Komma åt en rad i relationsdatabas PDO

Permalänk
Avstängd

Komma åt en rad i relationsdatabas PDO

Hej!

Har börjat gå över till PDO nu , jag har dock ett problem och fattar verkligen inte trots att jag sökt en massa, så tänkte om någon här kunde hjälpa mig.

Har 2 olika databaser som är kopplade till varandra.

Jag vet inte om jag tänkt helt fel, är ganska ny på relationsdatabaser med.

Hur gör jag i pdo för att komma åt XP kolummen för just säg memberID 100 ?

Visa signatur

My setup:
[Intel Core i7-5960X @ 4ghz] - [Asus X99-deluxe] - [48GB Corsair Dominator Platinum] - [Geforce Gtx 780TI SLI] - [Corsair AX1200i] - [Kingston 240GB SSD m.2] - [4x 64GB OCZ-Vertex SSD in raid] - [6x 2TB Wd Red] - [Asus ROG SWIFT PG278Q]

Permalänk

Det generella svaret:

SELECT <kolumn du är intresserad av> FROM <alla tabeller som behövs för att få fram informationen du söker> WHERE <primär nyckel i den ena tabellen> = <främmande nyckel i den andra tabellen> AND <ytterligare villkor för att få fram raden du är intresserad av>;

, dvs

SELECT xp FROM dbtest.members, dbtest.player_settings WHERE player_id = memberID AND memberID = 100;

Nu råkar du ju ha sådan tur (om jag tolkat datamodellen rätt) att memberID alltid motsvarar player_id, så

SELECT xp FROM dbtest.player_settings WHERE player_id = 100;

borde fungera i just det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallan87:

Hej!

Har börjat gå över till PDO nu , jag har dock ett problem och fattar verkligen inte trots att jag sökt en massa, så tänkte om någon här kunde hjälpa mig.

Har 2 olika databaser som är kopplade till varandra.

http://s14.postimg.org/vrneh63pt/relationsship.png

Jag vet inte om jag tänkt helt fel, är ganska ny på relationsdatabaser med.

Hur gör jag i pdo för att komma åt XP kolummen för just säg memberID 100 ?

Är memberID = player_id? Isåfall JOINar du tabellerna och tar ut xp kolumnen. Annars, lägg till en memberID kolumn i din player_settings tabell som = members.memberID

För övrigt, försök hålla namn på kolumner konsekvent. Varför är det player_id och inte playerID? Eller tvärtom, member_id istället för memberID?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB