Chromecast - Googles nya medialösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewmpz:

Det var en utmärkt fråga, är inte så vass på nätverk men ser mig som kunnig inom teknik och datorer annars. Har 100/100 från BBB med en zyxel router dom skickade med (P2812hnu-F1 vt). Tycker bara det är underligt när det funkar klockers på android men inte iOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, det verkar som att den bara har 2,4 Ghz.
Vet inte om du har tillgång till routern eller om det bara är BBB som har?

Kolla om du blir kloklare av det här:
https://support.google.com/chromecast/answer/3213084?hl=en

Kommer du inte in i routern själv, så kanske BBB's support kan hjälpa dig.

Permalänk
Avstängd

Testat med Plex nu och blev besviken då varken AC3 eller DTS gick att omvandla eller få igenom med flerkanalsljud genom Chromecast 2. Startade då upp min gamla Apple TV 2 och 5.1 ljud (DTS transfomas tyvärr till DD 5.1). Så den gamla Apple grunkan klarar det som inte Google kunnat inplantera. Funderar på att sälja min Chromecast och spara ihop till en APTV 4 om inte APTV 3 går ner i pris.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Testat med Plex nu och blev besviken då varken AC3 eller DTS gick att omvandla eller få igenom med flerkanalsljud genom Chromecast 2. Startade då upp min gamla Apple TV 2 och 5.1 ljud (DTS transfomas tyvärr till DD 5.1). Så den gamla Apple grunkan klarar det som inte Google kunnat inplantera. Funderar på att sälja min Chromecast och spara ihop till en APTV 4 om inte APTV 3 går ner i pris.

Märkligt, det funkar bra på min.

Permalänk
Avstängd

@mah-tin: Konstig att det inte fungerar här. Ska testa bocka ur:
Direktström - Tillåter servern att kopiera kompatibel ljud- och videoström utan att konvertera dom.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@mah-tin: Konstig att det inte fungerar här. Ska testa bocka ur:
Direktström - Tillåter servern att kopiera kompatibel ljud- och videoström utan att konvertera dom.

Har du klickat i att enheten stöder AC3?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mah-tin:

Har du klickat i att enheten stöder AC3?

Fick ordning på det hela och inställningarna ser ut så här:

Då har #mah-tin hjälpt mig att spara 1600 kr till en Apple TV 4

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Fick ordning på det hela och inställningarna ser ut så här:

http://s26.postimg.org/890op2ojt/plex_sound_setting.jpg

Då har #mah-tin hjälpt mig att spara 1600 kr till en Apple TV 4

Härligt! Kan du köpa något annat kul istället

Permalänk
Medlem

Hejsan alla,

Jag har en fråga gällande Chromecast. Är det möjligt att sätta på tex en Viaplay stream via dator/telefonen för att sedan stänga av datorn/telefonen efter att jag satt igång streamen och låta det hela flyta på via routerns wifi? Eller måste båda två ständigt vara kopplade till varandra? Vill helst kunna använda datorn/telefonen till andra saker än att låta Chromecast sluka batteriet på telefonen/laptopen i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K_MaN21:

Hejsan alla,

Jag har en fråga gällande Chromecast. Är det möjligt att sätta på tex en Viaplay stream via dator/telefonen för att sedan stänga av datorn/telefonen efter att jag satt igång streamen och låta det hela flyta på via routerns wifi? Eller måste båda två ständigt vara kopplade till varandra? Vill helst kunna använda datorn/telefonen till andra saker än att låta Chromecast sluka batteriet på telefonen/laptopen i bakgrunden.

Ja absolut, har du bara initierat casten så kan du göra vad du vill med telefonen/datorn/plattan sen. Chromecasten tar ingen batterikraft från din telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Min V2 klarar helt plötsligt inte av att läsa av 5GHz bandet. Varken AC eller N. Provat med 2 olika routrar. Fungerade när den var ny. Vanligt problem?

Löste det. Mobilen har bara 2.4GHz och fick ta fram surfplattan som har 5GHz. Fungerade dock inte utan fick återställa Chromecast och konfigurera på nytt med Plattan. Då gick 5 GHz AC in. Får dock låta bli att trycka på enheter eller konfigurera med mobilen för då fungerar inte 5 GHz igen. Men använda den till att casta går bra.

https://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/3olb56/chromecas...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Ja absolut, har du bara initierat casten så kan du göra vad du vill med telefonen/datorn/plattan sen. Chromecasten tar ingen batterikraft från din telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Men för att man ska kunna överföra en stream från telefonen till TV´n via chromecast måste väl batteri slukas på något sätt från telefonen? En person sade detta till mig igår.

Permalänk
Avstängd

@K_MaN21: Finns till och med personer som allvarligt påstår att en luftvärmepump drar mer på sommaren som AC än som värmare på vintern. Helt fel men vill de svettas på sommaren och spara någon krona per dag får de göra det.

Nej, om du släcker skärmen drar inte mobilen mer när du kollar med din Chromecast.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av K_MaN21:

Men för att man ska kunna överföra en stream från telefonen till TV´n via chromecast måste väl batteri slukas på något sätt från telefonen? En person sade detta till mig igår.

Nej, tänk på telefonen som en fjärrkontroll bara, det är som att trycka på Play på din fjärrkontroll till Blurayspelaren.

Permalänk
Medlem

Bra skit!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Intel i7 6700k | GTX 1070 MSI Gaming X | Asus Z170-A | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Vengeance LPX16gb 3000mhz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Min V2 klarar helt plötsligt inte av att läsa av 5GHz bandet. Varken AC eller N. Provat med 2 olika routrar. Fungerade när den var ny. Vanligt problem?

Löste det. Mobilen har bara 2.4GHz och fick ta fram surfplattan som har 5GHz. Fungerade dock inte utan fick återställa Chromecast och konfigurera på nytt med Plattan. Då gick 5 GHz AC in. Får dock låta bli att trycka på enheter eller konfigurera med mobilen för då fungerar inte 5 GHz igen. Men använda den till att casta går bra.

https://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/3olb56/chromecas...

Precis, enheten du ska konfigurera chromecasten med, måste ha stöd för det nätverk du vill ansluta din chromecast till. Det är svårt för en enhet att konfiguera din chromecast för något som den själv inte kan se. När chromecasten väl fått anslutning till nätverket spelar det ingen roll om du är på 2,4Ghz, 5Ghz eller trådat nätverk med den enheten du vill styra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K_MaN21:

Men för att man ska kunna överföra en stream från telefonen till TV´n via chromecast måste väl batteri slukas på något sätt från telefonen? En person sade detta till mig igår.

Som en redan skrivit så får du tänka dig att chromecasten är en telefon eller surfplatta i sig. Då du castar så kommer den streama tex viaplay själv från nätet och din telefon är inte inblandad alls. Stänger du av telefonen kommer det fortsätta streamas. Det jag har märkt om man tex gör på detta vis och sätter på vanliga tvkanalerna och går tillbaka till chromecasten så har den oftast slutat streama. Men sålänge man inte byter kanal så kommer den rulla på.

Sedan finns det väl appar som tex streamar material från din telefon direkt till din chromecast och då måste ju såklart telefonen vara på osv.

Angående datorn så har jag inte så stor koll men vad jag vet så får man använda sig av chrome och sedan tillägget google cast eller vad det heter och då kan man välja att skicka en flik. Då kan man ju såklart surfa på andra flikar eller spela eller vad man nu vill göra men chrome och fliken får inte stängas. Såvitt jag vet så streamar den väl direkt till chromecasten om man gör på detta vis och således kan man inte stänga av chrome eller datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Nej, tänk på telefonen som en fjärrkontroll bara, det är som att trycka på Play på din fjärrkontroll till Blurayspelaren.

Skrivet av creativ:

Som en redan skrivit så får du tänka dig att chromecasten är en telefon eller surfplatta i sig. Då du castar så kommer den streama tex viaplay själv från nätet och din telefon är inte inblandad alls. Stänger du av telefonen kommer det fortsätta streamas. Det jag har märkt om man tex gör på detta vis och sätter på vanliga tvkanalerna och går tillbaka till chromecasten så har den oftast slutat streama. Men sålänge man inte byter kanal så kommer den rulla på.

Sedan finns det väl appar som tex streamar material från din telefon direkt till din chromecast och då måste ju såklart telefonen vara på osv.

Angående datorn så har jag inte så stor koll men vad jag vet så får man använda sig av chrome och sedan tillägget google cast eller vad det heter och då kan man välja att skicka en flik. Då kan man ju såklart surfa på andra flikar eller spela eller vad man nu vill göra men chrome och fliken får inte stängas. Såvitt jag vet så streamar den väl direkt till chromecasten om man gör på detta vis och således kan man inte stänga av chrome eller datorn.

Stort tack till er båda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av creativ:

Angående datorn så har jag inte så stor koll men vad jag vet så får man använda sig av chrome och sedan tillägget google cast eller vad det heter och då kan man välja att skicka en flik. Då kan man ju såklart surfa på andra flikar eller spela eller vad man nu vill göra men chrome och fliken får inte stängas. Såvitt jag vet så streamar den väl direkt till chromecasten om man gör på detta vis och således kan man inte stänga av chrome eller datorn.

Och faktiskt blir det även 5.1 ljud om tjänster stödjer detta vilket det inte blir i Webbläsaren.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag har precis installerat min chromecast. Dock lyckas jag inte få någon vidare kvalitet.. Hur får jag tex svtplay att köra hd? Sd som det är nu... Jag har chromecast in på min onkyoreceiver och kör den mot min netgear ex6150 ac-AP. Ishockey från jvm gick dessutom ganska laggit men det kanske är vanligt. (Ej live.)
Idéer?!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Jag har precis installerat min chromecast. Dock lyckas jag inte få någon vidare kvalitet.. Hur får jag tex svtplay att köra hd? Sd som det är nu... Jag har chromecast in på min onkyoreceiver och kör den mot min netgear ex6150 ac-AP. Ishockey från jvm gick dessutom ganska laggit men det kanske är vanligt. (Ej live.)
Idéer?!

Tror mest det beror på internetanslutningen, appen anpassar kvaliteten efter hastigheten på internet. Det blir inte bättre kvalitet efter ett tag när den har fått buffra lite?

Permalänk
Avstängd

Vad är skillnaden för TV-tittande mot APTV 4 mer än att man styr med mobilen? 3 gånger så dyr borde den ju vara fantastisk men ser inte riktigt skillnaden om man nu inte tänkt använda sin APTV till spelande.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@stormense:
Jag kände på en APTV4 som jag gett bort i julklapp i några dagar och jag tycker inte den var värd sitt pris i jämförelse med Chromecast. Möjligen då om man vill spela eller har hemmet fullt av IOS-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

@stormense:
Jag kände på en APTV4 som jag gett bort i julklapp i några dagar och jag tycker inte den var värd sitt pris i jämförelse med Chromecast. Möjligen då om man vill spela eller har hemmet fullt av IOS-enheter.

Så i det stora hela gör CC allt som aptv4 kan när kommer till streaming fast för en billigare peng?
Jag står lite i valet och kvalet om man ska skaffa en cc.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nisselask:

@stormense:
Jag kände på en APTV4 som jag gett bort i julklapp i några dagar och jag tycker inte den var värd sitt pris i jämförelse med Chromecast. Möjligen då om man vill spela eller har hemmet fullt av IOS-enheter.

Har en APTV 2 (720p) och fördelen är att man kan styra den med en Harmony fjärr. Alltså en fjärr till TV, Receiver och APTV. Filmbutiken är bättre än Google Film då den bjuder på högre bitrate och DD 5.1 då Google konstigt npg bara erbjuder 2.0

Skrivet av bärplockaren:

Så i det stora hela gör CC allt som aptv4 kan när kommer till streaming fast för en billigare peng?
Jag står lite i valet och kvalet om man ska skaffa en cc.

Till att bara streama TV kanaler, HBO och Netflix är ägandet av en APTV 4 att bjuda Appple på pengar. Fast kanske en bättre lösning om man endast har iPhone/iPad? Vet inte hur Chromecast funkar med dessa.

Innan Chromecast körde jag med en NUC och innan dess en HTPC med Nvidia grafik. Tycker dock att bilden blir sämre med NUC och Nvidia grafikkort och så ville jag kunna köra HBO med 5.1 ljud (fast de har något konstig 3.3.1 istället för 2.2.1.1).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Jag har precis installerat min chromecast. Dock lyckas jag inte få någon vidare kvalitet.. Hur får jag tex svtplay att köra hd? Sd som det är nu... Jag har chromecast in på min onkyoreceiver och kör den mot min netgear ex6150 ac-AP. Ishockey från jvm gick dessutom ganska laggit men det kanske är vanligt. (Ej live.)
Idéer?!

Det ska ske automatiskt, beror på vilken hastighet du har. Kan säga att det funkar alladeless utmärkt för mina päron att använda med 7mbit/s DSL lina åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Tror mest det beror på internetanslutningen, appen anpassar kvaliteten efter hastigheten på internet. Det blir inte bättre kvalitet efter ett tag när den har fått buffra lite?

Skrivet av Baxtex:

Det ska ske automatiskt, beror på vilken hastighet du har. Kan säga att det funkar alladeless utmärkt för mina päron att använda med 7mbit/s DSL lina åtminstone.

Sitter på 100Mbit fiber så borde inte vara problemet.

Kanske ändå blir bättre efter lite buffrande men just nu är jag lite besviken på kvaliteten..!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

@daolo: om du kör netflix så börjar den i skitdålig kvalite för att sedan öka till högsta.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daolo:

Sitter på 100Mbit fiber så borde inte vara problemet.

Kanske ändå blir bättre efter lite buffrande men just nu är jag lite besviken på kvaliteten..!

Har också fiber men är till skillnad mot dig väldigt nöjd med den bild Chromecast visar. Vilken HDMI har du den på? Jag har min i Receivern.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Ni som kör CC med Plex hur upplever ni att de funkar?
Kör idag med rpi2 med openelec, vore trevligt att ev slippa den biten.

inälgg 4000 woop woop

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Har också fiber men är till skillnad mot dig väldigt nöjd med den bild Chromecast visar. Vilken HDMI har du den på? Jag har min i Receivern.

Samma som du - receivern.

Körde test med bredbandskollen från mobilen (s3 för tillfället) - hamnar runt 20-30 mbit och det borde ju vara tillräckligt.. Ska nog testa att köra den direkt i tv för referens.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7