Gaming entusiaster som kör linux. Hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Gaming entusiaster som kör linux. Hur gör ni?

Hej!

Hur gör ni för att köra både Windows och Linux på ett smidigt sätt? Jag personligen tycker det är oerhört jobbigt att hålla på med dualboot, så jag har helt enkelt valt att endast köra windows på min desktop, trotts att jag egentligen helst hade velat köra linux. Så jag undrar, hur gör ni?

alternativ jag funderat på:
* Köra linux virtuellt
* Virtualisera windows med GPU Passthrough
* 2 datorer med KVM switch (Jag har inte lyckats hitta någon kvm switch som har stöd för 2 skärmar och duallink för 120hz)
* Wine

MVH
Kvasten

Permalänk
Medlem

Har inte heller hittat något smidigt sätt.
Kör Ubuntu på min laptop men gamingriggen får rulla med Windows. Hade hellre haft Ubuntu på den med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Har inte heller hittat något smidigt sätt.
Kör Ubuntu på min laptop men gamingriggen får rulla med Windows. Hade hellre haft Ubuntu på den med.

Exakt samma här för att vara ärlig. Problemet är bara att jag aldrig använder laptopen och att jag gärna hade velat ha det på min dator som har stora och fina skärmar.

Permalänk
Medlem

Wine är ju ett "vanlig" lösning dock så börjar man komma in på lite mer avancerad Linux användning då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Wine är ju ett "vanlig" lösning dock så börjar man komma in på lite mer avancerad Linux användning då

Skickades från m.sweclockers.com

Wine är iofs ett alternativ. Men det finns fortfarande vääääldigt mycket som fungerar riktigt ruttet via wine.

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte med att dualboota längre, så i våras köpte jag mig en KVM-switch för HDMI som "backup"-lösning, men vanligtvis kör jag Steam Streaming.

Över ett lokalt gigabit-nätverk fungerar det riktigt bra, spelar dock inte så många spel som latency etc. är oerhört känsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Wine är iofs ett alternativ. Men det finns fortfarande vääääldigt mycket som fungerar riktigt ruttet via wine.

Fungerar bättre än i "bara Linux"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Inaktiv

För vanligt folk, så kör linux virtuellt i windows, det är både enklast, smidigast, billigast och tar minst utrymme. Denna linuxmaskin kan man sedan klona eller remota in på från ens bärbara datorer/mobiltelefoner och styra.

Sedan finns det några alternativ, som en egen linuxdator, köra windows virtuellt, använda en hypervisor etc, men alla har sina nackdelar. Där en Hypervisor är ett måste hos alla riktiga nördar, men en ren spelmaskin mår bäst utan denna overhead.

Jag själv kör med en ps4, sedan låter jag mina pc-maskiner få göra sitt arbete i fred. T.ex gör jag arbete på datorerna som ibland tar runt 20h, vad ska man då göra under tiden? -Jo spela på ens ps4a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För vanligt folk, så kör linux virtuellt i windows, det är både enklast, smidigast, billigast och tar minst utrymme. Denna linuxmaskin kan man sedan klona eller remota in på från ens bärbara datorer/mobiltelefoner och styra.

Sedan finns det några alternativ, som en egen linuxdator, köra windows virtuellt, använda en hypervisor etc, men alla har sina nackdelar. Där en Hypervisor är ett måste hos alla riktiga nördar, men en ren spelmaskin mår bäst utan denna overhead.

Jag själv kör med en ps4, sedan låter jag mina pc-maskiner få göra sitt arbete i fred.

Vilken programvara använder du för att köra linux virtuellt? Går det att köra dual monitor virtuellt?

Jag har tittat på hypervisor, men det verkar vara oerhört jobbigt att få det att fungera ordentligt.

Permalänk
Skrivet av Kvasten:

Hej!

Hur gör ni för att köra både Windows och Linux på ett smidigt sätt? Jag personligen tycker det är oerhört jobbigt att hålla på med dualboot, så jag har helt enkelt valt att endast köra windows på min desktop, trotts att jag egentligen helst hade velat köra linux. Så jag undrar, hur gör ni?

alternativ jag funderat på:
* Köra linux virtuellt
* Virtualisera windows med GPU Passthrough
* 2 datorer med KVM switch (Jag har inte lyckats hitta någon kvm switch som har stöd för 2 skärmar och duallink för 120hz)
* Wine

MVH
Kvasten

Tek Syndicate har gjort en video om det där. Mycket tekniktugg dock.

https://www.youtube.com/watch?v=16dbAUrtMX4

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Jag har tittat på hypervisor, men det verkar vara oerhört jobbigt att få det att fungera ordentligt.

Välkommen till Linux anledningen till att så få spelar på Linux har sina orsaker tyvärr :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvasten:

Vilken programvara använder du för att köra linux virtuellt? Går det att köra dual monitor virtuellt?

Jag har tittat på hypervisor, men det verkar vara oerhört jobbigt att få det att fungera ordentligt.

Vmware player och det går fint att köra dualmonitor med windowsmaskiner, säkerligen linux också. Det finns alternativa programvaror som microsoft Hyper-V.

Hypervisor är inget alternativ för gamers idag, det är mer för dem som sysslar med annat såsom spelservrar och vanlig datoranvändning på lite mer proportionellt bruk.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det finns någon KVM switch som ger stöd för 120hz och 2 skärmar? Det hade ju varit ett smidigt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Är det någon som vet om det finns någon KVM switch som ger stöd för 120hz och 2 skärmar? Det hade ju varit ett smidigt alternativ.

En lösning är ju att köra 2 st kvm-switchar, en till varje skärm?

Permalänk
Medlem

@Kvasten: Wine & Steam

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Är det någon som vet om det finns någon KVM switch som ger stöd för 120hz och 2 skärmar? Det hade ju varit ett smidigt alternativ.

Hur bra det fungerar... Fan vet. DVI, här. Prislappen på prisjakt är lite avskräckande, de startar på 3200:-
MiniDisplayport här. Prislappen är mer avskräckande, från 5000:-...

Och då är det i båda fallen bara fråga om den billiga varianten för 2 datorer.
Sen vet jag inte hur det är i dagsläget, men med min gamla ATEN KVM, krävdes det en blåtandsdongel till tangentbordet, och en till musen. Försökte man köra musen via tangentbordsuttaget fungerade det bara inte, och körde man tangentbordet via musen så fungerade, men tangentbordskomandot för att växla aktivt system fungerade inte. Fick bråkat till mig en extra dongel från Logitech. After mycket om och men. Jag hörde av mig och förklarade problemet, och att jag ville ha tag i en, samt att jag var mer än villig att betala för den. Det tog över 3 månader där de stod på sig och förklarade att det var omöjligt, dels kunde de inte få fram en, och dels skulle det inte fungera i alla fall. Deras definition på helt omöjlig var inte samma som min, eftersom de långt om länge skickade en, kostnadsfritt, och deras definition på inte fungerar, är annorlunda än min den med... Jag har kört så här i 8'a år nu.

Kör man inte med mus/tangentbords kombi, så har man ju två sladdar eller donglar från början, så det torde inte vara ett problem i det läget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart linux och det är inga problem att spela på. Spelar själv mycket csgo och dota2.
Båda finns native till linux så bara att installera genom steam.

Spelade tidigare även sc2, men då fick man kör det genom wine vilket fungerade jättebra.

Permalänk
Avstängd

Jag spelar också enbart i Linux. Finns inte mycket att klaga på förutom att en del spel förståss inte släpps till Linux. Men då väljer jag istället att bojkotta spelet än att bojkotta Linux.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Jag kör enbart linux och det är inga problem att spela på. Spelar själv mycket csgo och dota2.
Båda finns native till linux så bara att installera genom steam.

Spelade tidigare även sc2, men då fick man kör det genom wine vilket fungerade jättebra.

Jo, det är jättebra att csgo har blivit portat. Men problemet är att jag har börjat spela lite cod bo3. vilket inte fungerar alls i linux tyvärr.

Det blev att köra linux i Virtualbox tills jag hittar ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Hur gör ni för att köra både Windows och Linux på ett smidigt sätt?

Jag kör bara Linux privat och spelar inte eftersom spelmarknaden har varit för dålig på att stödja Linux. Men jag kommer antagligen köpa Vive eller Rift och där blir ju troligen Windows ett måste.

Dom alternativ jag ser är:
1) PCI passthrough av GPU med virtuellt Windows i KVM/QEMU
2) VMWare ESXi med Linux och Windows ovanpå

1 är huvudalternativet eftersom det ska gå att få att fungera med både AMD och NVIDIA. 2 fungerar tydligen bara med AMD eftersom NVIDIAs konsument-GPUer medvetet stoppats från att stödja det.

En stor nackdel med båda är att det inte finns någon teknik för att dynamiskt flytta GPUn mellan de virtuella maskinerna. Det blir minst en omboot om man behöver göra det.

Att välja GPU verkar heller inte så kul. NVIDIA har ju bättre Linux-drivrutiner men motarbetar aktivt PCI passthrough och sabbar sina drivrutiner för att göra det svårare.

Overhead är jag inte så rädd för eftersom det enligt de artiklar jag läst ska vara marginellt och det är dessutom ett problem man kan slänga pengar på för att lösa.

Det vore jätteintressant om någon ville dela med sig av sina praktiska erfarenheter av ovanstående, eller tipsa om bättre sätt att åstadkomma samma sak, dvs att alltid kunna ha igång Linux helt oberoende av Windows (på samma hårdvara) samtidigt som det finns möjlighet att få ut (nästan) max av en GPU i Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av =JoNaZ=:

Jag kör enbart linux och det är inga problem att spela på. Spelar själv mycket csgo och dota2.
Båda finns native till linux så bara att installera genom steam.

Spelade tidigare även sc2, men då fick man kör det genom wine vilket fungerade jättebra.

Problemet är ju att de flesta spelen inte finns till linux.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Utvecklingen för att spela på linux har ju gott väldigt fort sista tiden, mest pågrund av native steam och deras jobb. Men faktum kvarstår att många stora titlar kör DirectX viket leder nästan till att man "smidigast" kör dualboot.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Jag spelar mest på PS3 och PS4 men jag är inte direkt en gaming entusiast.
Jag har också en qemu vm med gpu passthrough som jag använder för windows only releaser. I praktiken är det mest för cities skylines och liknande city builder spel.

Gpu passthrough kan vara krångligt att få igång men det är ändå inget jämför med krånglet att använda Windows. Nästan alla problem jag har med att spela på PC är för att windows och dess program är skit.

Permalänk
Medlem

@Emaku: cities skylines är ju ett linuxspel?

Permalänk
Medlem

Kör dualboot win7 på main datorn. Spelar mest wow och d3 båda två går att få i gång på linux utan "större" problem.

Wine stödjer dock inte eyefinity på ett smidigt sätt vilket gör att wow fortfarande kräver windows. Andra spel som Fallout4 osv har jag inte testat, detta pga att jag faktist har en win7 installation där det bara är att kasta in spel.
Väldigt irriterande hoppas att fler speltillverkare börjar göra spel native till linux.

Detta är dock lite av ett moment22 då grafikdrivrutinsstödet för linux också är kasst. Xorg fungerar bra till allt utan spelande och nvidia/amd gör inte mycket pga att så få spelar på linux och speltilverkare gör inte mycket till linux för att så få spelar på linux och drivarna är kassa.

Linux för desktop är dock påväg uppåt efter fiaskot som är win10 (huvudanledningen till att jag gick över på "fulltid"), det faktum att Steam går över till linux samt att linux tar kraftiga marknadsandelar på kinesiska marknaden. 42% av datorerna Dell säljer i Kina skeppas med Linux. Detta i sin tur leder till att speltillverkare pressas att göra spel Linux native för att det finns en stor marknad där, vilket det för närvarande inte riktigt finns och när spelen kommer kommer även drivrutinerna.

Så förhoppningsvis inom ett par år så börjar speltillverkare göra en linuxversion av de flesta spel. Trodde aldrig jag skulle tacka Microsoft, Dell eller Steam för att ha påskyndat Linux för gamers.

http://www.pcworld.com/article/2984194/operating-systems/its-...

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

@Emaku: cities skylines är ju ett linuxspel?

Men det inte ett PS3/PS4 spel så jag är tvungen att köra i Windows. Spela native i linux är ingen vettig lösning. Open source grafikkortsdrivrutinerna ger kraftigt reducerad framerate om man ens kan starta spelen. Closed source drivrutinerna är otänkbara för jag kommer inte ladda någon binary blog i min kernel. Även om drivrutinerna hade varit ok så är spelen det inte. De flesta utvecklare har lite lust att lägga energi på en linux port och resultatet blir därefter. Många utvecklare tar directx shaders från windows versionen och kompilerar de till lågnivå bytecode. Sen kör de bytecoden genom en machine translator för att få högnivå opengl shaders. Open source drivrutinerna har speciella optimeringspass för att försöka detektera och förbättra de hemska shaderna men prestandan blir ändå shit. Jag kommer heller inte köra closed source program på mitt riktiga system utan att sandboxa av programmet från resten av systemet. Sandboxa spel är så krångligt att det inte är lönt mödan. Mycket smidigare att köra en windows vm med gpu passthrough och ännu smidigare att spela på PS4 om det går.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kvasten:

Är det någon som vet om det finns någon KVM switch som ger stöd för 120hz och 2 skärmar? Det hade ju varit ett smidigt alternativ.

Använd en vanlig videoväxel i kombination med en normal kvmswitch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag måste tacka OP (@Kvasten) som startade denna tråden!
Jag hade aldrig hört talas om GPU passthrough innan men det är ju något som måste testas!
Så jag får gå från Xubuntu till Manjaro XFCE nu!
Har ni några förslag på GPUer som ska undvikas, annars kör jag nog min iGPU på 4790K och mitt 390x!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Jag måste tacka OP (@Kvasten) som startade denna tråden!
Jag hade aldrig hört talas om GPU passthrough innan men det är ju något som måste testas!
Så jag får gå från Xubuntu till Manjaro XFCE nu!
Har ni några förslag på GPUer som ska undvikas, annars kör jag nog min iGPU på 4790K och mitt 390x!

Om inte jag minns helt fel så har inte intel K serien stöd för vt-x eller vad det nu var som krävdes för GPU passthrough. Jag kan rekommendera dig att kolla upp det först innan du lägger massor av tid på detta.

Permalänk
Medlem

VT-x ska det vara stöd för i en 4790K. Inte säkert moderkortet stödjer det dock. (Beror ju på vad han har / tänker skaffa för något)

Jag TROR att det har varit stöd för VT-x i "alla" K CPU'er, men VT-d är det värre med. Jag tror VT-d är vad som ska till för GPU passthrough, men det är ok, det finns VT-d i 4790K. Min 2500K är inte lika lyckligt lottad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.