byta moderkort på en samsung galaxy note 3

Permalänk
Medlem

byta moderkort på en samsung galaxy note 3

Tjena!

Nu försökte jag kolla runt i forumet om någon hade en tråd uppe om detta men jag lyckades inte hitta någon så jag försöker med att skapa en egen.

Det är så att jag har en Samsung Galaxy Note 3 Live Demo Unit som jag skulle vilja försöka fixa ett helt nytt moderkort till så att jag kan använda den som en vanlig telefon.

Min fråga och fundering är då: går det att till exempel köpa ett begagnat moderkort på ebay från en operatör som t.ex. AT&T eller Verizon och ändå få full mottagning i sverige? Jag vet att jag isåfall måste ha ett moderkort med tillhörande IMEI nummer och en "antennsladd" från moderkortet till antennpunkten i telefonen men jag har ingen aning om vilka slags moderkort som kommer funka i sverige eller om det kommer funka överhuvudtaget.

Är det någon som är vis inom detta område eller helt enkelt har gjort samma sak som jag vill åstadkomma så tar jag gärna emot tips

Annars så lämnar jag öppet för diskussion för alla som har något att tillföra !

Mvh Robin

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk

Inte för jag rekommenderar dig att modifiera ett visnings EX, men om nu bestämt dig för att göra det så ska du köpa ett moderkort som är från ett europeiskt land samt att det är olåst och inte låst till någon utländsk operatör eftersom det med för bara en massa krångel med upplåsning dvs kontakt med utländska operatörer.

Om du inte har en IMEI label bakom batteriet (som inte visnings EX brukar ha) så kommer du aldrig att ha garanti på din enhet. Dessutom är moderkortet och dess IMEI från ett annat europeiskt land vilket innebär att garantitiden är på endast ett år istället för 2. (Om den nu hade haft en IMEI label bakom batteriet).

Så min fråga är tycker du det är värt att lägga över 1000kr på en gammal Note om du antagligen inte kommer ha garanti på den?
Men som sagt är du inställd på detta så är det bara fråga om det är något.

/Auktoriserad Samsung tekniker.

Visa signatur

Tack på förhand med vänliga hälsningar, Dallas.

Permalänk
Medlem

@SheriffenDallas:
Tack för ett väldigt bra svar!
Och jag har ju ingen garanti hur som helst på den så för mig är det mest kul att se om det skulle funka så jag kan byta ner mig lite i skärmstorlek från min Sony Z Ultra(6.3") för en relativt billig peng då den är för stor för mitt nuvarande jobb.
Men om jag bortser från garanti, skulle ett utländskt moderkort funka bra i Sverige med mottagning och mobildata?

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk

Om du struntar i garantin så går det att lösa men hur lätt det går beror helt på vad det är för moderkort du får tag på dvs vilket land det kommer ifrån. Enklaste hade varit om du hittade ett moderkort från ett land som arbetar på samma eller liknande frekvensband, givetvis upplåst med så du slipper krånglet med att låsa upp telefonen. Men i Värsta fall så går det att låsa upp den.

Laglig eller "olaglig" upplåsning, en auktoriserad mobilverkstad skulle kunna låsa upp den mot kostnad eftersom det inte ett ett såkallat garantiärende (avgiften ligger mellan 250-350kr). Det går även att låsa upp den med piratmjukvara mot en billigare peng, om jag minns rätt så är det 120kr, men haken är att det inte är en permanent lösning om du tillexempel uppdatera/formatera mjukvaran så kommer antagligen din upplåsning försvinna.

Men som sagt så borde du sikta in dig på att hitta ett moderkort som är olåst och sedan slänga in den Nordiska upplåsta mjukvaran NEE och börja använda din telefon.

Kanske blev lite för mycket på en gång nu men är det något så bara fråga igen, länka gärna moderkortet du kollar på innan du beställer så jag kan kika lite på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tack på förhand med vänliga hälsningar, Dallas.

Permalänk
Medlem

NVM kom fram till att det nog inte går

@SheriffenDallas: Du råkar inte veta om det finns något sätt att få få ut datan från en heldöd s4? Den är heldöd, inget funkar satt och försökte fixa den för ett tag sedan, kom fram till att någon liten komponent(power IC) så sket i den och skaffade en s6a.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Spelaspel, det är tyvärr ett av det vanligaste felen på S4:n men ingeting är omöjligt. Jag vet att du skrev helt död men är du säker på det så att det inte är skärmen bara?

De 2 vanligaste anledningarna till att skärmen är helt svart eller inte går starta är att en Ic krets brevid
flexkontaken har gjort sitt eller ett betydligt svårare ingrepp om ett NFc chip tappat kontakt med banorna på moderkortet.
Om det inte hjälper att byta dem 2 nämnda delarna tas ofta beslutet om att byta ut moderkortet och då får du aldrig se din data längre

Om du inte har garanti på din telefon kommer detta kosta från 1000kr och uppåt, och det är en dyr chansning på att få tillbaka sin data.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tack på förhand med vänliga hälsningar, Dallas.

Permalänk
Medlem

@SheriffenDallas:
Alright!

Så för att behålla en upplåsning (jag antar att du menar för SIM-kort då?) måste jag gå till en laglig verksamhet som kan göra det åt mig?
Jag tror jag förstår det mesta du berättar för mig och jag uppskattar det enormt!

Jag ska se om jag kan hitta några moderkort som kommer från Europeiska eller nordiska telefoner, antar att Ebay är min största chans^^
Tack för att du kan kolla på moderkortet jag isåfall funderar på att köpa också:D

Mvh Robin

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem

En fråga till, Måste jag ha ett IMEI nummer eller kan man få den att funka utan det?
Eller finns det något program som kan generera ett sånt också?
Ser att de moderkorten med IMEI nummer går för runt 1000kr utan frakt medans man kan få tag i ett utan för runt 400kr utan frakt.

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk

@Pronix:
Du måste ha ett IMEI nummer "inskrivet" på morderkortet annars kommer inte telefonen kunna få täckning, även WiFi och annat kan krångla eftersom det inte bara är IMEI nummer som skrivs in vid en såkallad IMEI writning. De du inte förstår får du gärna tala om för mig så att jag kan hjälpa dig på bästa sätt.

Det absolut bästa är att du beställer ett moderkort som är IMEI writat och klart men jag tror nog att det finns program som kan skriva in IMEI, det går iallafall låsa upp om du nu endast skulle hitta ett låst moderkort. I värsta fall kan jag mot min vilja länka dig till sidor som säljer/erbjuder sådana tjänster men som sagt brukar inte vara permanenta upplåsningar osv.

Länka gärna vad du har hittat och undvik AT&T eftersom det är en amerikansk operatör så är den garanterat låst och så kan moderkortet vara annorlunda än ett som är lämpat för den europeiska marknaden. Frekvensbanden kanske inte stöds bland annat, Samsung Galaxy S4 heter ju GT-I9505 och samma telefon som säljs i Amerika heter GT-I9500.

Visa signatur

Tack på förhand med vänliga hälsningar, Dallas.