Vilka tekniska specifikationer ska en 65" TV ha?

Permalänk
Medlem

Vilka tekniska specifikationer ska en 65" TV ha?

Hej

Jag undrar i teknik djungeln vad ska man tänka på prioritera på en tv som är ca 65" +- några tum om det ger något?

Några uttryck jag bara undrar om vilket man ska prioritera är tex.

Upplösning, Frekvens (Sub-field), uppdaterings frekvens, Dynamisk kontrast, Kontrast, Ljusstyrka cd/m2, Bildskärmsteknik, responstid,
samt kanske andra jag inte nämnt?

Jag går in på prisjakt och kollar på deras filter och försöker få fram den tv jag vill ha, men går bet på detta hur man sorterar ner till en tv med bra bild/skärpa. Kommer koppla in en dator via hdmi och se mycket via den men även via vanlig hd boxer, samt ett hemmabioljudsystem.

Kan även ta emot tips om vilka övriga funktioner som kan vara användbara. Jag själv tänker nog bara på att den ska ha några hdmi uttag och wifi.

Tack för swecklockers vassa svar.

Med vänlig hälsning Joppe

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joppe90:

Jag undrar i teknik djungeln vad ska man tänka på prioritera på en tv som är ca 65" +- några tum om det ger något?

Upplösning, Frekvens (Sub-field), uppdaterings frekvens, Dynamisk kontrast, Kontrast, Ljusstyrka cd/m2, Bildskärmsteknik, responstid,
samt kanske andra jag inte nämnt?

Jag går in på prisjakt och kollar på deras filter och försöker få fram den tv jag vill ha, men går bet på detta hur man sorterar ner till en tv med bra bild/skärpa. Kommer koppla in en dator via hdmi och se mycket via den men även via vanlig hd boxer, samt ett hemmabioljudsystem.

Det enkla svaret är att ingenting av specifikationerna säger något om den kvalitet eller upplevelse du får. Och det är så branschen vill ha det. Vad är det för mening med att göra reklam och slåss på butiksgolvet om alla kan titta på en siffra i pappret och direkt peka ut "den är bäst"?

Ett exempel på en spec som skulle kunna vara betydande är den faktiska panelkontrasten. Den skrivs extremt sällan ut, men är kring 1000:1 för IPS-baserade paneler. Lägre för dagens 4K-IPS-paneler. VA-paneler ligger över 2500:1, men då i viss vinkel endast. OLED har oändlig kontrastförhållande eftersom de kan släcka ned sitt eget ljus.

Det säger självt att tillverkarna, förutom LG med sina OLED, är dåliga på att specificera vilken panel som sitter i apparaten.

Skärpa är inte omedelbart problem på digitala displayer. Däremot kan upplevelsen av skärpa vara avhängt andra faktorer, nästan alla relaterade till bildinställningar men också panelkontrasten. "Bra bild" är med en modern TV främst en fråga om bildkällan. Med bra källa, som Netlix HD eller ännu bättre Blu-ray är det mer en fråga om inställningar. Rätt inställningar. Till exempel att TV:ns belysning inte är ställd för ljusstark eller ställd för svag för rummet den ska vara i.

Men något enkelt sätt att ranka en TV baserat på specar finns inte.

Vad man kan göra är att jämföra modeller inbördes. Tillverkarna sätter högre siffror på produkter de själva tycker är bättre. Men de sätter även högre siffror på modelnamnet också. Därför kan man dra den generella slutsatsen att exempelvis modellen som heter 7xxx är bättre än den som heter 6xxx, medan 8xxx vanligtvis är bättre än båda. I alla fall så länge man jämför modeller av samma årsmodell från samma tillverkare.

Ska man jämföra, säg Sony mot Samsung mot Philips mot LG etc. blir det genast svårt att dra generella slutsatser baserat på produktsiffran. Där måste man läsa tester och jämföra.

Permalänk
Medlem

Krav för min egen del som är det jag kikar efter på en 65"+ är 4K, IPS panel, 3840×2160@60Hz (HDMI 2.0) 4:4:4 Chroma sampling för optimal bild och helst möjlighet till avancerade inställningar som RGB värden.... 3D, övrig uppdateringshastighet, dynamisk kontrast osv är skitsamma, stänger av skräpet ändå och kalibrerar den manuellt och med hårdvara

Slog till på en LG 65UB950V 4K med IPS och 3D i våras... fortfarande GRYMT nöjd
Måste dock ha grafikkort med HDMI 2.0 till den för att få full upplösning och 60hz, typ GTX 9X0..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |