Acer lanserar hybriden Aspire Switch 12S

Permalänk
Melding Plague

Acer lanserar hybriden Aspire Switch 12S

Med färska Aspire Switch 12S intar Acer premiumsegmentet hybrider. Bland finesserna märks en 4K-skärm, stöd för Intel Realsense och färska Thunderbolt 3 via USB Type-C.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en delbar bärbar dator av traditionella mått, ganska långt ifrån Surface många frihetsgrader i konfigurering och användande. Inte heller någon styluspenna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Mest intresserad av hur den laddas. Har en tidigare Acerhybrid där laddaren är proprietär och kostar 500 att ersätta.. Någon som vet hur denna får sin ström?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv

Ser riktigt grym ut att den har fått USB Type-C med stöd för Intel Thunderbolt 3 är också riktigt bra.
Som alla lite bättre hybriddatorer så är den ej gratis, men mer konkurrens är bra och kan få ner priset.

Om jag hade 10 000kr över för en hbriddator så vore denna en dator som jag skulle överväga mycket noggrant.

Permalänk
Medlem

Känns hårdvarumässigt inte så premium.
Visst kamera o skärm är ju lite häftigt men resten känns lite mellanklass laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Tycker att väldigt många tillverkare verkar ha fastnat på ca 8 timmars batteritid. Verkar ha varit så nu i två-tre år. Vad är poängen med de (i min mening, småkassa) ultrasnåla Core M processorerna, om de alltid sätts i konfigurationer som direkt påverkar batteritiden, som ex. 4K datorer?

Intel hyp'ar varje gång om att denna generation är si och så mycket bättre när det gäller energieffektivitet, men ändå har laptop/hybridfronten inte rört sig ett smack på ett par år när det gäller batteritid.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GambitSWE:

Tycker att väldigt många tillverkare verkar ha fastnat på ca 8 timmars batteritid. Verkar ha varit så nu i två-tre år. Vad är poängen med de (i min mening, småkassa) ultrasnåla Core M processorerna, om de alltid sätts i konfigurationer som direkt påverkar batteritiden, som ex. 4K datorer?

Intel hyp'ar varje gång om att denna generation är si och så mycket bättre när det gäller energieffektivitet, men ändå har laptop/hybridfronten inte rört sig ett smack på ett par år när det gäller batteritid.

Det är väl inte Intels fel eller hur?
Om tillverkarna bygger mindre och tunnare så att batterierna blir avsevärt mindre så är det detta resultatet man får.

Dells XPS-serie med Skylake har batteritiden du söker (och säkerligen andra). 13" varianten ligger på 15H.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Märket Acer är så B på många sätt ... Skulle inte betala mer än 5-6000 för en dator ifrån dom. Märket är en stor belastning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GambitSWE:

Tycker att väldigt många tillverkare verkar ha fastnat på ca 8 timmars batteritid. Verkar ha varit så nu i två-tre år. Vad är poängen med de (i min mening, småkassa) ultrasnåla Core M processorerna, om de alltid sätts i konfigurationer som direkt påverkar batteritiden, som ex. 4K datorer?

Intel hyp'ar varje gång om att denna generation är si och så mycket bättre när det gäller energieffektivitet, men ändå har laptop/hybridfronten inte rört sig ett smack på ett par år när det gäller batteritid.

Jag skulle tro att marknaden för mer än 8h batteritid är ej stor, liksom var idag finns inte ett vägguttag till hands? Däremot borde nätdelarna för bärbara standardiseras som det en gång var tal på:
http://www.sweclockers.com/nyhet/12321-natdelar-for-barbara-d...

Permalänk
Medlem

Trevligt, men allt för dyr. Asus t300 chi liknar mycket på instegsmodellen och är nästa halva priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Fint, det första alternativet som liknar microsoft surface book, dock inte hela vägen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

"Ass-pire"

Ibland blir svenska uttal så underbart fel

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl inte Intels fel eller hur?
Om tillverkarna bygger mindre och tunnare så att batterierna blir avsevärt mindre så är det detta resultatet man får.

Dells XPS-serie med Skylake har batteritiden du söker (och säkerligen andra). 13" varianten ligger på 15H.

Det kanske lät lite anklagande åt Intel's håll, men det var inte riktigt så jag menade. Sedan har Intel ganska mkt att säga till om, när man använder sig av deras grejer. Hela Ultrabook konceptet var ju väldigt specifikt, vad som skulle gälla för att en dator skulle kunna kallas en Ultrabook. Allt från vikt och val av processor till batteritid. Så nog har de en och en annan sak att säga till om, även om tillverkarna själva nog bestämmer merparten.

Vidare vet jag att det finns undantag, att det faktiskt finns "laptop's" med längre batteritid, som ex Dell's. Sedan visade dock SweC's egna tester att de fick som max 12,5 timmar för FullHD varianten, medan Infinity varianterna var betydligt mer ström-törstiga.

Skrivet av anon159643:

Jag skulle tro att marknaden för mer än 8h batteritid är ej stor, liksom var idag finns inte ett vägguttag till hands? Däremot borde nätdelarna för bärbara standardiseras som det en gång var tal på:
http://www.sweclockers.com/nyhet/12321-natdelar-for-barbara-d...

Jag tycker att en parallell till mobilerna är ganska bra här. Vem skulle inte vilja ha längre batteritid än vad deras mobiltelefon levererar? Jag tror att merparten av folk på jakt efter nya telefoner skulle ha tagit en telefon som är säg, 3 mm djupare, bara för att få en extra dags mer batteritid, oavsett antalet vägguttag nära till hands.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GambitSWE:

Jag tycker att en parallell till mobilerna är ganska bra här. Vem skulle inte vilja ha längre batteritid än vad deras mobiltelefon levererar? Jag tror att merparten av folk på jakt efter nya telefoner skulle ha tagit en telefon som är säg, 3 mm djupare, bara för att få en extra dags mer batteritid, oavsett antalet vägguttag nära till hands.

Den finns en stor väsentlig skillnad på laptops och mobiltelefoner och det är att på laptops så använder de flesta laddaren hela tiden och datorn korta stunder körs utan laddare. Medans det på mobiltelefoner är precis raka motsatsen. Problemet då med att glömma ladda upp laptopen är inte lika stort och även om man har 8h batteritid så är det sällan att folk använder mer än några enstaka timmar utan att fundera på det.
Så jag tror helt enkelt att marknaden inte är så stor. Och alla vettiga företagslaptops idag går batteriet enkelt att byta och man skulle kunna ta med ett i reserv, i princip ingen gör det dock, för batteriet väger lika mycket som laddaren och nätström har man nästan alltid tillgång till.

De datorer som brukar skylta med 8h batteritid brukar dessutom vara ultratunna, där vikten är väldigt viktig, kraftigare laptops som ändå är tunga, ja där handlar det om enstaka timma.

Men visst bättre batteritid är aldrig fel, men även inte lättare och mindre ultrabooks. Det de borde fokusera enligt mig är att standardisera strömkontakten, då det har hänt att jag har tagit med datorn utan att ha tagit med denna. Då sitter man där i mitt fall med 1h batteri, att ha 8h batteri skulle innebära 8 gånger så stort och dyrt batteri. (gammalt batteri + mycket kraftfull maskin resulterar i 1h batteri)
Och nej, jag lägger ej ut runt 1500- 2000kr på ett nytt batteri för att få tillbaka 1.5-2h drifttid då det finns nätström överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Den finns en stor väsentlig skillnad på laptops och mobiltelefoner och det är att på laptops så använder de flesta laddaren hela tiden och datorn korta stunder körs utan laddare. Medans det på mobiltelefoner är precis raka motsatsen. Problemet då med att glömma ladda upp laptopen är inte lika stort och även om man har 8h batteritid så är det sällan att folk använder mer än några enstaka timmar utan att fundera på det.
Så jag tror helt enkelt att marknaden inte är så stor. Och alla vettiga företagslaptops idag går batteriet enkelt att byta och man skulle kunna ta med ett i reserv, i princip ingen gör det dock, för batteriet väger lika mycket som laddaren och nätström har man nästan alltid tillgång till.

De datorer som brukar skylta med 8h batteritid brukar dessutom vara ultratunna, där vikten är väldigt viktig, kraftigare laptops som ändå är tunga, ja där handlar det om enstaka timma.

Men visst bättre batteritid är aldrig fel, men även inte lättare och mindre ultrabooks. Det de borde fokusera enligt mig är att standardisera strömkontakten, då det har hänt att jag har tagit med datorn utan att ha tagit med denna. Då sitter man där i mitt fall med 1h batteri, att ha 8h batteri skulle innebära 8 gånger så stort och dyrt batteri. (gammalt batteri + mycket kraftfull maskin resulterar i 1h batteri)
Och nej, jag lägger ej ut runt 1500- 2000kr på ett nytt batteri för att få tillbaka 1.5-2h drifttid då det finns nätström överallt.

Fast orsaken till att vi alltid har med laddaren till bärbara beror på dålig batteritid. Frugans Acer w510 hade 18 timmars batteritid (aktiv användning) och då blev mönstret mer som med mobilen, laddaren hemma och bara datorn med.
Nu har hon en ultrabook istället så då får laddaren vara med mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W