Raspberry Pi 2 Model B - Kluster

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 2 Model B - Kluster

Tjääna!

Sitter här i lite ledighet och har plockat hem ett par extra Raspberry Pi 2 Model B. Har 3 st just nu.
Iom att jag ska börja jobba med, bland annat, kluster på större nivå än 3 RasPI (har inte mycket kunskap alls än) tänkte jag i ett hobbyprojekt här hemma sätta upp ett minikluster.
Jag är ganska mycket nybörjare på Linux. Men jag vill ändå ge det ett försök.

Målet är att klustret ska kunna fördela jobb mellan sig och att jag ska kunna titta på fördelning/belastning/mm, gärna via något liknande webmin.
Det kan bli att jag sätter upp "dummy" virtuella maskiner som gör saker eller kanske MySQL med något som skriver lite kul/random saker till den.

Har läst lite om att MPICH är det man ska använda men alla guider jag hittar är ganska gamla.

Alla tre sitter redan igång med Raspberrian genom NOOBS. Dock pga de försök jag redan gjort är jag lite sugen på att köra clean install på alla. Framför allt den jag skaffade först då jag lekt med den mer.

TL:DS: jag vill bygga ett minikluster av RasPi2B som har webgränssnitt (alt annat om det ej finns) och jag vet ärligt inte i vilken ända jag ska börja i.
Må vara att detta är flummigt, men jag är novis inom området.

Går det inte som jag vill bygger jag väggkalendrar av dem istället

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Tjääna!

Sitter här i lite ledighet och har plockat hem ett par extra Raspberry Pi 2 Model B. Har 3 st just nu.
Iom att jag ska börja jobba med, bland annat, kluster på större nivå än 3 RasPI (har inte mycket kunskap alls än) tänkte jag i ett hobbyprojekt här hemma sätta upp ett minikluster.
Jag är ganska mycket nybörjare på Linux. Men jag vill ändå ge det ett försök.

Målet är att klustret ska kunna fördela jobb mellan sig och att jag ska kunna titta på fördelning/belastning/mm, gärna via något liknande webmin.
Det kan bli att jag sätter upp "dummy" virtuella maskiner som gör saker eller kanske MySQL med något som skriver lite kul/random saker till den.

Har läst lite om att MPICH är det man ska använda men alla guider jag hittar är ganska gamla.

Alla tre sitter redan igång med Raspberrian genom NOOBS. Dock pga de försök jag redan gjort är jag lite sugen på att köra clean install på alla. Framför allt den jag skaffade först då jag lekt med den mer.

TL:DS: jag vill bygga ett minikluster av RasPi2B som har webgränssnitt (alt annat om det ej finns) och jag vet ärligt inte i vilken ända jag ska börja i.
Må vara att detta är flummigt, men jag är novis inom området.

Går det inte som jag vill bygger jag väggkalendrar av dem istället

Har du läst om följande

http://elinux.org/Bramble

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har sett Beowulf ett par gånger och det lät som rätt vettig sak men just Bramble har jag helt missat. Tack! Ska kolla närmare på det.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag är själv lite sugen på att dra igång något liknande med docker.
http://blog.hypriot.com/post/introducing-hypriot-cluster-lab-...

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

Jag är själv lite sugen på att dra igång något liknande med docker.
http://blog.hypriot.com/post/introducing-hypriot-cluster-lab-...

Det verkar vara lite mer det jag söker! Thx!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-