PostNord: får inga SMS-avier

Permalänk
Medlem

PostNord: får inga SMS-avier

Jag har haft stora problem med PostNord sedan i juni 2015. Först var det så att jag inte längre fick några pappersavier utdelade när ett paket var för stort för att delas ut. Det är ju inget problem om man har kollinummer, men om "paketet" skickats som ett vanligt brev så har det ju inget kollinummer, och det enda sätt att hämta ut paketet är att vänta en vecka tills jag får en påminnelse om att hämta ut det.

Jag kontaktade kundtjänst som bad om ursäkt och skulle kontakta det lokala kontoret och prata med brevbärarna. Det har blivit bättre, men inte helt bra.

Värre är det med SMS-avier. Jag har haft samma telefonnummer sedan 2007, och alltid fått avier via SMS från Posten/PostNord, men det tog slut i somras. Jag har kontaktat kundtjänst flera gånger, men det enda svar jag får är att jag skall kontakta min operatör.

Hur det skulle kunna vara operatörens fel kan jag inte förstå, då jag fortfarande får SMS från ALLA andra transportbolag och företag helt utan problem. Härom veckan beställde jag till exempel saker från Inet. Då fick jag SMS när det inte längre gick att göra ändringar i ordern, och när den skickats, och de SMS:en kom ju från Inet. Däremot fick jag såklart inget SMS från PostNord när paketet kom fram. Som tur var så hade jag kollinummer, så jag kunde hämta ut det ändå.

När jag för någon månad sedan beställde saker som levererades med Schenker så var det inga problem, fick SMS när paketet kom fram och kunde hämta ut det. Det är BARA PostNord som jag inte längre får SMS från, vilket såklart är ett problem då det är de som levererar 95% av allt jag köper på nätet. Att behöva vänta en extra vecka på att hämta ut paketen är helt oacceptabelt. Just nu har jag en CPU-kylare som jag beställde den 25 december som ligger och väntar på mig, som jag inte kan hämta ut förrän på måndag eller tisdag.

Är det någon mer som haft problem med PostNord och SMS-avier? Vad skall jag ta mig till? Kundtjänst säger att de inte kan hjälpa mig.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Jag har haft stora problem med PostNord sedan i juni 2015. Först var det så att jag inte längre fick några pappersavier utdelade när ett paket var för stort för att delas ut. Det är ju inget problem om man har kollinummer, men om "paketet" skickats som ett vanligt brev så har det ju inget kollinummer, och det enda sätt att hämta ut paketet är att vänta en vecka tills jag får en påminnelse om att hämta ut det.

Jag kontaktade kundtjänst som bad om ursäkt och skulle kontakta det lokala kontoret och prata med brevbärarna. Det har blivit bättre, men inte helt bra.

Värre är det med SMS-avier. Jag har haft samma telefonnummer sedan 2007, och alltid fått avier via SMS från Posten/PostNord, men det tog slut i somras. Jag har kontaktat kundtjänst flera gånger, men det enda svar jag får är att jag skall kontakta min operatör.

Hur det skulle kunna vara operatörens fel kan jag inte förstå, då jag fortfarande får SMS från ALLA andra transportbolag och företag helt utan problem. Härom veckan beställde jag till exempel saker från Inet. Då fick jag SMS när det inte längre gick att göra ändringar i ordern, och när den skickats, och de SMS:en kom ju från Inet. Däremot fick jag såklart inget SMS från PostNord när paketet kom fram. Som tur var så hade jag kollinummer, så jag kunde hämta ut det ändå.

När jag för någon månad sedan beställde saker som levererades med Schenker så var det inga problem, fick SMS när paketet kom fram och kunde hämta ut det. Det är BARA PostNord som jag inte längre får SMS från, vilket såklart är ett problem då det är de som levererar 95% av allt jag köper på nätet. Att behöva vänta en extra vecka på att hämta ut paketen är helt oacceptabelt. Just nu har jag en CPU-kylare som jag beställde den 25 december som ligger och väntar på mig, som jag inte kan hämta ut förrän på måndag eller tisdag.

Är det någon mer som haft problem med PostNord och SMS-avier? Vad skall jag ta mig till? Kundtjänst säger att de inte kan hjälpa mig.

Har själv fått samma problem, senaste månaderna har jag fått varannat sms typ.
Du vet säkert om det men om du inte skulle göra det; du kan använda kollinumret för att hämta ut paket, fyra sista numren är koden du får i sms-avin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Om du slår en sökning och ser att ditt paket är hos ditt postombud kan du bara ange de sista 4 siffrorna från kollinumret istället för att vänta på sms-aviseringen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Har själv fått samma problem, senaste månaderna har jag fått varannat sms typ.
Du vet säkert om det men om du inte skulle göra det; du kan använda kollinumret för att hämta ut paket, fyra sista numren är koden du får i sms-avin.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av PCBro:

Om du slår en sökning och ser att ditt paket är hos ditt postombud kan du bara ange de sista 4 siffrorna från kollinumret istället för att vänta på sms-aviseringen

Skickades från m.sweclockers.com

Om paketet är skickat som brev så finns inget kollinummer.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Låter väldigt skumt att du inte får SMS från enbart Posten.
Har du pratat med personalen på ditt utlämningsställe? Det kanske är något som inte funkar som det ska i deras ände.
Vad jag har förstått så skickas SMS ut när paketen scannas in som ankomna till utlämningsställe, så prova att fråga där kanske?

Jag har för övrigt helt tvärt emot ditt problem.
Beställde en ny telefon dagen innan julafton och kunde inte hämta ut den förrän den 28:e.
Jag skojar inte att jag fick SMS VARJE dag om att jag skulle hämta ut paketet...

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Låter väldigt skumt att du inte får SMS från enbart Posten.
Har du pratat med personalen på ditt utlämningsställe? Det kanske är något som inte funkar som det ska i deras ände.
Vad jag har förstått så skickas SMS ut när paketen scannas in som ankomna till utlämningsställe, så prova att fråga där kanske?

Jag har för övrigt helt tvärt emot ditt problem.
Beställde en ny telefon dagen innan julafton och kunde inte hämta ut den förrän den 28:e.
Jag skojar inte att jag fick SMS VARJE dag om att jag skulle hämta ut paketet...

Japp, har pratat med personalen där två gånger, de säger att jag ska prata med PostNord, vilket jag gjort flera gånger. PostNord säger bara att jag skall prata med min operatör (Tre), trots att jag haft samma nummer i åtta år och klanderfritt får SMS från ALLA utom just PostNord.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Japp, har pratat med personalen där två gånger, de säger att jag ska prata med PostNord, vilket jag gjort flera gånger. PostNord säger bara att jag skall prata med min operatör (Tre), trots att jag haft samma nummer i åtta år och klanderfritt får SMS från ALLA utom just PostNord.

Nästa gång du pratar med dom,be dom säga dig ditt nummer de skickar smsen till..
Hade samma problem efter jag adressändrade.. Och då hade de lag in fel nummer på mig (0707****** istället för 0737******}
Så dubbelkolla helt klart värt de ^^

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

@IshethZenunim:

Inte en lösning på problemet men prova att ladda ned Postnords app. Du måste lägga in kollinr själv men sedan får du notifikationer när det händer något med paketen. När ett paket kommit kan du visa upp en skanningsbar kod som personalen skannar och du får ut ditt paket.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Nästa gång du pratar med dom,be dom säga dig ditt nummer de skickar smsen till..
Hade samma problem efter jag adressändrade.. Och då hade de lag in fel nummer på mig (0707****** istället för 0737******}
Så dubbelkolla helt klart värt de ^^

Men jag har ju inte adressändrat eller gjort någonting, haft samma nummer i åtta år. Och när det är paket som skickas med PostNord så att jag kan spåra dem på datorn så står det rätt nummer. PostNord har rätt nummer, men jag får inga SMS från dem.

Skrivet av mSebbe:

@IshethZenunim:

Inte en lösning på problemet men prova att ladda ned Postnords app. Du måste lägga in kollinr själv men sedan får du notifikationer när det händer något med paketen. När ett paket kommit kan du visa upp en skanningsbar kod som personalen skannar och du får ut ditt paket.

Men om jag har kollinumret så behöver jag ju ingen app, då kan jag ju bara ange de sista fyra siffrorna. Problemet är ju när paketen är så pass små att de skickas som brev, men så pass stora att de inte delas ut direkt i lådan, för då finns ju inget kolllinummer.

Dessutom har jag ingen smartphone och tänker inte skaffa någon, så någon app kan jag hur som helst inte ladda ned.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

PostNord hade väl tänkt att gå och bli en riktig hydra. Var ju på nyheterna här om veckan om dålig arbetsförhållande på PostNord sen det gick över från Posten. Facket klagar. PR-chefen levererar lite tomma löften. Saker blir sämre till nästa år osv

Hierarkiska företag suger. För när man väl får tag i någon på firman så är de bakbundna och kan inte hjälpa en -.- TT

Hörde för övrigt hur det låg till när de gick över till PostNord ifjol höst. Vintern börja knacka på dörrn, men PostNord vinterkläderna hade inte kommit. Och personalen fick inte använda Postens kläder... Snacka om att jävlas med personalen i onödan.

För övrigt när jag är på skitkastningshumör. Deras logga suger

Visa signatur

Topkek

Permalänk

Många företag skickar numera mindre försändelser som Postens varubrev. De har ref och kan spåras (ref brukar börja på AG).
Tanken är att brevbäraren normalt ska kunna dela ut dessa varubrev men beroende på olika faktorer hamnar de annars på utdelningsstället.
Har man väl fått referensen från avsändaren brukar man kunna se om försändelsen hamnat där man normalt hämtar paket. Annars kan den mycket väl ha försvunnit om den inte återfinns i postfacket eller postlådan. Alltid en risk när brevbärarna delar ut större försändelser som ofta står obevakade medan utdelning pågår.
Jag kan inte minnas när jag senast såg en pappersavi i postlådan. Ofta kostar f ö det alternativet extra när man handlar - sms-avi är gratis.
Varför sms-avisering från Postnord inte skulle fungera kan jag inte förstå. Jag har Tre och får de sms-avier jag ska ha - även om det tar en eller två timmar extra i förhållande till Postnord on-linespårning. Ofta har jag hunnit hämta försändelsen när sms-avin kommer eftersom jag oftast hämtar på referensnumret när jag väl ser att de skannat in dagens försändelser på mitt utdelningsställe. (Postnord kommer kl 10 så jag föredrar att välja det alternativet jämfört med Schenker och DHL som ofta kommer sent till mitt ombud - åtminstone här i Stockholm).

Permalänk
Skrivet av Pye:

PostNord hade väl tänkt att gå och bli en riktig hydra. Var ju på nyheterna här om veckan om dålig arbetsförhållande på PostNord sen det gick över från Posten. Facket klagar. PR-chefen levererar lite tomma löften. Saker blir sämre till nästa år osv :)0
Hierarkiska företag suger. För när man väl får tag i någon på firman så är de bakbundna och kan inte hjälpa en -.- TT
Hörde för övrigt hur det låg till när de gick över till PostNord ifjol höst. Vintern börja knacka på dörrn, men PostNord vinterkläderna hade inte kommit. Och personalen fick inte använda Postens kläder... Snacka om att jävlas med personalen i onödan.
För övrigt när jag är på skitkastningshumör. Deras logga suger

Du glömde påpeka att allt förmodligen är Danmarks fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Men jag har ju inte adressändrat eller gjort någonting, haft samma nummer i åtta år. Och när det är paket som skickas med PostNord så att jag kan spåra dem på datorn så står det rätt nummer. PostNord har rätt nummer, men jag får inga SMS från dem.

Men om jag har kollinumret så behöver jag ju ingen app, då kan jag ju bara ange de sista fyra siffrorna. Problemet är ju när paketen är så pass små att de skickas som brev, men så pass stora att de inte delas ut direkt i lådan, för då finns ju inget kolllinummer.

Jag kanske tänker fel, men varför ska du få SMS för ett brev från Posten/PostNord?

Du lämnar ju ditt telefonnummer till den som skickar brevet eller paketet, och inte till PostNord. Om avsändaren skickar godset som ett paket så finns det ett kollinummer och oftast tilläggstjänsten SMS avisering. Men om godset skickas som ett brev så finns det inget kollinummer eftersom brevet ska delas det ut i brevlådan istället.

Men om det nu visar sig att ditt brev är för stort för att få rum i din brevlåda så att det hamnar på ett utlämningsställe istället, varför ska då PostNord kontakta avsändaren och fråga om det finns ett telefonnummer som det går att skicka ett SMS till? Eller börja googla runt om det råkar finnas ett telefonnummer som kan tänkas tillhöra mottagaren av brevet. Nej, det är mycket enklare att skicka en pappers avi stället.

Som sagt var: Det är avsändaren av brevet eller paketet som har ditt telefonnummer och inte transportören (PostNord).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag kanske tänker fel, men varför ska du få SMS för ett brev från Posten/PostNord?

Du lämnar ju ditt telefonnummer till den som skickar brevet eller paketet, och inte till PostNord. Om avsändaren skickar godset som ett paket så finns det ett kollinummer och oftast tilläggstjänsten SMS avisering. Men om godset skickas som ett brev så finns det inget kollinummer eftersom brevet ska delas det ut i brevlådan istället.

Men om det nu visar sig att ditt brev är för stort för att få rum i din brevlåda så att det hamnar på ett utlämningsställe istället, varför ska då PostNord kontakta avsändaren och fråga om det finns ett telefonnummer som det går att skicka ett SMS till? Eller börja googla runt om det råkar finnas ett telefonnummer som kan tänkas tillhöra mottagaren av brevet. Nej, det är mycket enklare att skicka en pappers avi stället.

Som sagt var: Det är avsändaren av brevet eller paketet som har ditt telefonnummer och inte transportören (PostNord).

Läs tråden innan du skriver.

EDIT: Pappersavier får jag kanske hälften av gångerna, annars skiter idioterna till brevbärare i att dela ut någon sådan.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tänker fel, men får du inte e-post att du har ett paket/brev att hämta ut isåfall ?
oftast så brukar e-post aviseringen komme före pappers avisiringen, då man får både och.

Permalänk
Medlem

Jaja, jag räknade inte med att få någon hjälp egentligen, ville bara skriva av mig. xD Jag kontaktade i alla fall kundtjänst för fjärde gången gällande pappersavier som saknas (fem brev har de jävlarna lämnat till utlämningsstället sedan i september, utan att lägga några avier i min brevlåda), och den här gången var jag inte lika vänlig som jag brukar vara.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Vet inte om jag tänker fel, men får du inte e-post att du har ett paket/brev att hämta ut isåfall ?
oftast så brukar e-post aviseringen komme före pappers avisiringen, då man får både och.

Nej. Om du läser tråden så ser du också att deras lata svin till brevbärare skiter i att dela ut pappersavier, så jag får vänta en vecka på att mitt utlämningsställe skall skicka en påminnelse.

Jag väntar på en CPU-kylare som jag måste ha för att kunna spela Witcher 3, och jag har väntat på den sedan i julas. Antagligen ligger den på mitt utlämningsställe och väntar.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IshethZenunim:

Nej. Om du läser tråden så ser du också att deras lata svin till brevbärare skiter i att dela ut pappersavier, så jag får vänta en vecka på att mitt utlämningsställe skall skicka en påminnelse.

Jag väntar på en CPU-kylare som jag måste ha för att kunna spela Witcher 3, och jag har väntat på den sedan i julas. Antagligen ligger den på mitt utlämningsställe och väntar.

En CPU-kylare som skickats som ospårbart brev?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Har själv fått samma problem, senaste månaderna har jag fått varannat sms typ.
Du vet säkert om det men om du inte skulle göra det; du kan använda kollinumret för att hämta ut paket, fyra sista numren är koden du får i sms-avin.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gäller bara större paket antar jag och inte "brev skicka lätt" dock är dessa också spårbara, då verkar man få en random kod bestående av 5 tecken.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av hoski:

En CPU-kylare som skickats som ospårbart brev?

Verkar ju konstigt. Bör ha varit ett paket och inte ett brev, eller?
Fast har inte avsändaren meddelat ref nummer på paketet och har man inte begärt sms-avisering (=meddelat mobiltelefonnr) och inte heller begärt/Ubetalat för pappersavisering från PostNord kan det kanske hända...
Jag brukar alltid se till att avsändaren lämnar mig ref nummer även om jag inte fått det direkt i mail eller genom avsändarens leveransbekräftelse. Ibland får man ta kontakt och begära spårningslänk om man inte fått den tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Jag har haft stora problem med PostNord sedan i juni 2015. Först var det så att jag inte längre fick några pappersavier utdelade när ett paket var för stort för att delas ut. Det är ju inget problem om man har kollinummer, men om "paketet" skickats som ett vanligt brev så har det ju inget kollinummer, och det enda sätt att hämta ut paketet är att vänta en vecka tills jag får en påminnelse om att hämta ut det.

Jag kontaktade kundtjänst som bad om ursäkt och skulle kontakta det lokala kontoret och prata med brevbärarna. Det har blivit bättre, men inte helt bra.

Värre är det med SMS-avier. Jag har haft samma telefonnummer sedan 2007, och alltid fått avier via SMS från Posten/PostNord, men det tog slut i somras. Jag har kontaktat kundtjänst flera gånger, men det enda svar jag får är att jag skall kontakta min operatör.

Hur det skulle kunna vara operatörens fel kan jag inte förstå, då jag fortfarande får SMS från ALLA andra transportbolag och företag helt utan problem. Härom veckan beställde jag till exempel saker från Inet. Då fick jag SMS när det inte längre gick att göra ändringar i ordern, och när den skickats, och de SMS:en kom ju från Inet. Däremot fick jag såklart inget SMS från PostNord när paketet kom fram. Som tur var så hade jag kollinummer, så jag kunde hämta ut det ändå.

När jag för någon månad sedan beställde saker som levererades med Schenker så var det inga problem, fick SMS när paketet kom fram och kunde hämta ut det. Det är BARA PostNord som jag inte längre får SMS från, vilket såklart är ett problem då det är de som levererar 95% av allt jag köper på nätet. Att behöva vänta en extra vecka på att hämta ut paketen är helt oacceptabelt. Just nu har jag en CPU-kylare som jag beställde den 25 december som ligger och väntar på mig, som jag inte kan hämta ut förrän på måndag eller tisdag.

Är det någon mer som haft problem med PostNord och SMS-avier? Vad skall jag ta mig till? Kundtjänst säger att de inte kan hjälpa mig.

Samma problem, får däremot en påminnelse när de legat på posten ett par dagar via SMS istället....

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andylindy:

Verkar ju konstigt. Bör ha varit ett paket och inte ett brev, eller?
Fast har inte avsändaren meddelat ref nummer på paketet och har man inte begärt sms-avisering (=meddelat mobiltelefonnr) och inte heller begärt/Ubetalat för pappersavisering från PostNord kan det kanske hända...
Jag brukar alltid se till att avsändaren lämnar mig ref nummer även om jag inte fått det direkt i mail eller genom avsändarens leveransbekräftelse. Ibland får man ta kontakt och begära spårningslänk om man inte fått den tidigare.

Jag kan då inte minnas nåt företag som jag inte fått kollinumret från.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

En CPU-kylare som skickats som ospårbart brev?

Skrivet av Andylindy:

Verkar ju konstigt. Bör ha varit ett paket och inte ett brev, eller?
Fast har inte avsändaren meddelat ref nummer på paketet och har man inte begärt sms-avisering (=meddelat mobiltelefonnr) och inte heller begärt/Ubetalat för pappersavisering från PostNord kan det kanske hända...
Jag brukar alltid se till att avsändaren lämnar mig ref nummer även om jag inte fått det direkt i mail eller genom avsändarens leveransbekräftelse. Ibland får man ta kontakt och begära spårningslänk om man inte fått den tidigare.

Skrivet av hoski:

Jag kan då inte minnas nåt företag som jag inte fått kollinumret från.

Ja, som brev räknas alla försändelser som väger under 2 kg och där bredd + höjd + längd är mindre än 900 mm, tror jag det är. Så om paketet är 300 x 200 x 400 mm så går det alldeles utmärkt att skicka som brev, utan kollinummer. Och skickas det utan kollinummer så kan jag ju inte få något kollinummer.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Jag har haft stora problem med PostNord sedan i juni 2015. Först var det så att jag inte längre fick några pappersavier utdelade när ett paket var för stort för att delas ut. Det är ju inget problem om man har kollinummer, men om "paketet" skickats som ett vanligt brev så har det ju inget kollinummer, och det enda sätt att hämta ut paketet är att vänta en vecka tills jag får en påminnelse om att hämta ut det.

Jag kontaktade kundtjänst som bad om ursäkt och skulle kontakta det lokala kontoret och prata med brevbärarna. Det har blivit bättre, men inte helt bra.

Värre är det med SMS-avier. Jag har haft samma telefonnummer sedan 2007, och alltid fått avier via SMS från Posten/PostNord, men det tog slut i somras. Jag har kontaktat kundtjänst flera gånger, men det enda svar jag får är att jag skall kontakta min operatör.

Hur det skulle kunna vara operatörens fel kan jag inte förstå, då jag fortfarande får SMS från ALLA andra transportbolag och företag helt utan problem. Härom veckan beställde jag till exempel saker från Inet. Då fick jag SMS när det inte längre gick att göra ändringar i ordern, och när den skickats, och de SMS:en kom ju från Inet. Däremot fick jag såklart inget SMS från PostNord när paketet kom fram. Som tur var så hade jag kollinummer, så jag kunde hämta ut det ändå.

När jag för någon månad sedan beställde saker som levererades med Schenker så var det inga problem, fick SMS när paketet kom fram och kunde hämta ut det. Det är BARA PostNord som jag inte längre får SMS från, vilket såklart är ett problem då det är de som levererar 95% av allt jag köper på nätet. Att behöva vänta en extra vecka på att hämta ut paketen är helt oacceptabelt. Just nu har jag en CPU-kylare som jag beställde den 25 december som ligger och väntar på mig, som jag inte kan hämta ut förrän på måndag eller tisdag.

Är det någon mer som haft problem med PostNord och SMS-avier? Vad skall jag ta mig till? Kundtjänst säger att de inte kan hjälpa mig.

Kontakta 3 och be dom spåra samt be någon ifrån Postnord kundtjänst skicka ut ett testSMS? Borde vara lösbart tycker jag!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Ja, som brev räknas alla försändelser som väger under 2 kg och där bredd + höjd + längd är mindre än 900 mm, tror jag det är. Så om paketet är 300 x 200 x 400 mm så går det alldeles utmärkt att skicka som brev, utan kollinummer. Och skickas det utan kollinummer så kan jag ju inte få något kollinummer.

Många webbshoppar använder nu Postens Varubrev 1:a klass som kan väga upp till 2 kg med
maximimått: Längd 600mm och
Bredd+längd+tjocklek högst 900 mm.
Postens Varubrev är möjliga att spåra eftersom de har referensnummer.
Verkar osäkert att skicka varor med vanliga brev som inte går att spåra. Internethandel måste bli så säker som möjligt och spårning av försändelser är en viktig del för att motverka stölder och bedrägerier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IshethZenunim:

Ja, som brev räknas alla försändelser som väger under 2 kg och där bredd + höjd + längd är mindre än 900 mm, tror jag det är. Så om paketet är 300 x 200 x 400 mm så går det alldeles utmärkt att skicka som brev, utan kollinummer. Och skickas det utan kollinummer så kan jag ju inte få något kollinummer.

Nej, skickar man det som Postpaket så räknas det som postpaket oavsett hur litet det är.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Jag har haft stora problem med PostNord sedan i juni 2015. Först var det så att jag inte längre fick några pappersavier utdelade när ett paket var för stort för att delas ut. Det är ju inget problem om man har kollinummer, men om "paketet" skickats som ett vanligt brev så har det ju inget kollinummer, och det enda sätt att hämta ut paketet är att vänta en vecka tills jag får en påminnelse om att hämta ut det.

Jag kontaktade kundtjänst som bad om ursäkt och skulle kontakta det lokala kontoret och prata med brevbärarna. Det har blivit bättre, men inte helt bra.

Värre är det med SMS-avier. Jag har haft samma telefonnummer sedan 2007, och alltid fått avier via SMS från Posten/PostNord, men det tog slut i somras. Jag har kontaktat kundtjänst flera gånger, men det enda svar jag får är att jag skall kontakta min operatör.

Hur det skulle kunna vara operatörens fel kan jag inte förstå, då jag fortfarande får SMS från ALLA andra transportbolag och företag helt utan problem. Härom veckan beställde jag till exempel saker från Inet. Då fick jag SMS när det inte längre gick att göra ändringar i ordern, och när den skickats, och de SMS:en kom ju från Inet. Däremot fick jag såklart inget SMS från PostNord när paketet kom fram. Som tur var så hade jag kollinummer, så jag kunde hämta ut det ändå.

När jag för någon månad sedan beställde saker som levererades med Schenker så var det inga problem, fick SMS när paketet kom fram och kunde hämta ut det. Det är BARA PostNord som jag inte längre får SMS från, vilket såklart är ett problem då det är de som levererar 95% av allt jag köper på nätet. Att behöva vänta en extra vecka på att hämta ut paketen är helt oacceptabelt. Just nu har jag en CPU-kylare som jag beställde den 25 december som ligger och väntar på mig, som jag inte kan hämta ut förrän på måndag eller tisdag.

Är det någon mer som haft problem med PostNord och SMS-avier? Vad skall jag ta mig till? Kundtjänst säger att de inte kan hjälpa mig.

Om du laddar ner deras app och lägger till varje paket (kollinummer) så får du en digital avi via appen, är en streckkod. Har inte testat att hämta ut med den men borde fungera.

Edit: Fungerade med när jag beställde från Inet men inte från Webbhallen, var inte rätt kollinummer som de angav.

Permalänk
Medlem

Om det blir brev eller paket bestäms av avsändaren. Det förekommer att firmor skickar även småsaker som paket just för att få spårbarheten. Ett alternativ för att få spårbarheten är att skicka rekommenderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Nej. Om du läser tråden så ser du också att deras lata svin till brevbärare skiter i att dela ut pappersavier, så jag får vänta en vecka på att mitt utlämningsställe skall skicka en påminnelse.

Jag väntar på en CPU-kylare som jag måste ha för att kunna spela Witcher 3, och jag har väntat på den sedan i julas. Antagligen ligger den på mitt utlämningsställe och väntar.

Om du börjar med att skriva vad för försändelser det gäller istället för att kasta skit höger och vänster. Gäller det
Brev
Varubrev
Skicka lätt
Rek
Värde
Paket

Om det endast gäller brev så förstår jag att du inte får sms. Då det inte finns smsavisering på vanliga brev. Gäller det varubrev eller skicka lätt så är det upp till avsändaren att ha smsavisering, annars får man pappersavi.
Att du inte får pappersavi kan helt enkelt bero på att brevbäraren som går slingan där du bor är glömsk eller liknande. Alternativt kan det vara så att någon plockar dina avier från ditt fack. Bor du i lägenhet eller villa? Har du postlåda eller fastighetsbox?

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Om du börjar med att skriva vad för försändelser det gäller istället för att kasta skit höger och vänster. Gäller det
Brev
Varubrev
Skicka lätt
Rek
Värde
Paket

Om det endast gäller brev så förstår jag att du inte får sms. Då det inte finns smsavisering på vanliga brev. Gäller det varubrev eller skicka lätt så är det upp till avsändaren att ha smsavisering, annars får man pappersavi.
Att du inte får pappersavi kan helt enkelt bero på att brevbäraren som går slingan där du bor är glömsk eller liknande. Alternativt kan det vara så att någon plockar dina avier från ditt fack. Bor du i lägenhet eller villa? Har du postlåda eller fastighetsbox?

Det gäller både varubrev och paket, jag får inga avier från PostNord alls, vare sig papper eller SMS. Däremot får jag SMS från t.ex. Inet när jag inte längre kan ändra i min order, och när min order skickats. Jag får även SMS-avier från alla andra transportbolag, som Schenker.

Om du hade läst tråden så skulle du veta att jag redan kontaktat PostNord i juni 2015 när jag slutade få pappersavier. Jag hyr en del av en villa, och i sex år hade jag utan problem fått pappersavier. PostNord bad om ursäkt, kontaktade sitt kontor i Falkenberg och genast så fick jag mina avier - i ett par månader. I september orkade tydligen inte brevbärarna dela ut dem längre, och nu är situationen precis densamma, jag får inga pappersavier alls.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]