Permalänk
Medlem

Mixa leverantörer

OK, så har fått ett fiber stadsnät installerat i huset och funderar på vilka leverantörer jag ska välja för internet/tv/telefoni.

Vid en första anblick så verkar leverantörerna som har komplett tjänst (fiber+tv+telefoni) dyra så vad är alternativen i vad som sägs vara det billiga öppna nätet ? Vill kunna välja en brebandsleverantör och en för TV ...

Fungerar t.ex. fiber (T3 eller Bahnhof internet + telefoni) + TV (BBB eller ComHem) eller hur kan man mixa, finns det tekniska begränsningar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emulsion:

OK, så har fått ett fiber stadsnät installerat i huset och funderar på vilka leverantörer jag ska välja för internet/tv/telefoni.

Vid en första anblick så verkar leverantörerna som har komplett tjänst (fiber+tv+telefoni) dyra så vad är alternativen i vad som sägs vara det billiga öppna nätet ? Vill kunna välja en brebandsleverantör och en för TV ...

Fungerar t.ex. fiber (T3 eller Bahnhof internet + telefoni) + TV (BBB eller ComHem) eller hur kan man mixa, finns det tekniska begränsningar ?

Det där ska du kunna välja fritt, kusinen hade internet från telia och TV ifrån Viasat.
Om det finns nån speciellt begränsning vet dock ej, de får du nog bäst svar från vardera leverantör.

Själv kör jag telia på både internet och telefon för enkelhetens skull.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@emulsion: för att vara tydlig, många och med mig vill kunna mixa leverantör för de olika tjänsterna (bredband, TV, telefoni), borde inte vara nåt problem i ett öppet nät IMHO men vad säger ni ? vad ska man tänka på ?

Permalänk
Medlem

Tror inte det funkar, du kan högst troligtvis inte använda fiber internet från en leverantör och fiber tv från en annan. det du får göra är fiber internet + boxer(eller comhem om du har kabeltv) eller köpa ett paketerbjudande med fiber internet och fiber tv.
(eller bara strunta i tv)

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

@emulsion: OK så i mitt fall kommer jag välja bredband från (Bahnhof eller T3 bredband + telefoni inte bestämt mig än) samt TV paket från BBB eller comhem, verkar ha bäst utbud). Djungel !!!

Permalänk
Medlem

Trodde inte heller man kunde välja olika leverantörer? Dvs vill du ha tele, data & tv måste man välja _en_ leverantör som erbjuder _alla_ dessa tjänster i samma "paket"?

ska inte svära på att det är så, men det är vad jag fattat på våra "fibermöten" iaf.

OT; vårat fiber blir försenat som faaan pga byråkrati-bråk med kommunen angående regler osv. Hoppades att det skulle varit klart i höstas, men dom har inte ens dragit klart stamnätet tydligen får bli nöjd om det blir klart till nästa sommar

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

Undvik ComHem som pesten!

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar gå bra att ha olika operatörer för respektive tjänst direkt via fibern men för att vara säker får du kontakta den som driver nätet och kolla vad som gäller i ditt fall.
Det går hursomhelst alltid att köra olika operatörer via internet oberoende av om fibernätet i sig kan hantera olika operatörer så om du väl har internetanslutnning så kan du alltid välja olika operatörer.
Du kan exvis köra Telia till Internet och sedan via den internetaccess de ger ha Skype till telefon och Viaplay för tv, då har du ju per definition olika operatörer även om trafiken i fibern bara sker via Telia, men all trafik påverkar i det fallet hur mycket kapacitet du "får över till surf" men det är ju i praktiken rätt ointressant om du har fiber eftersom det inte kommer att märkas vid normalt surfande om du drar bort 20Mbit från en 100Mbit anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på vilka tjänster som erbjuds på den "öppna fiber" ni är anslutna till.
Vilket nät är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Det beror ju helt på vilka tjänster som erbjuds på den "öppna fiber" ni är anslutna till.
Vilket nät är det?

Jag har IP-only, Uppsala stadsnät

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emulsion:

Jag har IP-only, Uppsala stadsnät

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar gå bra att ha olika operatörer men du bör logga in på beställningsportalen och kolla, det kan inte jag göra eftersom jag inte är ansluten till Uppsala stadsnät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emulsion:

Jag har IP-only, Uppsala stadsnät

Skickades från m.sweclockers.com

På deras sida ser det ut som att man kan beställa tjänst för tjänst.
Ring och fråga.

http://www.uppsalastadsnat.se/serviceguide/

Permalänk
Medlem

Vi har fiber via qmarket och vi kan välja olika leverantörer för tv, internet och telefoni det spelar ingen roll då de ändå går i olika portar från cpe'n.

Permalänk
Medlem

Uppdatering 160125:

Kör nu internet via Bahnhof och TV från BBB via separata LAN uttag på tjänstefördelare så tjänsterna är oberoende av varandra. Fungerar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma här. Kör BBB för internet och Comhem för TV. Det verkar dock som att operatörerna gärna låter en tro att man måste ha samma (för att få sälja mera).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”