Permalänk
Medlem

Installera ubuntu i windows 10

Har kört dual boot till och från under årens lopp. Gillar ubuntu men också att spela så....då är ju windows mer eller mindre en nödvändighet. Nu byggde jag en dator för några månader sedan med moderkort MSI Z170A PC MATE. Det var en del stök med drivisar innan allt funkade klockrent. Bl.a till usb´n vilket stökade till det lite då jag var tvungen att skaffa ps/2 adaptrar bl.a.
Nu vet jag sedan gammalt att ubuntu ÄR bättre än windows på att snoka upp drivisar men känner mig inte helt bekväm med att bara skicka i det om det innebär en massa strul.
Tänkte helt enkelt kolla om någon annan kör ubuntu på samma mamma-kort och huruvida det funkade något så när smidigt.
Någon som kör med samma mb och kan bekräfta att det går rimligt smidigt med drivare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av franz4:

Har kört dual boot till och från under årens lopp. Gillar ubuntu men också att spela så....då är ju windows mer eller mindre en nödvändighet. Nu byggde jag en dator för några månader sedan med moderkort MSI Z170A PC MATE. Det var en del stök med drivisar innan allt funkade klockrent. Bl.a till usb´n vilket stökade till det lite då jag var tvungen att skaffa ps/2 adaptrar bl.a.
Nu vet jag sedan gammalt att ubuntu ÄR bättre än windows på att snoka upp drivisar men känner mig inte helt bekväm med att bara skicka i det om det innebär en massa strul.
Tänkte helt enkelt kolla om någon annan kör ubuntu på samma mamma-kort och huruvida det funkade något så när smidigt.
Någon som kör med samma mb och kan bekräfta att det går rimligt smidigt med drivare?

Det är väl hur enkelt som helst att prova, gör färdigt installationsusbn och kör den live i stället för att installera, jag tycker också att du bör överväga Mint i stället så slipper du Unityinterfacet som förstör Ubuntu numera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl hur enkelt som helst att prova, gör färdigt installationsusbn och kör den live i stället för att installera, jag tycker också att du bör överväga Mint i stället så slipper du Unityinterfacet som förstör Ubuntu numera.

Kör hellre ubuntu än mint.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av franz4:

Kör hellre ubuntu än mint.

Det gör inte jag för interfacet är hemskt men strunt samma, det är lika lätt att testa att köra live i vilket fall som helst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av franz4:

Kör hellre ubuntu än mint.

Skrivet av mrqaffe:

Det gör inte jag för interfacet är hemskt men strunt samma, det är lika lätt att testa att köra live i vilket fall som helst.

Är la bara att köra vilket som? Samma skit i botten, släng på Gnome3 eller något bara så ser ni ingen skillnad Kanske lite fler uppdateringar till Ubuntu dock :

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

När du skriver "installera i Windows 10" menar du då att du vill öppna ubuntu inuti Windows 10? I så fall kan du kolla på VirtualBox eller någon annan virtualiseringslösning och då är det inte moderkortets drivrutiner som körs utan den virtuella hårdvarans drivrutiner som du kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det gör inte jag för interfacet är hemskt men strunt samma, det är lika lätt att testa att köra live i vilket fall som helst.

Jag gillar ubuntu som dist men som dig tycker jag unity är bedrövligt.

Så jag kör med gnome-fallback så ser det exakt ut som gnome2.

Permalänk
Medlem

Ja provkör med en livecd/USB. Kolla upp hur USB-portarna är kopplade kanske är så att det är lite olika chip som styr och att det är några par som är struliga

Permalänk
Medlem

Moderkort lär inte vara problem, snarare drivrutiner till GPU om du vill ha 3d prestanda.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Provade att köra live idag men fick bara upp en massa felmeddelanden om bios. Får väl kolla på bios-uppdateringar antar jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av franz4:

Provade att köra live idag men fick bara upp en massa felmeddelanden om bios. Får väl kolla på bios-uppdateringar antar jag.

Kunde du inte boota usb med ett efi moderkort ? Då kanske du behöver slå på den funktionen, leta legacy mode eller nått med stäng av secure boot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ska kika på det. Återkommer.