Permalänk
Medlem

Bakre chassi fläkten har slutat snurra?

Hej Sweclockers.

Har en relativt ny dator och de mesta har funkat fint nu när jag väl har fått igång den.
Men jag märkte igår att min chassi fläkt baktill har slutat snurra? Alla andra cpu/gpu fläktar funkar fint.
Och jag har inga överhettningsproblem eller så men jag vill ju gärna att den ska snurra som den
gjorde tidigare.

Och bara ifall nån Viktigpetter nu kommer så har jag sökt bland gamla trådar men hittade inget
som kunde hjälpa mig. Även googlat lite grann men fick inte riktigt de svar jag sökte typ.

Tack ifall nån kan hjälpa!

Permalänk
Medlem

kollat kabeln? provat att snurra på den för hand? kännt så den känns som den ska osv?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Har inte gjort detta, men jag vet inte hur t ex kabeln skulle vara lös
då den är väldigt nybyggd och jag har inte hållt på med chassit/datorn nåt så den skulle
kunna ha lossnat`?!

Kan det vara nån inställning eller nåt i bios eller nåt annat?

Permalänk
Skrivet av Robinccc:

@lowngcawt: Har inte gjort detta, men jag vet inte hur t ex kabeln skulle vara lös
då den är väldigt nybyggd och jag har inte hållt på med chassit/datorn nåt så den skulle
kunna ha lossnat`?!

Kan det vara nån inställning eller nåt i bios eller nåt annat?

Sjävklart skulle den skulle kunnat lossna, sitter dem i moderkortet krävs det inte mycket för att den kontakten ska ploppa ur, samma gäller alla kontakter till frontpanelen på chassi, men det behöver vi inte bry oss om nu

Ta bara bort sidopanelen, följ kabeln från fläkten (den är inte så värst lång) så får du se. Tar ca 2 min.

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

@Sten sax påse: Okej!

Det var bara så att jag trodde att kablarna satt i riktigt ordentligt så att det skulle krävas en hårdare duns/smäll för att de skulle lossna. Men jag har själv lite erfarenhet om det där så jag får lite på er! Ska kika på det och återkommer sen hur det var.

Permalänk
Skrivet av Robinccc:

@Sten sax påse: Okej!

Det var bara så att jag trodde att kablarna satt i riktigt ordentligt så att det skulle krävas en hårdare duns/smäll för att de skulle lossna. Men jag har själv lite erfarenhet om det där så jag får lite på er! Ska kika på det och återkommer sen hur det var.

Inte alls så lätt att veta om man inte byggt dator själv Kolla när du har tid och hör av dig!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

@Sten sax påse: Sådär. Blev inte att öppna datorn förrän idag då jag hållt på med annat och det har ju varit Jul osv ^^
Men iaf, kabeln satt då åt ordentligt vad jag kunde se. Så jag funderar om de finns nån mjukvara som fläktarna kan styras ifrån eller om det är bios man ska kolla i, eller om det är något annat?!

Permalänk
Medlem

Nån som har nån gissning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

@Sten sax påse: Sådär. Blev inte att öppna datorn förrän idag då jag hållt på med annat och det har ju varit Jul osv ^^
Men iaf, kabeln satt då åt ordentligt vad jag kunde se. Så jag funderar om de finns nån mjukvara som fläktarna kan styras ifrån eller om det är bios man ska kolla i, eller om det är något annat?!

Skrivet av Robinccc:

Nån som har nån gissning?

@Robinccc: Du kan gå in i datorn bios genom att trycka f2 eller del när dator startar.(Det brukar "stå press del or f2 to go to bios" ungefär) Men kom ihåg att vara försiktig för när du är där inne för du kan ändra inställningar som kan påverka dator och eventuellt förstöra datorn om du gör fel. Men om du är försiktig och endast kollar på fläktarna borde det gå utan problem. =D

Visa signatur

Ryzen 5 3600x | RTX 3070ti TUF | M.2 Seagate FireCuda 510 2TB| M.2 2 TB Intel 660P | T force 2*16GB 3200MHz | Asus ROG strix X570-I |Evga SuperNova G2 750 | NZXT kraken x62 | 1440p ultrawide 120hz

Permalänk
Medlem

Är väl nästan större risk att kabeln har lossnat om den är nybyggd. Som sagt så sitter dom inte alltid speciellt hårt i moderkortet och den som byggde den kanske hade lite bråttom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Är väl nästan större risk att kabeln har lossnat om den är nybyggd. Som sagt så sitter dom inte alltid speciellt hårt i moderkortet och den som byggde den kanske hade lite bråttom.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt rätt att den kan ha ramlat av och genom bios kan man kolla om den är inkopplad som det låter som Robinccc inte verkar vilja öppna dator tänkte jag.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x | RTX 3070ti TUF | M.2 Seagate FireCuda 510 2TB| M.2 2 TB Intel 660P | T force 2*16GB 3200MHz | Asus ROG strix X570-I |Evga SuperNova G2 750 | NZXT kraken x62 | 1440p ultrawide 120hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Robinccc:

@Sten sax påse: Sådär. Blev inte att öppna datorn förrän idag då jag hållt på med annat och det har ju varit Jul osv ^^
Men iaf, kabeln satt då åt ordentligt vad jag kunde se. Så jag funderar om de finns nån mjukvara som fläktarna kan styras ifrån eller om det är bios man ska kolla i, eller om det är något annat?!

Asus AI suite fick en fläkt att stanna för mig en gång, avinstallerade skiten då fungerade den igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |