Oculus Rift i tidig konsumentversion testad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vilka spel pratar du om då? För random vanliga spel typ Witcher 3 kommer du ändå inte kunna spela. Jag tror rätt många blir besvikna om de tror att de plötsligt ska kunna spela vanliga spel i vr på något magiskt vis (och nej VorpX är inte bra nog på långa vägar).

Vr-spel görs från grunden upp för just vr och då skulle man vara en ganska dålig utvecklare om man inte hade just 970 som mål.

/Hulle.

Många större "existerande" tittlar kommer att stödja VR-headseten dock ej fullt funktionsmässigt, dock oftast bara som en skärm. Coolt som fan ändå att springa runt i ex full moddat Skyrim eller BF4a.
Gissar att du kommer att bli besviken, i princip inget AAA-spel kommer att byggas från grunden för VR och för PC är den siffran i princip noll, de första 2- 5 åren. De första åren pratar vi en halvtaskig konsol-port eller ett sista miniuten tillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Många större "existerande" tittlar kommer att stödja VR-headseten dock ej fullt funktionsmässigt, dock oftast bara som en skärm. Coolt som fan ändå att springa runt i ex full moddat Skyrim eller BF4a.

Va? Vad menar du med som en skärm? Jag skrev ju vad jag tyckte om VorpX och liknande, tridef och vireio är de andra. Dessa kan användas för att köra ex Skyrim i VR, jag har testat det, men det fungerar inte bra.

Testa Battlefield eller Skyrim med en sådan lösning. Det är coolt i 10 min sedan vill man inte mer då det i princip är ospelbart.

Existerande vanliga spel som har vr stöd som fungerar bra är bilspel, flygspel och rymdspel. Project cars, dirt rally, euro truck simulator 2, elite osv.

Skrivet av ramlösa:

Gissar att du kommer att bli besviken, i princip inget AAA-spel kommer att byggas från grunden för VR och för PC är den siffran i princip noll, de första 2- 5 åren. De första åren pratar vi en halvtaskig konsol-port eller ett sista miniuten tillägg.

Tja, jag håller med om att det sannolikt inte kommer några aaa produktioner till enbart vr nu i början, men visst finns det en del lovande mindre projekt på gång.

För min egen del bryr jag mig inte, jag håller på med VR i egna syften och spelar inte särskilt mycket.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

30fps ultra witcher 3 r9 295x2 så jo tungt +Oculus/vr stödjer inte crossfire/sli pg av latency, får nog hålla sig till low/medium i tungdrivna spel

I vilken upplösning??
En snabb titt på Youtube och jag hittade en kille med 295x2 som ligger på runt 50+ fps i 1440p.. Vilket är högre upplösning än vad Riften rullar i. Han hade AA avstängt dock.

Flaskar du med en 6 år gammal CPU eller?
Eller menade du 4K? Men 4K kvittar ju när det gäller VR (de närmsta åren iaf).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

I vilken upplösning??
En snabb titt på Youtube och jag hittade en kille med 295x2 som ligger på runt 50+ fps i 1440p.. Vilket är högre upplösning än vad Riften rullar i. Han hade AA avstängt dock.

Flaskar du med en 6 år gammal CPU eller?
Eller menade du 4K? Men 4K kvittar ju när det gäller VR (de närmsta åren iaf).

Skickades från m.sweclockers.com

3440x1440 , nja funderade på det ~3år gammal i5 3570k men det verkar vara problem med crossfire
microstuttering och dual gpu, någon snubbe visade en graf singel vs dual gpu med catalyst drivrutinen och det är en väldigt stor skillnad. Spelet hackar alltså, det blir inte bättre av att dra ner inställningarna och ligga +60 fps, känns nästan som att det hackar mer då

Sen stödjer inte riften dual gpu, "ännu" verkar ju vara något pågång från amd/nvidia samt att det tydligen är skillnader i konsumentversionen, men om dual gpu/microstuttering märks på en monitor så lär det bli mycket värre i VR, får hålla tummarna att dom kommer på något bra.

EDIT: Uhm http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Optimizing-The...
Kanske, får se om det funkar

Permalänk
Medlem

köpa direkt när man kan

Visa signatur

[Chassi] Corsair Obsidian 650D [Moderkort] ASUS MAXIMUS VI EXTREME
[Processor] Intel Core i7-4770K [Grafikkort] ASUS GeForce GTX 980 4GB x2 SLI
[Ram] Corsair Vengeance Pro Red 32GB 2400MHz [SSD] Intel 520 240GB x2 Raid 0
[Nätaggregat] Corsair AX 1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

(gällande 3d ljud överlag: du har väl hört tex virtual barber shop?
https://www.youtube.com/watch?v=8IXm6SuUigI&fmt=18 )

För mig har 3D-ljud aldrig imponerat i hörlurar. Blundar jag har jag aldrig kunnat skilja på om ljudet (från ex. en helikopter) kommer rakt framför, eller rakt bakom mig.

Skrivet av ramlösa:

Är högsta möjliga upplösning verkligen nödvändig?
Orsaken man vill öka upplösningen på VR-headsetet är inte upplösning i sig utan rutmönstret alt pixlarna som är synliga "Screen door effekten"
Skulle en lägre upplösning verkligen göra någon större skillnad till förhållande mot ögongodiset/fps man kan öka. Ganska övertygad om att det har en minimal betydelse mot att sänka grafikinställningarna och skulle ha noll inverkan på "Screen door effekten" som bara handlar om skärmen i sig.
Är nästan 110% säker på att Sony kommer att lösa problemet på sin halvtaskiga PS4a med att sänka upplösningen.

Skrivet av ramlösa:

kommer Sony att gå tillbaka till PS2 grafik för att hålla uppe upplösning och 90fps än att sänka upplösningen.

Vet inte om jag förstod inlägget till 100%, men jag håller med om att högre panelupplösning delvis är eftertraktad för att få ner screen door effekten.

Men hög upplösning behövs också. Som i bilspel, där kameravinkeln kan vara rätt låg/nära marken - då kan det vara svårt att se hur vägen svänger längre fram på en lågupplöst skärm. Mycket störande.

Och ja, av den anledningen hoppas jag att Sony drar ner på lull-lull och istället verkligen utnyttjar sina panelers fulla upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

För mig har 3D-ljud aldrig imponerat i hörlurar. Blundar jag har jag aldrig kunnat skilja på om ljudet (från ex. en helikopter) kommer rakt framför, eller rakt bakom mig.

Svårare än man tror även i verkligheten
... men jag håller med: det som verkar svårast mer hörlurs-3d är just att få något att verka som det är rakt framför en.

Skrivet av duked:

Men hög upplösning behövs också. Som i bilspel, där kameravinkeln kan vara rätt låg/nära marken - då kan det vara svårt att se hur vägen svänger längre fram på en lågupplöst skärm. Mycket störande.

Absolut, och ett mycket bra praktiskt exempel!

Det är logiskt om man tänker på det: riften tar upp 100+ grader av ens synfält och ska försöka täcka upp detta med ynka 2160x1200 pixlar.. (Färre än så i praktiken, eftersom panelerna överlappar varandra)
Många har ju högre upplösning på sin datorskärm som tar upp kanske 30-45 grader av synfältet!

Tänk er skrivbordet framför er, med vad ni nu har för skärm. För att få motsvarande upplösning i riften så tänk er hur många skärmar till ni skulle behöva fylla på framför er för att verkligen fylla upp synfältet på samma sätt

(den nyfikne kan läsa Michael Abrash gamla inlägg om detta här: http://blogs.valvesoftware.com/abrash/when-it-comes-to-resolu... )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Svårare än man tror även i verkligheten
... men jag håller med: det som verkar svårast mer hörlurs-3d är just att få något att verka som det är rakt framför en.

Absolut, och ett mycket bra praktiskt exempel!

Det är logiskt om man tänker på det: riften tar upp 100+ grader av ens synfält och ska försöka täcka upp detta med ynka 2160x1200 pixlar.. (Färre än så i praktiken, eftersom panelerna överlappar varandra)
Många har ju högre upplösning på sin datorskärm som tar upp kanske 30-45 grader av synfältet!

Tänk er skrivbordet framför er, med vad ni nu har för skärm. För att få motsvarande upplösning i riften så tänk er hur många skärmar till ni skulle behöva fylla på framför er för att verkligen fylla upp synfältet på samma sätt

(den nyfikne kan läsa Michael Abrash gamla inlägg om detta här: http://blogs.valvesoftware.com/abrash/when-it-comes-to-resolu... )

Tricket IRL är ju att vrida på huvudet Man har ju inget öra i pannan

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tricket IRL är ju att vrida på huvudet Man har ju inget öra i pannan

... och det är det finurliga: med VR så kan man ju faktiskt vrida på huvudet för att lättare fånga upp var ljudet kommer ifrån!

Om utvecklarna ligger ner lite arbete på att få till naturligt 3d ljud så kommer det göra en hel del för helhetsupplevelsen tror jag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

... och det är det finurliga: med VR så kan man ju faktiskt vrida på huvudet för att lättare fånga upp var ljudet kommer ifrån!

Om utvecklarna ligger ner lite arbete på att få till naturligt 3d ljud så kommer det göra en hel del för helhetsupplevelsen tror jag.

Jo, något som går att fixa idag med kinect också (men du får ingen skärm nära ögonen så klart då)

Problemet är att grafiken idag ser förjävligt ut om man kommer nära och VR blir denna effekt påtaglig.

Får i så fall gå över till grafiken som Nintendo kör, så mildras effekten av lågupplöst grafik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar