Permalänk
Medlem

Två skärmar, 144hz och 60hz.

Tjenare.

Nu är det såhär att om ja kör spel med min 144hz skärm, så får jag ut max FPS. Men såfort jag typ kikar en stream på den andra skärmen (60hz) så låser mitt spel till 60fps.
Går det att fixa detta via mjukvara på nått vänster? :\
Jag har DVI på min 144hz skärm och HDMI på min 60hz skärm.

Hyffsat störande är det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rovbin84:

Tjenare.

Nu är det såhär att om ja kör spel med min 144hz skärm, så får jag ut max FPS. Men såfort jag typ kikar en stream på den andra skärmen (60hz) så låser mitt spel till 60fps.
Går det att fixa detta via mjukvara på nått vänster? :\
Jag har DVI på min 144hz skärm och HDMI på min 60hz skärm.

Hyffsat störande är det

Låter lite som ett bandbreddsproblem. Du försöker nyttja 144hz + 60hz (204hz) och GPU'n inte pallar med det, så det justerar till 2 skärmar x 60hz = 120hz.

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett:

Jag har ett 980 graffekort.
Ja kan spela å ha massor med FPS.. sen om ja drar över en twitch-stream till den andra skärmen så pang låser det 60fps i spelet, kan ju omöjligt vara nått med bandbreddsproblem eller nått

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rovbin84:

@KaffeMedKotlett:

Jag har ett 980 graffekort.
Ja kan spela å ha massor med FPS.. sen om ja drar över en twitch-stream till den andra skärmen så pang låser det 60fps i spelet, kan ju omöjligt vara nått med bandbreddsproblem eller nått

Nej har du ett 980 så är det nog inte det som spökar. Vad har du för övrig hårdvara, och kan du ta en skärmdump på dina NVIDIA inställningar och ladda upp på imgur? Det är min nästa tanke att det är något där som ställer till det.

Permalänk
Medlem

Tack för dina svar..
Jag har totalt standard i nvidia.

Ska göra en ren installation nu.. brb

Permalänk
Medlem

Blev ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Kanske måste köpa en displayport kabel med DVI adapter till min andra skärm då .. (den har egentligen 120hz men fanns bara 1 dviport på graffet)

Permalänk
Inaktiv

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1343014-144hz-via-hdmi

Har själv två 60hz skärmar så har lite praktisk erfarenhet men pröva byta kabel på skärmen med HDMI.

Permalänk
Medlem

Tack.

Jo ja antar att ja får köpa en sån kabel.
Men tycker endå det är skumt för ja spelar ju på 144hz skärmen så FPS/Hz borde ju inte ändras när ja gör nått på den andra skärmen.. men men!

Permalänk
Medlem

Men en displayport kabel från dator till DVI på skärmen funkar väl?
Får ja ut 120hz av det?

Permalänk

Du har alltså egentligen en skärm kapabel till 144 Hz och en kapabel till 120 Hz fast den körs i 60?

Och ingen av skärmarna har Displayportingång?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Du har alltså egentligen en skärm kapabel till 144 Hz och en kapabel till 120 Hz fast den körs i 60?

Och ingen av skärmarna har Displayportingång?

Exakt..

Ja köpte nytt graffekort igår och den hade bara 1 dvi.. Mitt förra kort hade x2 dviportar :\

Nej ingen skärm har displayport, ruskigt baaaaaad!

Permalänk
Medlem

Verkar inte finnas nån fix på detta. Har sökt överallt på internet och många har problem med samma men ingen lyckas fixad det.

Väldigt märkligt :\

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rovbin84:

Verkar inte finnas nån fix på detta. Har sökt överallt på internet och många har problem med samma men ingen lyckas fixad det.

Väldigt märkligt :\

Twitch på en skärm och spel på den andra = kass prestanda. Kommer aldrig förändras.
Lev med det.
Gällande din uppdateringsfrekvensdrop så låter det mer som Vsync eller något.

För mig så är det
Skärm #1: 1440p, Spel.
Skärm #2: 1200p Twitch.tv...
Prestandan halveras i stort sett alltid i spelet så fort twitch är igång.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Twitch på en skärm och spel på den andra = kass prestanda. Kommer aldrig förändras.
Lev med det.
Gällande din uppdateringsfrekvensdrop så låter det mer som Vsync eller något.

För mig så är det
Skärm #1: 1440p, Spel.
Skärm #2: 1200p Twitch.tv...
Prestandan halveras i stort sett alltid i spelet så fort twitch är igång.

Det är inte bara twitch! Ja kan ha uppe youtube eller nå annat också.
Det är som att den primära skärmen skalar ner till 20 fps när man egetnligen har 60-70 fps. Massor av frames försvinner och det är ospelbart.

Jag har manuellt satt vsync off.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rovbin84:

Det är inte bara twitch! Ja kan ha uppe youtube eller nå annat också.
Det är som att den primära skärmen skalar ner till 20 fps när man egetnligen har 60-70 fps. Massor av frames försvinner och det är ospelbart.

Jag har manuellt satt vsync off.

Kör jag Twitch på 60hz skärmen och spelar exempelvis... ARK där jag ligger på 60fps innan, så sjunker den ner till runt 40 med twitch.

Youtube påverkar också, men långt ifrån lika mycket, men beror också på storleken av youtube/twitchspelaren.

Detta är inget som varken AMD eller Nvidia kommer ändra på.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M