Ericsson F5521gw mini-pci modem med GPS

Permalänk
Medlem

Ericsson F5521gw mini-pci modem med GPS

Ja nu blir det ytterligare en tråd startad av mig av mig men jag är ledig nu i mellandagarna och passar på att försöka genomföra lite projekt som jag haft liggandes.

Jag har fått ett Ericsson F5521gw modem från en Lenovo X220, modemet fungerar perfekt under Linux men jag har som långsiktig plan att ersätta min krånglande router (därav min DNS-tråd och DHCP-tråd här på Linuxdelen av forumet). Nu till mina ideér.

Min server är ett ITX moderkort med en PCI-E 1x anslutning. Mitt modem är ett Ericsson F5521gw mini-pci express modem vilket passar med en sån här adapter.

Sedan för att få SIM-läsaren att fungera så har jag köpt mig en mini pci-e simkorts konverterare som viks kring den korta delen av kontaktstycket på mini-pci express kortet innan det sticks in i sin hållare. Utan SIM-kort så aktiveras inte modemet överhuvudtaget, det syns inte ens i lspci. (Jag vet det då jag har två identiska modem, varav ett sitter kvar i min Lenovo X220).

Min plan är att försöka få igång en fungerande server med IP-tables med mitt 3G-modem. Dock kommer detta att ta lite tid för mig då jag dels inte har alla delar än och att jag inte är säker på att modemet kommer att dyka upp som ett nätverkskort. Vet inte ens om min plan kommer att fungera. Måste lära mig IP-tables oxå.

Sedan vill jag få igång GPS-delen på modemet för att ta emot PPS signaler (vet ej om detta ens går med denna modell) för att ha en egen tidserver med ntpd där tidsignalen tas från GPSen. Detta är ett projekt som jag genomfört på Debian 5 för längesedan. Borde gå under Ubuntu-server 14.04 oxå.

Är det någon här på forumet som genomfört något liknande projekt? (observera detta är än så länge en projekttråd)

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en förklarande bild hur sim-kortsadaptern fungerar.

Jag har ännu inte fått min simkortsadapter men jag har däremot labbat lite med min Lenovo X220 som har ett likadant nätverkskort. Det dyker upp som ett wlan0 när det är anslutet om man skriver ifconfig. Det verkar ju lovande

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag har fått mini-pci-e kortet att fungera med ett moderkort som har mini-pci-e anslutning. pci-e till mini-pci-e adaptern fungerade tyvärr inte. Jag har nytt moderkort sedan jag skrev i denna tråden. Hur som helst det intressanta är att det går att använda 3G modem i en stationär dator med denna typ av sim-korts adapter. Jag har en stående mini-pci-e port på mitt moderkort vilket inte lämpar sig för adaptern för då blir kort+adapter för tjockt. Däremot liggande mini-pci-e portar har fjädrande pins vilket lämpar sig väl för denna typ av adapter. Jag har därför köpt en mini-pci-e riser så jag får en liggande port och dessutom kan jag montera kortet var jag vill i mitt ITX-chassi.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.