Permalänk

Moda tangentbord

Tjena, vet inte om detta är rätt tråd.

Funderar på att moda ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2361624 och sätta in ledlampor vid alla tangenter, undrar om det kommer klara det utan några problem?

Mvh William

Permalänk
Medlem

Det t-bordet är ju led belyst? varför löpa ett med leds för att sätta i nya leds?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

Tänkte mer på om ström kommer räcka, alltså om jag lyckas med lödningen tror du allt kommer fungera

Permalänk

Vissa delar är bakgrundsbelysta men inte allt, funderar på att göra resten

Permalänk
Medlem
Skrivet av übergumgum:

Vissa delar är bakgrundsbelysta men inte allt, funderar på att göra resten

Aha missade det Ja då är det bara att modda på lycka till!

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Det borde fungera att dra direkt från 5V-linan som kommer direkt från USB, men det känns som ett jättejobb! Det är ju ~100 tangenter att sätta LED'ar under.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk

Jo jag vet att det är mycket jobb men det är mitt sekundär tbord så känner att det inte är hela världen om det tar ett tag, kanske till och med gör ett galleri på hur jag gör och hur det blir

Permalänk
Medlem

Det är nog för mycket bök. Den stora risken är att det finns ledare på kretskortet rakt där man vill borra hål för de nya lysdioderna. Men även om man hittar på något annat sätt att göra det kan det vara svårt att matcha LED-typ för att få rätt ljusstyrka.

Lysdioder brukar drivas med PWM, alltså att de blinkar väldigt snabbt med olika ratio mellan på och av. På tangentbord med LED-belysning sker det oftast genom att grupper av lysdioder slås på och av i serie. Tangentbord skulle dra för mycket ström för USB annars om de alla var igång samtidigt.
Jag skulle kolla på kretskortet efter vilka grupper som finns, och se om det finns några med färre LEDs än de andra - och ta strömmen till de nya lysdioderna därifrån. LEDs brukar också vara i serie med motstånd - kolla det också!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

@Findecanor: Ser att du kan en hel del, men måste säga då att det finns redan hål för dioderna och alla ledningar är redan där tror att det är exact samma kretskort som på denna (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581513) vilket om det är borde det fungera utan problem

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Då är det nog bara att tuta och köra.

Testa att koppla en LED på valfritt ställe och se om det fungerar, sedan gör du lite stickprover här och där på brädan för att se om de är draget ström till samtliga LEDs och att samtliga ledbanor finns.

Permalänk

@huttala: Jo men precis, typ så det blir att göra, uppdaterar här om det går bra