Permalänk
Medlem

Vilken kabel 2560x1440 144hz

Hej jag är lite sugen på en skärm som har en upplösning på 2560x1440 och 144hz men jag har tittat runt lite och vet inte riktigt vilken kabel jag ska använd.
Varken DVI-D eller HDMI kan köra 2560x1440 och 144hz på samma gång men skulle displayport funka för det är den ända kontakten den har förutom DVI-D och HDMI och i så fall vilken display port.

Här är en länk till skärmen om det skulle hjälpa tack

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/ac...

Permalänk
Medlem

Tror det är Displayport 1.2 som gäller då, men är inte helt hundra. Rätta mig gärna någon om jag har fel

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Bildexpert 📺

Displayport är det som gäller för 2560x1440 och 144 Hz. Det är också det som behövs för Freesync eller G-Sync.

Endast ett fåtal skärmar klarar detta över HDMI och då krävs också ett GTX 960 eller bättre för att generera signalen. Men, men: kör Displayport. Kabeln som följer med skärmarna räcker för den pixelklocka som krävs. Ska du köpa en annan kabel är det rekommenderat att du väljer en certifierad Displayport-kabel.