Vilken 8-10 tums platta till barnen

Permalänk
Medlem

Vilken 8-10 tums platta till barnen

Min nexus 7 platta gick sönder efter nästan 3 årsa användning. Letar efter en ny. Främst barnen som använder den till att spela barnspel. Annars används den till att streama lite film från en synologynas och för att surfa på. Funderar på att köpa en ny. Hade tänkt mig.

Jag tycker det är viktigast med bra skärm med bra upplösning och bra batteritid (under 1500kr). Tänkt mig något I still med 8 till 10 tums skärm. 9.7 tums retinaskärmen som apple använder verkar bra. Bangar inte för Kinaplattor men vill heller inte lägga ner hur mycket tid som helst för att installera custom roms osv. Om batteriet tar lång tid att ladda gör inget sålänge det inte tar mer än hela natten. Behöver inte heller 3g/4g nät utan bara Wifi och 16gb mine. Någon som har något förslag på vad man kan köpa eller var det finns bra reviews. Finns t.ex Cube U65GT U65GT TALK9X och/eller Teclast X98Air III

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

@Tobnyb:
Hittade en review på cube plattan på XDA, det verkar ju vara en mycket trevlig platta för pengarna. Den verkar även komma med stock android enl. digitalversus. Skönt att slippa all kina bloatware
Det verkar finnas lite roms och moddar till den också, tex här och här.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Cubeplattan har ingen HDMIutgång och "bara " android 4.4. Dock har den batter batteri och kamera än Teclasten. Så det är nog bara en fråga om vad du behöver. Ingen som har efarenhet av var man ska köpa kinaplattor ocj eller något annat märke de kan rekomendera?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

El-G har rea på 2 Lenovo plattor. Den ena MediaTek 990:- gäller idag och 2/1 Snapdragon 212 APQ8009 1190:- för annan Lenovo platta.
Kolla på El-G mellandags REA annons blad. Skillnaden mellan dom är: SoC, batteri, högtalare som jag kan se.

Verkar som MediaTek plattan är slut och kan inte köpa numera.

1190:- Börja gälla från 2/1:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfplatta/LEZA0C0000SE/lenovo-tab-2-a10-30-10-1-surfplatta-16-gb-wifi-bla?scid=EXT_PS4_5793

http://annons.elgiganten.se/rea/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

lenovo är rena skitet undvik det märket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

lenovo är rena skitet undvik det märket..

Ok vad grundar du detta påstående på? Ge gärna ett exempel.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

El-G har rea på 2 Lenovo plattor. Den ena MediaTek 990:- gäller idag och 2/1 Snapdragon 212 APQ8009 1190:- för annan Lenovo platta.
Kolla på El-G mellandags REA annons blad. Skillnaden mellan dom är: SoC, batteri, högtalare som jag kan se.

Verkar som MediaTek plattan är slut och kan inte köpa numera.

1190:- Börja gälla från 2/1:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfplatta/LEZA0C0000SE/lenovo-tab-2-a10-30-10-1-surfplatta-16-gb-wifi-bla?scid=EXT_PS4_5793

http://annons.elgiganten.se/rea/

Lenovos platta är absolut prisvärd. Den har däremot sämre upplösning, mindre antal kärnor. Halva mängden mine och sämre batteri än kinaplattan. Frågan är hur stor skillnad det är egentligen?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ipad 2, lite gammal men fungerar fint för barnen när dom ska spela..

Permalänk
Medlem

@Windisch: Vart kan man köpa den?
Den verkar ju riktigt go.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

@Zawwe: Vart kan man köpa den?
Den verkar ju riktigt go.

Här kan du köpa den:
Banggood
Aliexpress

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

http://techtablets.com/

Där finns gott om tester på "kina-plattor".

Kan inte Xiaomi Mi Pad 2 var ett alternativ?

Permalänk
Medlem

jag köpte en lenovo a7-10 på black friday. den levererar långt över mina förväntningar för 499 kr. 10 tummaren är ju lite dyrare på 1200 men jag kan intyga att den borde vara värd det om den känns likadan som min fast större. inte som att hålla i en iPad men känns bra och är pigg.

den lägre upplösningen ser jag bara som plus då det ger bättre prestanda och batteritid.
quad i stället för octa core låter ju bara vettigare. eller utnyttjas åtta kärnor nu för tiden? har svårt att tänka mig att det är någon vinst. den cpu som har högst enkeltrådig prestanda tror jag är den bättre av de två.

edit: kameran är uuurdålig i alla fall på min 7".

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

räkna inte att den lär hålla speciellt länge riktigt sunk märke man bör hålla sig borta ifrån..