Permalänk
Medlem

Köpråd: Robotdammsugare

Morsning korsning!

Jag är som många andra riktigt sugen på en robotdammsugare men är helt lost med vad man ska tänka på eller välja, hade väl tänkt mig runt 3-5k i budget.
Har tittat på bla samsungs navibot och miele scout rx1, dock har dessa fått blandade omdömen.

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

Morsning korsning!

Jag är som många andra riktigt sugen på en robotdammsugare men är helt lost med vad man ska tänka på eller välja, hade väl tänkt mig runt 3-5k i budget.
Har tittat på bla samsungs navibot och miele scout rx1, dock har dessa fått blandade omdömen.

Några tips?

När jag kollar på sådana prylar som man vill ska hålla och fungera utan krångel, brukar jag köpa ett test från Råd&Rön, har vart nöjd varje gång jag har gått efter deras tester Värt 35:- om man nu ska köpa en produkt värd 100 gånger så mycket, eller mer.

http://www.radron.se/tester/vitvaror--hushallsmaskiner/robotd...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

När jag kollar på sådana prylar som man vill ska hålla och fungera utan krångel, brukar jag köpa ett test från Råd&Rön, har vart nöjd varje gång jag har gått efter deras tester Värt 35:- om man nu ska köpa en produkt värd 100 gånger så mycket, eller mer.

http://www.radron.se/tester/vitvaror--hushallsmaskiner/robotd...

Gjorde det innan jag skapade tråden vilket jag kanske borde nämnt, där har Mieles robot fått bra betyg men blir så skeptisk av alla andra omdömen från folk som köpt, på tex prisjakt haha..

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag avvakta när det är hypade produkter. Se om dom verkligen var så bra som hypen sa även om 2-3 år. Annars har man hela sitt hem fyllt av skit, spikmattor, råsaftapparat, bakmaskin, kass plattv från 2004, etc.

Men om det verkligen brinner i fingrarna och du är övertygad om att en robotdammsugare är lika genialt som en tacokväll framför idol... Kolla på prisjakt och se recensioner där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det som gäller där då, ska man lita på Råd och Rön eller ska man lita på recensioner från privatpersoner på tex prisjakt?
Den jag kollar på har tex skitbra betyg på RR men inte så bra på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga så mycket om någon viss modell; jag köpte en Roomba 650 för snart två år sedan och är (för det mesta) toknöjd.
Man behöver veta att golvgarderoben behöver flytta, så istället för att lägga prylar på golvet så hamnar de i soffan istället.
Kolla också sänghöjden! Roomban fastnar någon gång i månaden under sängen och det är lite småtråkigt att försöka skrämma ut den därifrån är inte alltid det lättaste.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte en Samsung Powerbot VR9000 för något år sedan och i det stora är jag nöjd. Visst priset är dyrt (jag köpte den för drygt 5000-ish kronor) men med tanke på hur mycket jag använt den så har det varit ett bra köp.

Dock har den börjat spöka mer på sistone. Den bråkar med min hallmatta, inte för att hallmattan är tjock utan snarare tvärt om. Den rullar upp mattan framför sig. Sedan har den fått problem med att hitta hem till laddstationen när jag sätter den på MAX (då ska den dammsuga tills batteriet nästan är slut och sedan åka till laddstationen) och då har jag ändå en väldigt öppen planlösning med 3 rum. Kanske börjar batteriet bli dåligt?

Nåja, det här med robotdammsugare är i alla fall något jag kommer fortsätta med. Såvida den jag har inte börjar spöka ännu mer så kommer jag använda den och när den inte vill längre - och garantin gått ut, så köper jag en ny. Förhoppningsvis finns det ett ännu större urval av robotdammsugare utav "premiumsegmentet" då.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jag köpte en Samsung Powerbot VR9000 för något år sedan och i det stora är jag nöjd. Visst priset är dyrt (jag köpte den för drygt 5000-ish kronor) men med tanke på hur mycket jag använt den så har det varit ett bra köp.

Dock har den börjat spöka mer på sistone. Den bråkar med min hallmatta, inte för att hallmattan är tjock utan snarare tvärt om. Den rullar upp mattan framför sig. Sedan har den fått problem med att hitta hem till laddstationen när jag sätter den på MAX (då ska den dammsuga tills batteriet nästan är slut och sedan åka till laddstationen) och då har jag ändå en väldigt öppen planlösning med 3 rum. Kanske börjar batteriet bli dåligt?

Nåja, det här med robotdammsugare är i alla fall något jag kommer fortsätta med. Såvida den jag har inte börjar spöka ännu mer så kommer jag använda den och när den inte vill längre - och garantin gått ut, så köper jag en ny. Förhoppningsvis finns det ett ännu större urval av robotdammsugare utav "premiumsegmentet" då.

Okej! Den har jag kollat på, dock tycker dels att priset är liiiite högt och att den låter som fan eftersom den verkliger SUGER.

Det jag mest är lite orolig över är att trösklarna hos mig (2cm ungefär höga) är för höga och att den inte hittar tillbaka till laddstationen av nån anledning. Man vill ju helst att den ska sköta sig själv helt och hållet.

Kan tillägga att jag mest är inne på att köpa en Miele scout rx1. Kom 3a på RR:s test men fått sådär betyg av av anvädarreceneisoner på prisjakt. Därav tvekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

Okej! Den har jag kollat på, dock tycker dels att priset är liiiite högt och att den låter som fan eftersom den verkliger SUGER.

Det jag mest är lite orolig över är att trösklarna hos mig (2cm ungefär höga) är för höga och att den inte hittar tillbaka till laddstationen av nån anledning. Man vill ju helst att den ska sköta sig själv helt och hållet.

Kan tillägga att jag mest är inne på att köpa en Miele scout rx1. Kom 3a på RR:s test men fått sådär betyg av av anvädarreceneisoner på prisjakt. Därav tvekar.

Några kommentarer: Att den låter bör ju inte vara ett problem? Schemalägg roboten så den startar när du inte är hemma så slipper du lyssna på den. Min Roomba för ett satans oväsen och jag vill inte vara hemma när den går.

2 cm trösklar borde inte vara ett problem - har som sagt inte testat Mielen, utan bara Roomba - men den tar sig över trösklar utan problem. I somras när jag hade semester och satt ute och drack kaffe fick jag hindra roboten från att städa uteplatsen - tröskeln ut till uteplatsen var inga problem. Är trösklarna lite fasade så bör det gå alldeles utmärkt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Farsan fick Mielen i 50-års present av oss ungar. Bara hört gott om den hittills!
Vi köpte den för att understödda den "riktiga" dammsugaren då familjen har en långhårighund hemma som drar in ALLT!

Permalänk
Medlem

Jag har större förtroende för ROT och en städfirma hemma 2-3 ggr i månaden fungerar hur bra som helst, dom tar allt, och då menar jag allt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag har en neato xv signature pro och kan varmt rekommendera den!

Åker systematiskt runt i huset och enkel att schemalägga. Tar även upp mycket smuts.
Köpte en till för övervåningen handsugaren kommer inte fram ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Farsan fick Mielen i 50-års present av oss ungar. Bara hört gott om den hittills!
Vi köpte den för att understödda den "riktiga" dammsugaren då familjen har en långhårighund hemma som drar in ALLT!

Ja det lutar åt en sån

Skrivet av Tompanhuhu:

Jag har en neato xv signature pro och kan varmt rekommendera den!

Åker systematiskt runt i huset och enkel att schemalägga. Tar även upp mycket smuts.
Köpte en till för övervåningen handsugaren kommer inte fram ofta.

Hört gott om den förutom att kvalitén tydligen skall vara sisådär, hur länge har du haft den?

Permalänk
Medlem

@tomtemat: Första skaffade jag i April den andra nu under mellandagarna Går 4 dagar i veckan och tömmer byttan 2 gånger i veckan.

Visst första gångerna fick man ju "robotsäkra" hemmet lite, sy upp gardiner, röjja undan kablar under tv-bänk osv för att den inte ska fastna.
Men nu när det är bra så funkar det klockrent!

Permalänk
Medlem

Neato botvac köpte jag efter mycket läsning på nätet. Jag köpte en billigare variant som låter som en jävla skördetröska men köpte en bra borste på eBay så han blev tyst.
Dom dyrare har den bra borsten och lite bättre filter.

Den har vart på reparation 2gr på 1,5år, kör 2gr i veckan 130km².

Skulle utan att tveka köpa en botvac connected om jag skulle köpa ny nu.
Roomba känns lite väl dyra för dom roliga modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

@tomtemat: Första skaffade jag i April den andra nu under mellandagarna Går 4 dagar i veckan och tömmer byttan 2 gånger i veckan.

Visst första gångerna fick man ju "robotsäkra" hemmet lite, sy upp gardiner, röjja undan kablar under tv-bänk osv för att den inte ska fastna.
Men nu när det är bra så funkar det klockrent!

Sedär ja, efter lite läsning lutar det ju nu åt en signature... Vet du hur den löser trösklar?
En annan sak jag reagerade på är att den har Ni-MH batteri medans de andra och den nyare Neaton har Li-jon. Vad är att föredra?

Permalänk
Medlem

Jag har en neato botvac 85 och den fungerar bättre än förväntat, har en jämthund/gråhund som är expert på att dra in grus och tappa hår. Och det blir förvånadsvärt rent efter den har varit igång. Dock så låter den endel, men har schemalagt städningen då jag inte är hemma så stör mig inte något på det ändå.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

@tomtemat:
Den klarar alla trösklar suveränt utan den till badrummet.
Den är ca 3cm men är ganska nöjd att den inte smiter in där och suger in ev. vatten efter morgonduschen
Man får ju med lite magnetremsor som fungerar som "virtuella väggar" om du vill avgränsa ett rum eller så.

Kan inte så mycket om batterier, men om han inte städat färdigt huset innan batteriet blir svagt åker han och laddar sig, sedan ut igen där han slutade och fortsätter jobba!

Permalänk
Medlem

@Tompanhuhu:

Låter ju kanon, blir så skrämd av alla kommentarer om att kvaliten och batterierna skall vara kassa! Plus att dom lämnar bara 6mån garanti på maskinen.

Permalänk
Avstängd

Hittade denna test när jag själv skulle kolla på rpbotgräsklippare. Har en Romba själv av äldre typ som jag hoppas ska funka fortfarande. Har inte haft den igång på snart 2 år men jobbade bra innan.

http://robotnyheter.se/2015/03/10/6-robotdammsugare-i-test-av...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

@Tompanhuhu:

Låter ju kanon, blir så skrämd av alla kommentarer om att kvaliten och batterierna skall vara kassa! Plus att dom lämnar bara 6mån garanti på maskinen.

Inte längre garanti?

Aja går ju köpa de flesta reservdelarna löst som tur är!
Håll koll på den i början så du inte får ett måndagsexemplar så ska de nog gå bra!
Läste lite på prisjakt och aldrig haft problem att dammbehållaren lossnar eller andra "skit fel".

Som sagt trasslade in sig i början men efter man robotsäkrat hemmet så går den som en klocka varje gång ^^z

Permalänk
Medlem

Köpte en Neato Robotics BotVac Connected i mellandagarna då netonnet hade den på rea för 6 000 kr. Riktigt nöjd med köpet. Gillar att man kan styra den över mobilen. Inte för att man behöver det utan för att man kan

Permalänk
Medlem

Har själv en iRobot Roomba 630 som fungerar helt suveränt!
Klarar höga trösklar, mörka och höga mattor (En del maskiner tror att det är väggar och vänder, eller fastnar), och den har inga problem med hundhår. Den maskinen plockar upp allt. Det är en simplare modell utan schemaläggning.
Det är en tröskel han fastnar på ca 1 gång av 20, och det är när han kommer från fel vinkel.
Tillbehör och reservdelar finns på många ställen, men Roombas officiella hemsida är en av de billigaste faktiskt.
Det är klart att den låter lite, men ingenting som jag stör mig på.
Jag har märkt att roboten "lär" sig lägenheten, (trots att denna modell inte ska ha någon direkt "inlärningsförmåga").
Efter ett par rundor så saktar den ner farten när den kommer till väggar, soffan etc som inte har flyttats. Har något objekt flyttat sig så kör den i lite högre fart, men sensorn känner av och brukar sakta ner innan.
Har fått sätta på lite kuddar runt sensorerna då den i början skavde bort lite färg från våran nymålade tv-möbel Nu har den en ca 3mm tjock ram runt sensorn, men har inga problem med att läsa av.

Vi testade ett par olika maskiner, bl a Neato, Miele och även dyrare Roombas, men fastnade för denna tack vare hundarna.

Vi testade att köpa en Roomba 860 (som svärmor har) men den ville inte riktigt ta hundhåren. (De fäller som f*n).
Neato (minns inte modell) fungerade sämre än en 20 år gammal sopborste som gått itu.
Mielen fick knappt köra klart ett rum. Där hade du ett jetplan^^,

Vet inte hur det är med de andra märkena, men våran Roomba 630 går även att styra via våran Logitech Harmony kontroll utan större konfiguration (Fick köra setupen i Harmony mjukvaran som Roomba 650)

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@Tompanhuhu: Snackade med MM och dom lämnade ALLTID 12mån garanti på allt dom säljer. Det luktar signature pro nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

Låter ju kanon, blir så skrämd av alla kommentarer om att kvaliten och batterierna skall vara kassa! Plus att dom lämnar bara 6mån garanti på maskinen.

Jag fick 2års garanti på min botvac på Clas Olsson.

Permalänk
Medlem

FYI så blev det en Neato xv Signature Pro! Återstår att se hur den presterar

Permalänk
Medlem

Hör gärna av dig hur du upplevde den!

Hoppas jag inte lurade dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

FYI så blev det en Neato xv Signature Pro! Återstår att se hur den presterar

Fan, gjorde mig redo att skriva ett enormt långt inlägg. Jag var nämligen i samma sits som dig för några månader sedan, jag forskar ALLTID en fruktansvärd massa i varje sak jag ska köpa. Och robotdammsugare var ju ett nytt område för mig. Kollade en massa tester, recensioner, youtube, allting. Hade även farsan som hade en Miele scout som han var stornöjd med.

Blev dock amazon recensioner som jag gick efter, om man kollar amazon.com/uk så fick jag över 2000 recensioner från olika människor. Där låg Roomba generellt sett i topp, och efter mina kritierier passade roomba 780 väldigt bra. Så fick bli en sån.

Litar förövrigt mer på en "vanlig människa" som äger en produkt, jämfört med någon som testar en produkt i 1-2 veckor för att sedan lämna en recension. Tror snarare att den som äger produkten får en bredare vy över brister och styrkor.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Fan, gjorde mig redo att skriva ett enormt långt inlägg. Jag var nämligen i samma sits som dig för några månader sedan, jag forskar ALLTID en fruktansvärd massa i varje sak jag ska köpa. Och robotdammsugare var ju ett nytt område för mig. Kollade en massa tester, recensioner, youtube, allting. Hade även farsan som hade en Miele scout som han var stornöjd med.

Blev dock amazon recensioner som jag gick efter, om man kollar amazon.com/uk så fick jag över 2000 recensioner från olika människor. Där låg Roomba generellt sett i topp, och efter mina kritierier passade roomba 780 väldigt bra. Så fick bli en sån.

Litar förövrigt mer på en "vanlig människa" som äger en produkt, jämfört med någon som testar en produkt i 1-2 veckor för att sedan lämna en recension. Tror snarare att den som äger produkten får en bredare vy över brister och styrkor.

Samtidigt kan en vanlig användare klaga över sådant som är på grund av dennes egen inkompetens. Att den helt enkelt inte använder produkten rätt. Exempelvis köper en CPU, och sätter inte dit kylfläns - produkten var dålig som brann upp! (extremfall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

Hör gärna av dig hur du upplevde den!

Hoppas jag inte lurade dig

Haha, det hoppas inte jag heller

Skrivet av PlogarN97:

Samtidigt kan en vanlig användare klaga över sådant som är på grund av dennes egen inkompetens. Att den helt enkelt inte använder produkten rätt. Exempelvis köper en CPU, och sätter inte dit kylfläns - produkten var dålig som brann upp! (extremfall)

Ja exakt! Därför hade jag så sjukt svårt att bestämma mig, RR brukar ju lämna (oftast) ganska pricksäkra recensioner i sina tester.
Signature pro:n kom 2a i det testet :).