Handkontroll till PC: Har nån testat Steam-kontrollen?

Permalänk
Medlem

Handkontroll till PC: Har nån testat Steam-kontrollen?

Tjo! Sitter och funderar på om jag ska förflytta mig till soffan när jag spelar lite casualspel. Valet av handkontroll står då mellan de klassiska (typ xbox 360) och den nya Steam-handkontrollen, som jag är väldigt nyfiken på. Har nån testat den? Hur är den isf att spela med och går det bra att surfa etc? Inlärningskurva? I sweclockers recension verkar de ju inte jätteövertygade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aquilla:

Tjo! Sitter och funderar på om jag ska förflytta mig till soffan när jag spelar lite casualspel. Valet av handkontroll står då mellan de klassiska (typ xbox 360) och den nya Steam-handkontrollen, som jag är väldigt nyfiken på. Har nån testat den? Hur är den isf att spela med och går det bra att surfa etc? Inlärningskurva? I sweclockers recension verkar de ju inte jätteövertygade.

Har lite videos där jag använder den och går igenom vad jag tycker om den.

Fungerar okej att använda som en mus i windows. Hög inlärningskurva. Över lag gillar JAG att spela med den och min x360 kontroller är inte använd sedans jag fick min SC. dock tycker jag inte att touch padsen kommer i närheten av riktig joystick känsla, så är det viktigt köp inte SC.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

tackar tycker den verkar riktigt bra men jag vet inte om jag riktigt spelar de typ av spel som den passar till. Kan nog bli så att jag fegar lite och tar en xbox 360-kontroll :/

Permalänk
Lego Master

Själv kör jag med en Logitech F710, som jag gillar väldigt mycket. Fördelen framförallt är att man kan byta mellan XInput och DirectInput vilket gör att stödet för äldre spel ökar betydligt.
Finns i trådbunden version som F310 om man inte gillar batterier.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag använder Xbox One kontrollern och det funkar perfekt till alla spel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att Xbox one wireless controllen är bra, dock har den lite drivers problem just nu men iom att du även kan köra headset genom den är den kanon och väldigt skön att spela med.

Dock körde jag innan med PS3 controllen och det funka lika bra om än inte plug&play.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Funkar Xbox One-kontrollen (eller nån annan) via WiFi eller bluetooth? Dvs, utan adapter. Skulle vara fint att slippa köpa en sån googlade lite men hittade inget vettigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aquilla:

Funkar Xbox One-kontrollen (eller nån annan) via WiFi eller bluetooth? Dvs, utan adapter. Skulle vara fint att slippa köpa en sån googlade lite men hittade inget vettigt

Nja tror inte det, sett påstådda men inget bekräftat men kan säga att på det stora hela fungerar adaptern väldigt väl, sjukt nice att ligga i soffan/sängen med hörlurar/headset och lira utan en enda sladd att bråka med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Vad är att föredra om man väljer mellan Bluetooth adapter och xboxs egna wireless adapter? Eller de är bägge bluetooth? Kostnaden är ju densamma och bägge tar upp en USB-port.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk

Jag köpte en Steam controller vid release men insåg snart att den kändes helt enorm jämfört med vad jag var van vid (PS3/PS4). Så jag sålde min kontroller och köpte mig en extra PS4-dosa till datorn i stället.

Den kanske upplevs på ett annat sätt om man är van den lite större xbox-dosan, det kan jag inte svara på. Jag upplevde dock att den var av god kvalité sånär som på en del småsaker. Usb-dongeln fastnade stenhårt i den medföljande usb-förlängningskabeln, jag fick ta i så hårt så jag trodde allt skulle gå sönder, för att få loss den igen. Efter det så använde jag aldrig den förlängningskabeln igen. (Den gick dock inte sönder.)

Det andra problemet jag upplevde var när jag bytte från vanliga AA-batterier till uppladdningsbara, så var det riktigt svårt att få i/ur dem. Speciellt det ena batteriet. Jag antar att de uppladdningsbara kanske var några millimeter större än de vanliga. Att få i batterierna var inga så jätte svårt, men det var lite knöligt att få ut dem igen när de skulle laddas.

Med tanke på vad Steam Controllern kostar och vad man får, så hade jag nog rekommenderat att köpa en xbox-dosa/ps4 i stället. Jag försökte kontakta Steam angående usb-dongeln som fastnade, men än i dag har jag inte fått något svar (jag köpte den vid release). Detta är en av orsakerna till att jag inte rekommenderar den. Man vill gärna ha en väl fungerande support när något strular.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Köpte Steam Controller för 275 kronor hos GameStop, jag gillar inte riktigt att spela med den (men gillar inte spela med någon annan kontroll heller) men för det priset kan jag inte klaga, bra som trådlös mus med tanke på det priset. XD

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|