Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Sata 1-hårddisk i usb 3.0-kabinett - hastighetsförlust?

Permalänk

Sata 1-hårddisk i usb 3.0-kabinett - hastighetsförlust?

Hej!

Jag har en sata 1-disk liggandes och undrar kort och gott om jag kan koppla in den i ett USB 3.0-hårddiskkabinett utan att förlora hastighet? Om jag förstått saken rätt ligger USB 3.0 på 6gb/s och sata 1 på 3gb/s. Ska använda disken för spel till mitt xbox one.

Permalänk
Medlem

Du kan nog förvänta dig förlust. Allt beror på kvalitén av adaptern, hårddisken och xboxet. Jag tror dock inte det är en sådan förlust att du kommer märka det som en negativ grej.

Om jag inte minns fel tror jag faktiskt att det klassas som usb 3 så länge den är snabbare än usb 2.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blixtconny:

Hej!

Jag har en sata 1-disk liggandes och undrar kort och gott om jag kan koppla in den i ett USB 3.0-hårddiskkabinett utan att förlora hastighet? Om jag förstått saken rätt ligger USB 3.0 på 6gb/s och sata 1 på 3gb/s. Ska använda disken för spel till mitt xbox one.

SATA 1 ligger på 1,5 Gbit/s. Men det spelar mindre roll för en hårddisk eftersom den lär inte vara särskilt snabb.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Skulle nog vara mer orolig för hur lång livslängd disken har kvar än om du kommer få ut maximal prestanda med tanke på hur gammal disken måste vara för att använda första generationens SATA

Angående hastigheten så är SATA 1 (1.5Gbit/s) mer än nog för att maxa hastigheten på de flesta mekaniska diskar dock kan du sakna en del kontrollfunktioner på en såpass gammal enhet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Tack för all input! Struntar i den gamla disken och satsar på en helt ny, modern disk istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Skulle nog vara mer orolig för hur lång livslängd disken har kvar än om du kommer få ut maximal prestanda med tanke på hur gammal disken måste vara för att använda första generationens SATA

Angående hastigheten så är SATA 1 (1.5Gbit/s) mer än nog för att maxa hastigheten på de flesta mekaniska diskar dock kan du sakna en del kontrollfunktioner på en såpass gammal enhet.

Det riktigt roliga med så gamla HDD är att de faktiskt håller, om de överlevt så länge. (Inte många som gör dock)

Har lyckats få tag i några diskar, 750GB som hör o häpna har 45k timmar i drift. Inga tecken på problem, skadade sektorer har den ena disken en enda, andra 0. Inga ECC fel, inga andra fel. Visst har de större chans att dö än friska nya diskar, men med tanke på att nya diskar ofta kan dö av "spädbarnsdöd" så är frågan om inte den "nya" disken behöver rulla 6 mån innan den blir lika pålitlig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TiasE:

De flesta nya HDs ligger en bra bit över 150MB/s i sekventiell läsning, så sata1 är en begränsning i det fallet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro