Permalänk
Medlem

Köpråd ny klocka.

Hej! Sitter och kollar efter en ny klocka men min kunskap är inte direkt stor när det gäller klockor. Min kompis pratar om att jag ska köpa en automatiskt där urverket är värt något om jag ändå ska lägga lite pengar på en klocka. Han är och andra sidan galen i klockor och kunnig och för mig är utseendet viktigast. Men känns ju bättre om man köper rätt klocka från början med ett bra urverk eller vad man ska säga.
Har även familj i Schweiz så man kanske skulle kolla ut en klocka och köpa där? Fast känns som det bara är värt om det handlar om dyrare klockor.

Vad jag söker:
-Metall armband
-Mörk bakgrund (svart/grå/mörkblå/titan osv)
-Kronograf
-max 10K

Denna är den jag gillat mest hitills: http://www.uret.se/certina-podium-svart-stal-o4200-mm-p-51071...

Nån som kan hjälpa och komma med några tips och vägledning?

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Du är inne på rätt spår iaf. Automat ska det va Tog ganska lång tid för mig innan jag bestämde mig. Va också inne på kronograf till en början, men tyckte till slut att det blev lite plottrigt så valet stod mellan Longines HydroConquest och Certina Action Diver. Båda har samma automatverk ETA 2824-2. Till slut blev det Certinan. Jäkligt nöjd med mitt val

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Bild på klockan:

Permalänk
Medlem

Jag har en Certina i stål. Den är jävligt snygg tycker jag och de känns kvalite! Så rekommenderar de.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

@Resorb Snygg klocka!
@Ludzee

Tack för hjälpen grabbar!

Kunde inte hålla mig så beställde klockan La upp kassa bilder här: #15894838

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

@Resorb Snygg klocka!
@Ludzee

Tack för hjälpen grabbar!

Kunde inte hålla mig så beställde klockan La upp kassa bilder här: #15894838

Bra val! Automat gillar vi 👍🏼 Hur mycket fick du ge för den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Du är inne på rätt spår iaf. Automat ska det va Tog ganska lång tid för mig innan jag bestämde mig. Va också inne på kronograf till en början, men tyckte till slut att det blev lite plottrigt så valet stod mellan Longines HydroConquest och Certina Action Diver. Båda har samma automatverk ETA 2824-2. Till slut blev det Certinan. Jäkligt nöjd med mitt val

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Bild på klockan:
http://i.imgur.com/76pwxQk.jpg

Jag har en Longines Hydro Conquest Automat liggande i vitrinskåpet hemma. Men använder den inte för jag tyckte kostnaden för en service på den var skrattretande dyrt.

Så jag köpte en likadan modell fast Quartz istället. Den behöver inte servas lika ofta och håller tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag har en Longines Hydro Conquest Automat liggande i vitrinskåpet hemma. Men använder den inte för jag tyckte kostnaden för en service på den var skrattretande dyrt.

Så jag köpte en likadan modell fast Quartz istället. Den behöver inte servas lika ofta och håller tiden.

Ja servicekostnaden är en klar nackdel med automatklockor tyvärr...
Synd att den bara ska ligga hemma å samla damm dock, men jag kan köpa den billigt 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Ja servicekostnaden är en klar nackdel med automatklockor tyvärr...
Synd att den bara ska ligga hemma å samla damm dock, men jag kan köpa den billigt 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Fick klockan i present så den har en gravering på baksidan... annars skulle jag kunna tänkt mig o sälja av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Fick klockan i present så den har en gravering på baksidan... annars skulle jag kunna tänkt mig o sälja av den.

Ja då blir det lite jobbigt Går iof byta boett om graveringen sitter där.

Vad ville dom ha för en service då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du haft en automatisk klocka förut? Om inte så tycker jag inte att du borde lägga ut så mycket pengar på en.
Är man inte nog aktiv och har på sig den varje dag så kommer det bara bli drygt att ställa om klockan hela tiden.
Det finns ju roterande förvaringslådor men vem vill höra på det surret.

Köp en billig automatisk och kolla om det är din grej först är mitt tips

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Du är inne på rätt spår iaf. Automat ska det va Tog ganska lång tid för mig innan jag bestämde mig. Va också inne på kronograf till en början, men tyckte till slut att det blev lite plottrigt så valet stod mellan Longines HydroConquest och Certina Action Diver. Båda har samma automatverk ETA 2824-2. Till slut blev det Certinan. Jäkligt nöjd med mitt val

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Bild på klockan:
http://i.imgur.com/76pwxQk.jpg

Måste bara få fråga. Den där ser ju mer eller mindre exakt ut som en rolex submariner?
Folk gnäller över att Apple/Samsung kopierar varandra och ser likadana ut, men hur den där klockan inte blivit stämd av Rolex hajar jag inte?
Fast det kanske var Certina som var först?
Och varför vill man ens ha nått som uppfattas som en Rolexkopia/lookalike?

Eller ens en submariner?
Jag jobbar i kretsar där pengar tyvärr är "viktigt", och jag ser väl ungefär en 5 submariner om dagen i mitt yrke, spyr på den klockan.
Känns som submariner är den rolex som svennebanan har råd med, men som ändå har lite kult/status....
Jag skulle inte bära en Submariner om jag så än fick den gratis...

Edit: Själv bär jag inte klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Måste bara få fråga. Den där ser ju mer eller mindre exakt ut som en rolex submariner?
Folk gnäller över att Apple/Samsung kopierar varandra och ser likadana ut, men hur den där klockan inte blivit stämd av Rolex hajar jag inte?
Fast det kanske var Certina som var först?
Och varför vill man ens ha nått som uppfattas som en Rolexkopia/lookalike?

Eller ens en submariner?
Jag jobbar i kretsar där pengar tyvärr är "viktigt", och jag ser väl ungefär en 5 submariner om dagen i mitt yrke, spyr på den klockan.
Känns som submariner är den rolex som svennebanan har råd med, men som ändå har lite kult/status....
Jag skulle inte bära en Submariner om jag så än fick den gratis...

Edit: Själv bär jag inte klocka

Visst finns det likheter, och det finns många klockor som liknar Rolex Submariner eftersom de tillhör kategorin dykarklockor:
http://www.klockimport.com/herrklockor/seiko/automatic/seiko-...
http://www.steinhartwatches.de/en/OCEAN-1-BLACK,14.html
http://www.chrono24.se/tudor/tudor-submariner-79090-ottime-co...
osv... osv...

Submariner är liksom dessa du kallar kopior en "dykare", så kollar du på denna typ av klocka kan du såklart se att likheterna finns där med. Men Certina Action Diver tycker jag knappast är en kopia om du jämför dom sida vid sida med Rolex Submariner.

Tror dock knappast någon skulle tro att min var en Rolex. I alla fall inte någon som kan något om klockor

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Måste bara få fråga. Den där ser ju mer eller mindre exakt ut som en rolex submariner?
Folk gnäller över att Apple/Samsung kopierar varandra och ser likadana ut, men hur den där klockan inte blivit stämd av Rolex hajar jag inte?
Fast det kanske var Certina som var först?
Och varför vill man ens ha nått som uppfattas som en Rolexkopia/lookalike?

Eller ens en submariner?
Jag jobbar i kretsar där pengar tyvärr är "viktigt", och jag ser väl ungefär en 5 submariner om dagen i mitt yrke, spyr på den klockan.
Känns som submariner är den rolex som svennebanan har råd med, men som ändå har lite kult/status....
Jag skulle inte bära en Submariner om jag så än fick den gratis...

Edit: Själv bär jag inte klocka

Jo men verkligen! Är det någon klocka man ser är ser submariner och seadweller.

Något som dock verkligen sticker i ögonen är ungar på typ 17 bast med fejkade Audemars Piguets och Hublot samtidigt som de klär sig i sunkiga adidasoveraller.

OnT; vid prisklassen runt 10 000 kr så är automatisk klocka ett måste i mina ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Ja då blir det lite jobbigt Går iof byta boett om graveringen sitter där.

Vad ville dom ha för en service då?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag bara hört efter vad Becks Ur skulle ta för en service. Ungefär 3000 kr utan polering, 4500 kr med polering.

Tyckte det lät hemskt dyrt... så då köpte jag en ny Quartz-klocka för 6000 kr istället. Den lär fungera klanderfritt utan service i 10-20 år. Jag tar alltid av mig klockan när jag gör något som annars skulle kunna repa armbandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Automat ska det va

Det är väl egentligen inte hela sanningen... Finns ju "premiumklockor" med elektriskt drivna verk, automatisk tids-korrigering, och strömmen sköts via solceller och "superkondensator", eller laddningsbara lithium-celler för en underhållsfri lösning.
Och fördelen med dem ska ju vara att de är underhållsfria... på riktigt. Citizen hävdar att batteriet i deras Eco-Drive enheter ska ha 80% kapacitet kvar efter 20 år. 20% av 180 dagar (som är den normala drifttiden på en full-laddad cell) är fortfarande 144 dagar, och det tar tydligen runt 1 minut i fullt dagsljus att ge 1 dags driftstid. Skulle man vara missnöjd med det är det bara att få dem att byta batteriet, då klockorna tydligen kommer med livstids garanti på just batteriet. Utan att ha tittat över deras avtal misstänker jag att det inte är "livstid" så som Zippo definierar det på sina bensintändare, utan den mer standardiserade, när tillverkaren slutar tillverka modellen + godtyckligt 5 / 10 år. Efter vilket man utannonserar "end of life" och garantierna upphör.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja tänker du så har du väl en tjock tv hemma med?
Bilden lär ju duga den med, och det är ju det den är till för

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nja, jämförelsen med en tjockTV haltar. Det är betydligt billigare teknik i en plattis, det är miljövänligare, och det ger en betydligt bättre bild. Men det stämmer att man precis lika gärna kunde behålla sin befintliga tjockis tills den slutade fungera, under övergångstiden. Det var det många som gjorde.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag använder Seiko SRG017 och är supernöjd. Dock är inte klockan automatisk.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@Resorb: varför skryta med dyra saker? :S

Permalänk
Medlem

Klocka är till stor del ett smycke, ett av dom få smycken som killar bär.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Bra val! Automat gillar vi 👍🏼 Hur mycket fick du ge för den?

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte den från Uret.se för ~6500 Flera andra sidor säljer den för en bit över 8K så

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Under 10.000:- = Något från Seikos "5"-serie imo

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CsPri3st:

@Resorb: varför skryta med dyra saker? :S

Vem gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Visst finns det likheter, och det finns många klockor som liknar Rolex Submariner eftersom de tillhör kategorin dykarklockor:
http://www.klockimport.com/herrklockor/seiko/automatic/seiko-...
http://www.steinhartwatches.de/en/OCEAN-1-BLACK,14.html
http://www.chrono24.se/tudor/tudor-submariner-79090-ottime-co...
osv... osv...

Submariner är liksom dessa du kallar kopior en "dykare", så kollar du på denna typ av klocka kan du såklart se att likheterna finns där med. Men Certina Action Diver tycker jag knappast är en kopia om du jämför dom sida vid sida med Rolex Submariner.

Tror dock knappast någon skulle tro att min var en Rolex. I alla fall inte någon som kan något om klockor

Okej, tack för feedback, och nej, jag kan ju inget om klockor
Men "strecken" "triangeln" och "cirklarna" är ju exakt (eller mer eller mindre) likadana på bägge.
Men håller med dig, spanar man närmre finns det rätt många skillnader. Tack för infon, lärde man sig nått nytt såhär första dagen på året!

Ska spana mer nog efter ledigheten, antagligen är inte allt jag ser sett Rolexar