Tankesätt gällande val av en andra skärm?

Permalänk
Medlem

Tankesätt gällande val av en andra skärm?

Gott nytt år och god fortsättning på er.
Hade länge två skärmar på mitt bord men för ett par år sen vandrade jag in i studentvärlden, tyckte laptop var en bra idé och slutade då helt enkelt med flera skärmar av både ekonomiska och enkelhetsskäl. För ett par år sedan bestämde jag mig för att gå tillbaka till stationär dator men då var det snarare platsen som var begränsningen. Nu är jag äntligen i en sits där jag kan smälla upp två skärmar igen och har som mål att äntligen köpa en andra uppsättning.

Det är mest tänkt för att spelas (MOBA, RTS och annat som egentligen inte kräver 144 Hz) på den ena skärmen och ha streaming/film/browser på den andra. Jag har en BenQ XL2411Z som jag använder just nu (för att jag fick för mig att testa 144 Hz).

Hur skall man generellt tänka när det gäller val av en andra skärm? Är det viktigt att man har samma typ av skärm för att färgåtergivning och sånt inte skall skilja sig? Med tanke på att jag har tänkt att främst titta på streamingtjänster på den andra skärmen kan det ju vara värt att införskaffa en 60Hz-skärm med bättre bildåtergivning istället för att ha något så onödigt som en 144/120 Hz-skärm.

Blir det tokigt om man kör två väldigt olika skärmar?

Tyckte inte riktigt detta hamnade under kategorin köpråd eftersom jag kan göra den mesta researchen om det själv, men tänkte be om hjälp från er med lite mer erfarenhet

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neriath:

Gott nytt år och god fortsättning på er.
Hade länge två skärmar på mitt bord men för ett par år sen vandrade jag in i studentvärlden, tyckte laptop var en bra idé och slutade då helt enkelt med flera skärmar av både ekonomiska och enkelhetsskäl. För ett par år sedan bestämde jag mig för att gå tillbaka till stationär dator men då var det snarare platsen som var begränsningen. Nu är jag äntligen i en sits där jag kan smälla upp två skärmar igen och har som mål att äntligen köpa en andra uppsättning.

Det är mest tänkt för att spelas (MOBA, RTS och annat som egentligen inte kräver 144 Hz) på den ena skärmen och ha streaming/film/browser på den andra. Jag har en BenQ XL2411Z som jag använder just nu (för att jag fick för mig att testa 144 Hz).

Hur skall man generellt tänka när det gäller val av en andra skärm? Är det viktigt att man har samma typ av skärm för att färgåtergivning och sånt inte skall skilja sig? Med tanke på att jag har tänkt att främst titta på streamingtjänster på den andra skärmen kan det ju vara värt att införskaffa en 60Hz-skärm med bättre bildåtergivning istället för att ha något så onödigt som en 144/120 Hz-skärm.

Blir det tokigt om man kör två väldigt olika skärmar?

Tyckte inte riktigt detta hamnade under kategorin köpråd eftersom jag kan göra den mesta researchen om det själv, men tänkte be om hjälp från er med lite mer erfarenhet

Tack!

Dold text

Kör två likadana. I slutändan kommer du bli mer irriterad på skillnaden. Testade själv köra en 21" tsm med min primära som används för kodning som är en 27", båda går ihop bra men nja, kör hellre två 27" som jag gör nu

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Inaktiv

Jag kör en 24" och en 22" med olika upplösningar. Har man 3 skärmar kan jag förstå att man vill ha samma, men ser ingen anledning till det om man bara ska ha en primär och en sekundär (såvida man inte ska köpa två nya då xP)

Permalänk
Medlem

Det där har även mycket att göra med hur kräsen man är och vad man prioriterar, skulle gissa att det är smidigast att köra 2 så likvärdiga skärmar som möjligt från samma tillverkar för att minimera olikheter.

Själv jag kör en 24" och 20" från Benq min sekundära bara står där och matar spotify och filmer så den la jag inte allt för stor peng på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för alla svar! Blir nog att slänga iväg en beställning på en likadan skärm här i dagarna

Skickades från m.sweclockers.com