Sverige på tredje plats i Hwbot Country Cup

Permalänk
Melding Plague

Sverige på tredje plats i Hwbot Country Cup

Årets upplaga av Hwbot Country Cup är till ända, det närmaste VM i överklockning man kan komma. Resultatet blev en bronspeng för gänget med svenska entusiaster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Å NU upptäckte Sweclockers att den här tävlingen existerar.
Jag tycker ni ska döpa er webbsida till något annat än "clockers".

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Jag tycker ni ska döpa er webbsida till något annat än "clockers".

Och jag tycker att en hemsida ska få skriva om mer än bara det som står i deras namn. Inte skulle ett forum kunna bli särskilt stort eller lönsamt om det bara riktade sig till svenska "överklockare" och inte till teknikintresserade i allmänhet. Sweclockers är ett namn som klingar bra i datorsammanhang, tror inte du ska lägga mer vikt på det än så när det kommer till deras artiklar.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Å NU upptäckte Sweclockers att den här tävlingen existerar.
Jag tycker ni ska döpa er webbsida till något annat än "clockers".

Det är inte bara överklockning med kväve som räknas. Det är ju inget som används till vardags direkt.

Och de har en video om hur det fungerar, även om det var några år sedan.
http://www.sweclockers.com/artikel/15090-video-overklockning-...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Å NU upptäckte Sweclockers att den här tävlingen existerar.
Jag tycker ni ska döpa er webbsida till något annat än "clockers".

Sant.. man är ju endast en överklockare om man är med i mästerskapet eller skriver om det.. glömde det =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Och jag tycker att en hemsida ska få skriva om mer än bara det som står i deras namn. Inte skulle ett forum kunna bli särskilt stort eller lönsamt om det bara riktade sig till svenska "överklockare" och inte till teknikintresserade i allmänhet. Sweclockers är ett namn som klingar bra i datorsammanhang, tror inte du ska lägga mer vikt på det än så när det kommer till deras artiklar.

Men skillnaden är att Sweclockers har ALDRIG skrivit om Hwbot Country Cup, trots att det pågått i några år.

Skrivet av Accipiter46:

Det är inte bara överklockning med kväve som räknas. Det är ju inget som används till vardags direkt.

Och de har en video om hur det fungerar, även om det var några år sedan.
http://www.sweclockers.com/artikel/15090-video-overklockning-...

Jag förstår inte vad du skriver.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Men skillnaden är att Sweclockers har ALDRIG skrivit om Hwbot Country Cup, trots att det pågått i några år.

Kanske har varit dött ett tag, inte minst på nyhetssidan, men jag hittade HWBOT via sweclockers typ 2009.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

@Lessismore:
SweVRhype kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Å NU upptäckte Sweclockers att den här tävlingen existerar.
Jag tycker ni ska döpa er webbsida till något annat än "clockers".

Ingen varkar ha skapat någon tråd i forumet om tävlingsöverklockning. betyder inte det att läsarna av forumet till stor del inte vill läsa om sånt.

Varför har inte du skrivit en tråd om ämnet om det har pågått i många år?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Ingen varkar ha skapat någon tråd i forumet om tävlingsöverklockning. betyder inte det att läsarna av forumet till stor del inte vill läsa om sånt.

Varför har inte du skrivit en tråd om ämnet om det har pågått i många år?

Rätt mycket vi som var meds fel. körde kommunikation på annat sätt och tänkte inte riktigt på möjligheten att ragga nytt blod här på Swec. Ska testa dra upp ett försök om vi kan hitta fler till den kommande retro tävlingen

Permalänk
Medlem

Yes, det är fantastiskt med pallplats! Vi var inte så många, 4-5 pers. Var först inför Stage 1 som vi lyckades få ihop några till som tur var.

Hoppas att fler är med nästa år, det är riktigt roligt!

Permalänk
Medlem

Jag vill ge en känga till Intel som försvårat för konsumenter att överklocka.
I många år har vi överklockat; 486, Pentium, MMX, Pentium II, Pentium III, å en jäkla massa AMD-processorer. Min personliga favorit var Celeron 300A som alltid kunde överklockas 50+%. Från Intel var väl PIII-celeron bland de sista riktigt bra CPU:erna och från AMD var det väl Athlon XP.

På den tiden fanns det stor marginal att överklocka, mest för att Intel/AMD inte utnyttjade potentialen, utan levererade dem "lågt" klockade och med medioker kylning.

Den största anledningen till att överklockning historiskt varit populärt, är att man ofta kunnat köpa den billigaste/lägst klockade processorn och utan problem höja multipliern, t om några snäpp högre än den dyraste/högst klockade processorn i serien och sparat 1000-tals kr.

Men idag är processorerna så snabba (överklockade från fabrik), att man ofta inte tjänar så mycket på att överklocka. Det enda som ökar är strömförbrukningen/värmen/ljudnivån.

Det vore kul om det kommer en ny Celeron 300A. Eller det kanske finns?
Jag har inte varit speciellt aktiv inom överklockning de senaste åren, men har hört att man kan få tag på billiga Xeon-processorer som kan skrämmas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag vill ge en känga till Intel som försvårat för konsumenter att överklocka.
I många år har vi överklockat; 486, Pentium, MMX, Pentium II, Pentium III, å en jäkla massa AMD-processorer. Min personliga favorit var Celeron 300A som alltid kunde överklockas 50+%. Från Intel var väl PIII-celeron bland de sista riktigt bra CPU:erna och från AMD var det väl Athlon XP.

På den tiden fanns det stor marginal att överklocka, mest för att Intel/AMD inte utnyttjade potentialen, utan levererade dem "lågt" klockade och med medioker kylning.

Den största anledningen till att överklockning historiskt varit populärt, är att man ofta kunnat köpa den billigaste/lägst klockade processorn och utan problem höja multipliern, t om några snäpp högre än den dyraste/högst klockade processorn i serien och sparat 1000-tals kr.

Men idag är processorerna så snabba (överklockade från fabrik), att man ofta inte tjänar så mycket på att överklocka. Det enda som ökar är strömförbrukningen/värmen/ljudnivån.

Det vore kul om det kommer en ny Celeron 300A. Eller det kanske finns?
Jag har inte varit speciellt aktiv inom överklockning de senaste åren, men har hört att man kan få tag på billiga Xeon-processorer som kan skrämmas upp.


Pentium G3258
.
Visst det är kanske inte som förr men i många fall får man fortfarande ut en bra del av att klocka.
Hade jag t.ex fått ut 5.0Ghz från min cpu så hade den kanske inte känts så jävla seg nu för tiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BergEr:

Hade jag t.ex fått ut 5.0Ghz från min cpu så hade den kanske inte känts så jävla seg nu för tiden.

På vilket sätt känns din 2500K @ 4,4 GHz seg? (Är genuint nyfiken.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

På vilket sätt känns din 2500K @ 4,4 GHz seg? (Är genuint nyfiken.)

Kämpar i spel (senast witcher3 om jag inte stängde av t.ex firefox osv), segt som fan i rendering (säg dock sig själv när den bara har fyra kärnor). Har haft projekt som rullat i 24h för att ta sig genom Vegas och Megui =D
Hade även varit snabbare i enkel trådat om jag orkat klocka mer (som t.ex Lineage2 och WoW där det är mycket viktigt).
Bara att gå från stock till 4.4 Ghz var ett jävla lyft, kände några som fick sina till 5 Ghz och de fick ett jävla flyt i spelen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:


Pentium G3258
.
Visst det är kanske inte som förr men i många fall får man fortfarande ut en bra del av att klocka.
Hade jag t.ex fått ut 5.0Ghz från min cpu så hade den kanske inte känts så jävla seg nu för tiden.

A just de, den missade jag.

Permalänk
Medlem

Lycka till @lanbonden:

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Ja, de har kontrollerat detta hårt de senaste åren. Det var roligt fram till Sandy Bridge där de låste BCLK till allt annat och därmed gick den inte att överklocka längre. Den första generationen Core i* var ganska roliga.

AMD har ju tyvärr inte hängt med i prestandasvängen på väldigt länge och är därför inte särskilt intressanta för de som vill ha mycket fart. Dock så har de ju fortfarande många billiga modeller som är överklockningsbara och perfekt för den prismedvetne.

Jag vet inte om det var så mycket större marginal förr egentligen, det har varierat genom åren tycker jag.

Skrivet av Lessismore:

Jag vill ge en känga till Intel som försvårat för konsumenter att överklocka.
I många år har vi överklockat; 486, Pentium, MMX, Pentium II, Pentium III, å en jäkla massa AMD-processorer. Min personliga favorit var Celeron 300A som alltid kunde överklockas 50+%. Från Intel var väl PIII-celeron bland de sista riktigt bra CPU:erna och från AMD var det väl Athlon XP.

På den tiden fanns det stor marginal att överklocka, mest för att Intel/AMD inte utnyttjade potentialen, utan levererade dem "lågt" klockade och med medioker kylning.

Den största anledningen till att överklockning historiskt varit populärt, är att man ofta kunnat köpa den billigaste/lägst klockade processorn och utan problem höja multipliern, t om några snäpp högre än den dyraste/högst klockade processorn i serien och sparat 1000-tals kr.

Men idag är processorerna så snabba (överklockade från fabrik), att man ofta inte tjänar så mycket på att överklocka. Det enda som ökar är strömförbrukningen/värmen/ljudnivån.

Det vore kul om det kommer en ny Celeron 300A. Eller det kanske finns?
Jag har inte varit speciellt aktiv inom överklockning de senaste åren, men har hört att man kan få tag på billiga Xeon-processorer som kan skrämmas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Rätt mycket vi som var meds fel. körde kommunikation på annat sätt och tänkte inte riktigt på möjligheten att ragga nytt blod här på Swec. Ska testa dra upp ett försök om vi kan hitta fler till den kommande retro tävlingen

Hårdvara för retro tävlingen?

Sen karnske ni ska göra en tråd här för varje tävling och berätta vilken hårdvara som får användas för varje tävling.

Kan finnas folk som kan vara med som har saker liggades för att fylla ut toma platser i tävlingen.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Hårdvara för retro tävlingen?

Sen karnske ni ska göra en tråd här för varje tävling och berätta vilken hårdvara som får användas för varje tävling.

Kan finnas folk som kan vara med som har saker liggades för att fylla ut toma platser i tävlingen.

Lite nyfiken, men var skulle du lagt tråden? i överklockning (extreme då det är tävling det rör sig om?) eller retro med tanke på det bara är agp kort och gammla socklar det gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Lite nyfiken, men var skulle du lagt tråden? i överklockning (extreme då det är tävling det rör sig om?) eller retro med tanke på det bara är agp kort och gammla socklar det gäller?

Jag hadde valt extreme eftersom dom som tävlar har tillgång till volt modd och kväve mm

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Hårdvara för retro tävlingen?

Sen karnske ni ska göra en tråd här för varje tävling och berätta vilken hårdvara som får användas för varje tävling.

Kan finnas folk som kan vara med som har saker liggades för att fylla ut toma platser i tävlingen.

Nu ligger det en tråd uppe för nästa tävling som startar på fredag: #15894016

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Nu ligger det en tråd uppe för nästa tävling som startar på fredag: #15894016

Saknar tyvärr Slot A och ett Riva-kort

Har bara slot 1 cpuer och det är intel. suck

Svarade i tråden med det jag hitta här hemma nu.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

Hehehe. Överklockning var roligt.... typ 98-2005. Då fick man ut jävligt mer prestanda som man märkte tydligt under använding.

Jag överklockar fortfarande nästan allt som går men det finns annat som man prioriterar nu för tiden... nämligen tystnad. Borde finnas mästerskap för datorer med decibelgränser inkluderade...

Jag minns min första compaq presario pentium 75. processorn var utan fläkt, men allt annat lät ju som fan... sånt skulle jag inte tåla en minut nu för tiden.. så hellre 30% mindre prestanda än en massa hårtork bredvid sig.

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Hehehe. Överklockning var roligt.... typ 98-2005. Då fick man ut jävligt mer prestanda som man märkte tydligt under använding.

Jag överklockar fortfarande nästan allt som går men det finns annat som man prioriterar nu för tiden... nämligen tystnad. Borde finnas mästerskap för datorer med decibelgränser inkluderade...

Jag minns min första compaq presario pentium 75. processorn var utan fläkt, men allt annat lät ju som fan... sånt skulle jag inte tåla en minut nu för tiden.. så hellre 30% mindre prestanda än en massa hårtork bredvid sig.

Inget som hindrar att man har både och

Min main dator är passivt kyld, sen har jag rätt mycket annan hårdvara som plockas vid behov när det ska överklockas så det ena behöver inte utesluta det andra om man är intresserad och tycker det är roligt

Permalänk

@lanbonden:

Passivt kylt är coolt och roligt men de är sååååå stort skillnad med att ha 400-500 rpm-fläktar som är desssutom på gränsen till totalt tyst :=)