Prognos för 2016 gällande FreeSync 27" IPS 1444p 144Hz?

Permalänk
Medlem

Prognos för 2016 gällande FreeSync 27" IPS 1444p 144Hz?

Tjenare!

Så som titeln säger så undrar jag lite om det finns några rykten för 2016 gällande bra 27" IPS skärmar.
Tänker då främst FreeSync skärmar med "true" 144Hz (alltså inget 55-90Hz med freesync).

Har för avsikt att köpa ett nytt kort när nästa generation lanseras och då samtidigt inhandla en FreeSync/Gsync skärm beroende på vad som är lämpligt.

Men så kom jag att tänka på att det kanske kommer att dyka upp något intressant nu under mellandagsrean och om man kanske ska inhandla en redan nu ifall det finns några bra priser.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad gäller "intressant nu under mellandagsrean" så lär det inte komma några fräscha 144 Hz Freesync/IPS/AHVA-skärmar. Utan i den mån det är rea handlar det om de redan lanserade modellerna vilka man kunna läsa mycket om under senaste året.

Framöver lär det komma skärmar som är vad du frågar efter. Men jag skulle säga att de kommer när de kommer. Jag försöker i alla fall få tag på dem för test så fort som det bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad gäller "intressant nu under mellandagsrean" så lär det inte komma några fräscha 144 Hz Freesync/IPS/AHVA-skärmar. Utan i den mån det är rea handlar det om de redan lanserade modellerna vilka man kunna läsa mycket om under senaste året.

Framöver lär det komma skärmar som är vad du frågar efter. Men jag skulle säga att de kommer när de kommer. Jag försöker i alla fall få tag på dem för test så fort som det bara går.

Det är nog som du säger angående mellandagsrean, lönlöst.

Hoppas verkligen att FreeSync får lite fart 2016, för 2015 kändes verkligen inte som ett roligt år, iaf inte för FreeSync. Det enda undantaget är väl Asus's MG279Q som du recenserade i somras, fast denna hade ju ändå lite problem med t.ex. eftersläpp och "bara" 90Hz med freesync, vilket inte kändes jätte attraktivt.

Du som är "lite" insatt i det hela kring freesync/gsync och uppdateringsfrekvenser, har för mig att jag har läst i dina recensioner att man inte märker någon större skillnaden när man kommer förbi 90fps, då alltså mellan en "sync"- och en "ickesync"skärm. Har jag förstått detta rätt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nikwad:

Har för mig att jag har läst i dina recensioner att man inte märker någon större skillnaden när man kommer förbi 90fps, då alltså mellan en "sync"- och en "ickesync"skärm. Har jag förstått detta rätt?

Vid 90 - 100 Hz någonstans blir tearingfenomen och smårycken kortare och kortare så de märks inte alltid. Samtidigt som skärmen matas på i en hög frekvens och det kan upplevas väldigt jämnt och flytande. Då börjar man komma in på nivån av smaksak och den personliga upplevelsen.

Men ligger man kring 40 - 60 Hz är det en väldigt skillnad med och utan adaptiv synk eftersom tearing och ryck, samt fps-tappet med V-sync blir så tydligt. Men också det är en smaksak på så sätt att en del öht inte vill kliva så långt ned i frekvens oavsett. De tar hellre sämre grafikkvalitet för att få högre fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vid 90 - 100 Hz någonstans blir tearingfenomen och smårycken kortare och kortare så de märks inte alltid. Samtidigt som skärmen matas på i en hög frekvens och det kan upplevas väldigt jämnt och flytande. Då börjar man komma in på nivån av smaksak och den personliga upplevelsen.

Men ligger man kring 40 - 60 Hz är det en väldigt skillnad med och utan adaptiv synk eftersom tearing och ryck, samt fps-tappet med V-sync blir så tydligt. Men också det är en smaksak på så sätt att en del öht inte vill kliva så långt ned i frekvens oavsett. De tar hellre sämre grafikkvalitet för att få högre fps.

Spannet 40-60Hz är kanske där jag kommer att ligga i spel med lite ögongodis och där Hz egentligen inte har någon större inverkan så som RPG (Fallout 4, Witcher 3) och liknande.
Så jag får nog helt enkelt ha lite is i magen och invänta eventuella framtida skärmar som kan ge mig det jag är ute efter.

Tackar så mycket för dina utförliga svar Thomas.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nikwad:

Spannet 40-60Hz är kanske där jag kommer att ligga i spel med lite ögongodis och där Hz egentligen inte har någon större inverkan så som RPG (Fallout 4, Witcher 3) och liknande.

Då är du en klockren målgrupp för adaptiv synk.