[Bygglogg] Black Gold - Vattenkylning, MasterCase 5 Pro, Rampage V Extreme, 5960X, GTX 980 Ti SLI

Permalänk

[Bygglogg] Black Gold - Vattenkylning, MasterCase 5 Pro, Rampage V Extreme, 5960X, GTX 980 Ti SLI

Vattenkylning, Rampage V extreme, 5960X, GTX 980 Ti SLI

Vill bara börja med att säga att detta inte är någon egentlig bygglogg då bygget redan är klart. Jag tog dock en del bilder under bygget så jag tänkte att jag kunde lägga upp dem här ifall någon skulle vara nyfiken.

Efter att jag sålt vidare mitt förra bygge "Project Black & Red" så blev jag sugen på att bygga någonting nytt.
Denna gång valde jag ett lite större format samt ett annat färgtema. Hittade Bitspowers true brass reservoar, blev helt såld och bestämde mig för att köra på svart och guld.
Under vägen ändrade jag mig ett par gånger om vilket moderkort, processor och grafikkort jag skulle använda till detta bygge och det hela slutade med att jag blåste budgeten totalt och landade på dessa:

Dator:

Chassi: Cooler Master Mastercase 5 pro
PSU: Corsair AX 860i
MB: Asus Rampage V Extreme
CPU: Intel Core i7-5960X
GPU: 2x Asus GeForce GTX 980 Ti Strix Gaming DirectCU III OC (SLI)
RAM: Corsair Dominator Platinum DDR4 PC21300/2666MHz CL15 4x4GB
SSD: Samsung 850 EVO 500GB
Fläktar: 5x Fractal Design Venturi HP-12 PWM 120mm
SLI-brygga: Nvidia 2-way spaced SLI bridge
Belysning: Darkside led

Vattenkylning:

CPU: EK-FB ASUS R5E Monoblock
GPU: 2x EK-FC980 GTX Ti Strix - Acetal+Nickel
Pump: D5 + Bitspower modkit, pumptop
Res: Bitspower Water Tank Z-Multi 200 - True Brass
Radiatorer: Alphacool Nexxxos ST30 360 mm + 240 mm
Anslutningar: Bitspower true brass samt en del Ek och övrigt jag hade liggande
Rör: Bitspower Crystal Link Tube

Enligt specifikationerna på detta chassi har jag för mig att det varken skall gå att montera ett E-ATX moderkort eller en 360 radiator i fronten. Detta stämmer dock ej då det gick galant. Bygget innehåller också en del egna konstruktioner i form av plexiglaspaneler och målade komponenter för att få det snyggt och passa med färgtemat.
jag kommer att lägga upp ett galleri lite senare med fler bilder på det färdiga bygget, så kika där ifall ni skulle vilja se mer.

Edit: Nu är galleriet uppe!

Den klassiska kartongbilden så klart. Detta är vad som användes i hårdvaruväg förutom vattenkylningen som jag ej har bild på. Glömde dock att inkludera fläktarna i bilden.

Chassit strippat.

Målade "gallren" under damskydden i guld för att det skulle passa färgtemat.

Det blev dock en något subtil effekt som tyvärr ej syns så bra på bild.

Minnen demonterade...

...Och målade

Moderkortet stämmer ju inte alls med färgtemat så det måste det bli ändring på...

Bort med det som kan skruvas bort...

På med maskering och i med kartongbitar i pci-e platserna samt ram slots...

Målat och klart! Provmonterar ramminnen för att se hur det ser ut.

Efter att från början ha haft ett vanligt CPU-block så valde jag att använda ett monoblock till hela moderkortet istället.
Det röda som syns i slottsen kommer ej att synas sen när grafikkort och ram är på plats.

Detta med att måla moderkortet känns ju totalt korkat men jag har sett det göras på ett flertal forum och byggloggar så jag bestämde mig för att köra. Det hela gick bra och jag har inte fått några som helst problem på grund av detta.

Ett av grafikkorten innan montering av vattenblock.

Vattenblock. Dock stämmer inte heller detta med färgtemat så jag tog och målade nickelplattorna.

Monterat på båda korten!

Demonterad SLI-brygga som även den fick sig en omgång med färg.

Blev väl OK skulle jag säga. Var otroligt svårt att få till nvidialoggan och är inte helt nöjd. Tänkte ha den så här ett tag och om jag stör mig på det så gör jag hela mittenpartiet svart.

Dags att tillverka lite kablar. Detta verktyg gillade jag skarpt. Bättre kvalitet än sina billigare motsvarigheter.

Resten av verktygen som användes.

Detta är en av GPU-kablarna. Detta projekt tog sin tid men var värt det i slutändan.

Här tillverkas det paneler. En som skall täcka mittplattan samt en som täcker bakre delen av chassit och agerar reservoarhållare.
Jag tillverkade även 2 st paneler till som jag tyvärr ej fotade. Den ena täcker området nedanför mittplattan framför PSUn och den andra täcker nätet mot baksidan av chassit. Skall ändå ej ha någon fläkt här och ventilationen är tillräcklig ändå.

Borrade en herrans massa hål genom dessa plattor som då fungerar som genomföring av 24-pin kabel och GPU kablar.

Så här såg det ut när borrningen var klar.

Skapade lite hål här och där i chassit för genomföringar, kablar, pumpmontering, fäste för platta framför PSU etc.

Provmontering av pump.

Provmontering av paneler och måttning av hål.

Panelerna klädda i svart vinyl med "glittereffekt", riktigt snygg faktiskt. Lät vinylen sticka ut på ena sidan av panelen som skall täcka mittplattan så att man kan vika över denna kant och på det sättet maskera skarven.

Ena panelen monterad och 24-pin kabel installerad.

Båda panelerna monterade....

... Och reservoaren.

Kopplar ihop loopen under mittpanelen. Här under bryter vi lite mot färgtemat då det ändå ej kommer att synas. Kör även på slang istället för akrylrör av den enkla anledningen att det är betydligt lättare när det är trångt.

Från baksidan. Här syns också kranen för tömning/byte av vätska.

Också från baksidan. Genomföring i den övre delen av panelen som håller reservoaren.

In med grejerna! Äntligen börjar man få en uppfattning om hur det hela kommer att se ut. Nu är det bara att fixa alla rör.

Loopen klar! Valde denna gång att köra med 90 graders fittings istället för böjar då jag alltid gillat hur det ser ut.

Läcktestning pågår. Gick igenom utan anmärkning.

Och nu har vi kommit till slutet på denna bygglogg. Hoppas det roat någon. Jag kommer som sagt att slänga upp ett galleri med bilder på det färdiga bygget så håll utkik där ifall ni vill. Men en bild på slutprodukten kan ni få nu!

Edit: Här är galleriet!

Körde på Mayhems svarta pastel i loopen, passar bra.
Kommentera och kom gärna med input!

Permalänk
Medlem

Herre jävlar.

Jag var nöjd med att kunna gömma kablarna (lite halft) i mitt bygge. Ruskigt snyggt.

Permalänk
Medlem

Oj det där var riktigt läckert, snyggt jobbat!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt.

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt! 5/5

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Tack för alla kommentarer! Nu har jag även lagt upp ett galleri på det färdiga bygget. Det finner ni här.

Permalänk
Medlem

Skapa ett galleri för byggbilderna istället för att göra en "projektlogg" då det inte är ett pågående/aktuellt projekt...

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Skapa ett galleri för byggbilderna istället för att göra en "projektlogg" då det inte är ett pågående/aktuellt projekt...

Jag hade faktiskt planer på att detta skulle bli en traditionell "projektlogg" men tiden räckte inte riktigt till så jag valde att lägga upp hela loggen nu istället. Vill inte ha alla byggbilder i ett galleri då jag tycker att det blir så rörigt, snyggare med bara bilder på det färdiga bygget där.
Ett aktuellt projekt är det dock. Bygget färdigställdes igår eftermiddag efter ca 4 månaders arbete och det kan nog hända att jag kommer att göra någon liten ändring.

Permalänk

Väldigt snyggt! Tänkte först "guld, njaaa...." men när jag fick se resultatet var det ju riktigt passande! Det neda jag har att påpeka, då jag är oerhört petig (för petig ibland) är lackeringen av grejerna, kanske framförallt fronten. Visst syns det inte, men om du istället skulle ha monterat bort gallret helt istället för att maskera det du inte ville lacka så hade resultatet blivit bättre anser jag, det blir inget läckage eller hur man ska beskriva det. Men det syns ju inte ändå så
Bra jobbat!

Edit: Om du vill ha tips på hur du kan piffa till dina bilder så att de ser ut mera såhär: http://imgur.com/iPzgRHU så berättar jag gärna!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Bland de snyggare jag sätt!

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Skrivet av beyondthemind:

Väldigt snyggt! Tänkte först "guld, njaaa...." men när jag fick se resultatet var det ju riktigt passande! Det neda jag har att påpeka, då jag är oerhört petig (för petig ibland) är lackeringen av grejerna, kanske framförallt fronten. Visst syns det inte, men om du istället skulle ha monterat bort gallret helt istället för att maskera det du inte ville lacka så hade resultatet blivit bättre anser jag, det blir inget läckage eller hur man ska beskriva det. Men det syns ju inte ändå så
Bra jobbat!

Edit: Om du vill ha tips på hur du kan piffa till dina bilder så att de ser ut mera såhär: http://imgur.com/iPzgRHU så berättar jag gärna!

Tack för din feedback!
Tyvärr går ej gallren att montera bort då dem sitter ihop i ett stycke med toppanelen och frontpanelen, i så fall hade jag behövt ta till sågen vilket jag inte kände mig redo att göra. Maskeringen var dock inte det enklaste. Vinkeln från vilket bilderna är tagna gör mycket för hur mycket man ser guldet lysa igenom. På vissa bilder ser jag att det ser ut som att det "läcker igenom" guld på vissa ställen men jag upplever det dock inte så i verkligheten.

Tips på hur man kan redigera bilderna tar jag gärna emot! Jag är då sannerligen ingen fotograf, inte för att jag inte försöker, men jag får inte riktigt till färgerna och belysningen hur mycket tid jag än lägger ned.

Skrivet av imthatbeatz:

Bland de snyggare jag sätt!

Tackar!

Permalänk
Medlem

Alltså.. maskera ett sprillans nytt moderkort och ösa på med sprayburken, the nuts needed! Riktigt snyggt bygge! Har du fler radiatorer eller bara 360 i bygget? Såg bara den..

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Alltså.. maskera ett sprillans nytt moderkort och ösa på med sprayburken, the nuts needed! Riktigt snyggt bygge! Har du fler radiatorer eller bara 360 i bygget? Såg bara den..

Hehe, ja det var lite läskigt men jag läste först noggrant hur andra hade gjort det innan jag till sist gav mig på det själv.
Det sitter en 360 radiator i fronten och en 240 i taket.

Permalänk
Medlem

Woah! Satan vad snyggt det blev!

Permalänk
Medlem

Äckligt fint, helt otroligt!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Permalänk

Kan bara hålla med föregående talare, riktigt snyggt bygge med ett läckert färgtema!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! 10/10
Höll på med moddning för en 5 år sedan, och suget kommer tillbaka nu

Visa signatur

xciso

Permalänk

Black Gold uppdatering

Gjorde en mindre modifikation av bygget och flyttade dammfiltren så att de istället för framför, nu sitter bakom de guldmålade gallren i front och toppanel. På detta sätt syns guldet tydligare. Jag försökte också måla Cooler Masterloggan så att den passar in bättre med resten av bygget. Kommer dock kanske att göra om detta då det inte blev helt perfekt.
Kommentera gärna och säg vad ni tycker om ni har lust.

Permalänk
Medlem

otroligt cleant ock snyggt! Gallret på fronten gör väldigt mycket också! Vore snyggt också med nån text eller liknande i guld där skyddet för psu sitter

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Älskar Bitspowers guldiga fittings

Permalänk
Medlem

Tråden råkade flimra förbi och jag kollade, extremt snyggt, mycket imponerad över hur hårt du har jobbat och sen resultatet!

Själv brukar jag bara slänga in grejorna i burken och koppla in allt tillräckligt snyggt för att det skall fungera

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av teflontanten:

Gjorde en mindre modifikation av bygget och flyttade dammfiltren så att de istället för framför, nu sitter bakom de guldmålade gallren i front och toppanel. På detta sätt syns guldet tydligare. Jag försökte också måla Cooler Masterloggan så att den passar in bättre med resten av bygget. Kommer dock kanske att göra om detta då det inte blev helt perfekt.
Kommentera gärna och säg vad ni tycker om ni har lust.

http://i.imgur.com/ovs3IJp.jpg

Ser fram emot ett galleri av detta så du kan komma med i omröstningen för månadens galleri

EDIT: fanns visst redan ett galleri, jaja ser fram emot att se dig i tävlingen i alla fall.

Permalänk

Riktigt fint bygge! älskar färgschemat

Permalänk
Medlem

Jösses vad snyggt det blev! Hatten av!

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

@teflontanten:
Vi kanske inte pratar om samma galler nu. Det jag menar är det i fronten. På en av bilderna har du tagit bort gallret helt efter du lackerat.

De tagna bilderna i sig är inte så dåliga, men de är ganska så gula. Detta kan man fixa till i de flesta bildredigeringsprogrammen, men själv föredrar jag photoshop eftersom det är det jag har.

Såhär kan det se ut efter att ha gjort färgerna lite mer neutrala:

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Tack för alla kommentarer!

@beyondthemind:
Ah jag tror att jag förstår vad du menar. Gallret man ser med maskeringstejp på är faktiskt gallret som sitter uppe på chassit. Efter det har jag en bild med ett stort galler och 2 st små, det är dem som sitter i fronten. Topgallret gick tyvärr inte att demontera mer.

Ja bilderna blir bättre med mer korrekta färger. Jag fick faktiskt lite hjälp med bilderna av MetallicAcid här på forumet som fixade färgerna och sedan la upp dem i en artikel på smpc.se
Den kan ni se här: http://www.smpc.se/blog/2016/01/10/modding-highlights-black-g...

Permalänk
Medlem

10 av 10! Fett snyggt! Var finns vinylen att köpa?

Permalänk
Medlem

Wow. Hög nivå på den. Klar femma.

Om du inte är sponsrad av cooler master skulle jag dock själv tagit bort loggan i fronten, kanske hittat på en egen custom logga eller galler eller nått.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kanske om ventilationsgallret fram målades i silver skulle guldet under synas bättre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies