Permalänk

2 skärmar

Hej!
Jag har två st skärmar kopplade till datorn. Jag har dem speglade.
Det är två st 60Hz skärmar. Den ena har jag på skrivbordet för surf, gaming, film och arbete. Den andra skärmen sitter vid min racing-rigg och används uteslutande till racingspel.

Nu börjar den "racing-skärmen" bli gammal, så jag tänkte byta ut den.
Mina frågor är följande: Skulle det funka att köpa en 144hz skärm och fortfarande utnyttja dess högre Hz på den nya skämen när den är speglad med den gamla?

Skulle det även funka med G-synk på den nya?

Jag har ett 970GTX som grafikkort.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne Beck:

Hej!
Jag har två st skärmar kopplade till datorn. Jag har dem speglade.
Det är två st 60Hz skärmar. Den ena har jag på skrivbordet för surf, gaming, film och arbete. Den andra skärmen sitter vid min racing-rigg och används uteslutande till racingspel.

Nu börjar den "racing-skärmen" bli gammal, så jag tänkte byta ut den.
Mina frågor är följande: Skulle det funka att köpa en 144hz skärm och fortfarande utnyttja dess högre Hz på den nya skämen när den är speglad med den gamla?

Skulle det även funka med G-synk på den nya?

Jag har ett 970GTX som grafikkort.

Tack på förhand.

Måste de vara speglade? räcker det inte med att bara sätta "racing-skärmen" som aktiv?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Nej de måste inte vara speglade. Mest jag som tycker det är smidigt och är lat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne Beck:

Nej de måste inte vara speglade. Mest jag som tycker det är smidigt och är lat.

Jag testade lite fort här med min setup och de verkar lirar på fint för min del 120hz & 60hz speglat läge även i gta v.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag testade lite fort här med min setup och de verkar lirar på fint för min del 120hz & 60hz speglat läge även i gta v.

Hmm.. Går inte 120hz-skrämen ner till 60hz vid speglat läge? Har för mig att det blir så för mig då jag speglar min skärm med TV:n.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Hmm.. Går inte 120hz-skrämen ner till 60hz vid speglat läge? Har för mig att det blir så för mig då jag speglar min skärm med TV:n.

Precis de jag också trodde, den gick ner till 60hz men jag ställde tillbaka till 120hz i skärminställningar att den skulle mata de och de den sen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Om jag speglar min 144hz skärm med min 60hz så vill 144hz-skärmen ner till 60hz i grund, men kan välja 144hz i inställningarna, dock står det att min 60hz-skärm också är 144hz då, så jag tror att 144hz-skärmen går ner till samma frekvens som den lägre skärmen när man speglar vilket som.

Edit: vid ytterligare test så märker jag klart o tydligt att 144hz-skärmen går i 60hz även om man ändrar inställningen till 144hz vid speglat läge med en 60hz.

Permalänk

Tack för era svar än så länge. Skulle det räcka med att man har den andra skärmen avstängd för att nå 144Hz eller måste man välja den som aktiv skärm?
Säkert dumma frågor, men vet man inte så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Precis de jag också trodde, den gick ner till 60hz men jag ställde tillbaka till 120hz i skärminställningar att den skulle mata de och de den sen.

Skrivet av gaalen111:

Om jag speglar min 144hz skärm med min 60hz så vill 144hz-skärmen ner till 60hz i grund, men kan välja 144hz i inställningarna, dock står det att min 60hz-skärm också är 144hz då, så jag tror att 144hz-skärmen går ner till samma frekvens som den lägre skärmen när man speglar vilket som.

Edit: vid ytterligare test så märker jag klart o tydligt att 144hz-skärmen går i 60hz även om man ändrar inställningen till 144hz vid speglat läge med en 60hz.

Provade precis samma sak, kan välja 144Hz på de skärmarna som är speglade, men då jag tar fram skräminfo via skärmen så står det att den matas med 60Hz-signal. Vilket borde tyda på att det ovan nämnda ej fungerar korrekt.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Skrivet av Danne Beck:

Tack för era svar än så länge. Skulle det räcka med att man har den andra skärmen avstängd för att nå 144Hz eller måste man välja den som aktiv skärm?
Säkert dumma frågor, men vet man inte så..

du kan ha 144hz så länge du inte speglar den med en skärm som har lägre max frekvens. Du kan "utvidga" skrivbordet och ha 144hz på ena och 60hz på andra skärmarna.