Har Telenor med verklig fri surf - söker lämpligt 4G-modem/router

Permalänk
Medlem

Har Telenor med verklig fri surf - söker lämpligt 4G-modem/router

Telenor har tvångsuppgraderat mitt vilande telefonabonnemang. Riktig Fri surf för 79kr/mån är väl inte lönsamt. Nu måste jag betala 199kr men får 4G. Det kom lämpligt, är lite less på ComHems dyra bredband.

Jag har inte riktigt koll, och söker därför tips och vad jag ska hålla utkik efter på min jakt efter ett 4G-modem/router.

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk

Dubbla antennuttag kan vara bra att ha.

Kanske välja en batteridriven router om du behöver ta med internet på resan eller om det blir strömavbrott.

Permalänk
Medlem

Är "fri surf" endast för gamla användare?
När jag har tittat på mobilt bredband abonnemang den senaste tiden så har det varit dyrt + låg surfmängd.

Permalänk
Medlem

inte för att vara sån men använder man internet flitigt så ser jag att 4g bara är ett komplement när man är iväg och reser eller liknande. Inget idag slår en fast förbindelse med latency tider etc.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

När jag tittar på telenors sida kostar "surf small" 199 kr med Surfvolym 10 GB/mån.

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/index.html

Är det säkert att du får fri surf när du uppgraderar ditt abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av quartzite:

Dubbla antennuttag kan vara bra att ha.
Kanske välja en batteridriven router om du behöver ta med internet på resan eller om det blir strömavbrott.

Så antalet antenner hjälper till?
Tack, när jag är på resande fot brukar jag förlita mig på teethering.

Och för att besvara er som undrar om abonnemanget. Detta är "brevet" till oss gamla kunder som sitter på dessa guldgruveabonnemang: http://telenor.se/frisurf

Skrivet av qsrgtdeg:

Är "fri surf" endast för gamla användare?
När jag har tittat på mobilt bredband abonnemang den senaste tiden så har det varit dyrt + låg surfmängd.

Skrivet av qsrgtdeg:

När jag tittar på telenors sida kostar "surf small" 199 kr med Surfvolym 10 GB/mån.

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/index.html

Är det säkert att du får fri surf när du uppgraderar ditt abonnemang?

Skrivet av Talarion:

inte för att vara sån men använder man internet flitigt så ser jag att 4g bara är ett komplement när man är iväg och reser eller liknande. Inget idag slår en fast förbindelse med latency tider etc.

Jag ser inga problem med det, använder det mest för surf och streaming. Tror jag klarar mig fullgott.

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Medlem

Det här "erbjudandet" fick jag: http://telenor.se/frisurfpott
Betalar 149 kr/mån idag. Nu kommer det att bli 299 istället, i en pott som man inte kan använda till något, för samtal och sms är redan gratis. Har dessutom en så gammal telefon att den inte har 4G, så det kan jag inte använda heller. Tack Telenor.
Hade hellre tagit det billigare abonnemanget som länkas ovan, utan pott, men den valmöjligheten tror jag inte finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talarion:

inte för att vara sån men använder man internet flitigt så ser jag att 4g bara är ett komplement när man är iväg och reser eller liknande. Inget idag slår en fast förbindelse med latency tider etc.

latency är inte ett så stort problem med LTE.

fiber ~10ms
LTE (4G) ~20ms
WiFi ~70ms
WCDMA (3G) ~150ms

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Skrivet av rask:

Telenor har tvångsuppgraderat mitt vilande telefonabonnemang. Riktig Fri surf för 79kr/mån är väl inte lönsamt. Nu måste jag betala 199kr men får 4G. Det kom lämpligt, är lite less på ComHems dyra bredband.

Jag har inte riktigt koll, och söker därför tips och vad jag ska hålla utkik efter på min jakt efter ett 4G-modem/router.

Vad för problem har du med comhem? Kan du inte välja annat bolag?

Surf funkar mobiltbredband, men ska du strema eller ladda hem något är det kört. Tror inte du fick fri surf när du uppgraderade abbet (är som en nyförteckning och alla telefonbolag vill ta bort fri surf).

Skrivet av Nefrums:

latency är inte ett så stort problem med LTE.

fiber ~10ms
LTE (4G) ~20ms
WiFi ~70ms
WCDMA (3G) ~150ms

Är vid bästa scenario ja, men använder fler mobiltbredband ökar belastningen och pingen går upp. Även regn och åska påverkar signalen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för problem har du med comhem? Kan du inte välja annat bolag?

Surf funkar mobiltbredband, men ska du strema eller ladda hem något är det kört. Tror inte du fick fri surf när du uppgraderade abbet (är som en nyförteckning och alla telefonbolag vill ta bort fri surf).

Är vid bästa scenario ja, men använder fler mobiltbredband ökar belastningen och pingen går upp. Även regn och åska påverkar signalen.

ComHem är oftast enda valet när man bor i ett ComHem-hus. Utan framdragen telefon finns inga andra alternativ.
Abonnemanget är helt utan tak (eller "dolda tak" som Telenors kundtjänst uttryckte det).

Efterlyser som sagt tips på bra router/3G-modem.

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rask:

ComHem är oftast enda valet när man bor i ett ComHem-hus. Utan framdragen telefon finns inga andra alternativ.
Abonnemanget är helt utan tak (eller "dolda tak" som Telenors kundtjänst uttryckte det).

Efterlyser som sagt tips på bra router/3G-modem.

Denna köpte min bror förra året http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
De kör Telenor 3g och hittills har den aldrig krånglat så att jag behövt komma o hjälpa dom vad jag kan minnas.

Bara koppla in modemet i usbn och sedan följa några enkla steg sen är det klart.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rask:

ComHem är oftast enda valet när man bor i ett ComHem-hus. Utan framdragen telefon finns inga andra alternativ.
Abonnemanget är helt utan tak (eller "dolda tak" som Telenors kundtjänst uttryckte det).

Efterlyser som sagt tips på bra router/3G-modem.

Nja tycker du ska mäta upp din genomsnittliga användning av nätet först med något som netspeedmonitor eller liknande. (kör själv 60 gb i månaden och det är för lite för en som suttit med fiber innan heh, även om man sitter en eller två personer bara så tar det slut i mitten av vecka 3 eller när det är en dag eller två kvar.)

Ligger du över 2gb användning per dag så får du kika på abbonemang med iallafall upp mot 80 gb för att det ska räcka och ersätta ditt fasta bredband någorlunda bra låg själv närmare 130 gb när man hade fiber och streamade en hel del någon månad.

Bästa vore dock och se om du kan behålla det fasta men ta lägre hastighet så det blir billigare där och fortfarande acceptabel användning och sedan köra något billigare 4g för vanligt surfande.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Nja tycker du ska mäta upp din genomsnittliga användning av nätet först med något som netspeedmonitor eller liknande. (kör själv 60 gb i månaden och det är för lite för en som suttit med fiber innan heh, även om man sitter en eller två personer bara så tar det slut i mitten av vecka 3 eller när det är en dag eller två kvar.)

Ligger du över 2gb användning per dag så får du kika på abbonemang med iallafall upp mot 80 gb för att det ska räcka och ersätta ditt fasta bredband någorlunda bra låg själv närmare 130 gb när man hade fiber och streamade en hel del någon månad.

Bästa vore dock och se om du kan behålla det fasta men ta lägre hastighet så det blir billigare där och fortfarande acceptabel användning och sedan köra något billigare 4g för vanligt surfande.

Abonnemanget har som sagt inget övre tak. Så förbrukningen är inget jag behöver oroa mig för.

Efterlyser ett bra 4G-modem/router.

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Denna köpte min bror förra året http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
De kör Telenor 3g och hittills har den aldrig krånglat så att jag behövt komma o hjälpa dom vad jag kan minnas.

Bara koppla in modemet i usbn och sedan följa några enkla steg sen är det klart.

Tack!

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

latency är inte ett så stort problem med LTE.

fiber ~10ms
LTE (4G) ~20ms
WiFi ~70ms
WCDMA (3G) ~150ms

Lite sent svar men det är ju hur stabil latency du har. Jag har själv adsl och kör via kabel för att få en så stabil latency som möjligt. När man spelar fps spel så är variansen ett stort problem då man inte lär sig hur det påverkar då det konstant skiftas.

Därav så kör jag inte trådlöst hemma till just speldatorn då jag tycker det är för opålitligt och det kommer fördröjningar ibland där svarstiderna kan hoppa 10-50ms

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsrgtdeg:

Är "fri surf" endast för gamla användare?
När jag har tittat på mobilt bredband abonnemang den senaste tiden så har det varit dyrt + låg surfmängd.

Ja, de slutade med strypt fri surf för något år sen, och verklig fri surf för 3 år sen. Min mamma fick ett liknande brev från telenor, hennes pott ökar till 299 kr/mån. Man får behålla fri surf, men man får betala mer. Det de vill är att driva bort dig från att vilja betala så mycket bara för surf.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för problem har du med comhem? Kan du inte välja annat bolag?

Surf funkar mobiltbredband, men ska du strema eller ladda hem något är det kört. Tror inte du fick fri surf när du uppgraderade abbet (är som en nyförteckning och alla telefonbolag vill ta bort fri surf).

Är vid bästa scenario ja, men använder fler mobiltbredband ökar belastningen och pingen går upp. Även regn och åska påverkar signalen.

Tja...med dagens begränsade abbonemang vågar folk inte furfa hur mkt som helst...resten återstår till oss som fortfarande sitter på dessa gamla fina abonemang.

Själv har jag fiber indraget nyss för 13500:- i villan, men kör fortfarande med denna telenor abb. Mobil obegränsad bredband i 40/10 mbps är fan inte illa för 199:-

Det lär dock inte dröja särskilt längre innan dessa försvinner helt - mobiloperatörer har förlorat intäckter på samtal och sms och nu mjölkar gigabyte istället.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Skrivet av Lazzar:

Tja...med dagens begränsade abbonemang vågar folk inte furfa hur mkt som helst...resten återstår till oss som fortfarande sitter på dessa gamla fina abonemang.

Själv har jag fiber indraget nyss för 13500:- i villan, men kör fortfarande med denna telenor abb. Mobil obegränsad bredband i 40/10 mbps är fan inte illa för 199:-

Det lär dock inte dröja särskilt längre innan dessa försvinner helt - mobiloperatörer har förlorat intäckter på samtal och sms och nu mjölkar gigabyte istället.

Ja ändå beräknas förbrukningen öka med 300% närmaste åren. Känns inte som det går ihop med verkligheten här. Men tur att det inte är som Finland, då hade färre skaffat fiber för mobilt bredband "duger" ju.

Ja, bra att du dragit in det i alla fall, annars hade det blivit jobbigt när abonnemanget inte är förmånligt längre. Priset har dom dragit upp på gamla abb från 79kr till 199kr vet jag många klaga på.

Jag tack vare stöd med WIFI hemma använder under 1Gb i månaden själv. Blivit jobbigt med mobilt bredband, hade förbrukat 100Gb på en vecka (ligger nu på 100Gb på bara två dagar, men är mest uppladdning och det kan man ju undvika om man var tvungen att gå mobilt).

Med hade krävs för mig 4 abb med 100GB av varje hade blivit 4/5 gånger så dyrt som fibern. Så förmånligt jag får 100Mbit nu så är det minst 5 gånger så dyrt (om ett kostar 300kr som exempel).

Så enligt mig är mobilt bara ett komplement till fast och kommer alltid vara så.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har nåt liknande abonnemang, fri surf 32 tror jag det heter. Jag har en ZTE MF910 sedan något halvår tillbaka och den klarar jobbet bra. Har beställt extra antenner då jag tänkte prova att ersätta mitt nätverk hemma, känns nästan onödigt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rask:

Telenor har tvångsuppgraderat mitt vilande telefonabonnemang. Riktig Fri surf för 79kr/mån är väl inte lönsamt. Nu måste jag betala 199kr men får 4G. Det kom lämpligt, är lite less på ComHems dyra bredband.

Jag har inte riktigt koll, och söker därför tips och vad jag ska hålla utkik efter på min jakt efter ett 4G-modem/router.

Vad betalar du för ditt comhem bredband? Bästa enligt mig är förhandla med dem vid uppgradering! Fick 250Mbit för 229kr/månaden utan studentkort eller dyl. Detta har jag haft i 18månader.

Edit: Såg nu att det var gammal tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja ändå beräknas förbrukningen öka med 300% närmaste åren. Känns inte som det går ihop med verkligheten här. Men tur att det inte är som Finland, då hade färre skaffat fiber för mobilt bredband "duger" ju.

Ja, bra att du dragit in det i alla fall, annars hade det blivit jobbigt när abonnemanget inte är förmånligt längre. Priset har dom dragit upp på gamla abb från 79kr till 199kr vet jag många klaga på.

Jag tack vare stöd med WIFI hemma använder under 1Gb i månaden själv. Blivit jobbigt med mobilt bredband, hade förbrukat 100Gb på en vecka (ligger nu på 100Gb på bara två dagar, men är mest uppladdning och det kan man ju undvika om man var tvungen att gå mobilt).

Med hade krävs för mig 4 abb med 100GB av varje hade blivit 4/5 gånger så dyrt som fibern. Så förmånligt jag får 100Mbit nu så är det minst 5 gånger så dyrt (om ett kostar 300kr som exempel).

Så enligt mig är mobilt bara ett komplement till fast och kommer alltid vara så.

Bor man på två ställen som mina morföräldrar som har en lägenhet i en småstad och ett sommarställe ute i skärgården så är obegränsat mobilt bredband mycket billigare än att tvingas ha två fasta anslutningar. Dessutom går det ju att ta med om man far någonstans inom landet där det finns täckning.
I deras lägenhet får man 4G vilket är betydligt snabbare än det fasta (går bara att få 8/1 vilket säkert kan förklaras med att obegränsat 3G/4G hindrat fibern) och ute i skärgården får man 3G.
Vissa skulle ändå inte vilja ha fast anslutning hur bra den än är för att mobilt räcker och är billigare.

Många nöjer sig med ADSL dessutom så obegränsat mobilt är inte enda boven.

EDIT: ursäkta, gammal tråd

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Bor man på två ställen som mina morföräldrar som har en lägenhet i en småstad och ett sommarställe ute i skärgården så är obegränsat mobilt bredband mycket billigare än att tvingas ha två fasta anslutningar. Dessutom går det ju att ta med om man far någonstans inom landet där det finns täckning.
I deras lägenhet får man 4G vilket är betydligt snabbare än det fasta (går bara att få 8/1 vilket säkert kan förklaras med att obegränsat 3G/4G hindrat fibern) och ute i skärgården får man 3G.
Vissa skulle ändå inte vilja ha fast anslutning hur bra den än är för att mobilt räcker och är billigare.

Många nöjer sig med ADSL dessutom så obegränsat mobilt är inte enda boven.

EDIT: ursäkta, gammal tråd

Jo, självklart därför det är bra att mobila bredband har begränsningar. ADSL är nerläggningshotat på många platser i landet, även redan rustas ner.

Men vist räcker mobilt för vissa, men börjar streaming bli seriöst alternativ (som den är på väg att bli), så räcker inte mobilt bredband långt. Dessutom problmet med överbelastning och täckning, som bara kommer bli större problem om inte fiber hinner byggas fort nog innan ADSL är borta.

Men är helt med på att vissa räcker mobilt, men för mig så köper jag helst inte hus utan Fiber anslutning. Så även om mobil fungera bra för förra ägarna, gör dom en förlust i att inte ansluta sig när tillfället begav sig (kostar inte mycket att ha det i huset och inte använda det, men vid försäljning ger det mervärde).

Även där fiber är riktigt förmånligt, 5000kr per hushåll är det vissa som ändå inte ansluter sig. Som en uttryckte sig "fiber är viktigare än EL" (skulle jag nästan påstå stämmer till viss grad). Detta stämmer desto bättre "På lång sikt, när andra fastigheter på marknaden har fiber blir det lite som att försöka sälja huset utan indragen el." källa http://www.helgestafiber.se/?page_id=383, 4G argumentet på sidan, verkar vettigt. Är ju en "master" mast som matar x antal mindre master (tydligen så det fungerar ungefär, Telebolagen kör lite långsammare "master" mast, för dom med högre kapacitet är för dyra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluefish:

Jag har nåt liknande abonnemang, fri surf 32 tror jag det heter. Jag har en ZTE MF910 sedan något halvår tillbaka och den klarar jobbet bra. Har beställt extra antenner då jag tänkte prova att ersätta mitt nätverk hemma, känns nästan onödigt nu.
http://i.imgur.com/tspjfnX.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte en likadan som du faktiskt, den har fungerat utmärkt. Snittar någonstans runt 160Gb / månad i datamängd, spelar aldrig utan nöjessurfar/webbutvecklar/streamar mest och då behöver jag inte bekymra mig för pingtider.

Jag kompletterade senare med en panelantenn som jag satt utanpå på fasaden, vilket gjorde en märkbar förbättring.

Det här tycker jag är ett helt okej resultat (och nu snöar det ändå ute) :

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Vad betalar du för ditt comhem bredband? Bästa enligt mig är förhandla med dem vid uppgradering! Fick 250Mbit för 229kr/månaden utan studentkort eller dyl. Detta har jag haft i 18månader.

Edit: Såg nu att det var gammal tråd.

Jag betalade 400kr/mån för 30 Mbits. Efter att jag sa upp det ringde de upp mig och erbjöd mig 100Mbits för 199kr / mån om jag stannade som kund. Det fulknepet var skäl nog till att inte fortsätta.

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

latency är inte ett så stort problem med LTE.

fiber ~10ms
LTE (4G) ~20ms
WiFi ~70ms
WCDMA (3G) ~150ms

Mm visst. Rätt som det är börjar något evenemang på tv som gör att alla ska börja Twittra o skit om skiten vips så har du en svarstid på 300ms. Eller att det börjar blåsa o grejer. Jag har i alla fall aldrig varit nöjd med mina 3g/4g internet när jag varit tvungen att köra det

Jag kör själv ADSL nu och får ut 13mbit medan med 4g (tre) får jag ut 20-26 i lägenheten men ADSL ger en mycket behagligare vardag.

Men har man inga fasta alternativ kan det ju vara användbart.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag kan också rekommendera Dovado Pro, fördelen med den är att den tar nästan alla usb-modem. Många andra klarar bara ett fåtal modeller.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Jag har också fri surf, verkligen fri surf.
Ett gammalt abonemang från Telenor, när jag handlade min iphone 4s tror jag.
Betalar numer 199:-/månad för fri surf 4g.

Jag skaffade just Tele2 4g mobilt bredband, Huawei E3372.
Handlade en Dovado Tiny som jag använder som brygga.

Dumt av mig, om inte Huawei modemet är låst till Tele2(tror jag inte) ska jag pröva att sätta mitt Telenor simkort i.
Väldig skillnad 399:-/mån för 100GB eller 199:-/månad för obegränsat.
Nackdelen är ju då att jag saknar telefon.
Kontantkort, vidarbefodra mitt Telenor nummer till kontantkort?
Skulle dey fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Jag har också fri surf, verkligen fri surf.
Ett gammalt abonemang från Telenor, när jag handlade min iphone 4s tror jag.
Betalar numer 199:-/månad för fri surf 4g.

Jag skaffade just Tele2 4g mobilt bredband, Huawei E3372.
Handlade en Dovado Tiny som jag använder som brygga.

Dumt av mig, om inte Huawei modemet är låst till Tele2(tror jag inte) ska jag pröva att sätta mitt Telenor simkort i.
Väldig skillnad 399:-/mån för 100GB eller 199:-/månad för obegränsat.
Nackdelen är ju då att jag saknar telefon.
Kontantkort, vidarbefodra mitt Telenor nummer till kontantkort?
Skulle dey fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, antingen kan du vidarebefordra numret, eller bara sluta använda det och skaffa dig ett nytt.
Här är Telenors guide för vidarekopplingen:

http://www.telenor.se/privat/kundservice/tjanster-och-tillagg...

Antagligen måste du först sätta SIM-kortet i en telefon, genomföra kopplingen och sedan stoppa in det i modemet.

Någon pratade om tvillingkort ovanför, kolla om det är ett alternativ.

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Medlem

Jag har haft mobiltbreband som enda tillgängliga internetförbindelse under 6 års tid och jag kan inte rekommendera en Dovado Tiny med USB-dongel, den kopplar ner sig några gånger om dygnet och i vissa fall krävs det att användaren hjälper till för att få den att koppla upp sig igen.

Huawei B593 ger bra och stabil uppkoppling men har dålig mjukvara, jag har haft problem med att den inbyggda DHCP-servern delar ut samma IP-adresser till flera datorer i mitt LAN. Jag har löst det med en extern DHCP-server. Sen saknas NAT-loopback och bridge-mode. Klarar du dig utan allt det där så är det ett bra val.

Om du kan få någon annan typ av internetuppkoppling än mobilt så är det klart bättre, sälj ditt mobila bredband med en överlåtelse. Det tjänar du på.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Ska pröva detta.
Enligt Tele2 är modemet iaf inte operatörslåst 😀.

Lite klurigt kring apn för telenor dock.
Enligt en guide från Dovado;
Telenor (privat) - internet.telenor.se
Telenor (publik) - public.telenor.se

Inställningar i min telefon;
mobildata/internerdelning: services.telenor.se

Antar det bara är till att pröva.

Skickades från m.sweclockers.com