Att sälja begagnade varor som nya

Permalänk

Att sälja begagnade varor som nya

Tjena köpt såklart en del saker till julen en av dessa var helt klart använd av någon annan manual saknades och paketet var ihop tejpat och sönder.
Varför säljer butiker saker som nya när de helt klart inte är det?
Jag fick skicka tillbaka och få ett nytt men avböjde efter kontakt med butiken.
Gnäller inte ville bara veta vad andra tycker om detta beteende.
Mvh cap

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Att butiker gör så är under all kritik tycker jag, sen för att de gör de är väl för att slippa omkostnader och omständigheter med att felsöka och istället känga iväg den till en ny ikke kunnig kund.

Jag bara spekulerade lite nu.

@capkekken
Får man fråga vad de var för grej du hade köpt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Det finns flera trådar om ämnet som denna: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1384736-netonnet-saljer...

Den vanligaste orsaken är vår lagstiftning med ångerrätt genom distansköp som resulterar i att butiker får tillbaka använda produkter. Om butikerna då gör rätt så ska de sälja produkterna som fyndvaror och besöker man några elkedjor, så brukar man se att de just har detta. Men även utan denna lagstiftning så tillåter vissa butiker bytesrätt ändå, där det finns folk som har bytt tillbaka använda kläder.

Av olika anledningar kan dock vissa varor säljas som nya, där orsaken till detta kan variera.
Det kan ha varit slarv, okunskap hos personalen eller att butiken ansåg att den är ny.
En oöppnad spel är ett bra exempel på något som nog få butiker rear ut, mer känsliga saker som hårddiskar, ramminnen etc säljer ingen seriös datorbutik vidare till kund om dessa har varit ute på drift.

Permalänk
Skrivet av capkekken:

Tjena köpt såklart en del saker till julen en av dessa var helt klart använd av någon annan manual saknades och paketet var ihop tejpat och sönder.
Varför säljer butiker saker som nya när de helt klart inte är det?
Jag fick skicka tillbaka och få ett nytt men avböjde efter kontakt med butiken.
Gnäller inte ville bara veta vad andra tycker om detta beteende.
Mvh cap

Det är väldigt enkelt, det beror till 100% på distansköplagen som ger kunden rätt att packa upp och testa varan. Rent korrekt skulle butiken sen sälja returvaror som just returvaror men det förlorar de pengar på. Så då skulle de behöva höja priserna för att kompensera för detta vilket ger mindre nogräknade butiker en enorm fördel i och med sidor som prisjakt där köparna i många fall bryr sig mycket mer om priset än vilken butik som de handlar från.

Kort och gott, du kan inte både ha kakan och äta kakan som kund, ska du kunna skicka tillbaka allt du redan testat så får du antingen betala mer för möjligheten eller leva med att få testade varor som nya och konsumenterna har redan fattat beslutet sen länge om att de inte är villiga att betala för det så då blev det alternativ två att få ut testade varor som nya.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Det är väldigt enkelt, det beror till 100% på distansköplagen som ger kunden rätt att packa upp och testa varan.

Ja , men det är likadant i usa. Problemet är ångerrätten som vissa butiker frivilligt ger eller tvingas på av distansköplagen som du nämnde.

Nedanför är två exempel på folk som köpte iPads i Walmart i Usa men istället fick något annat.
Fick istället böcker istället: https://www.youtube.com/watch?v=N79XfN3yq0M
Fick en kopia: https://www.youtube.com/watch?v=K0BEQJuDrTc
(självklart kan dessa två ovanför själva vara bedragaren, min poäng är dock att detta problem vi har är utspritt i flera länder)

Vad lagstiftarna borde göra är en bra fråga, två veckors prövotid på en dator utan prisavdrag är dock alldeles för länge. Men ändå tror jag att det praktisk fungerar rätt så bra med nuvarande lagstiftning i helhet, bara att butiker är noggranna med att absolut under inga omständigheter lämna ut esd känsliga produkter som har varit ute på drift till en ovetande kund.
Cpu, Ramminne, moderkort, grafikkort, hårddisk är saker som ska hanteras varsamt.

Permalänk
Medlem

Är sånt som händer när folk missbrukar ångerrätten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

De allra flesta fall när detta sker hos seriösa företag beror det på misstag eller slarv, sällan på att det är något som är satt i system.

Notera att återförsäljare numera har rätt att kräva ersättning för eventuell värdeminskning som kunden orsakat genom alltför utförlig undersökning, onödiga skador på förpackningar, användande etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Att butiker gör så är under all kritik tycker jag, sen för att de gör de är väl för att slippa omkostnader och omständigheter med att felsöka och istället känga iväg den till en ny ikke kunnig kund.

Jag bara spekulerade lite nu.

@capkekken
Får man fråga vad de var för grej du hade köpt?

Bt till bilen bara

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det är väldigt enkelt, det beror till 100% på distansköplagen som ger kunden rätt att packa upp och testa varan. Rent korrekt skulle butiken sen sälja returvaror som just returvaror men det förlorar de pengar på. Så då skulle de behöva höja priserna för att kompensera för detta vilket ger mindre nogräknade butiker en enorm fördel i och med sidor som prisjakt där köparna i många fall bryr sig mycket mer om priset än vilken butik som de handlar från.

Kort och gott, du kan inte både ha kakan och äta kakan som kund, ska du kunna skicka tillbaka allt du redan testat så får du antingen betala mer för möjligheten eller leva med att få testade varor som nya och konsumenterna har redan fattat beslutet sen länge om att de inte är villiga att betala för det så då blev det alternativ två att få ut testade varor som nya.

Är inne på ditt spår, jag köpte en extern DVD-brännare på Elgiganten där den såldes som ny.
Det visade sig att den inte var det, utan att den istället var returnerad av en annan kund.
Men den fungerar och gör vad den skall, så jag ser inte problemet.
Så länge inte enheten man köper är defekt så spelar det ingen större roll. Det är ju därför som varje person har ett visst antal dagar på sig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av twit:

De allra flesta fall när detta sker hos seriösa företag beror det på misstag eller slarv, sällan på att det är något som är satt i system.

Notera att återförsäljare numera har rätt att kräva ersättning för eventuell värdeminskning som kunden orsakat genom alltför utförlig undersökning, onödiga skador på förpackningar, användande etc.

Lite nyfiken men har du eller någon annan för den delen någonsin sett en i7 5960x bland demo/begagnade varor hos någon återförsäljare?
Jag tar just denna CPU som exempel då den är väldigt dyr vilket gör att det är mycket högre andel entusiaster som köper den vilket även gör att större andel är intresserade av att få ett ex som klockar bra, många köpte alltså CPUer, testade och skickade tillbaka de som inte var bra nog.
Trots detta såg man aldrig någon 5960x i någon fyndhörna så min gissning är att de gick ut till nästa kund som nya i den mån det gick och de som tex inte hade förpackning i tillräckligt bra skick landade i de datorer som byggs ihop innan leverans.
Där kommer nästa fråga, är det mer rätt att lägga in retur/demo produkter i datorer de säljer som fullpris produkter än i andra fall då köparen ändå aldrig ser att det inte var en ny CPU han fick?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Lite nyfiken men har du eller någon annan för den delen någonsin sett en i7 5960x bland demo/begagnade varor hos någon återförsäljare?
Jag tar just denna CPU som exempel då den är väldigt dyr vilket gör att det är mycket högre andel entusiaster som köper den vilket även gör att större andel är intresserade av att få ett ex som klockar bra, många köpte alltså CPUer, testade och skickade tillbaka de som inte var bra nog.
Trots detta såg man aldrig någon 5960x i någon fyndhörna så min gissning är att de gick ut till nästa kund som nya i den mån det gick och de som tex inte hade förpackning i tillräckligt bra skick landade i de datorer som byggs ihop innan leverans.

i7 5960x är svindyr så nog väldigt få köpte denna för att byta genom ångerrätten. i7-4770K var det dock många som köpte och fick någon som brukar överklocka ett riktigt dåligt exemplar så kanske någon gjorde som du beskriv.

Skrivet av lanbonden:

Där kommer nästa fråga, är det mer rätt att lägga in retur/demo produkter i datorer de säljer som fullpris produkter än i andra fall då köparen ändå aldrig ser att det inte var en ny CPU han fick?

Som jag brukar säga, att sälja extremt ESD känsliga produkter som många våldför sig på genom överklockning som nya, är ens inte allvarligare än att sälja medicin som har hanteras på samma sätt..

Även om datorer har blivit vanliga idag tycker jag folk i allmänhet har dålig bild av vad de använts till, då det faktisk finns många som har de som ett seriöst arbetsredskap och det bokstavligen kan kosta skjortan när det går fel.

Det finns undantag i lagen av retur för visa saker och esd-känsliga produkter anser jag borde vara ett sådant undantag. En surfplatta , mobil är en annan sak, då det för många inte är så allvarligt.

Permalänk

Ångerrätt är bra, har själv utnyttjat den ett flertal gånger men oftast har jag inte ens öppnat paketet och de få gånger jag har gjort det tex en bärbar som lät som en dammsugare så har jag bara gjort en snabb test och sen returnerat grejerna i nyskick inklusive förpackning och alla tillbehör så om en annan köpare skulle få det jag har returnerat så ser det helt nytt ut.

Jag tror butikerna måste bli hårdare dvs är förpackningen totalhavererad och riven och grejer saknas eller om det finns skrapmärken på prylarna så får man betala mellanskillnaden till vad butiken måste rabattera bort varan för eller för vad det kostar att komplettera med ny förpackning och tillbehör från tillverkaren/distributören.

Tex Pelle Klant köper ett grafikkort, kör det i 14 dagar och ångrar sig sen för det klockar inte så bra. Butiken får igen ett rivet paket, där flera prylar saknas som manual, plastskydd för kontakter och sen finns det damm i kylaren och skrapmärken.

Ett sånt kort skulle jag kunna tänka mig att köpa i fyndhyllan för 67% av priset om det är en åtråvärd bristvara i relativt bra skick annars max halva priset så Pelle Klant borde få stå för mellanskillnaden dvs 33% eller 50% av priset om han ångrar sig.

Givetvis ska butiken dokumentera returen med bilder så det inte blir ord-mot-ord utan helt tydligt vad Pelle Klant skickat tillbaka.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

i7 5960x är svindyr så nog väldigt få köpte denna för att byta genom ångerrätten. i7-4770K var det dock många som köpte och fick någon som brukar överklocka ett riktigt dåligt exemplar så kanske någon gjorde som du beskriv.

Jag minns att det fanns åtminstone en tråd här på Sweclockers där någon skrev om hur den köpte en massa 4790K för att hitta någon som klockade bra. Många i tråden var väldigt sura då kostnaden ju läggs på andra kunder.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArcticFire:

Jag minns att det fanns åtminstone en tråd här på Sweclockers där någon skrev om hur den köpte en massa 4790K för att hitta någon som klockade bra. Många i tråden var väldigt sura då kostnaden ju läggs på andra kunder.

Jag vill även minnas att någonstans diskuterade någon att köpa en dator för att ha över dreamhack för att lämna tillbaka, jag vet ej om det var här och det kunde även ha varit ett troll.
Nå så länge som butiken är ärlig med vad de säljer till kunderna så tror jag lagstiftningen är bra. För som Stefanp67 med laptop, där man ej kan avgöra utan att fysisk känna och se den, bara en sådan sak som tangentbordet varierar mycket mellan dem.

Nå jag tror chansen för strul är liten och är man bara extremt vaksam efter märken när man plockar upp sakerna så går man hyfsat säker. Då det finns andra risker som med posten: https://www.youtube.com/watch?v=9qnffPuZCMw
Det blir fina backup hdd som går genom en sådan hantering.

Btw jag såg en budbil i verkligheten göra likadant, när jag skällde ut dem fick jag dock veta att det enbart var mjuka paket. (var till ett äldreboende)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag vill även minnas att någonstans diskuterade någon att köpa en dator för att ha över dreamhack för att lämna tillbaka, jag vet ej om det var här och det kunde även ha varit ett troll.
Nå så länge som butiken är ärlig med vad de säljer till kunderna så tror jag lagstiftningen är bra. För som Stefanp67 med laptop, där man ej kan avgöra utan att fysisk känna och se den, bara en sådan sak som tangentbordet varierar mycket mellan dem.

Nå jag tror chansen för strul är liten och är man bara extremt vaksam efter märken när man plockar upp sakerna så går man hyfsat säker. Då det finns andra risker som med posten: https://www.youtube.com/watch?v=9qnffPuZCMw
Det blir fina backup hdd som går genom en sådan hantering.

Btw jag såg en budbil i verkligheten göra likadant, när jag skällde ut dem fick jag dock veta att det enbart var mjuka paket. (var till ett äldreboende)

Har själv funderat på att göra så, köpa en fet TV/projektor till typ hockey VM/the international sen ångra köpet efter turneringen.

Står väl när man skickar saken med posten att de ska klara fall på en meter? Därför man inte handlar hos t.ex CDON som skiter i att packa ordentligt (iaf de två paket jag fick på en beställning, inge packmaterial alls och kartong som var fyra gånger för stor).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

i7 5960x är svindyr så nog väldigt få köpte denna för att byta genom ångerrätten. i7-4770K var det dock många som köpte och fick någon som brukar överklocka ett riktigt dåligt exemplar så kanske någon gjorde som du beskriv.

Självklart var det fler som gjorde så med 4770k då de är billigare och sålde i otroligt många fler exemplar, men jag är fortfarande helt övertygad om att det var klart fler procentuellt som gjorde så med 5960X av den enkla anledningen att de som köper en sån CPU vet vad de vill ha.
Var flera stycken här på forumet som gick ut och sa att de gått igenom ett par till och med, nämner inga namn men vet en kille som stannade på sin 8de CPU tex då den fick vara bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Lite nyfiken men har du eller någon annan för den delen någonsin sett en i7 5960x bland demo/begagnade varor hos någon återförsäljare?
Jag tar just denna CPU som exempel då den är väldigt dyr vilket gör att det är mycket högre andel entusiaster som köper den vilket även gör att större andel är intresserade av att få ett ex som klockar bra, många köpte alltså CPUer, testade och skickade tillbaka de som inte var bra nog.
Trots detta såg man aldrig någon 5960x i någon fyndhörna så min gissning är att de gick ut till nästa kund som nya i den mån det gick och de som tex inte hade förpackning i tillräckligt bra skick landade i de datorer som byggs ihop innan leverans.
Där kommer nästa fråga, är det mer rätt att lägga in retur/demo produkter i datorer de säljer som fullpris produkter än i andra fall då köparen ändå aldrig ser att det inte var en ny CPU han fick?

Jag såg ett antal av just den processorn som fyndvara på Prisjakt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233