Söker köpråd: allroundskärm betoning på gaming

Permalänk
Medlem

Söker köpråd: allroundskärm betoning på gaming

Hej,

Jag använder i dag en Benq Senseye 3 från typ 2009. Jag tror att modellnamnet är G2420HDBL. Det är dags för uppgradering!

Jag önskar mig en allroundskärm med betoning på gaming snarare än för Photoshop, film, bildbehandling och liknande. Skärmen bör vara flimmerfri och bekväm även vid svagare ljusinställningar (ibland ställer jag ned ljusstyrkan för ökad komfort). Färgerna behöver inte vara fantastiska men jag förväntar mig en uppgradering över min sex-sju år gamla LCD-skärm...

Datorn som ska driva skärmen har en GTX 970 och en i5 4690k (ej överklockad).

De två skärmar som jag kollat mest på är ASUS 24" VG248QE för ca 3000 kr och Benq 24" XL2430T för ca 3500 kr. Är den dyrare skärmen värt det?

http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe#/moreinfo

http://www.inet.se/produkt/2340891/benq-24-xl2430t#/specs

Permalänk
Medlem

Om jag ställer frågan såhär istället: Är det någon som tror att min gamla Benq från 2009 är bättre än 144Hz-skärmarna vad gäller färg?

Permalänk

Nej, den lär inte vara bättre, TN-panelerna har generellt sett blivit mindre dåliga sen dess.
Men du kan ju alltid leta fram recensioner och läsa dessa.

Skulle för övrigt satsa på Eizos 2421 istället.
Recensioner kan du hitta via konsumentguiden.se

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tack för din input! Jag hittade inga tester av den modellen på konsumentguiden. På andra ställen så fick den blandade betyg. Vad är det som gör den bättre än de andra alternativen, enligt dig?

Jag frågade inet och fick svaret att jag borde välja asusen, för att den är bättre på låga ljusinställningar. Det svaret gjorde mig också konfunderad, då jag trodde att Benq var duktiga på att typ undvika flimmer.

Permalänk

Helt annan paneltyp som du sett, vilket borde borga för bättre bildkvalité.

Själv tyckte jag betraktningsvinklarna var en besvikelse, men du ser ju vad recensenterna tycker.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=2318235
Prad.des recensionen var dock inte med där, de var mer missnöjda.
Skärmen lider ju av problem med White glow om man inte har den på tillräckligt avstånd, så det funkar inte om du har ett grunt skrivbord. Om de exemplar som säljs nu är likadana som de var i början dvs, vem vet, kanske har de lyckats förbättra det?

Men som du kommer fram till om du läser recensionerna så har den mycket bättre svärta än IPS- och TN-paneler, bara man håller sig framför.
Samt att den är halvglossy, ger ofta en betydligt mer levande upplevelse.
Nästan allt som säljs idag när det gäller stationära skärmar är ju matt, vilket jag kan tycka är ganska konstigt när det nu är så vanligt med blanka skärmar på bärbara och även var stort med högblank yta på en del storsäljande PC-skärmar under andra halvan av 00-talet.

Att den fick en hel del dåliga användaromdömen när den kom berodde väl på taskig kvalitet med cross hatching (vad tusan nu det var) och skärmar som förlorade kontakten och startade om sig efter några timmar.

Visa signatur

««« »»»