Köpa min första vinyl spelare

Permalänk

Köpa min första vinyl spelare

Tjena!

Har kollat runt på vinyl skivor och vinyl spelare ett tag och det ser riktigt intressant ut.
Så jag har bestämt mej för att köpa en vinyl spelare men har ingen koll på vad som skiljer mellan dem och vilka märken som är bra.

Jag vill lägga ut runt 3000 kr till en början och sen kanske uppgradera lite om något år.
Så om ni kan dela med er av någon spelare av egen erfarenhet eller annat så är jag grymt tacksam.

Mvh

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Medlem

Leta efter en begagnad Technics. Det är bra skit som många dj körde med och jag har en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chilluminati:

Tjena!

Har kollat runt på vinyl skivor och vinyl spelare ett tag och det ser riktigt intressant ut.
Så jag har bestämt mej för att köpa en vinyl spelare men har ingen koll på vad som skiljer mellan dem och vilka märken som är bra.

Jag vill lägga ut runt 3000 kr till en början och sen kanske uppgradera lite om något år.
Så om ni kan dela med er av någon spelare av egen erfarenhet eller annat så är jag grymt tacksam.

Mvh

Skrivet av Batwoman:

Leta efter en begagnad Technics. Det är bra skit som många dj körde med och jag har en själv.

Det han menar är en Technics SL-1200/1210-MK en är silver och andra svart
Har 2 själv som jag haft sedan jag var 18 och funkar lika bra fortfarande behöver
bara nya nålar till dom då jag inte använt dom på ett tag.

Osäker på om 3K räcker till en sådan skivspelare.

Edit: det är skivspelaren som jag har som avatar på min bild

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Det han menar är en Technics SL-1200/1210-MK en är silver och andra svart
Har 2 själv som jag haft sedan jag var 18 och funkar lika bra fortfarande behöver
bara nya nålar till dom då jag inte använt dom på ett tag.

Osäker på om 3K räcker till en sådan skivspelare.

Edit: det är skivspelaren som jag har som avatar på min bild

Den såg väl bra ut, dock så hittar jag inte många har kollat på rehifi men hittade ingen.
Har också sett att pro-ject är populärt.

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Medlem

Jag som insyltad HIFI entusiast kan rekommendera Rega eller Pro-ject. Bland instegsmodellerna skiljer det inte sig så jättemycket. Men tyvärr får du inte så mkt med en budget på 3000 kr. Man kanske inte ska brassa på med 10 lax om man vill prova på första gången, men du ska vara medveten om att det är ett stort steg att gå från billigaste instegsmodellen till något i de lite högre prisklasserna. Glöm inte att förstärkning är viktigt också. Koppla in en Rega för 3000 tkr direkt i ett moderkort är ingenting jag personligen rekommenderar. Annars har jag hört får man mer för pengarna med vintage HIFI.

Jag är mer insatt på "modern" HIFI men jag hade tidigare en gammal Dual som gick på cirka 3 tkr. Den var i mitt tycke INTE bättre än min Nad 555i (som producerades av Rega) som gick på en tusenlapp mer vid inköpsdatum. Idag motsvara den möjligtvis Rega RP1 som går på 3 tkr på Prisjakt. Men är du intresserad av riktigt HIFI ljud skulle jag rekommendera att titta på Rega RP3 eller bättre i framtiden. Hör du däremot till den gruppen som anser att HIFI är något slags påhitt så skulle jag rekommendera att titta på någon av de billigare modellerna med USB alternativt något du tycker ser attraktivt ut på Tradera eller Blocket.

Edit: Technics som någon angav tidigare är också en utmärkt spelare. I regel brukar den användas av DJ's men fungerar hyggligt bra för vanligt musiklyssnade också.

Permalänk
Medlem

@Chilluminati: Har du redan högtalare, förstärkare och eventuellt RIAA-förstärkare? I så fall kommer nog Rega RP1 eller Pro-Ject Elemental/Essential passa bra.

Permalänk
Skrivet av Chilluminati:

har ingen koll på vad som skiljer mellan dem

Automatisering: Vissa skivspelare har ingenting, andra har bara en spak för att sänka pickupen. Andra lyfter pickupen och för tillbaka pickuparmen när sista spåret på sidan spelats. De flesta har reglage för att växla hastighet, men Rega och andra minimalistiska spelare kräver att man lyfter tallriken och flyttar drivremmen mellan olika stora hjul.
Drivteknik: Direkt eller indirekt drift. Direktdrift (Technics SL-12xx m fl DJ-spelare) medger snabbare acceleration, men kräver en krångligare motor för att bli bra. Remdrift (nästan alla spelare för hemmabruk) är lätt att bygga så att den blir väldigt bra, men remmarna åldras och tappar prestanda, speciellt om spelarna sällan används. Drivning via ett mellanhjul förekommer på äldre spelare och kanske någon exotisk hifispelare.
Upphängning: Lite olika filosofier avseende tungt/lätt chassi i förhållande till skivtallriken, placering av fjädring osv. Alla sätt går att göra bra, alla sätt går att göra dåligt. Vad som passar bäst i din situation beror till viss del även på underlaget - betonggolv eller träbjälklag?
Tonarm: Hög eller låg massa. Påverkar huvudsakligen vilken sorts pickuper som fungerar bra på spelaren. Vissa tillverkare (B&O, t ex) har dessutom speciella anslutningar för pickup.

Skrivet av Chilluminati:

och vilka märken som är bra.

Alla större tillverkare har nog någon modell som är riktigt bra. Tyvärr finns det även hos välrenommerade tillverkare riktigt sura modeller. Bara märket är ingen garanti för kvalitet.

Permalänk

Har personligen ingen kunskap om ämnet alla men tycker att nyligen kickstarter foundade floating records är riktigt snygg! Kanske något dyr tyvärr

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Skrivet av Xhrone:

Jag som insyltad HIFI entusiast kan rekommendera Rega eller Pro-ject. Bland instegsmodellerna skiljer det inte sig så jättemycket. Men tyvärr får du inte så mkt med en budget på 3000 kr. Man kanske inte ska brassa på med 10 lax om man vill prova på första gången, men du ska vara medveten om att det är ett stort steg att gå från billigaste instegsmodellen till något i de lite högre prisklasserna. Glöm inte att förstärkning är viktigt också. Koppla in en Rega för 3000 tkr direkt i ett moderkort är ingenting jag personligen rekommenderar. Annars har jag hört får man mer för pengarna med vintage HIFI.

Jag är mer insatt på "modern" HIFI men jag hade tidigare en gammal Dual som gick på cirka 3 tkr. Den var i mitt tycke INTE bättre än min Nad 555i (som producerades av Rega) som gick på en tusenlapp mer vid inköpsdatum. Idag motsvara den möjligtvis Rega RP1 som går på 3 tkr på Prisjakt. Men är du intresserad av riktigt HIFI ljud skulle jag rekommendera att titta på Rega RP3 eller bättre i framtiden. Hör du däremot till den gruppen som anser att HIFI är något slags påhitt så skulle jag rekommendera att titta på någon av de billigare modellerna med USB alternativt något du tycker ser attraktivt ut på Tradera eller Blocket.

Edit: Technics som någon angav tidigare är också en utmärkt spelare. I regel brukar den användas av DJ's men fungerar hyggligt bra för vanligt musiklyssnade också.

Det ser ju ut som man skulle kunna köpa en Rega RP1 helt ny, istället för att leta en begagnad Technics.
Såg att de var rea på den med cirka 400kr på hembiobutiken.

Skrivet av oatp1b1:

@Chilluminati: Har du redan högtalare, förstärkare och eventuellt RIAA-förstärkare? I så fall kommer nog Rega RP1 eller Pro-Ject Elemental/Essential passa bra.

Jag har allt förutom RIAA-förstärkare.

Frågan är ju hur mycket bättre det är att lägga ut 3000kr på en Rega RP1 än att köpa ex Pro-Ject Elemental/Essential.
Då ni säger att det inte skiljer så mycket vid instegsmodellerna, dock så skulle jag kunna tänkta mej att det skiljer mycket när det är sån pris skillnad i den prisklassen.

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chilluminati:

Det ser ju ut som man skulle kunna köpa en Rega RP1 helt ny, istället för att leta en begagnad Technics.
Såg att de var rea på den med cirka 400kr på hembiobutiken.

Jag har allt förutom RIAA-förstärkare.

Som sagt så är min personliga uppfattning är att det är lättare att skaffa ny HIFI, då begagnad (eller "vintage HIFI") kräver att man är väldigt insatt för att veta precis vilka produkter som är bra eller dåliga. Det kanske säger sig själv då det finns en uppsjö produkter och märken. Så, t.ex. när jag skaffade min Dual läste jag i efterhand att det inte alls var någon vidare bra produkt... fast jag hade fått för mig att det ska skulle vara något att ha. Så jag blev besviken när jag lagt fler tkr och det inte lät som förväntat. Nu kanske jag är helt ute och cyklar men när det gäller Technics så har jag för mig att den är baserad på "Direct drive" istället för "belt drive" som låter sämre när den kommer till musiklyssning (enligt somliga) men kanske lämpar sig bättre för DJ's.

En annan tråd: http://www.whathifi.com/forum/hi-fi/belt-drive-or-direct-driv...

Så kort och gott, skulle jag rekommendera dig (för enkelhetens skull) att slopa begagnat i detta fall. När det kommer till Riaa förstärkare finns det 2 alternativ. Har du en stereoförstärkare (gammal som ny) ELLER en modern AV- (hemmabio) förstärkare så finns det GANSKA ofta uttag för "PHONO", dvs. inbyggt RIAA. Det kanske inte är lika bra som en extern RIAA från butik men är dugligt.

Jag sorterade (filtrerade) lite snabbt på Prisjakt och fick upp de 2 RIAA som toppar listan (med bra betyg) under 1000-lappen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=250905 - Pro-Ject Phone Box II
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14917 - NAD PP2

Skulle kanske valt Pro-Ject Phone Box II. Vill du köpa något lite vassare skulle jag varmt rekommendera Musical Fidelity V90, som jag själv ägt...

Skrivet av Chilluminati:

Frågan är ju hur mycket bättre det är att lägga ut 3000kr på en Rega RP1 än att köpa ex Pro-Ject Elemental/Essential.
Då ni säger att det inte skiljer så mycket vid instegsmodellerna, dock så skulle jag kunna tänkta mej att det skiljer mycket när det är sån pris skillnad i den prisklassen.

Jag skulle faktiskt rekommendera dig att provlyssna på plats hos en butik som säljer Rega. Många butiker med bra service anordnar bokade provlyssning då du (ofta) får sitta i ett avskilt rum och lyssna på t.ex. Spotify eller som i det här fallet med vinyl kanske några utvalda plattor. Jag själv bokade faktiskt provlyssning av Oppo PM-1 (hörlurar) hos Pause audio för någon enstaka timme sedan. De hade den inte inne, så de skulle kolla hos leverantören. Förhoppningsvis har din närmsta HIFI butik lika bra service!

Permalänk
Medlem

Ska du köpa vintage så rekommenderar jag dig att köpa en remdriven spelare.. Alla direktdrivna svarvar har någon form av elektronik som kontrollerar hastigheten och den brukar kunna ge sig... Halvknepigt att felsöka om man är glad amatör...

Jag har själv ett par halvdyra konstruktioner från kända japanska märken som jag köpt på vinst och förlust på någon secondhandbutik som funkar sådär...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla annonserna på http://www.hifimagasinet.com och skaffa en Thorens tex en TD 160.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Xhrone:

Som sagt så är min personliga uppfattning är att det är lättare att skaffa ny HIFI, då begagnad (eller "vintage HIFI") kräver att man är väldigt insatt för att veta precis vilka produkter som är bra eller dåliga. Det kanske säger sig själv då det finns en uppsjö produkter och märken. Så, t.ex. när jag skaffade min Dual läste jag i efterhand att det inte alls var någon vidare bra produkt... fast jag hade fått för mig att det ska skulle vara något att ha. Så jag blev besviken när jag lagt fler tkr och det inte lät som förväntat. Nu kanske jag är helt ute och cyklar men när det gäller Technics så har jag för mig att den är baserad på "Direct drive" istället för "belt drive" som låter sämre när den kommer till musiklyssning (enligt somliga) men kanske lämpar sig bättre för DJ's.

En annan tråd: http://www.whathifi.com/forum/hi-fi/belt-drive-or-direct-driv...

Så kort och gott, skulle jag rekommendera dig (för enkelhetens skull) att slopa begagnat i detta fall. När det kommer till Riaa förstärkare finns det 2 alternativ. Har du en stereoförstärkare (gammal som ny) ELLER en modern AV- (hemmabio) förstärkare så finns det GANSKA ofta uttag för "PHONO", dvs. inbyggt RIAA. Det kanske inte är lika bra som en extern RIAA från butik men är dugligt.

Jag sorterade (filtrerade) lite snabbt på Prisjakt och fick upp de 2 RIAA som toppar listan (med bra betyg) under 1000-lappen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=250905 - Pro-Ject Phone Box II
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14917 - NAD PP2

Skulle kanske valt Pro-Ject Phone Box II. Vill du köpa något lite vassare skulle jag varmt rekommendera Musical Fidelity V90, som jag själv ägt...

Jag skulle faktiskt rekommendera dig att provlyssna på plats hos en butik som säljer Rega. Många butiker med bra service anordnar bokade provlyssning då du (ofta) får sitta i ett avskilt rum och lyssna på t.ex. Spotify eller som i det här fallet med vinyl kanske några utvalda plattor. Jag själv bokade faktiskt provlyssning av Oppo PM-1 (hörlurar) hos Pause audio för någon enstaka timme sedan. De hade den inte inne, så de skulle kolla hos leverantören. Förhoppningsvis har din närmsta HIFI butik lika bra service!

Närmaste HIFI butik är nog hifiklubben som ligger 13mil bort. Men då har dom inte modellerna vi har nämnt här i tråden.
Fast dom har ju några modeller i samma prisklass som man skulle kunna provlyssna.
Jag har ju en AV-receiver med Phono uttag så blir väl att köra med det innan man skaffar RIAA förstärkare om de inte behövs.

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk

Köpte mig själv en Rega RP1 och den låter riktigt bra jämfört med en gammal dual som jag haft tidigare. Dock så har jag märkt att RIaa spelar sjukt stor roll.

Började först med ett billigt riaa bara för att testa lite. Men det bytes ut mot ett nad pp1 som inte är någon värsting och dessutom ersatt med pp2. Men det gjorde RIKTIGT stor skillnad på ljudet.

Köpte regan på Lefflers hifi som justerade nåltryck etc så det va bar att koppla in och köra när man väl var hemma.

Permalänk

Jag höll på med det där för många år sen, och dom flesta som föreslog en spelare pratade om Linns LP12a, nu har jag inte haft koll på senaste 20 åren så massor har väl hänt, men linn finns ju kvar och har det inte hänt nåt revolutionerande så borde dom fortfarande hålla toppklass.

Permalänk
Medlem

Både Pro-Ject och Rega gör utmärkta instegsmodeller som låter bra och ser trevliga ut (och fått strålande recensioner). Själv valde jag mellan dessa två märken när jag köpte min första spelare efter jag fick en nytändning på vinylskivor för något år sedan och mitt val hamnade på Pro-Ject Debute Carbon. Körde den billigare modellen med Ortofon OM 10 pickup:en och standard tallrik som jag efterhand uppgraderade med en Ortofon 2M Blue och deras akryltalrik. Väldigt skönt med akryltalrik och slippa ha en tygduk på tallriken som fastnar på skivan. Tror du blir nöjd med vilken som och du kan som sagt uppgradera dem en del efterhand om du inte vill lägga alltför mycket innan du vet om du fastnar i träsket...vilket jag definitivt har gjort!

Permalänk
Skrivet av Rinsewood:

Jag höll på med det där för många år sen, och dom flesta som föreslog en spelare pratade om Linns LP12a, nu har jag inte haft koll på senaste 20 åren så massor har väl hänt, men linn finns ju kvar och har det inte hänt nåt revolutionerande så borde dom fortfarande hålla toppklass.

LP12 är en hel serie med skivspelare där varje ingående komponent finns i ett antal varianter. Vissa kombinationer fungerar bra bra, andra är ganska mediokra.

Skrivet av Chilluminati:

Jag vill lägga ut runt 3000 kr till en början och sen kanske uppgradera lite om något år.

Linns billigaste kompletta skivspelare i LP12-serien kostar ungefär tio gånger så mycket.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en argon tt-2 från hifiklubben för ett tag sedan och tycker den låter bra för sitt pris.
Är kraftigt inspirerad av rega rp1 men några hundralappar billigare.

Har du vägarna förbi den där butiken 13 mil bort kan det kanske vara värt en lyssning (så du kan bedöma om det är gott nog) men annars kan du lika gärna lägga till bensinpengarna och skaffa en rega.