Bredband2 betala för bradband som inte är som det ska! rätt eller fel?

Permalänk
Medlem

Bredband2 betala för bradband som inte är som det ska! rätt eller fel?

Hej Swec jag har nu fått några räkningar hem om att jag ska bettla för mitt bredband hos bredband2 och vill inte betala dom pga nätet är inte som det ska ha gjort nästan 1 felanmälan varannan dag nu i två månader om att nätet kommer inte åt mig alltså jag får en ip på myip och en annan på windows(ipconfig -all) eller linuxserver(ifconfig -a) och är uppkopplad direkt till fiber nätet ingen ruter i mellan och det går inte använda något utav ip jag får från datorn eller myip det går inte ens pinga någon utav dom kom ihåg som jag skrev att jag har ingen ruter i mellan ren kabel till fiber dosan och har upprepat det varje gång jag gör en fel anmälan.

kort förklarad jag kommer ut på nätet men kan sen inte komma till backa till mig till mina datorer i nätet (testat med minst 5st olika)

så min fråga är varför får jag inte siga upp mitt nätt eller inte ens slippa betala dom där räkningarna på något som inte funkar har ringt till dom flera gånger om att jag vill inte betala för det som inte funkar och jag vill siga upp nätt då dom påstår att det är ingen själ till att siga upp det så jag får inte göra det låter sjukt jag vet och måste betala för det trots det inte fungerar

skriv om det är något du inte förstår är inte så bara på att skriva pga för många anledningar

tacksam om någon vet om dom verkligen vet om att dom för göra så eller vet hur jag ska gå till vägar

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som de använder CGN https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT och att du avser att köra en server, troligen får du inte köra servers enligt det avtal du tecknat, det är ovanligt att operatörerna inte har nån formulering mot det i avtalen och jag antar att det är det de lutar sig mot.
Servers fungerar via en del operatörer men de allra flesta garanterar inte att det ska fungera med privatabbonemang utan det krävs företagsabbonemang för att få garanterad funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: jag fattade inte så mycket där men det funkade för två månader sen och innan det i tre år

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sharaz:

@mrqaffe: jag fattade inte så mycket där men det funkade för två månader sen och innan det i tre år

Det du beskriver om ipnummren tyder på att operatören inte ger dig ett publikt ipnummer utan använder CGN (kan också kallas Nat444) och du behöver en publik ip för att kunna driva en server, för det är väl bara problem att använda serverfunktioner ? Exakt vad är det som inte fungerar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: det du nu beskrev dom har sa att publik ip ska vara en standard och då frågade jag dom om varför jag inte får det då utan fick det innan i tre år svaret till det va bara jag ska kolla med en kollega om det och åter kommer när vi får svar på sms och dom skriver bara att tjänsten ska nu fungera annars hör av dig och vi gör det och sen är det lika dant och dom gör fel anmälan gång på gång och inget händer mer en att det loopar sig

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem

Nätet inte kommer åt dig? Försöker du köra en server?
Antagligen fick du flera IP adresser förr och nu får du bara en eller så är det CGN som mrqaffe nämnt.

Texten är ju dock så fruktansvärt dåligt skriven att det är lite knepigt med vad du menar.

Vad får du för IPs? Första två räcker t.ex 192.168, 10.0, 85.215

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ring och fråga om du har en public ip .. säger dom nej så säg att du vill få 2st
Har dom inte möjlighet att erbjuda dig det bytt leverantör

Permalänk
Medlem

@BergEr: min ip börjar med 100.* och olika då och då

och jag försöker inte köra server utan jag gör det och har gjort det i tre år och sen la det av och jag är jävligt dålig på att skriva jag vet men är men dålig på allt så är man bra på att ha serverar och driva men väldigt dålig på vet vad som sker utan för min fiber dosa men bara men får det som publik ip som jag hade för och till och med 4 av dom

mvh jag är utvecklingsstörd lider av grov autism och knappt kan kommunicerar med folk värken med skrift eller prat det är jag och min assistans som pratar med bredband 2 jag vet vad jag gör allt som är inne i mitt hus jag skriver allt i frustar då jag är så pass beroende av mina server och min datorer för att allt ska funka i min vardag och nu när det har varit så i två månader så går hela min värd under

edit 100.* från datorn inte från myip där är den som det ska

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharaz:

@BergHa: min ip börjar med 100.* och olika då och då

och jag försöker inte köra server utan jag gör det och har gjort det i tre år och sen la det av och jag är jävligt dålig på att skriva jag vet men är men dålig på allt så är man bra på att ha serverar och driva men väldigt dålig på vet vad som sker utan för min fiber dosa men bara men får det som publik ip som jag hade för och till och med 4 av dom

mvh jag är utvecklingsstörd lider av grov autism och knappt kan kommunicerar med folk värken med skrift eller prat det är jag och min assistans som pratar med bredband 2 jag vet vad jag gör allt som är inne i mitt hus jag skriver allt i frustar då jag är så pass beroende av mina server och min datorer för att allt ska funka i min vardag och nu när det har varit så i två månader så går hela min värd under

edit 100.* från datorn inte från myip där är den som det ska

Be din assistent att ringa bredband två förklara att du har behov av public ip och varför kan dom inte erbjuda dig det bytt leverantör
Om dom har möjlighet att erbjuda dig public ip så tycker jag att du även ska be om kompensation för problemen du upplevde när dom gjorde den här ändringen på din tjänst

Permalänk
Medlem

@Mobado: dom sa att jag har det och jag har haft det hela tiden men vad som har hänt nu det vet dom inte så dom gör fel anmälan gång på gång och sa i sms och i telefon att det ska funka men det gör inte det jag är uppkopplad direkt till nätet

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharaz:

@BergHa: min ip börjar med 100.* och olika då och då

och jag försöker inte köra server utan jag gör det och har gjort det i tre år och sen la det av och jag är jävligt dålig på att skriva jag vet men är men dålig på allt så är man bra på att ha serverar och driva men väldigt dålig på vet vad som sker utan för min fiber dosa men bara men får det som publik ip som jag hade för och till och med 4 av dom

mvh jag är utvecklingsstörd lider av grov autism och knappt kan kommunicerar med folk värken med skrift eller prat det är jag och min assistans som pratar med bredband 2 jag vet vad jag gör allt som är inne i mitt hus jag skriver allt i frustar då jag är så pass beroende av mina server och min datorer för att allt ska funka i min vardag och nu när det har varit så i två månader så går hela min värd under

edit 100.* från datorn inte från myip där är den som det ska

Så myip ger en annan IP än vad dina datorer har. Då har Bredband2 infört CGN för dig som sagt. Vad jag vet har ingen operatör lovat att leverera publika IPs till privatpersoner. Driva servrar brukar t.om vara emot avtalet
Kan de inte leverera en publik IP får du väl byta leverantör. T.ex Bahnhof har kört med GCN i flera år men vad jag vet har de en sida man kan logga in på och kräva publik IP så får man en.

Dock kan du nog inte vänta dig att slippa uppsägningstid eller betala räkningar. De lär ha lagen fullt på sin sida eftersom du får en fungerande internettjänst.

Om dina felanmälningar (på icke existerande fel från deras sida) hamnar fel kan ju vara för att personerna på båda sidorna av samtalet antagligen inte vet vad det pratas om.

Eller har du lyckats ta din publika IP på fel enhet utan att märka det eftersom du verkar köra utan egen NAT (dvs koppla direkt i väggen). Dock borde ett sånt lån inte hålla så länge om den inte tar nya hela tiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Sharaz:
Är det samma ip här http://www.minip.nu/ som på datorn du upplever problemet med? obs öppna länken på aktuella datorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sharaz:

@BergHa: min ip börjar med 100.* och olika då och då

och jag försöker inte köra server utan jag gör det och har gjort det i tre år och sen la det av och jag är jävligt dålig på att skriva jag vet men är men dålig på allt så är man bra på att ha serverar och driva men väldigt dålig på vet vad som sker utan för min fiber dosa men bara men får det som publik ip som jag hade för och till och med 4 av dom

mvh jag är utvecklingsstörd lider av grov autism och knappt kan kommunicerar med folk värken med skrift eller prat det är jag och min assistans som pratar med bredband 2 jag vet vad jag gör allt som är inne i mitt hus jag skriver allt i frustar då jag är så pass beroende av mina server och min datorer för att allt ska funka i min vardag och nu när det har varit så i två månader så går hela min värd under

edit 100.* från datorn inte från myip där är den som det ska

Eftersom din ip verkar börja med 100.64.xxx.xxx så har du bekräftat att du sitter bakom CGN och att köra server och nå den från utsidan kommer inte att fungera, men som sagt är det troligen inte tillåtet att köra servers om du läser det avtal du har, de allra flesta operatörer tillåter inte sånt på privatabbonemang och även om de inte jagar de som har servers så lär du inte heller få nån hjälp med att få det att fungera, det lär inte heller vara ett skäl till att du kan säga upp avtalet pga "fel" eftersom det tekniskt och avtalsmässigt inte är ett fel.

Det kan finnas sätt att gå runt det tex att tunnla trafiken via en vpntjänt som ger dig ett statiskt publikt ipnummer, det finns tjänster just för att kunna köra servers bakom nat och/eller med dynamiska ipnummer men de kostar pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@BergEr: jag har fått 4 st publika ips och ska ha det fortfarande och jag kör 4 st server en på varje ip sen så kör jag flera virtuella server med dns då jag har 4 st namn server med
dns1:NS1:*.*.*.*
dns2:NS2:*.*.*.*
dns3:NS3:*.*.*.*
dns4:NS4:*.*.*.*
i den stilen så att jag kan ha olika namn.exemple.org
och har haft det så i tre år och jag skriver * och exemple.org för vill inte lämna ut uppgifterna

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: ja det börjar med 100.64 men en del gånger 100.på andra siffror och okej men hur kan dom ändra det för det hade jag inte innan och det är inte så i mitt kontrakt och dom har inte meddelat om någon förändring i det så vet inte riktigt om dom kan bytta avtal utan att veta om det

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem

Du får dra en nöd lögn att du inte kan koppla upp dig mot andra personer med dina spel konsoler (Ps4 / Xbox One). Och därför behöver du en publik ip adress och inte via deras CGN. Om du börjar prata om dina server så kommer nog inte supporten vara lika bemötande med hjälp.

Permalänk
Medlem

@VexedRelic:

okej det var smart det ska jag göra tack för hjälpen

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sharaz:

@mrqaffe: ja det börjar med 100.64 men en del gånger 100.på andra siffror och okej men hur kan dom ändra det för det hade jag inte innan och det är inte så i mitt kontrakt och dom har inte meddelat om någon förändring i det så vet inte riktigt om dom kan bytta avtal utan att veta om det

Du får läsa ditt abbonamnagsavtal men troligen så har du inga garantier för att du ska ha flera publika ipnummer (om ens ett publikt ip) i det och operatörerna brukar ha nått villkor om att de kan ändra villkoren mot att du kan säga upp abonnemanget direkt om du inte accepterar ändringen. om du ändå anser dig felbehandlad så ta kontakt med kommunens konsumentvägledare eller www.telekomradgivarna.se
Annars får du byta operatör när avtalet går ut eller betala för att få det att fungera tex via företagsabonemang eller en tunnlingstjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får läsa ditt abbonamnagsavtal men troligen så har du inga garantier för att du ska ha flera publika ipnummer (om ens ett publikt ip) i det och operatörerna brukar ha nått villkor om att de kan ändra villkoren mot att du kan säga upp abonnemanget direkt om du inte accepterar ändringen. om du ändå anser dig felbehandlad så ta kontakt med kommunens konsumentvägledare eller www.telekomradgivarna.se
Annars får du byta operatör när avtalet går ut eller betala för att få det att fungera tex via företagsabonemang eller en tunnlingstjänst.

jag har ringt och pratat med dom under två månader och dom har sagt att jag har 4 st publika ips och har haft det hela tiden men inte nu dom senaste två månaderna och till svars får jag bara att dom gör en förändring och något är fel men dom vet inte vad det är för fel och det har dom sagt i två månader

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Expertgissare

Hade Bredband2 innan jag också, hade ett problem som dom skulle kunnat lösa om dom bara velat lyssna och förstå, men på den vanliga kundtjänsten vill dom vare sig förstår eller lyssna, har man tur så får man prata med en tekniker hos dom som iallafall förstår vad man pratar om, men inget mer.
Jag bytte leverantör och ångrar att jag inte gjorde det på en gång istället för att ödsla otaliga timmar med att försöka få hjälp av deras support.

Så min rekommendation är att, om du kan byta leverantör så gör det. Förklara för den nya leverantören innan du gör klart beställningen, om vad du behöver och att få det bekräftat via mejl eller annan skrift (ej tal) så är det bara att hänvisa till det om det skulle bli strul

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sharaz:

jag har ringt och pratat med dom under två månader och dom har sagt att jag har 4 st publika ips och har haft det hela tiden men inte nu dom senaste två månaderna och till svars får jag bara att dom gör en förändring och något är fel men dom vet inte vad det är för fel och det har dom sagt i två månader

Om du får ett ip som börjar med 100.64 så har någon konfigurerat in CGN, troligen har de börjat få brist på ipnummer och nån hos operatören har tagit beslutet och beordrat att nån tekniker ska konfa om, det vore ju bra om kundtjänsten fick info men oavsett det så förmodar jag att det inte strider mot deras villkor att göra det eftersom det inte påverkar det normala surfandet man ska kunna göra via privatabbonemangen, du får försöka byta operatör till en som uppfyller dina specifika krav men jag tror inte nån tillåter servrar utan företagsabbonemang även om det fungerar via en del andra så är det inget som garanteras fungera.

Har du specat i ditt avtal att du ska ha flera publika ip (kanske även statiska ip) eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe

Jag har 4 st ip adresser, jag använder en switch till 2 datorer samt en server.

Nu undrar jag om jag sitter bakom någon CGN liknande "vägg", mina 3 ip adresser börjar med 82.209.***.***

Sitter också med bb2

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EddAa:

@mrqaffe

Jag har 4 st ip adresser, jag använder en switch till 2 datorer samt en server.

Nu undrar jag om jag sitter bakom någon CGN liknande "vägg", mina 3 ip adresser börjar med 82.209.***.***

Sitter också med bb2

Du har normala ip (ej CGN) om det är de datorena får i lanet, CGN används normalt sett bara med 100.64.0.0/10 nätet om operatören följer standarderna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Reguljära servrar är en sak, men det finns en massa annat som strular med CGN som exempel hemautomations prylar. Dessa blir nu snabbt alltmer vanliga hemma hos folk och även andra maskin-maskin tjänster som styrbara vitvaror,värmepumpar eller elbolagens smartplugs.

Många av dessa tjänster behöver kunna nås utifrån för att fjärrstyrningen utifrån ska fungera och i fiberreklamen riktad till villor görs det reklam för just dessa möjligheter till styrning av smarta hem som exempel på vad fibern kommer att ge för möjligheter.

Det är också problem med spelande över nätet på diverse spelkonsoler och det får man ändå se som typisk hemanvändning.

Så nej CGN är ett eländigt jobbigt otyg, speciellt om man inför det utan information så att folk inte förstår varför deras prylar inte längre kommunicerar.

Bahnhof kan i vart fall erbjuda en extern ip om man begär det.

Man kan också undra hur operatörerna tänker här för supportavdelningarna lär få det jobbigt framöver när folk klagar på att deras tjänster inte fungerar som de ska med den explosion av hemautomatiseringsprylar som vi bara är i början av ännu. De flesta användare vet dessutom inte om vad CGN är och att problemen kan bero på det.

Då detta med CGN är ett ganska nytt påfund på fasta uppkopplingar blir det också många som får problem med saker som fungerat bra tidigare.
Och som vanlig person och inte it-specialist kanske inte det första man misstänker är att operatören infört CGN.

Allting som privatpersoner gör på internet handlar inte längre bara om att kunna surfa på nätet så om operatörerna tänker sig att privatpersoner bara behöver surf framöver så lär vi få stora problem.

Att sätta upp reguljära servrar kan jag förstå att de ej tillåter, men nu innehåller alltfler teknikprylar för spel eller styrändamål hemma serverteknik i den bemärkelsen att de måste kunna nås från utsidan för att fungera.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns egentligen bara ett vettigt sätt att lösa problemen och det är att gå över till ip v6, CGN är ett sätt att klamra sig kvar vid ip v4 och det är ändå dödsdömt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen är de flesta operatörer i Sverige OK med att man driver tjänster utåt från sitt hemnätverk, t.ex. via servrar. Det som däremot inte är OK är att man gör så för kommersiellt bruk. Ifall du tänker tjäna pengar på din uppkoppling så ska du ha en uppkoppling för företag, där kommersiellt bruk är tillåtet enligt avtalet.

Vad det gäller din fråga TS: Nej, det är inte acceptabelt om avtalet tillåter det, och kundtjänst tydligen håller med dig om att något är fel. Det är inte acceptabelt att det har tagit två månader, och att tjänsten fortfarande inte lever upp till dina och kundtjänstens förväntningar.

Stå på dig och be dem fixa problemen. Ifall de kan lösa dem, så ska du ha kompensation då. Ifall de inte kan lösa dem, så tycker jag att du ska kunna säga upp avtalet, och retroaktivt makulera de senaste två-tre fakturorna.

Permalänk
Medlem

@Airborne: det va en del jag använder mina serverar till så det är på ett unge far det jag beskrev till bredband2 men endå så kan dom inte hjälpa mig så allt kan bli som förr

Skrivet av mrqaffe:

Det finns egentligen bara ett vettigt sätt att lösa problemen och det är att gå över till ip v6, CGN är ett sätt att klamra sig kvar vid ip v4 och det är ändå dödsdömt.

jag bad om ipv6 eller teckna företagsabonemang men jag kunde inte göra det

jag ville ha företagsabonemang som du beskrev innan att få rätt till att driva servar frågade jag dom när dom öppnade när jag fick veta det som du skrev om i tråden

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så måste du ha ipv6 och en teredo tunnel ut till leverantören för att CGN skall fungera. Så, har du testat att stänga av ipv6 på din dator eller server, vad händer då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Vad jag förstår så måste du ha ipv6 och en teredo tunnel ut till leverantören för att CGN skall fungera. Så, har du testat att stänga av ipv6 på din dator eller server, vad händer då?

Varför skulle det behövas ? Det är ingen större skillnad på CGN och en egen router med NAT, bara det att CGN är i en enhet hos operatören och du inte kan styra den på nått enkelt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.