut sen fick jag spela om ett par timmar pga att savefilen försvan... Och inte orkat göra dem igen :P. Men nu jääävlar

Om inte annat så handlar det ju om att se awesome ut.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nån som kör Heart of stone?
jag funderar på att skaffa season pass men det står bara coming soon.
om man köper det får man heart of stone på en gång eller måste man vänta till nästa expansion släpps också?
när bör man hoppa på heart of stone expansionen? efter man klarat av main quest i vanilla ?
eller är man overpowered ?
vissa pratar om att det krävs lvl 37 andra lvl 41 och jag har även läst nått som lvl 64 är kravet.
jag är på lvl 32 just nu och är precis i slutet (tror jag) och jag har gjort en hel del sido quests och letat witcher school gear.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Molotov]:

Nån som kör Heart of stone?
jag funderar på att skaffa season pass men det står bara coming soon.
om man köper det får man heart of stone på en gång eller måste man vänta till nästa expansion släpps också?
när bör man hoppa på heart of stone expansionen? efter man klarat av main quest i vanilla ?
eller är man overpowered ?
vissa pratar om att det krävs lvl 37 andra lvl 41 och jag har även läst nått som lvl 64 är kravet.
jag är på lvl 32 just nu och är precis i slutet (tror jag) och jag har gjort en hel del sido quests och letat witcher school gear.

Man får Hearts of Stone på en gång och sen Blood and Wine när de släpps med season pass.
Jag spelade efter main story var lvl 34 med mastercrafted gear, funkade bra, rätt svårt med tuffaste svårighetsgraden. Rekommenderade level för start questen är 32, 64 är om du kör på new game+.

Edit: Spelar ingen roll om du kör HoS före eller efter main storyn, den är nästan helt fristående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Man får Hearts of Stone på en gång och sen Blood and Wine när de släpps med season pass.
Jag spelade efter main story var lvl 34 med mastercrafted gear, funkade bra, rätt svårt med tuffaste svårighetsgraden. Rekommenderade level för start questen är 32, 64 är om du kör på new game+.

Edit: Spelar ingen roll om du kör HoS före eller efter main storyn, den är nästan helt fristående.

Tack för bra svar.
Ska se till att skaffa season pass då så man kan fortsätta sitt witcher äventyr här under julledigheten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Såg att Steam har halva proset på Witcher nu under deras vinter-rea, och eftersom nya grafikkortet anländer strax efter jul är jag galet sugen.
Har dock en liten fråga - Rekommenderar ni att man spelar igen dom 2 första spelen innan man ger sig på 3:an, eller är det bara att köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölvestig:

Såg att Steam har halva proset på Witcher nu under deras vinter-rea, och eftersom nya grafikkortet anländer strax efter jul är jag galet sugen.
Har dock en liten fråga - Rekommenderar ni att man spelar igen dom 2 första spelen innan man ger sig på 3:an, eller är det bara att köra på?

Talar av egna erfarenheter
Har inte spelat domtidigare spelen.
Visst det finns mycket story och referencer och man märker att karaktärerna i spelet känner varandra och talar mycket om tidigare händelser.
Men jag tycker inte att man måste spela dom tidigare spelen. Det finns dessutom väldigt mycket att läsa om loren både i spelet och på internettet

Annars måste jag bara säga att jag tycker spelet är helt klart GOTY

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av [Molotov]:

Talar av egna erfarenheter
Har inte spelat domtidigare spelen.
Visst det finns mycket story och referencer och man märker att karaktärerna i spelet känner varandra och talar mycket om tidigare händelser.
Men jag tycker inte att man måste spela dom tidigare spelen. Det finns dessutom väldigt mycket att läsa om loren både i spelet och på internettet

Annars måste jag bara säga att jag tycker spelet är helt klart GOTY

Skickades från m.sweclockers.com

Låter ju kanon!
Såg nu också att det gick att få alla 3 spel för ~50 kronor extra, kan ju vara något ifall man ångrar sig och vill köra igenom dom tidigare spelen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölvestig:

Såg att Steam har halva proset på Witcher nu under deras vinter-rea, och eftersom nya grafikkortet anländer strax efter jul är jag galet sugen.
Har dock en liten fråga - Rekommenderar ni att man spelar igen dom 2 första spelen innan man ger sig på 3:an, eller är det bara att köra på?

Spendera en kvart på att läsa lite lore om du känner dig förvirrad, eller gör det bara för att det är intressant.
Älskar själv 3:an, och då har jag varken spelat 1:an eller 2:an, och hade inga större problem att hänga med i storyn.

Sen så har jag hört av folk att 3:an är långt före 2:an och (framför allt) 1:an när det kommer till grafik och gameplay, så jag vette tusan om jag ens hade orkat spelat igenom de tidigare spelen. Skulle vara för storyn isåfall.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

De två första spelen är riktigt bra de också, framförallt storyn i ettan, bäst hittills (har inte spelat klart trean ännu).
Ettan är väldigt annorlunda, tar ett bra tag att komma in i och styrningen är inte alls lika bra som senare. Men, tar man sig förbi det är det ett fantastiskt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölvestig:

Såg att Steam har halva proset på Witcher nu under deras vinter-rea, och eftersom nya grafikkortet anländer strax efter jul är jag galet sugen.
Har dock en liten fråga - Rekommenderar ni att man spelar igen dom 2 första spelen innan man ger sig på 3:an, eller är det bara att köra på?

https://www.youtube.com/watch?v=VlvkjMYcryI

Här har du en recap! Jag tyckte 1an är lite seg eftersom det är lite gammalt nu men 2an är riiiktigt bra tycker jag helt klart värt att spela igenom. Väldigt snygg grafik fast det har ett par år på nacken.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölvestig:

Såg att Steam har halva proset på Witcher nu under deras vinter-rea, och eftersom nya grafikkortet anländer strax efter jul är jag galet sugen.
Har dock en liten fråga - Rekommenderar ni att man spelar igen dom 2 första spelen innan man ger sig på 3:an, eller är det bara att köra på?

Som redan nämnt är storyn i 1:an enormt bra. Lätt den bästa av alla 3 spel, men då det är så pass gammalt och styrningen är väldigt off i jämförelse med idag, så är det nog svårt att komma in i det idag (gameplaymässigt). Dock rekommenderar jag att köra en summary av storyn från 1:an (finns en del bra videos på youtube som sammanfattar) för det är värt det. Witcher 2 är dock, till skillnad från Witcher 1, rätt hyfsat gameplaymässigt än idag och om jag var du skulle jag ta och bränna igenom det en gång. Det är enligt mig ett väldigt roligt spel och tar inte allt för lång tid att köra igenom om du isåfall bara är ute efter storyn.

Witcher 3 kan absolut spelas utan att ha spelat något tidigare spel, men genom att ha spelat/läst om de så är det mycket lättare att hänga med och förstå i Witcher 3. Alltid skönt att kunna känna igen återkommande karaktärer, platser och olika "faktioner". Kan bli lite tungt annars.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Skrivet av Oneone:

https://www.youtube.com/watch?v=VlvkjMYcryI

Här har du en recap! Jag tyckte 1an är lite seg eftersom det är lite gammalt nu men 2an är riiiktigt bra tycker jag helt klart värt att spela igenom. Väldigt snygg grafik fast det har ett par år på nacken.

Sweet, ska definitivt kolla på den!
Mjo, blev ett köp utav alla 3 spelen, combat i 1an kändes lite ovan faktiskt, men kanske något man vänjer sig vid!

Skrivet av Crazy:

Som redan nämnt är storyn i 1:an enormt bra. Lätt den bästa av alla 3 spel, men då det är så pass gammalt och styrningen är väldigt off i jämförelse med idag, så är det nog svårt att komma in i det idag (gameplaymässigt). Dock rekommenderar jag att köra en summary av storyn från 1:an (finns en del bra videos på youtube som sammanfattar) för det är värt det. Witcher 2 är dock, till skillnad från Witcher 1, rätt hyfsat gameplaymässigt än idag och om jag var du skulle jag ta och bränna igenom det en gång. Det är enligt mig ett väldigt roligt spel och tar inte allt för lång tid att köra igenom om du isåfall bara är ute efter storyn.

Witcher 3 kan absolut spelas utan att ha spelat något tidigare spel, men genom att ha spelat/läst om de så är det mycket lättare att hänga med och förstå i Witcher 3. Alltid skönt att kunna känna igen återkommande karaktärer, platser och olika "faktioner". Kan bli lite tungt annars.

Verkar vara flera som tycker att 1:an har en grym story, kanske ska ge det en värdig chans trots att det kändes "gammalt" med kontrollerna!

Tack för all input!

Permalänk
Medlem

Om man är sugen på att lira Witcher så tror jag det är bäst att lira Witcher 3, och om man gillade det kan man sedan gå tillbaka och köra 1-2.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölvestig:

Verkar vara flera som tycker att 1:an har en grym story, kanske ska ge det en värdig chans trots att det kändes "gammalt" med kontrollerna!

Tack för all input!

Tycker jag absolut att du ska göra! Som sagt så tar det ett tag att komma över kontrollerna, men det är värt det. Gäller bara att spela med ett öppet sinne och inte försöka slå ner spelet varje gång det känns föråldrat... haha.

EDIT: Okej... Nu måste nog jag också ta och ladda ner Witcher 1 igen.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Inaktiv

För den som är intresserad så kostar Witcher (1) runt 1,11 euro idag, på steam. Passade på och köpa spelet

Permalänk
Medlem

Tja!
Jag har precis installerat spelet. Ville se hur mycket min gpu pallade(jag har ett gtx 660) Jag fattar inte riktigtt hur jag kan vara säker på att inställningarna har ändrats i spelet. Jag ändrade till Ultra på allt, märker ingen större skillnad i spelet alls, och det laggar inte det minsta. Vad jag har hört skall de inte ens gå att spela på ultra med ett GTX 660. Därför undrar jag om jag kan ha gjort nått fel nån stans....
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

i witcher 3 märker du ju redan inställningarna i menyn. du vet när han sitter vid brasan. grafiken ändras redan där.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag tyckte Witcher 1 var sisådär, halvintressant story, godtagbart röstskådespeleri och uselt stridssystem. Witcher 2 var ett klart steg upp i vissa avseenden såsom stridssystemet och något bättre röstskådespeleri, men med mindre frihet.

Och nu har jag börjat med Witcher 3. Wow. Det är bara bättre på absolut alla sätt och vis. Röstskådespeleriet känns framförallt hästlängder bättre än tidigare, och tillsammans med ruskigt bra ansiktsuttryck blir det bara så bra. Det totalt värdelösa dice poker har bytts ut mot ett riktigt intressant kortspel, den öppna världen är vacker och känns nästan levande. Jag är helt och hållet hänförd efter de första timmarna, ser fram emot mer imorgon.

Permalänk

Jag tyckte spelet var riktigt skittråkigt när jag var i Novigrad. Alla questen där var helt oinspirerande, man vill ju springa runt i häftiga miljöer och jaga monster, det är CRPG för mig, inte att springa runt i en tråkig stad kors och tvärs.
Nåja, nu är jag i Skellige och där verkar det vara betydligt mer av hack-and-slash quests så jag är nöjd!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag tyckte spelet var riktigt skittråkigt när jag var i Novigrad. Alla questen där var helt oinspirerande, man vill ju springa runt i häftiga miljöer och jaga monster, det är CRPG för mig, inte att springa runt i en tråkig stad kors och tvärs.
Nåja, nu är jag i Skellige och där verkar det vara betydligt mer av hack-and-slash quests så jag är nöjd!

Håller med dig. Novigrad tilltalade mig inte så mycket heller. På båda mina saves så har jag faktiskt inte tagit mig an questen i Novigrad alls. Förutom de som man behöver göra för att föra storyn vidare då. Tycker Velen överlag var ganska tråkigt. Men visst det ligger ju något autentiskt över det hela. Deprimerande och tråkigt. Är ju dock lite meningen med ett krigssargat land. Men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag tyckte spelet var riktigt skittråkigt när jag var i Novigrad. Alla questen där var helt oinspirerande, man vill ju springa runt i häftiga miljöer och jaga monster, det är CRPG för mig, inte att springa runt i en tråkig stad kors och tvärs.
Nåja, nu är jag i Skellige och där verkar det vara betydligt mer av hack-and-slash quests så jag är nöjd!

Skrivet av Vimm:

Håller med dig. Novigrad tilltalade mig inte så mycket heller. På båda mina saves så har jag faktiskt inte tagit mig an questen i Novigrad alls. Förutom de som man behöver göra för att föra storyn vidare då. Tycker Velen överlag var ganska tråkigt. Men visst det ligger ju något autentiskt över det hela. Deprimerande och tråkigt. Är ju dock lite meningen med ett krigssargat land. Men men...

Quests i Novigrad kan vara lite bleka, men jag skulle inte kalla de oinspirerande. Det är ett helt annat läge där än i andra områden. Velen är dock mitt favoritområde. Det är så trasigt, men samtidigt en så jäkla mysig miljö på något sätt. Bloody Baron är enligt mig den bästa delen i spelet. Njöt av varje sekund!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!