Kan jag nyttja ångerrätten?

Permalänk
Medlem

Kan jag nyttja ångerrätten?

Hej,
Det är så att jag köpte en dator av dustinhome 2015-12-30 jag upptäckte 2015-12-30 på kvällen att datorn inte är korrekt tillverkad då den "tippar" m.m då den är olika höjd i chassit.
Detta rapporterades på dustins hemsida 2015-12-31.

Dator uppfyller inte min förväntan och den kan inte heller användas till det som den är tänkt då den vickar omkring.
Således så uppfyller just det kravet för mig att nyttja ångerrätten.

Jag har samlat nog med bevisning som även Dustin har fått in på deras hemsida se följande tråd,
http://m.sweclockers.com/forum/trad/1407185-asus-zenbook-ux30...

Det jag är osäker på är att ett skyddsplast till laddaren fattas då det per automatik går sönder när man tar bort det.
Allt annat finns kvar, det i sig borde inte heller hindra mig från att nyttja ångerrätten enligt vad jag läst hos ARN, vad tror ni?

Anledningar är att jag hinner inte vänta på en reperation som kommer ta flera veckor.
Börjar plugga den 16:de januari och ska iväg utomlands den 20:de.
Blir borta i ca 7mån om det blir som de är tänkt.

Så ska jag köra på ångerrätten och sedan beställa en ny idag och så får jag den nya förmodligen imorgon.

Edit:
Kom på att jag kan ju ta skyddsplasten från nya datorn när jag mottar den, är ju ingen skillnad på plast & plast.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Osäker på dustins ångerrätt vid detta fall. Men ska du vara borta i 7 månader... varför köpa en ny dator för 2 veckor? Eller ska du ha med datorn?
Köp en lite billigare laptop så kan du ta med den och när du kommer hem köpa nya generationen till stationära.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Osäker på dustins ångerrätt vid detta fall. Men ska du vara borta i 7 månader... varför köpa en ny dator för 2 veckor? Eller ska du ha med datorn?
Köp en lite billigare laptop så kan du ta med den och när du kommer hem köpa nya generationen till stationära.

Köpte den för att ha med mig såklart.

Dustins ångerrätt är 14 dagar precis som alla andra enligt svensklag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Köpte den för att ha med mig såklart.

Dustins ångerrätt är 14 dagar precis som alla andra enligt svensklag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo förlåt, skrev från mobilen och nyvaken och gick aldrig in på den andra länken. Trodde även det handlade om en stationär dator och inte en laptop, my bad. Svensk lag är såklart 14 dagar (distans och hemförsäljningslagen). Du bör kunna ångra den helt klart, RMA tar oftast lång tid och produkten är inte upp till dina förväntningar så jag hade utnyttjat ångerrätten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo förlåt, skrev från mobilen och nyvaken och gick aldrig in på den andra länken. Svensk lag är såklart 14 dagar. Du bör kunna ångra den helt klart, RMA tar oftast lång tid. :/

Det jag kommer göra är att skicka tillbaka den så får dom skicka ut en ny omgående.
Ringer dom imorgon bitti, för en RMA godkänner jag inte utom dom får byta ut den direkt och skicka en ny dvs DOA den.

Jag har all bevisning som ni kan se på min sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag tar för givet att du testat datorn på fler ytor än bordet som finns med i dina Youtube-klipp?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag tar för givet att du testat datorn på fler ytor än bordet som finns med i dina Youtube-klipp?

Ja självklart, har mätt nu med vattenpass åter igen lite överallt och det verkar som att det är högerbak tass som är för "liten" i höjd.

Ska nog kolla med asus om dom inte bara kan skicka ut nya tassar.

Återkommer med bilder från mätningen så att ni kan se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Det är troligen gångjärnen som är lite skeva, därför blir det värre när du öppnar den. Vet inte hur många trådar jag läst nu där man klagar på skeva laptops från Asus, tråkigt då jag själv funderar på att köpa en ...blir ju klart tveksam när man ser sånt här...

Permalänk
Medlem

Ångerrätten lär det gå på men kom ihåg att du betalar frakten. Så det lär gå några hundringar på att frakta en desktop. Tror att det inte spelar någon roll om du tar bort plasten. Ångerrätten funkar inte om det ex programlicens eller något som förbrukas så fort du öppnar den dvs inte i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Ångerrätten lär det gå på men kom ihåg att du betalar frakten. Så det lär gå några hundringar på att frakta en desktop. Tror att det inte spelar någon roll om du tar bort plasten. Ångerrätten funkar inte om det ex programlicens eller något som förbrukas så fort du öppnar den dvs inte i detta fall.

Dustin brukar alltid stå för returfrakten.

Permalänk
Medlem

Köp ett ark självhäftande möbeltassar och modda datorn själv

Permalänk
Medlem

Varför utnyttja ångerrätten när du ska reklamera varan? Om du utnyttjar ångerrätten så kommer de ju sälja den defekta varan till någon annan, samt att du eventuellt får stå för frakten. Reklamera så meddelar du till dustin och de i sin tur meddelar tillverkaren att datorn är skev. Ångerrätten utnyttjar du om varan är som den ska men du ångrar ditt köp av vilken anledning det än må vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Varför utnyttja ångerrätten när du ska reklamera varan? Om du utnyttjar ångerrätten så kommer de ju sälja den defekta varan till någon annan, samt att du eventuellt får stå för frakten. Reklamera så meddelar du till dustin och de i sin tur meddelar tillverkaren att datorn är skev. Ångerrätten utnyttjar du om varan är som den ska men du ångrar ditt köp av vilken anledning det än må vara.

Finns en klausul i lagen där det står att man får ångra köpet om inte varan motsvarar det som marknadsfört osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Ångerrätten lär det gå på men kom ihåg att du betalar frakten. Så det lär gå några hundringar på att frakta en desktop. Tror att det inte spelar någon roll om du tar bort plasten. Ångerrätten funkar inte om det ex programlicens eller något som förbrukas så fort du öppnar den dvs inte i detta fall.

Frakten står företaget för om man utnyttjat ångerrätten.
Det står i lagen, så det måste företaget göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Det är troligen gångjärnen som är lite skeva, därför blir det värre när du öppnar den. Vet inte hur många trådar jag läst nu där man klagar på skeva laptops från Asus, tråkigt då jag själv funderar på att köpa en ...blir ju klart tveksam när man ser sånt här...

Jag är lite tveksam, gångjärnen skulle ju inte påverka datorn när skärmen isf är stängd, även så är ju skärmen helt i linje med datorn när den är stängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Finns en klausul i lagen där det står att man får ångra köpet om inte varan motsvarar det som marknadsfört osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är inte det jag menar. Det jag menar är att det är en defekt vara, uppenbarligen. Det är därför det är mycket bättre att reklamera den (och är vad som bör göras egentligen på grund av att tillverkarna inte får reda på problemen annars). Om TS bara använder ångerrätten så kommer någon annan stackare få en skev dator.

Permalänk
Medlem

Jo borde finnas en klausul som gör den som missbrukar ångerrätten får betala dubbelt eller så. ett attans otyg är vad det är.

Som någon sa så är ångerrätten då man ångrar köpen inte om man upptäcker fel etc.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Jo, det är inte det jag menar. Det jag menar är att det är en defekt vara, uppenbarligen. Det är därför det är mycket bättre att reklamera den (och är vad som bör göras egentligen på grund av att tillverkarna inte får reda på problemen annars). Om TS bara använder ångerrätten så kommer någon annan stackare få en skev dator.

Självfallet säger jag att datorn är defekt och därför ångrar jag köpet.
Så Dustin får laga den.

Inte skulle jag ljuga om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Självfallet säger jag att datorn är defekt och därför ångrar jag köpet.
Så Dustin får laga den.

Inte skulle jag ljuga om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inget lagligt stöd för "DOA", det är något som olika ÅF tillämpar men måste inte.

Du kan utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka datorn men du kan inte kräva att de ska skicka en ny direkt. Du kan skicka tillbaka datorn på ångerrätt och de kan ha en hanteringstid på 14 arbetsdagar + frakttid innan de faktiskt betalar tillbaka pengarna. Du kan under den tiden så klart beställa en ny likadan dator men du kommer behöva ligga ute med pengarna.

Allt utöver det handlar om goodwill från återförsäljarens sida och eftersom det gäller Dustin som (i min erfarenhet) har katastrofal kundservice så skulle jag inte våga hoppas på någon alls.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det finns inget lagligt stöd för "DOA", det är något som olika ÅF tillämpar men måste inte.

Du kan utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka datorn men du kan inte kräva att de ska skicka en ny direkt. Du kan skicka tillbaka datorn på ångerrätt (och de kan ha en hanteringstid på 14 arbetsdagar + frakttid) innan de faktiskt betalar tillbaka pengarna. Du kan under den tiden så klart beställa en ny likadan dator men du kommer behöva ligga ute med pengarna.

Allt utöver det handlar om goodwill från återförsäljarens sida och eftersom det gäller Dustin som (i min erfarenhet) har katastrofal kundservice så skulle jag inte våga hoppas på någon alls.

Det är det jag är rädd för, läste runt att dustins hantering utav reklamationer m.m kan ta upp till 30 dagar! Fast lagen säger inom skälig tid, 2-3 veckor är praxis på en dator.

Så DOA lär inte Dustin göra, vilket är värdelöst!

Laddade upp nya bilder i min tråd gällande problemet, ta en titt och säg vad ni tror.

Svårt att avgöra om de är tassarna eller inte.

http://m.sweclockers.com/forum/trad/1407185-asus-zenbook-ux30...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Frakten står företaget för om man utnyttjat ångerrätten.
Det står i lagen, så det måste företaget göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, enligt lagen står du för returfrakten.
Däremot så skall företaget stå för kostnaden vid reklamation.

Permalänk

chassit/gångjärnen är sneda. Reklamera datorn.

1. garantin täcker detta men då har de rätt att reparera alternativt byta ut datorn mot en likvärdig produkt ( om du accepterar utbytet) eller så får du pengarna tillbaka.
2. Ångerrätten täcker ABSOLUT INTE ett sånt här fall, det är uppenbart att datorn är trasig/felaktig och då kan du inte "ångra" dig, endast reklamera och hoppas att Dustin/Asus löser detta snabbt och smidigt.

Det suger men så är det tyvärr, många använder tyvärr ångerrätten som ett sätt att slippa vänta på DOA/reparationer men det leder bara till ett hamsterhjul av defekta produkter som cirkulerar runt och folk blir lack på att man får öppnade och/eller trasiga produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

chassit/gångjärnen är sneda. Reklamera datorn.

1. garantin täcker detta men då har de rätt att reparera alternativt byta ut datorn mot en likvärdig produkt ( om du accepterar utbytet) eller så får du pengarna tillbaka.
2. Ångerrätten täcker ABSOLUT INTE ett sånt här fall, det är uppenbart att datorn är trasig/felaktig och då kan du inte "ångra" dig, endast reklamera och hoppas att Dustin/Asus löser detta snabbt och smidigt.

Det suger men så är det tyvärr, många använder tyvärr ångerrätten som ett sätt att slippa vänta på DOA/reparationer men det leder bara till ett hamsterhjul av defekta produkter som cirkulerar runt och folk blir lack på att man får öppnade och/eller trasiga produkter

Mm, såg nu ännu ett fel, chassit ibak är inte 100% med resten av datorn.

Jag kommer säkerligen inte få med den här tills jag åker utomlands, då får dom häva köpet.
Om dom inte hinner åtgärda detta på 13dagar är dom värdelösa.

En spritt ny produkt som de är fel på skall bytas ut omgående tycker man!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Hej,
Det är så att jag köpte en dator av dustinhome 2015-12-30 jag upptäckte 2015-12-30 på kvällen att datorn inte är korrekt tillverkad då den "tippar" m.m då den är olika höjd i chassit.
Detta rapporterades på dustins hemsida 2015-12-31.

Dator uppfyller inte min förväntan och den kan inte heller användas till det som den är tänkt då den vickar omkring.
Således så uppfyller just det kravet för mig att nyttja ångerrätten.

Jag har samlat nog med bevisning som även Dustin har fått in på deras hemsida se följande tråd,
http://m.sweclockers.com/forum/trad/1407185-asus-zenbook-ux30...

Det jag är osäker på är att ett skyddsplast till laddaren fattas då det per automatik går sönder när man tar bort det.
Allt annat finns kvar, det i sig borde inte heller hindra mig från att nyttja ångerrätten enligt vad jag läst hos ARN, vad tror ni?

Anledningar är att jag hinner inte vänta på en reperation som kommer ta flera veckor.
Börjar plugga den 16:de januari och ska iväg utomlands den 20:de.
Blir borta i ca 7mån om det blir som de är tänkt.

Så ska jag köra på ångerrätten och sedan beställa en ny idag och så får jag den nya förmodligen imorgon.

Edit:
Kom på att jag kan ju ta skyddsplasten från nya datorn när jag mottar den, är ju ingen skillnad på plast & plast.

Hej!
Du kan inte använda ångerrätten för en vara som är defekt. Det du ska göra är att skapa ett ärende, och få den utbytt vilket går snabbt.

Skrivet av Calby:

Köpte den för att ha med mig såklart.

Dustins ångerrätt är 14 dagar precis som alla andra enligt svensklag.

Ångerrätt gäller inte vid defekt vara, då är det reklamationsrätten via KKL som går in, och via den kan köpet då hävas i vissa fall, men i första hand så är det reperation/utbyte som gäller.

Skrivet av Calby:

Det jag kommer göra är att skicka tillbaka den så får dom skicka ut en ny omgående.
Ringer dom imorgon bitti, för en RMA godkänner jag inte utom dom får byta ut den direkt och skicka en ny dvs DOA den.

Jag har all bevisning som ni kan se på min sida.

Kontakta Dustins kundservice, beskriv problemet och be dem skicka ut en ny dator mot faktura (Att det skickas mot faktura är för att du är betalningsansvarig för nya produkten tills den du ska returnera inkommit och registrerats).

Skrivet av Calby:

Finns en klausul i lagen där det står att man får ångra köpet om inte varan motsvarar det som marknadsfört osv.

Den motsvarar beskrivningen helt, dock så har den ett tillverkningsfel vilket du får reklamera med hjälp av KKL (Konsumentköplagen).

Skrivet av Calby:

Frakten står företaget för om man utnyttjat ångerrätten.
Det står i lagen, så det måste företaget göra.

Nej, det gör det inte. Vid ångerrätt så är det upp till kunden att stå för frakt, och kunden har även ansvar för produkten tills den lämnas över och kontrollerats av lagret att den kommit fram i rätt skicka.

Dock så ska företagen stå för eventuella fraktkostnader vid en reklamation, inte vid ångerrätt.
Dock så står även Dustin normalt sett för fraktkostnaden vid ångerrätt med, men i ditt fall är det reklamation som gäller.

Skrivet av Calby:

Självfallet säger jag att datorn är defekt och därför ångrar jag köpet.
Så Dustin får laga den.

Inte skulle jag ljuga om det.

Dukan inte ångra ett köp när varan är defekt, då är det dn reklamation du ska göra.

Skrivet av Calby:

Det är det jag är rädd för, läste runt att dustins hantering utav reklamationer m.m kan ta upp till 30 dagar! Fast lagen säger inom skälig tid, 2-3 veckor är praxis på en dator.
Så DOA lär inte Dustin göra, vilket är värdelöst!
Laddade upp nya bilder i min tråd gällande problemet, ta en titt och säg vad ni tror.
Svårt att avgöra om de är tassarna eller inte.
http://m.sweclockers.com/forum/trad/1407185-asus-zenbook-ux30...

Rädd för vad? "Inom skälig tid" är 2-4 veckor för reperation av saker, vilket är praxis, inte 2-3 veckor.

Det vet du inte förens du pratat med dem, så ha inte förutfattade meningar.

jag skulle säga:
Kontakta Dustin under morgonen imorgon, beskriv problemet och be dem att skicka ut en ny lika dan dator mot faktura (så du blir betalningsansvarig om inte den du ska skicka in anländer), och be dem att skicka över en returfraktsedel till din mail.
Så skriver du ut den och packar ner allt kring datorn och returnerar, får ut en ny inom någon dag eller så om den finns i lager.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Men visst kan man även ångra en defekt vara, det påverkar ju inte ångerrätten?

Vad man vill ha för påföljd är det som bestämmer om hur ärendet hanteras mellan slutkund och ÅF, oavsett det får ju sen ÅF hantera sin egen reklamation mot tillverkare/grossist.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Självfallet säger jag att datorn är defekt och därför ångrar jag köpet.
Så Dustin får laga den.

Inte skulle jag ljuga om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar inte om att ljuga eller så. Handlar bara om att göra rätt. Får man en defekt vara så bör man egentligen reklamera den. Sedan kan du även ångra ditt köp men prata med dustins support så kommer ni säkerligen komma fram till en optimal lösning ihop. Onödigt att spekulera på swec.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Men visst kan man även ångra en defekt vara, det påverkar ju inte ångerrätten?

Vad man vill ha för påföljd är det som bestämmer om hur ärendet hanteras mellan slutkund och ÅF, oavsett det får ju sen ÅF hantera sin egen reklamation mot tillverkare/grossist.

Om du ångrar en defekt vara kommer ju inte ÅF ta emot den, då du skickat in en defekt vara. De kommer skicka tillbaks den till dig på din bekostnad.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!
Du kan inte använda ångerrätten för en vara som är defekt. Det du ska göra är att skapa ett ärende, och få den utbytt vilket går snabbt.
Ångerrätt gäller inte vid defekt vara, då är det reklamationsrätten via KKL som går in, och via den kan köpet då hävas i vissa fall, men i första hand så är det reperation/utbyte som gäller.
Kontakta Dustins kundservice, beskriv problemet och be dem skicka ut en ny dator mot faktura (Att det skickas mot faktura är för att du är betalningsansvarig för nya produkten tills den du ska returnera inkommit och registrerats).
Den motsvarar beskrivningen helt, dock så har den ett tillverkningsfel vilket du får reklamera med hjälp av KKL (Konsumentköplagen).
Nej, det gör det inte. Vid ångerrätt så är det upp till kunden att stå för frakt, och kunden har även ansvar för produkten tills den lämnas över och kontrollerats av lagret att den kommit fram i rätt skicka.

Dock så ska företagen stå för eventuella fraktkostnader vid en reklamation, inte vid ångerrätt.
Dock så står även Dustin normalt sett för fraktkostnaden vid ångerrätt med, men i ditt fall är det reklamation som gäller.
Dukan inte ångra ett köp när varan är defekt, då är det dn reklamation du ska göra.
Rädd för vad? "Inom skälig tid" är 2-4 veckor för reperation av saker, vilket är praxis, inte 2-3 veckor.

Det vet du inte förens du pratat med dem, så ha inte förutfattade meningar.

jag skulle säga:
Kontakta Dustin under morgonen imorgon, beskriv problemet och be dem att skicka ut en ny lika dan dator mot faktura (så du blir betalningsansvarig om inte den du ska skicka in anländer), och be dem att skicka över en returfraktsedel till din mail.
Så skriver du ut den och packar ner allt kring datorn och returnerar, får ut en ny inom någon dag eller så om den finns i lager.

Fel, upp till tre veckor är reperationstiden OM det inte är väsentlig olägenhet för köparen.
I läken nedan hittar du källor på mitt påstående.

http://lawline.se/answers/15220

Citat från länken:
"Vad gäller datorer (och teknisk komplicerade produkter i allmänhet) anses det som acceptabelt med en reparationstid på upp till tre veckor enligt praxis från ARN. Lämnar säljaren ut en lånedator medan reparations pågår kan längre reparationstid vara godtagbart"

Ber om ursäkt gällande frakten, det som är lagstadgat är att frakten skall återbetalas till kund om kund har betalat frakt.

Det är helt rätt att kunden får stå för returfrakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om du ångrar en defekt vara kommer ju inte ÅF ta emot den, då du skickat in en defekt vara. De kommer skicka tillbaks den till dig på din bekostnad.

Kan du ge något lagligt stöd för ditt påstående?

Jag kan inte se hur en vara som levererats defekt inte skulle täckas av samma ångerrätt som alla andra saker, det vore absurt om så var fallet.

Däremot kan man självklart inte åberopa både reklamation och ångerrätt, antingen står man själv för frakten och hävdar ångerrätt (samt meddelar om defekten) eller så ber man om fraktsedel och reklamerar varan för reparation eller omleverans.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Handlar inte om att ljuga eller så. Handlar bara om att göra rätt. Får man en defekt vara så bör man egentligen reklamera den. Sedan kan du även ångra ditt köp men prata med dustins support så kommer ni säkerligen komma fram till en optimal lösning ihop. Onödigt att spekulera på swec.

Jag skall höra med Dustin imorgon om hur dom kan lösa ärendet.
Annars om det inte hinner lösas innan jag ska åka så får jag helt enkelt häva köpet.
går inte det så får jag helt enkelt ångra den reparerade / utbytta datorn då min ångerrätt fortfarande gäller på den produkten.
För jag har inte ens hunnit testat denna produkt.

Och JO jag har rätten att häva köpet, för det finns något som heter:
väsentlig olägenhet för köparen i lagen.
Samt

13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen

22 a § Har varan ett rättsligt fel enligt 21 a §, får köparen enligt 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §.
Utan hinder av 30 § första och andra styckena har köparen rätt till ersättning enligt 32 § för den skada han lider genom ett rättsligt fel som fanns vid köpet, om han varken kände till eller borde ha känt till felet.
Påföljder av ett rättsligt fel får även göras gällande, om tredje man påstår att han har en sådan rätt som avses i 21 a § och det finns sannolika skäl för påståendet. Lag (2003:162

Och som att jag åker utomlands m.m så är mitt fall lite speciellt, säkerligen inte unikt men lite speciellt.

Så verkar som att jag kan kräva omöeverans av vara, dvs att den byts ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V