DVI prio över Displayport som primaryscreen?

Permalänk
Medlem

DVI prio över Displayport som primaryscreen?

Hello, köpte precis en Acer 27' XB270HU för att ha som mainskärm tillsammans med min gamla benq 24' XL2311T.

Acern kopplas in via Displayport och Benq via DVI, nu har jag problem att sätta min stora skärm som primaryscreen i nvia kontrollpanelen... den byter tillbaka till benq skärmen automatiskt. Jag läste lite på internet och folk säger att DVI har en hårdkodad prioritet på grafikkortet, och det är egentligen fine, sålänge jag kan ställa in att mina spel startas automatiskt på 27tummaren med den upplösningen, om jag ska använda min skärm atm så får jag byta till windowmode och dra över rutan till stora skärmen men då är det ändå 1080p upplösning.

Tack så mycket på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Hello, köpte precis en Acer 27' XB270HU för att ha som mainskärm tillsammans med min gamla benq 24' XL2311T.

Acern kopplas in via Displayport och Benq via DVI, nu har jag problem att sätta min stora skärm som primaryscreen i nvia kontrollpanelen... den byter tillbaka till benq skärmen automatiskt. Jag läste lite på internet och folk säger att DVI har en hårdkodad prioritet på grafikkortet, och det är egentligen fine, sålänge jag kan ställa in att mina spel startas automatiskt på 27tummaren med den upplösningen, om jag ska använda min skärm atm så får jag byta till windowmode och dra över rutan till stora skärmen men då är det ändå 1080p upplösning.

Tack så mycket på förhand

Har du även test ställt in de i Windows inställningar?
Jag kör själv Displayport och DVI och mitt fall är dp porten main.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

har BenQ skärmen någon annan ingång än DVI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har du även test ställt in de i Windows inställningar?
Jag kör själv Displayport och DVI och mitt fall är dp porten main.

Vad konstigt... vilken skärm kopplade du in först? Jag hade ju min benq före min acer. Jag läste någonstans att bios känner av vilken skärm man kopplade in först.

Jag har också 970 så det borde vara samma för oss egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalp:

har BenQ skärmen någon annan ingång än DVI?

hdmi och vga

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Vad konstigt... vilken skärm kopplade du in först? Jag hade ju min benq före min acer. Jag läste någonstans att bios känner av vilken skärm man kopplade in först.

Jag har också 970 så det borde vara samma för oss egentligen.

Jag ska dock tillägga att min andra skärm bara har VGA så på den kör jag med DVI adapter.
Jag ska ha kopplat in DP skärmen först xl2420t alltså.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om du inte kan fixa det genom windows så kan du alltid koppla in BenQ skärmen med hdmi