Har en fråga angående faktura.

Permalänk

Har en fråga angående faktura.

Hej!
Häromveckan beställde jag ett grafikkort, där stod det fri frakt men jag ändrade aldrig till "frifrakt" alternativet. Jag beställde. Jag skrev ett mail till kundsupport och fick ett snabbt respons på att de skulle kreditera fraktkostnaden. Det är här jag behöver hjälp.

Jag tog betalningen på fakturan och nu har jag fått in fakturan, där står priset inklusive fraktkostanden.
Dagen innan jag fick fakturan fick jag svar från kundsupport då sa de följande "Jag kommer kreditera din aktuella faktura med XX:- så att du struntar bara att betala in det på den fakturan :)"

Så då tänker jag att när jag ska betala fakturan så drar jag bara bort XX:- av totalsumman, och så behöver jag inte oroa mig, eller?

Tack på förhand!

OBS: Vet ej om detta är rätt forum, men det verkar vara den mest passande för ärendet.

Permalänk
Avstängd

Ja du tänker rätt!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

@zodaztream: Varför ställer du inte bara frågan direkt till kundsupport istället för oss, så slipper det uppstå missförstånd osv.?

Men av det du skriver så tolkar jag det som att du ska betala fakturan minus fraktkostnaden .

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av MarkoV:

Ja du tänker rätt!

Bra! Tack. Det var allt jag ville veta

Skrivet av Guybrush82:

@zodaztream: Varför ställer du inte bara frågan direkt till kundsupport istället för oss, så slipper det uppstå missförstånd osv.?

Men av det du skriver så tolkar jag det som att du ska betala fakturan minus fraktkostnaden .

Jo jag frågade de igen, men har inte fått något svar. Tack ändå

Permalänk
Medlem

Det där känns lurigt. Du borde ha en ny faktura, för er bägges skull.
För det kommer bli en diff mellan din inbetalning och faktureringssystemet, så det ser ut som om du har en skuld kvar. Och det är inte bra.
Själv hade jag bett om att dom skickar en ny faktura. Alternativt betalar in hela beloppet som dom sedan får betala tillbaka delar av.

Tänk på att när du ringer och pratar med kundtjänsten så skicka sedan ett mail som bekräftelse på telefonsamtalet, för att ha något mera konkret att hänvisa till om det skulle bli följd frågor.

Permalänk
Medlem

Ja det blir rätt i slutändan om du gör så. Och det är det de menar att du ska göra.

Men skumma ordval/begrepp. Kreditera en bef. faktura verkar udda. Antingen justeras/korrigeras fakturan, rivs och görs ny, eller så gör man en kreditfaktura. Eller det är vad jag tycker åtminstone.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Jag tog kontakt med Klarna och där sa de " Hej! Vi kan inte se att beloppet tagits bort för XX SEK, och om de har lovat att ta bort avgiften så kommer de troligtvis göra det inom dagarna. Vänta ett par dagar och se om det har gjorts en korrigering på fakturan mot slutet av veckan.
Detta kan du se om du loggar in på Mitt Klarna."

Då får jag vänta. Ska ändå vänta med att betala fakturan tills jag får produkten ( förhopnningvis imorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja det blir rätt i slutändan om du gör så. Och det är det de menar att du ska göra.

Men skumma ordval/begrepp. Kreditera en bef. faktura verkar udda. Antingen justeras/korrigeras fakturan, rivs och görs ny, eller så gör man en kreditfaktura. Eller det är vad jag tycker åtminstone.

Som privatperson är det kanske väldigt sällan man får en kreditfaktura. Åtminstone har inte jag varken skickat ut eller tagit emot någon sådan till privatpersoner/mig själv.

Men ja, vanligtvis brukar de säga att man kan stryka fakturan och vänta på en ny eller så om de är lata så ber dom kunden dra bort kostnaden när de gör inbetalningen.

Eller om man är återkommande kund får man det tillgodo.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Kan ett företag i efterhand kreditera en summa på faktura?

Hej! Förra veckan köpte jag en sak på faktura, saken skulle vara fraktfritt, men av en anledning blev det ej så.
Jag kontaktade deras kundsupport, de sa att de skulle kreditera, men det har de inte gjort ännu. Det har gått några dagar sedan jag sist frågade deras kundsupport om hur det skulle bli med krediteringen. Men de svarade ej och har inte svarat ännu.

Jag fick produkten igår, och nu undrar jag. Om jag betalar in hela fakturan som är angiven på klarnas hemsida. Kan företaget därefter kreditera den summa som de skulle kreditera?

Anledning till att jag frågar är att jag inte tror jag kommer få svar från deras kundsupport förens efter förfallodagen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

vilken typ av faktura ? företagets egna eller via klarna/qilro ?

Oavsett så är det ej några problem för företag att justera en faktura i efterhand, dock beroende på vilket företag som står för fakturan så kan det dröja innan du får en korrigerad faktura eller ens blir meddelad om det.

Permalänk
Skrivet av Tehlamah:

vilken typ av faktura ? företagets egna eller via klarna/qilro ?

Oavsett så är det ej några problem för företag att justera en faktura i efterhand, dock beroende på vilket företag som står för fakturan så kan det dröja innan du får en korrigerad faktura eller ens blir meddelad om det.

Klarna faktura. Tack, just det svaret jag var ute efter! För mig spelar det ingen roll om jag behöver vänta en vecka eller månad eftersom krediteringen inte var stor (99 SEK). Huvudsaken är att produkten är framme

§5 /moderator
Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Det går alldeles utmärt att fortsätta i denna tråden.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Uppdatering: Det löste sig tillslut. Det visade sig att kundsupport hade gått på semester. Fick svar idag och det fixades direkt!

Det blev ett lyckligt slut ändå.