Värdering av dator inför försäljning till släkting

Permalänk
Medlem

Värdering av dator inför försäljning till släkting

Halloj!

Som titeln nämner så ska jag sälja iväg min nuvarande dator till en släkting. Denne har en riktigt trött burk som är 6½-7 år gammal, men är inte så supersugen att köpa en helt ny för tillfället. Jag vill göra mig av med min burk dock, så jag tänkte sälja iväg datorn till honom så klarar han sig några år till förhoppningsvis innan det krävs.

Datorn är 4 år gammal, förutom grafikkortet som bara är några månader, och innehåller följande:

  • Intel Core i5 2500K

  • ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC

  • Samsung SSD Desktop 830-Series 256GB

  • MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, Rev 3.0

  • Corsair 8GBDDR3 1600MHz/CL9/XMS3

  • Noctua NH-D14

  • PSU Corsair AX 850W

Vet att det inte är något att tappa andan till, och jag är inte ute efter att få ut så mycket pengar det bara går, utan mer så jag har ett hum och inte säljer iväg den för billigt.

Min första tanke var cirka 4.000, bara grafikkortet köpte jag för några månader sedan och kostar i alla fall cirka 3400 bara det om man köper ett nytt.

Vad tänker ni?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

i5 2500k ~1000:-
970 ~2.800
830 ~400kr
MB ~250kr
RAM ~300kr
Noctua NH-D14 ~300kr
PSU 500kr

~5.550kr

Skulle nog sälja för en 5k, 4k är väl ett bra kompispris..

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Intel Core i5 2500K 600

ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC 2650

Samsung SSD Desktop 830-Series 256GB 375

MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, Rev 3.0 300

Corsair 8GBDDR3 1600MHz/CL9/XMS3 350

Noctua NH-D1 100

PSU Corsair AX 850W 400

mellan 4500-5000

Permalänk
Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diviner:

Halloj!

Som titeln nämner så ska jag sälja iväg min nuvarande dator till en släkting. Denne har en riktigt trött burk som är 6½-7 år gammal, men är inte så supersugen att köpa en helt ny för tillfället. Jag vill göra mig av med min burk dock, så jag tänkte sälja iväg datorn till honom så klarar han sig några år till förhoppningsvis innan det krävs.

Datorn är 4 år gammal, förutom grafikkortet som bara är några månader, och innehåller följande:

  • Intel Core i5 2500K

  • ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC

  • Samsung SSD Desktop 830-Series 256GB

  • MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, Rev 3.0

  • Corsair 8GBDDR3 1600MHz/CL9/XMS3

  • Noctua NH-D14

  • PSU Corsair AX 850W

Vet att det inte är något att tappa andan till, och jag är inte ute efter att få ut så mycket pengar det bara går, utan mer så jag har ett hum och inte säljer iväg den för billigt.

Min första tanke var cirka 4.000, bara grafikkortet köpte jag för några månader sedan och kostar i alla fall cirka 3400 bara det om man köper ett nytt.

Vad tänker ni?

Tack på förhand!

Du kan utan problem få ~6000kr på blocket. Ett rimligt schyst pris till honom ligger väl på 4.500-5000kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Rickybobby: var nästan så att jag valde att inte sätta något värde på kylaren, är inget som den inte insatte bryr sig om. plus att den är 4 år gammal

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på problemen som 830 har så skulle jag inte ge 400kr för den. Däremot är nh-14 lätt värd 400kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

@Rickybobby: var nästan så att jag valde att inte sätta något värde på kylaren, är inget som den inte insatte bryr sig om. plus att den är 4 år gammal

Om bara fläktarna är OK, så är en Noctua D14 absolut värd mer än en hundring. Kanske inte tre, men lätt två hundra.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Med tanke på problemen som 830 har så skulle jag inte ge 400kr för den. Däremot är nh-14 lätt värd 400kr.

Vilka problem? Samsung 830 är väl snarare den SSD i dagsläget som har bäst rykte tack vare sin stabilitet. Det är inte 840 du tänker på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Om bara fläktarna är OK, så är en Noctua D14 absolut värd mer än en hundring. Kanske inte tre, men lätt två hundra.

jo den har ett värde för oss på sweclockers, men om du säljer till någon som inte vill överklocka är det lika bra med stockkylaren. och köpare på blocket vänner som äger 5-6 är gammla datorer bryr sig inte om kylaren. Han får mer pengar för kylaren om han plockar ur den och säljer separat

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

jo den har ett värde för oss på sweclockers, men om du säljer till någon som inte vill överklocka är det lika bra med stockkylaren. och köpare på blocket vänner som äger 5-6 är gammla datorer bryr sig inte om kylaren. Han får mer pengar för kylaren om han plockar ur den och säljer separat

"... om du säljer till någon som inte vill överklocka är det lika bra med stockkylaren".
Även en datornovis kan nog uppskatta den betydligt lägre ljudnivån på en D14, även om man inte tänker överklocka.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bgorn:

jo den har ett värde för oss på sweclockers, men om du säljer till någon som inte vill överklocka är det lika bra med stockkylaren. och köpare på blocket vänner som äger 5-6 är gammla datorer bryr sig inte om kylaren. Han får mer pengar för kylaren om han plockar ur den och säljer separat

Ska vi då dra av värdet på bildkortet om släktningen bara ska surfa och se på film? Med tanke på att det integrerade grafikkortet fungerar lika bra.

Skrivet av Kote:

Vilka problem? Samsung 830 är väl snarare den SSD i dagsläget som har bäst rykte tack vare sin stabilitet. Det är inte 840 du tänker på.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung 840 har trots firmware update fortfarande prestandaproblem än i dag. Samsung levererade prestanda vid release men suger hårt när det kommer till support. Så fort man hamnar i skiten med Samsung så sitter man fast.

830 lider inte av samma prestandaproblem men har en hel del sjukdommar som tyvärr inte är återgäldat med firmware. Har själv två diskar som jag tidigare kört i raid 0 som nu är stendöda. Mina väner har tyvärr inte haft mycket bättre erfarenhet än mig med sina 830 och boycottar nu samsung helt efter skiten med 840.

Jag kommer tyvärr inte orka diskutera dessa diskar med dig. Ha en bra kväll.

Bättre formulerat
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kote:

Vilka problem? Samsung 830 är väl snarare den SSD i dagsläget som har bäst rykte tack vare sin stabilitet. Det är inte 840 du tänker på.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt Samsung 830 är en fantastisk disk som dessutom är en av de mest seglivade som finns. Lätt värt 400kr.

Skrivet av anon185723:

Med tanke på problemen som 830 har så skulle jag inte ge 400kr för den. Däremot är nh-14 lätt värd 400kr.

Fel disk, 840 & 840 Evo är diskarna du tänker på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@anon185723: grafikortet påverkar prestandan, det gör inte kylaren bara ljudnivån om du inte överklockar

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av bgorn:

jo den har ett värde för oss på sweclockers, men om du säljer till någon som inte vill överklocka är det lika bra med stockkylaren. och köpare på blocket vänner som äger 5-6 är gammla datorer bryr sig inte om kylaren. Han får mer pengar för kylaren om han plockar ur den och säljer separat

Då förklarar man att kylaren är riktigt bra. Att den möjliggör stark överklockning o får processorn att hålla längre. Lyssnar man inte på det örat så säljer man den separat.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Här har det varit fart vill jag lova.

Tack så mycket för era värderingar och åsikter, hjälper ordentligt! Tror jag låter honom få köpa den för 4000, känns som ett schysst kompispris.

Återigen, tack så mycket!

Ha det kanon!