Permalänk
Medlem

Ny vattenkylare bråkar

Okej, köpte en heat gaming dator för drygt 2 år sedan . Redan efter 6 månader pajade fläkten och fick hemskickat en ny, även den krasade.... Så då skickade dom en vattenkyld fläkt, även den ger nu ifrån sig ett ljud från helvetet. Precis som att något ligger emot själva fläkten... ett sorts tickande ljud. Får väl lägga till att det var på grund av dessa tickande ljud som jag bytte ut original fläkten och EN TILL!!!!!!!!!!!!!!!!!! alltså inne på den 3:e fläkten nu...

Hat slängt iväg mail till heat gaming, men det verkar seriöst vara ett pissbolag, har inte fått något nytt svar. I min senaste korrespondens med heat gaming, fick jag förklarat för mig att dom skulle flytta bort från om det var just dessa burkarna eller vad det var. Något åt det hållet....

Så därför vänder jag mig till er kunniga då jag inte har en aning om vad som kan vara fel, har gjort lite basic som att plocka isär och dammsugit osv.. men det hjälper inte.

Har lokaliserat ljudet från kylaren, och alltså inte från fläkten som som sitter ihop med kylaren.

Min första tråd här, så hoppas allt är rätt. Är det något mer så fråga på, ska svara så gott jag kan!

Tack på förhand! ha en underbar dag.

Permalänk
Medlem

Lägg upp lite bilder och specificera vad det är för saker i lådan.

Permalänk
Medlem

@MarkSix: tack för det snabba svaret Är INTE ALLS DATORKUNNIG räcker det med informationen jag får ut av att höger klicka den här datorn och sedan egenskaper?

Ska se om jag kan fixa någon bild också! Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elreeeey:

@MarkSix: tack för det snabba svaret Är INTE ALLS DATORKUNNIG räcker det med informationen jag får ut av att höger klicka den här datorn och sedan egenskaper?

Ska se om jag kan fixa någon bild också! Återkommer.

Nej du får inte ut nödvändig info av att göra så, öppna datorn och kolla vad du har, vad som står på sakerna + en bild eller två.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Okej! tack här är den infon jag fick ut av att kolla, skriver ner det jag såg hoppas det inte blir för grötigt, bifogar även några bilder. Hoppas det hjälper!

Gigabyte moderkort?? HT3.0 DDR3 AM3+ (vet inte vilket som är relevant)

AMD FX(tm) 6350 six-core processor 3.90 GHz

2st G-Skill ARES Ramminne 8GB

GLX ZM600 ZALMAN nätagg?

2st NZXT Chassi fläktar

Något där det bara står windforce på, sitter horisontellt ut från moderkortet?? (har 3 mindre fläktar på sig)

Gamerstorm är märket på kylaren, varianten heter maelstorm.

BURKEN här är bilder, kan även ifall det behövs försöka göra en numrerad bild där allt är placerat? Vet ej om det är nödvändigt.

Om jag missat något let me know

Permalänk
Medlem

Tog närmre bilder på hur det sitter

http://imgur.com/a/SCCx1

Permalänk
Medlem

Det tickande ljudet kommer troligtvis ifrån pumpen. Det är bara till att byta kylare om du vill bli av med ljudet.

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Synd att man inte kan få tag på företaget som sålde skiten längre hehe, men tack för hjälpen!
Uppskattas enormt! ha det gött

Permalänk
Medlem

Ska inte pumpen sitta på CPU_Fan? Så är det för min vattenkylning iaf :/

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Kan man testa att byta kanske? utan att något mer blir fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elreeeey:

@Snorlena: Kan man testa att byta kanske? utan att något mer blir fel?

Japp. Ska nog inte vara några problem.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av elreeeey:

@Snorlena: Kan man testa att byta kanske? utan att något mer blir fel?

Det kan du göra. Har du någon port som heter CPU_OPT (ser likadan ut som CPU_FAN (4 pinnar) men kan ha en annan färg) . Isånafall sätter du fläkten och pumpen på dessa, alltså cpu_opt och cpu_fan Men annars tror jag pumpen gör sig bäst på cpu_fan om det fungerar

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Gick ej att byta ut dom, det är olika anslutningar på båda?

Permalänk
Medlem

@ehallq: Hittar ingen CPU_OPT, kunde inte ens byta plats på dom då det var olika anslutningar. Verkar som det blir till att köpa en ny kylare... "skoj" hehe.

Men tackar för all hjälp återigen, härligt forum med schyssta människor. tummen upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elreeeey:

@ehallq: Hittar ingen CPU_OPT, kunde inte ens byta plats på dom då det var olika anslutningar. Verkar som det blir till att köpa en ny kylare... "skoj" hehe.

Men tackar för all hjälp återigen, härligt forum med schyssta människor. tummen upp!

Det kan vara 3-pin eller 4-pin, men båda passar på de kontakterna du har på fläkt/pump. Testa igen, ganska säker på att de passar

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

@Carlj: Det blev BETYDLIGT mer fart i grejjerna och ljudet var extremt högt, nästan så det överröstade pumpen.. men ljudet kvarstod.

Fick ett svar från heat gaming idag då hela deras support hade insjuknat, så inte konstigt man inte fick tag på dom. Dom kommer till att skicka ut en ny fläkt. Har för tillfället en 120mm sa dom, och dom ska skicka ut en 240mm. Ska jag fortfarande ha i åtanke att sätta det efter hur vi nyss diskuterat? kanske svårt att säga innan jag ens fått fläkten. Så jobbigt att vara så okunnig

Får den förmodligen på måndag, kanske kan använda denna tråden igen för att se till att allting verkligen blir rätt.

Återigen folk, ni är grymma!