Permalänk
Medlem

Mobilsvar iPhone

Hej,

Jag behöver hjälp med en fråga om iPhone. Märker telefonen av att den är utomlands fast man har flygplansläge på? Till och med om den är avstängd också? Snackade med Telias kundtjänst och de hävdade att telefonen kopplar upp sig till master även när den är på flygplansläge och avstängd och att man därmed måste betala för sitt mobilsvar som ett utlandssamtal oavsett hur man gör. Enligt dem är det enda alternativet är att stänga av mobilsvar när man är utomlands och det vill jag helst inte. Har en iPhone 6 om det gör någon som helst skillnad.

Tacksam för svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret. Du är säker? Telias kundtjänst måste vara ute och cykla rejält. Så här skrev två olika personer från deras kundtjänst till mig:

12:36:57 Sofia Dock blir det ju kostnad när någon ringer och kommer till mobilsvar om du befinner dig utomlands.
12:37:37 Timm Vad är kostnaden?
12:37:51 Sofia Som ett vanligt samtal.
12:38:32 Timm Som ett samtal i Sverige d.v.s.?
12:38:44 Sofia Nej utlandssamtal, om telefonen befinner sig i utlandet.
12:40:03 Timm Om man stänger av mobilnät på telefonen innan man åker då?
12:40:33 Sofia Mobilnät har ingenting med mobilsvaret att göra. Om du vill undvika kostnader behöver du ta bort mobilsvaret helt.
12:41:46 Timm Om jag har mobilen avstängd hela vägen då? Hur kan man veta att det är utomlands?
12:42:44 Sofia Telefonen kopplar ju ändå upp sig mot en mast.
12:45:21 Timm Tack för hjälpen.

---

13:18:59 Timm Hej, snackade med er innan om mobilsvar utomlands. Hon som jag snackade med då sa att mobilsvar kommer kosta som ett utlandssamtal när man är utomlands. Men om jag sätter på flygplansläge innan jag åker och har det på till jag kommer hem borde det bli som ett inhemskt samtal väl?
13:21:13 Torbjörn nej det fungerar inte riktigt så Timm. Så fort någon lämnar ett meddeland på ditt Mobilsvar när du är i utlandet så debiteras du för detta per minut. Att du har din teleofn i flygplansläge påverkar inte Mobilsvar, du är ju fortfarande i utlandet och det är fortfarande påslaget. Så vill du inte debiteras för dessa samtal så måste du slå av mobilsvar
13:21:58 Timm Stänger inte flygplansläge av all radiokommunikation?
13:22:21 Torbjörn Du debiteras alltså för tiden som folk pratar i ditt mobilsvar, samt så debiteras du om du ringer upp mobilsvar
13:22:59 Torbjörn Mobilsvar ligger i servern, inte i din teleofn. Den stänger ju bara av kommunikationen i din teleofn.
13:23:18 Torbjörn Så slå av mobilsvar om du inte vill bli debiterad när folk lämnar meddelande
13:23:23 Timm Men hur vet mobilen att jag är utomlands om jag har flygplansläge på. Då är väl all kommunikation avstängd?
13:24:20 Torbjörn Din mobil vet nog inte det, men systemet känner av att du är i utlandet. även om du har på flygplansläge så skickar ditt simkort sif´gnaler
13:24:32 Torbjörn *signaler
13:24:53 Torbjörn Så det finns inga omvägar runt detta annat än att slå av mobilsvar Timm
13:25:08 Timm Till och med om man har mobilen avstängd?
13:25:16 Torbjörn Du ringer 133 och i menyn så kan du slå av det
13:26:45 Torbjörn ja till och med om kobilen är avstängd så känner den av att man är i utlandet. Därför skall man slå av Mobilsvar när man är i utlandet oavsett om mobilen är på eller inte. Som jag skrev Timm så finns det inga omvägar runt detta annat än att slå av Mobilsvar i utlandet så du slipper betala minuttaxa om någon lämnar meddelande.

Permalänk
Medlem

Det är detta som förvirrar mig: "även om du har på flygplansläge så skickar ditt simkort signaler". Han menar alltså att simkortet skickar GPS-signaler eller nåt? Kanske dum fråga, men skulle det räcka att ta ut simkortet isåfall eller måste jag lämna det hemma helt och hållet? Ta med mobilen och lämna simkortet hemma d.v.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okobgn12:

13:22:59 Torbjörn Mobilsvar ligger i servern, inte i din teleofn. Den stänger ju bara av kommunikationen i din teleofn.
13:23:18 Torbjörn Så slå av mobilsvar om du inte vill bli debiterad när folk lämnar meddelande

Alltså, jag blir lite förvirrad här. Om mobilsvar nu inte kopplas mot telefonen, utan mot "servern", så borde man väl knappast inte bli debiterad för utlandssamtal? För det har aldrig ringt till din telefon, utan bara till mobilsvar.

Jag tror det är Telias kundtjänst som verkar vara helt efter.
Har du flygplansläge på så SKA telefonen inte koppla upp sig mot telenätet.
Det är själva poängen med flygplansläget.

Men det är ju bra att veta tills nästa gång man ska ut och flyga

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Från telias hemsida

Mobilsvar utomlands

Att tänka på vid användning av mobilsvar i utlandet.
Lyssna av meddelanden

I många länder fungerar det precis som i Sverige att ringa till 133. Om det inte skulle fungera så kan du i alla länder slå +46 706 133 133 och trycka in hela ditt mobilnummer samt din mobilsvarskod för att lyssna på dina meddelanden.
Kostnad utomlands

När du tar emot mobilsvar inom EU så betalar du ingenting för att ta emot det. När du ringer för att lyssna av meddelandet betalar du som för ett vanligt samtal till Sverige.

När du tar emot samtal utanför EU får du själv betala svensk utlandstaxa för uppkoppling från Sverige till det land som du befinner dig i. Om du inte svarar, och har Mobilsvar inkopplat, debiteras du för uppkopplingen tillbaka till Sverige - dvs. dubbel samtalstaxa. Kostnaden för detta är aktuell samtalsavgift hos den operatör i det land du befinner dig. För att undvika att riskera höga kostnader kan du tillfälligt stänga av mobilsvar när du ska åka utomlands.

Du inaktiverar mobilsvar genom att ringa 133, välja meny 2 för inställningar, och sedan 5 för urkoppling.

Kom ihåg att aktivera Mobilsvar igen när du kommer hem till Sverige!

Se kostnader för att ta emot och ringa samtal utomlands här.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Från telias hemsida

Mobilsvar utomlands

Att tänka på vid användning av mobilsvar i utlandet.
Lyssna av meddelanden

I många länder fungerar det precis som i Sverige att ringa till 133. Om det inte skulle fungera så kan du i alla länder slå +46 706 133 133 och trycka in hela ditt mobilnummer samt din mobilsvarskod för att lyssna på dina meddelanden.
Kostnad utomlands

När du tar emot mobilsvar inom EU så betalar du ingenting för att ta emot det. När du ringer för att lyssna av meddelandet betalar du som för ett vanligt samtal till Sverige.

När du tar emot samtal utanför EU får du själv betala svensk utlandstaxa för uppkoppling från Sverige till det land som du befinner dig i. Om du inte svarar, och har Mobilsvar inkopplat, debiteras du för uppkopplingen tillbaka till Sverige - dvs. dubbel samtalstaxa. Kostnaden för detta är aktuell samtalsavgift hos den operatör i det land du befinner dig. För att undvika att riskera höga kostnader kan du tillfälligt stänga av mobilsvar när du ska åka utomlands.

Du inaktiverar mobilsvar genom att ringa 133, välja meny 2 för inställningar, och sedan 5 för urkoppling.

Kom ihåg att aktivera Mobilsvar igen när du kommer hem till Sverige!

Se kostnader för att ta emot och ringa samtal utomlands här.

Tack, tyvärr ska jag utanför EU så EU-reglerna hjälper mig inte. Det jag inte fattar är hur mobilen kan kopplas upp mot en utländsk operatör om jag har flygplansläge på. Enligt Telia-killen skickar simkortet signaler även då mobilen är i flygplansläge, nån som har nån kunskap om detta? Låter konstigt i mina öron men jag är ingen expert på mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okobgn12:

Tack, tyvärr ska jag utanför EU så EU-reglerna hjälper mig inte. Det jag inte fattar är hur mobilen kan kopplas upp mot en utländsk operatör om jag har flygplansläge på. Enligt Telia-killen skickar simkortet signaler även då mobilen är i flygplansläge, nån som har nån kunskap om detta? Låter konstigt i mina öron men jag är ingen expert på mobiler.

troligen kan den inte koppla upp sig i flygplansläge, men ansluter du till wifi i tex usa kommer telefonen att tala om var den är. tipset är att inaktivera mobilsvar när du åker utanför EU

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Det låter konstigt att telefonen skulle koppla upp sig i flygplansläge eftersom alla sändar- och mottagarfunktioner skall vara avstängda i det läget för att inte kunna störa planets elektronik.
Jag har dock lite svårt att se finessen med att hålla en telefon igång i flygplansläge någon länge tid under en utlandsresa, måste vara bättre att istället stänga av den innan man lämnar Sverige. Det räcker med en kort avaktivering från flygläge till vanligt läge för att telefonen skall tala om att den är i annat land, sedan minns hela systemet det till man kommer hem igen.
Telias sätt att resonera kan vara att de vid eventuella klagomål inte har kontroll på vad kunden gör med sin telefon men att de har loggar för vad man gör för inställningar i sitt mobilsvar och att de endast kan ta ansvar för felaktiga kostnader om man har avaktiverat mobilsvar innan resan.

Visa signatur

/Tomma tunnor skramlar mest/

Permalänk
Medlem

Kundtjänst har rätt, stäng av mobilsvar innan du åker.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Vad tror ni om att ha mobilen avstängd under hela resan? Kundtjänstkillen hävdar att simkortet skickar signaler även när mobilen är avstängd. Det kan väl inte stämma? Alternativt kan jag plocka ut simkortet till och med, då kan det ju inte bara skickas några "signaler"?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Okobgn12:

Tack för hjälpen! Vad tror ni om att ha mobilen avstängd under hela resan? Kundtjänstkillen hävdar att simkortet skickar signaler även när mobilen är avstängd. Det kan väl inte stämma? Alternativt kan jag plocka ut simkortet till och med, då kan det ju inte bara skickas några "signaler"?

Jo, du kan fortfaranda ringa nödnumret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo, du kan fortfaranda ringa nödnumret.

Ja, men det är väl själva simkortet som skickar signaler om var det är? Borde således vara lugnt om jag stänger av mobilen och plockar ut simkortet innan jag åker? Kan inte se hur jag skulle behöva betala för utlandssamtal när folk ringer mitt mobilsvar om jag plockar ut simkortet och stänger av mobilen innan jag åker. Då kan jag ju inte använda den överhuvudtaget heller så knappt lönt att ta med den, men man kanske behöver den i nödfall eller nåt.

Permalänk
Medlem

Jag menar simkortet kan ju inte skicka några GPS-signaler om det inte är anslutet till en telefon. Det kan inte ens Telias kundtjänst hävda...

Permalänk

Är det någon som har en tekniskt förklaring hur ett sim-kort kan få telefonen att skicka signaler och tala om i vilket land det befinner sig trots att telefonen är i Flight-mode? Sim-kort i sig själv ska inte kunna inte kommunicera ensamma utan måste ha telefonens radiokretsar aktiverade för kommunikationen.

Visa signatur

/Tomma tunnor skramlar mest/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Okobgn12:

Jag menar simkortet kan ju inte skicka några GPS-signaler om det inte är anslutet till en telefon. Det kan inte ens Telias kundtjänst hävda...

Den skickar inga GPS-Signaler iaf. Det är positioneringschippet som gör det. Däremot används telemaster för triangulering.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TobbeWendt:

Är det någon som har en tekniskt förklaring hur ett sim-kort kan få telefonen att skicka signaler och tala om i vilket land det befinner sig trots att telefonen är i Flight-mode? Sim-kort i sig själv ska inte kunna inte kommunicera ensamma utan måste ha telefonens radiokretsar aktiverade för kommunikationen.

Alltså går det inte.
Om nu inte sån data skickas via WiFi till din operatör men det tror jag inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okobgn12:

13:25:08 Timm Till och med om man har mobilen avstängd?
13:25:16 Torbjörn Du ringer 133 och i menyn så kan du slå av det
13:26:45 Torbjörn ja till och med om kobilen är avstängd så känner den av att man är i utlandet. Därför skall man slå av Mobilsvar när man är i utlandet oavsett om mobilen är på eller inte. Som jag skrev Timm så finns det inga omvägar runt detta annat än att slå av Mobilsvar i utlandet så du slipper betala minuttaxa om någon lämnar meddelande.

Detta måste väl då fan ändå vara fel? Skickar mobilen signaler även när den är avstängd? Om man tar ur batteriet då?

Skrivet av Okobgn12:

Tack för hjälpen! Vad tror ni om att ha mobilen avstängd under hela resan? Kundtjänstkillen hävdar att simkortet skickar signaler även när mobilen är avstängd. Det kan väl inte stämma? Alternativt kan jag plocka ut simkortet till och med, då kan det ju inte bara skickas några "signaler"?

Det borde räcka att ta ut simkortet, även om mobilen kopplar upp sig mot en mast för nödsamtal, vem ska de debitera? Kan ju inte gärna debitera det kortet som "satt där förut". Isf skulle man ju aldrig kunna sälja sin mobil.

Permalänk
Medlem

Jag är helt hundra på att om du sätter telefonen i flygplansläge när du är i Sverige så är det därifrån den kommer debitera ifrån eftersom det är den senaste kända positionen.

Utomlands kommer den inte koppla upp sig mot någon mast överhuvudtaget när du kör på flygplansläge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okobgn12:

Ja, men det är väl själva simkortet som skickar signaler om var det är? Borde således vara lugnt om jag stänger av mobilen och plockar ut simkortet innan jag åker? Kan inte se hur jag skulle behöva betala för utlandssamtal när folk ringer mitt mobilsvar om jag plockar ut simkortet och stänger av mobilen innan jag åker. Då kan jag ju inte använda den överhuvudtaget heller så knappt lönt att ta med den, men man kanske behöver den i nödfall eller nåt.

Avaktivera Mobilsvar innan du åker utomlands, om du vill slippa oönskade kostnader.

Gör du inte det så får du helt enkelt betala för samtalen.