Permalänk
Medlem

Åtgärda frusen handbromswire

Hej!

Jag är i nuläget en tveksam ägare till en tio år gammal bil.

Så fort det blir minusgrader så fryser handbromsen - idag lät jag bilen stå sex timmar i temperaturer mellan -1 och -5 grader - startar bilen och bromsarna sitter som berget. Lite mild fram- och tillbakaåkning gör inget; så imorgon blir det till att dra fram strömkabel och köra kupévärmare under bilen.

Med tanke på att handbromsen bara strular när det är minusgrader så tror jag att det kommit in fukt i bromswiren.

I vanliga fall bor bilen i varmgarage (14-16 grader enligt bilens termometer) - så jag tycker nog att wiren borde torkat upp sen sist (wiren frös senast för ~3 veckor sedan).

Då är min fråga: Hur kan jag få handbromswiren att torka ur ordentligt? Eller är det "Hvis det var min bil, ville jeg bytte ut alt" som gäller?

(Ja, man kan också ge fan i att använda handbromsen, men!)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Två alternativ finns att välja på här!
1, Skita i att använda handbromsen.
Detta kommer ju att fungera i ett tag och högst troligen leda till en/ett par tvåor på besiktningen som tex handrboms tar ej tillräckligt och kanske broms ligger på (tack vare att skiten rostar ihop för att den aldrig användes och vatten i vajern).
Med ombesiktning och en betydligt dyrare nota att betala för reparationen.

2, Byta ut skiten!
Vilket är det billigare och bättre alternativet men jobbigare/dyrare för stunden.
För även OM du får bort vattnet så kommer det med 99,9999999999% säkerhet att komma tillbaka och även om det skulle funka tills det blir plusgrader ute innan vattnet är tillbaks (vilket troligen är ett önsketänaknde) så kommer det finnas vatten i höljet/vajern som då kommer att rosta.
Detta kommer med 100% säkerhet att leda till att vajern börja gå trögare och trögare vilket med 100% säkerhet kommer leda till att handbromsen kommer ligga på vilket i sin tur med 100% säkerhet leder till mer bensin förbrukning (om än extremt liten) och därmed ökar slitage på bellägen/trumma/skiva.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Troligen inte wiren som fryser utan backarna som fastnar i trumman.
För en oskadad wire är ju tät och smord, så vatten kommer inte in.
I hjulen däremot så kan ju snö och is byggas upp som smälter när du bromsar och letar sig in på ställen där det inte skall vara.

Permalänk
Medlem

Som sagt, säker på att det inte är backarna som frusit?
Göteborg har ju knappt vinter, klarar du dig inte utan handbroms den lilla tid det är minus?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har du fått in fukt i vajerhöljet så lär det inte torka ur på några dagar, det krävs mycket för att det skall komma ut i en så smal spalt med en längre sträcka...

Har du trummor eller skivor på p-bromsen ?

Tyvärr är det väl inte ovanligt att oken fryser när de är några år och smörja med tiden bytts ut mot fukt.

Bästa är att kolla under bilen vad som kärvar, det kan vara ett lätt fel också. Kör upp bilen på lift och ha någon till hjälp som jobbar med handbromsen så ser du var mekaniken kärvar.
(Kryp för allt i världen inte in under bilen upphissad på domkraft, det dör folk varje år av såna dumheter)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om det är vajern som fryser så märker man det väldigt lät när man släpper handbromsen.
Det finns då två sätt det kan märkas på.
1, Det vanligaste är att man kan föra ner spaken lätt och utan problem sen när man drar åt handbromsen igen så går det extremt lätt tills man kommer upp till det läge man hade dragit handbromsen till förrut (och troligen kan man ej spänna den mer då vajern helt enkelt kräver en enorm kraft för att röra sig så länge den är fastfrusen).
Dvs vajerns ände vid spaken kan röra sig.

2, Man kan ej föra ner handbromsspaken lätt och den fjädrar upp igen dvs vajern kan ej röra sig fritt från spaken (betydligt mer ovanligare dock).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har du fått in fukt i vajerhöljet så lär det inte torka ur på några dagar, det krävs mycket för att det skall komma ut i en så smal spalt med en längre sträcka...

Har du trummor eller skivor på p-bromsen ?

Tyvärr är det väl inte ovanligt att oken fryser när de är några år och smörja med tiden bytts ut mot fukt.

Bästa är att kolla under bilen vad som kärvar, det kan vara ett lätt fel också. Kör upp bilen på lift och ha någon till hjälp som jobbar med handbromsen så ser du var mekaniken kärvar.
(Kryp för allt i världen inte in under bilen upphissad på domkraft, det dör folk varje år av såna dumheter)

Jag är rätt säker på att det är skivor på parkeringsbromsen - Peugeot 307cc -06, men tänker inte ta gift på det.
Skulle aldrig falla mig in att krypa under bilen med enbart domkraft.

Skrivet av grizzly666:

Om det är vajern som fryser så märker man det väldigt lät när man släpper handbromsen.
Det finns då två sätt det kan märkas på.
1, Det vanligaste är att man kan föra ner spaken lätt och utan problem sen när man drar åt handbromsen igen så går det extremt lätt tills man kommer upp till det läge man hade dragit handbromsen till förrut (och troligen kan man ej spänna den mer då vajern helt enkelt kräver en enorm kraft för att röra sig så länge den är fastfrusen).
Dvs vajerns ände vid spaken kan röra sig.

2, Man kan ej föra ner handbromsspaken lätt och den fjädrar upp igen dvs vajern kan ej röra sig fritt från spaken (betydligt mer ovanligare dock).

I mitt fall är det sätt 1 som gäller...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara fukt i vairen som fryser för även om dom är slutna så kan det bli kondens och frysa men kan vara annat med som på min audi och brorsans passat "samma bromsar på dom" så sitter det en arm på oket som kärvar om det blir kallt och handbromsen blir kass när självspänningen inte funkar ...är samma på skoda med men WD 40/556 brukar hjälpa både för vaire och arm så go mental med en sån när allt är tinat så löser det nog sig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Drar du åt handbromsen när du parkerar? Strunta i det i sådana fall, finns ingen anledning att göra det om du inte parkerar i stark längsgående lutning. Lägg i växel/parkeringsläge bara. Motionera sedan handbromsen när bilen är ordentligt varm genom att dra i lätt i kryckan några gånger i låg fart så att inte wire eller mekanism kärvar ihop under vintern. Ha som vana att göra det då och då. Har haft många gamla bilar och drar aldrig åt handbromsen på vintern just för att undvika detta problem. Har det väl kärvat fast så är det brute force som gäller, men det är inte allt för skonsamt mot kopplingen om man gör det ofta.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Drar du åt handbromsen när du parkerar? Strunta i det i sådana fall, finns ingen anledning att göra det om du inte parkerar i stark längsgående lutning. Lägg i växel/parkeringsläge bara. Motionera sedan handbromsen när bilen är ordentligt varm genom att dra i lätt i kryckan några gånger i låg fart så att inte wire eller mekanism kärvar ihop under vintern. Ha som vana att göra det då och då. Har haft många gamla bilar och drar aldrig åt handbromsen på vintern just för att undvika detta problem. Har det väl kärvat fast så är det brute force som gäller, men det är inte allt för skonsamt mot kopplingen om man gör det ofta.

Man skall alltid använda handbromsen för att förhindra problem i mekaniken längre fram.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Man skall alltid använda handbromsen för att förhindra problem i mekaniken längre fram.

Vad menar du? Att man alltid måste dra åt den när man parkerar även om den kärvar fast på vintern? På vilket sätt förhindrar det problem? Båda lägena är ju statiska. Jag påpekade ju att man ska motionera handbromsen. Jag har haft nuvarande min bruksbil i åtta år och aldrig dragit åt handbromsen på vintern när jag parkerar, men motionerar den varje gång jag kör. Har inte haft några problem och handbromsen tar alltid bra på besiktningen. På min första bil kärvade alltid handbromsen på vintern och bakbromsarna låg på tills bilen blivit varmkörd men efter att jag slutade dra åt den vid parkering hade jag inga problem. Det är ju dock bara personlig erfarenhet, jag är ingen bilmekaniker. Vad menar du att man ska göra om den fryser fast hela tiden då? Byta vajern hela vägen?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

I mitt fall är det sätt 1 som gäller...

Byt vajer.
Jag hade samma problem för några år sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Vad menar du? Att man alltid måste dra åt den när man parkerar även om den kärvar fast på vintern? På vilket sätt förhindrar det problem? Båda lägena är ju statiska. Jag påpekade ju att man ska motionera handbromsen. Jag har haft nuvarande min bruksbil i åtta år och aldrig dragit åt handbromsen på vintern när jag parkerar, men motionerar den varje gång jag kör. Har inte haft några problem och handbromsen tar alltid bra på besiktningen. På min första bil kärvade alltid handbromsen på vintern och bakbromsarna låg på tills bilen blivit varmkörd men efter att jag slutade dra åt den vid parkering hade jag inga problem. Det är ju dock bara personlig erfarenhet, jag är ingen bilmekaniker. Vad menar du att man ska göra om den fryser fast hela tiden då? Byta vajern hela vägen?

Ja har den fryst så är det lite försent, menar i vardagliga livet, att den skall användas, för att minimera risken för problemen som du beskriver. Dvs, använder du handbromsen ofta, så minimeras risken för att du skall få påliggande handbroms när du väl använder den. på Samma sätt som du någon gång i månaden skall se till att bromsa ordentligt, samt accelerera ordentligt.
Detta för att förhindra att oken börjar kärva, eller andra problem.

Allt detta enligt ett flertal mekaniker som jag känner. Problemet är att många åker runt och "fiskör" dvs varvar max 1500 rpm, ecodrivning osv. Detta resulterar i att utrustningen i bilen aldrig används fullt ut.

Och har den fryst, så är det fel i någon ände, och då är det bara att börja grotta och byta delar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

Ja har den fryst så är det lite försent, menar i vardagliga livet, att den skall användas, för att minimera risken för problemen som du beskriver. Dvs, använder du handbromsen ofta, så minimeras risken för att du skall få påliggande handbroms när du väl använder den. på Samma sätt som du någon gång i månaden skall se till att bromsa ordentligt, samt accelerera ordentligt.
Detta för att förhindra att oken börjar kärva, eller andra problem.

Allt detta enligt ett flertal mekaniker som jag känner. Problemet är att många åker runt och "fiskör" dvs varvar max 1500 rpm, ecodrivning osv. Detta resulterar i att utrustningen i bilen aldrig används fullt ut.

Och har den fryst, så är det fel i någon ände, och då är det bara att börja grotta och byta delar.

Det stämmer för bilar bromsar mer fram än bak och fis kör man så används knappt bromsarna bak och oken kan kärva lite lättare samt det blir mer rost på skivorna när dom knappt används och inte slipas ren från gamal ytrost och tycker man kan använda samma princip på handbromsen ...använd den varje gång hela tiden året runt så kärvar dom oftast inte ihop

Sen kollar jag bakåt på dom bilar jag haft så dom bakhjulsdrivna bmw/merca/volvo så har jag aldrig haft dom problemen för dom är roliga att sladda med på vintern och handbromsen används mycket ...dom framshjuls drivna har varit tråkiga och slöa där man inte lekt där har det kärvat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

WD 40/556 brukar hjälpa både för vaire och arm så go mental med en sån när allt är tinat så löser det nog sig

Rostlösare hjälper att mjuka upp delarna så dom börjar röra på sig igen ja.
MEN Dessa rostlösare dra även till sig vatten med tiden och därmed ökar rosten där efter en tid.
Vad man bör göra är att lösa upp rosten (om det behövs) och sen köra fram o tillbaka tills allt går lätt igen sen torka/skrubba rent så gott det går och sen smörja med olja/fett/kopparpasta/silverpasta/etc (dvs sånt som är till för att "SMÖRJA" och ej lösa upp rost o skit).
Tex handbroms är typiskt med detta använder man rostlösare så funkar det i en viss tid (beror på om man använder den heller ej)
men det är ganska vanligt att den är ihoprostad igen nästa år om man använt den vid i stort sett varje parkering men ej mer.
Börjar man smörja med rätt saker så är det betydligt vanligare att den fortfarande funkar i år efteråt.
Och olja/fett bör man undvika nära bromstrummor/skivor där är det bäst med silver/kopparpasta i små mängder.

Enda undataget är vajer då det är omöjligt att få in olja mer än nån decimeter (och det tar tid redan det) OM det inte går att dra ut vajern ur höljet (vilket slutade vara möjligt på 60-70 talen nångång).

Även till att smörja gångjärn/kontorstol/etc/etc hemma är samma sak rostlösare funkar i ett tag och sen är allt borta medans olja/fett räcker många många gånger längre.
Ett tips till att smörja saker som man ej vil ha kladdiga/missfärgade är att använda atf olja (färgar av sig lite dock men lååångt ifrån lika mycket som annan olja/fett gör).
Köp en billiga olje kanna (brukar vara röda) och sen 1l atf spelar ingen roll vilken kör på den billigaste och sen har du smörja för hemmet för flera livstider (tror jag har gjort av med runt en halv deciliter på 15-20år och jag använder det till ALLT).

Skrivet av lord_vasagos:

Det stämmer för bilar bromsar mer fram än bak och fis kör man så används knappt bromsarna bak och oken kan kärva lite lättare samt det blir mer rost på skivorna när dom knappt används och inte slipas ren från gamal ytrost och tycker man kan använda samma princip på handbromsen ...använd den varje gång hela tiden året runt så kärvar dom oftast inte ihop

Sen kollar jag bakåt på dom bilar jag haft så dom bakhjulsdrivna bmw/merca/volvo så har jag aldrig haft dom problemen för dom är roliga att sladda med på vintern och handbromsen används mycket ...dom framshjuls drivna har varit tråkiga och slöa där man inte lekt där har det kärvat

Lär dig vänsterbromsa om handbroms sitter fram på framhjusldrivna.
Visst finns skiten ABS så är det svårare och inte lika kul om den inte går att slå av (vilket är ganska ovanligt).

Utöver kärvande/rost så bildas det även en ytbeläggning på skivor/trummor/belägg/backar med tiden som försämmrar bromsarna en del detta gör dels att det blir sämre broms verkan för ett visst tryck men även att slitaget på bromsbelläggen/backar ökar lite tack vare att ytan blir hårdare (därav krävs mer tryck för samma verkan).
Detta beror på vad bromsbelläggen/backar/skivor/trummor är tillverkade av och kombinationen mellan dom men även salt/etc har en liten inverkan.
Så bromsar man hårdare så slits ytan lite bättre men framförallt ökar värmen som i sin tur leder till ökad slitage (och även hjälper för rörliga delar att röra sig lite mer).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Rostlösare hjälper att mjuka upp delarna så dom börjar röra på sig igen ja.
MEN Dessa rostlösare dra även till sig vatten med tiden och därmed ökar rosten där efter en tid.
Vad man bör göra är att lösa upp rosten (om det behövs) och sen köra fram o tillbaka tills allt går lätt igen sen torka/skrubba rent så gott det går och sen smörja med olja/fett/kopparpasta/silverpasta/etc (dvs sånt som är till för att "SMÖRJA" och ej lösa upp rost o skit).
Tex handbroms är typiskt med detta använder man rostlösare så funkar det i en viss tid (beror på om man använder den heller ej)
men det är ganska vanligt att den är ihoprostad igen nästa år om man använt den vid i stort sett varje parkering men ej mer.
Börjar man smörja med rätt saker så är det betydligt vanligare att den fortfarande funkar i år efteråt.
Och olja/fett bör man undvika nära bromstrummor/skivor där är det bäst med silver/kopparpasta i små mängder.

Enda undataget är vajer då det är omöjligt att få in olja mer än nån decimeter (och det tar tid redan det) OM det inte går att dra ut vajern ur höljet (vilket slutade vara möjligt på 60-70 talen nångång).

Även till att smörja gångjärn/kontorstol/etc/etc hemma är samma sak rostlösare funkar i ett tag och sen är allt borta medans olja/fett räcker många många gånger längre.
Ett tips till att smörja saker som man ej vil ha kladdiga/missfärgade är att använda atf olja (färgar av sig lite dock men lååångt ifrån lika mycket som annan olja/fett gör).
Köp en billiga olje kanna (brukar vara röda) och sen 1l atf spelar ingen roll vilken kör på den billigaste och sen har du smörja för hemmet för flera livstider (tror jag har gjort av med runt en halv deciliter på 15-20år och jag använder det till ALLT).

Lär dig vänsterbromsa om handbroms sitter fram på framhjusldrivna.
Visst finns skiten ABS så är det svårare och inte lika kul om den inte går att slå av (vilket är ganska ovanligt).

Utöver kärvande/rost så bildas det även en ytbeläggning på skivor/trummor/belägg/backar med tiden som försämmrar bromsarna en del detta gör dels att det blir sämre broms verkan för ett visst tryck men även att slitaget på bromsbelläggen/backar ökar lite tack vare att ytan blir hårdare (därav krävs mer tryck för samma verkan).
Detta beror på vad bromsbelläggen/backar/skivor/trummor är tillverkade av och kombinationen mellan dom men även salt/etc har en liten inverkan.
Så bromsar man hårdare så slits ytan lite bättre men framförallt ökar värmen som i sin tur leder till ökad slitage (och även hjälper för rörliga delar att röra sig lite mer).

Vairar kärvar oftast i början eller slut och enda chansen något tränger in är om det är 556/wd40 men håller med olja eller fett är bättre men ofta vill dom flesta inte skruva tur allt och fetta upp det och är en enkel lösning som oftast funkar och krånglar det igen spraya igen och ration på min audi är en gång om året till besiktning så vist håller det inte för alltid men är enkelt och river man skiten så är det lika bra att göra det riktigt annars spraya ...sen olja fett wd40 ska man såklart inte få på skivorna för då har man noll broms på det hjulet och går att tvätta bort med t-sprit men är onödigt så unvik det kanske jag skulle lagt till förut

Och jo då jag vet hur man gör men alla vänsterbromsningar i världen eller handbromsen eller poppa säkringen till abs räddar helt enkelt inte en audi a4 1.6 då dess rolighets faktor är 0.01 på en skala till 10 och vist går det att köra snabbt med framhjulsdrivet men känslan är som springa 100 meter häck med en kaktus i kallingarna och även om du vinner suger det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w